EV - Het grote laadkaarten topic

Is chargemap zo wat de go-to app om je route uit te stippelen en laadpalen te zien?

Moest zonet mijn vriendin via de telefoon helpen omdat ze 40km actieradius had en de laadpaal die ze gepland had niet werkte. Ik vond chargemap nu niet zo overzichtelijk. Ze kwam uit regio Zeeland en daar waren niet zo heel veel 100KW+ chargers en het was de eerste keer dat ik die app gebruikte, kan dus ook wel daaraan liggen.

EDIT: zag dat fastchargen aan 0,7 euro per kWh zit op het station waar ze nu is. Met een verbruik van 16kWh/100km zou dit ten opzichte van een wagen die 7L benzine verbruikt per 100km ongeveer gelijk uitkomen qua prijs. Wist niet dat dit zo duur was. Is van het werk dus maakt niet uit maar dacht toch dat het goedkoper zou zijn om elektrisch te laden.

1) ik gebruik meestal van de kaart die ik heb de app. Aangezien ik dan de grootste kans heb om een paal te kiezen. Anders gebruik ik chargeprice.
2) Meeste van die kaarten hebben een abonnement. Waardoor de prijs dan eerder richting de 0.3x€ gaat per km. Maar dan betaal je 5 tot 10€ in basis / maand om zo goedkoop te kunnen laden (als je vb op vakantie vertrekt is dat in veel gevallen een goede idee). Als je veel km's doet dan heb je dat zo terugverdiend. Anders is dat een afweging in de kaart die je kiest die het beste bij u past of uw trajecten die je het meeste maakt.
Dat is vb de reden waarom ik de freshmile kaart heb. Daar betaal ik bij de juiste palen, als mijn wagen zijn batterij goed voorverwarmd is, 0.3x€ /kwh zonder abonnement en als die niet door de lader gelimiteerd wordt (al gehad dat ik er maar 75 -> 150kw uitkreeg ipv de normale 235kw). Is die slechter voorverwarmd dan mag je eerder verwachten rond iets van een 0.45 - 0.55€/kwh wat wel nog wat goedkoper is.

Maar het is een feit dat elektriciteit niet echt goedkoper is geworden toen dat de prijs van benzine significant is gezakt. Tijdje geleden (2024 toen ik mijn moto nog had :p) was benzine 1.8-1.9€/l ondertussen zit die aan 1.5 - 1.6€/l.
Maar het is begrijpbaar dat die snelladers niet super goedkoop zijn, als de meeste mensen thuis laden dan is de clandizie beperkt en hun vaste kosten zijn nu ook eenmaal vaste kosten die je dan ook onder minder "mensen" kan uitspreiden.

Ik wou eens snelladen bij Electra bij een Delhaize hier in de buurt, via Fresmhile kwam dat op ~0,46 Euro voor een kWh (volgens ChargePrice).
Gelukkig maar 10 kWh bijgetankt want ik kreeg de factuur en 't was verdorie ~1.1 Euro voor een kWh :lol:

Eerste keer dat ChargePrice en/of Freshmile zo gigantisch de mist ingaan, pijnlijk.

Ik wou eens snelladen bij Electra bij een Delhaize hier in de buurt, via Fresmhile kwam dat op ~0,46 Euro voor een kWh (volgens ChargePrice).
Gelukkig maar 10 kWh bijgetankt want ik kreeg de factuur en 't was verdorie ~1.1 Euro voor een kWh :laugh:

Eerste keer dat ChargePrice en/of Freshmile zo gigantisch de mist ingaan, pijnlijk.

Da's wel bizar want normaal zou het max 0,75€ mogen zijn: https://www.go-electra.com/nl/price/
EDIT: Er staat inderdaad vanaf, dus het kan wel.

1763634634852.png

Bijlagen

• 1763634596995.png
    1763634596995.png
    121,5 KB · Weergaven: 22
Laatst bewerkt:
Is toch wel echt een gedoe dat je telkens korting krijgt als je ofwel de app van dat specifieke station gebruikt, ofwel een kaart met abonnement die daarop toegepast kan worden. Als je niet mega veel je laadpas nodig hebt word je keihard 'beboet' en betaal je wel echt veel.

En als je dan voor een kaart gekozen hebt is de ene paal op 500m verder 20 cent duurder dan de andere.

Gelukkig maar 10 kWh bijgetankt want ik kreeg de factuur en 't was verdorie ~1.1 Euro voor een kWh :lol:

Die chargeprice geeft een indicatie bij de vergelijking. Je moet nog altijd in de freshmile app gaan kijken om te zien of die goedkopere prijs effectief van toepassing is.

Denk er wel aan dat die prijszetting bij freshmile afhankelijk is van 2 componenten.
1) een prijs per KWH
2) een prijs per minuut dat je die aan die paal laat staan.
Die laatste component is ook de reden waarom een laadpaal van 5 - 11kw (omdat je vb toch x uur aan het winkelen bent) een slecht idee is bij de freshmile kaart. Die kaart dient enkel voor snelladen. En of je een limiet hebt ingesteld op uw laden (in de wagen). Als je daar vb ergens hebt staan max aan 6A laden of aan 60% van de capaciteit van de laadpaal... dan ben je gesjareld.
Vb laadpaal van 11kw. En je staat daar 1 uur. 10 * 0.3 + 60*0.3 == 3 + 18 = 21€. Dit zou dus 2.1€ per kwh zijn. DUUR... Al hebben ze tegenwoordig daar staan van 0.25/kwh en 0.25/minuut. Maar dan nog is dat niet aangeraden/competitief.

Maar er is een roterend stuk in het aanbod van freshmile. En die databases, zoals een chargeprice, zijn nu eenmaal afhankelijk van aanpassingen. Wat altijd kan achter lopen of slecht gesynchroniseerd kan zijn.
Heb het een tijdje geleden gezegd. Ik was er ook gewoon standaard vanuit gegaan dat het wel de normale prijs zou zijn. En had het toen vlaggen (na 6 maand dat het zo was) Maar ik heb al bij sommige palen gezien dat freshmile dan 0.6€ per kwh heeft + 0.6€ per minuut. Dat is pittig als je het dan niet nagekeken hebt aan welke prijs je tankt in die specifieke app... En die heb ik toen ook wijselijk overgeslagen :p.

Heb nu die kaart van Blossom eens geprobeerd hier op dezelfde laadpalen waar ik altijd ga .
Is echt niet goedkoper te noemen en ik denk ook meer gericht op snelladen dan op traag laden .
Heb nu 48 KW geladen gehad en ze rekenen daar iets meer als €30 voor .
Echter voor snelladen rekenen ze geen toeslag maar heb daar maar 37 min geladen (omdat die lader niet hoger wou gaan dan 63kW) maar op AC laden rekenen ze een parkeerkosten aan na 90min denk ik (3,78 voor 20 min ) en ben dan gestopt met laden na 1, 36 uur maar normaal moest die ongeveer 5 uur laden om vol te zijn (45kW)
T’is om dat het voor de werkgever is want anders had ik die kaart al terug weg gestoken .

Hey, sinds gisteren heb ik een elektrische wagen. in 80% van de gevallen zal ik kunnen laden via mijn opdrachtgever op diens systeem.
Voor al de rest ben ik afhankelijk van laadpalen waar dan ook. Voorlopig nog niet van plan hier thuis een laadpaal te zetten gezien ik geen zonnepanelen heb...
In ieder geval, gezien ik eerder sporadisch zal laden op het openbare laadpuntennetwerk, welke kaart komt hier dan best in aanmerking? Heb al gelezen over oa. chargemap. Tegelijkertijd stelde mijn garagist de laadkaart van D'Ieteren voor...

Amai daarnet even een winkel binnen en staan snelladers van total energies 150kw. 1,24€/kwh en initial fee van 0,6€ weet niet goed hoe dat zit maar was 28,92€ voor 17,53kwh dus 1,65€/kwh toch ffkes verschieten ookal is het voor de werkgever.

Heeft toevallig iemand hier een Shell laadpas van het werk (Network Fleet Card), die werkt met Plug&Charge?
Zoja, wat moet hiervoor geactiveerd worden om het te doen werken aub?

Binnenkort heb ik mijn eerste EV, wij rijden voornamelijk korte afstanden (50k KM op 5j tijd met huidige wagen) en zijn puur afhankelijk van publieke laadpalen (rijhuis, geen mogelijkheid tot laadpaal).

Heel af en toe rijden we al eens een langere afstand voor vakantie ofzo, maar daar hou ik weinig rekening mee in de keuze voor mijn laadpas.

Maar ik vind het een moeilijk keuze, ben hier ook al door heel het topic heen gegaan en Chargeprice bekeken, maar ik blijf maar twijfelen.
Ik heb heel lang gedacht dat ik gewoon voor Chargemap ga, maar ben nu aan het twijfelen tussen die en de laadpas van D'Ieteren. Als ik via beide apps kijk, lijkt het mij dat D'Ieteren vaak goedkoper uitkomt. Terwijl dit na veel zoekwerk op het internet, zelden voorkomt als voorgestelde pas voor mijn situatie.

Dus iemand met veel kennis, uw hulp zou geapprecieerd zijn :)

Ps: Het vermelden waard, mijn auto wordt een Peugeot e-308 sw.

Binnenkort heb ik mijn eerste EV, wij rijden voornamelijk korte afstanden (50k KM op 5j tijd met huidige wagen) en zijn puur afhankelijk van publieke laadpalen (rijhuis, geen mogelijkheid tot laadpaal).

Heel af en toe rijden we al eens een langere afstand voor vakantie ofzo, maar daar hou ik weinig rekening mee in de keuze voor mijn laadpas.

Maar ik vind het een moeilijk keuze, ben hier ook al door heel het topic heen gegaan en Chargeprice bekeken, maar ik blijf maar twijfelen.
Ik heb heel lang gedacht dat ik gewoon voor Chargemap ga, maar ben nu aan het twijfelen tussen die en de laadpas van D'Ieteren. Als ik via beide apps kijk, lijkt het mij dat D'Ieteren vaak goedkoper uitkomt. Terwijl dit na veel zoekwerk op het internet, zelden voorkomt als voorgestelde pas voor mijn situatie.

1) kies de kaart van uw wagen : https://www.peugeot.nl/elektrisch-en-hybride/opladen-elektrisch.html. Als die gratis is, dat je een alternatief hebt.
2) Vraag de kaarten aan die gratis zijn, en waar je in uw omgeving op uw geprefereerde plaatsen daarmee kan laden. Switch in functie van de meest voordelige kaart.
3) Snelladen is niet echt de kracht bij uw wagen. Dus probeer zoveel mogelijk uw wagen via gewoon laden omhoog te duwen. Indien je op vakantie gaat probeer via het abonnement waar je veel laadpalen op uw vakantie tegenkomt te gebruiken om dan bij te laden. Ik denk niet dat de freshmile kaart u veel goedkoper gaat zijn. Ik verwacht met wat geluk dat je daarmee aan een 53 cent/kwh gaat laden als je snel zou laden van 10% tot 78% ongeveer. Niet veel langer wegens inzakken van de snellaadcurve. (gebaseerd op 37.8 (0.7*54kwh batterij) kwh die je in de wagens wenst, 0.3 * dat bedrag en dan een 30 minuten voor opladen 10% -> 78%) (https://ev-database.org/nl/auto/1745/Peugeot-e-308-SW)

Je hebt inderdaad laadkaarten nodig voor verschillende soorten situaties:
- vakantie / verre afstanden: tijdelijk abonnement op Fastned, Electra, Ionity
- onderweg laden --> gewoon basic kaart die in alle situaties werkt: Chargemap of bv. Q8
- thuis laden --> zal belangrijkste zijn voor jou als je vooral korte afstanden doet.

Best dan gewoon kijken welke palen in je buurt staan, en welke je zou gebruiken.
- Engie --> Engie app: 0,37/kWh
- EnergyVision --> EnergyVision kaart: 0,36/kWh
- Allego -> Allego app: €0.45 of €0.53/kWh bij mij in de buurt

Omdat ik vooral zakelijk laadt, gebruik ik meestal Chargemap kaart. Cva prijs, geen abonnement en vooral maandelijkse factuur (wel met BTW verlegd).

Laatst bewerkt:
Best dan gewoon kijken welke palen in je buurt staan, en welke je zou gebruiken.
- Engie --> Engie app: 0,37/kWh
- EnergyVision --> EnergyVision kaart: 0,36/kWh
Waar zie je die prijzen voor engie en energyvision. Ik heb op de sites al proberen kijken om de prijszetting te zien. Maar noegabollen. Voorlopig proberen te checken in functie van de adressen en dan in de chargeprice site gaan kijken welke prijs erbij staat voor engie of energyvision.

Voor engie moet het deze site zijn : https://www.engie-vianeo.com/nl/ (en dus ook die app, niet de engie smart charging app of whatever)
Voor energyvision : https://www.energyvision.be/nl-be/laden-aan-de-laagste-prijs/laadpas-aanvragen

Energyvision is voor mij vb niet echt een optie (staat helemaal aan de andere kant van de stad :p). Freshmile is bij mij de goedkoopste optie als ik naar de juiste paal ga... aangezien niet alle palen van freshmile dezelfde prijs hebben.

Waar zie je die prijzen voor engie en energyvision. Ik heb op de sites al proberen kijken om de prijszetting te zien. Maar noegabollen. Voorlopig proberen te checken in functie van de adressen en dan in de chargeprice site gaan kijken welke prijs erbij staat voor engie of energyvision.

Voor engie moet het deze site zijn : https://www.engie-vianeo.com/nl/ (en dus ook die app, niet de engie smart charging app of whatever)
Voor energyvision : https://www.energyvision.be/nl-be/laden-aan-de-laagste-prijs/laadpas-aanvragen

Energyvision is voor mij vb niet echt een optie (staat helemaal aan de andere kant van de stad :p). Freshmile is bij mij de goedkoopste optie als ik naar de juiste paal ga... aangezien niet alle palen van freshmile dezelfde prijs hebben.
Heeft Freshmile ook eigen palen? Ik heb die kaart ook. Ben gestopt deze te gebruiken toen ze me eens 3x meer hebben laten betalen. Stonden 2 palen naast elkaar, maar andere uitbater blijkbaar. Eigen fout, maar door hun pricing van prijs per minuut was dat een laadbeurt van 81 EUR voor 62 kWh aan een traaglader...

EnergyVision: prijs staat hier https://www.energyvision.be/nl-be/elektrisch-rijden
Engie: ENGIE VIaneo app downloaden, dan kun je de prijzen zien

Dat is voor de meeste aanbieders trouwens. Eerst moet je de app downloaden, profiel aanmaken en pas dan kan je de prijs zien. Ook dikwijls onduidelijk of het incl. / excl. btw is.

Best gewoon een traaglader kiezen die bij jou in de buurt staat, uitbater opzoeken en dan de app van die uitbater downloaden. De eigen app is dikwijls het goedkoopste. Zeker als je particulier moet laden, en niet perse een propere factuur moet hebben.

Heeft Freshmile ook eigen palen? Ik heb die kaart ook. Ben gestopt deze te gebruiken toen ze me eens 3x meer hebben laten betalen. Stonden 2 palen naast elkaar, maar andere uitbater blijkbaar. Eigen fout, maar door hun pricing van prijs per minuut was dat een laadbeurt van 81 EUR voor 62 kWh aan een traaglader...

Neen die hebben geen eigen palen.
Volgens mij maken die afspraken met bepaalde leveranciers om hun prijszetting te hanteren. En moet je dan ook de prijszetting in hun app bekijken voordat je die gebruikt. Dat verschil kan significant zijn. Ik ben zo al een paar snellaadpalen tegengekomen van 0.25/kwh + 0.15/min, 0.3 + 0.3 tot zelfs gewoon 0.65 of 0.7/kwh. Wat het dan enorm duur maakt als je er niet naar omkijkt.

Ik maak die conclusie omdat je regelmatig de goedkope prijzen ziet roteren. En die afspraken zijn dan zoals jij hebt gemerkt doordat het een andere uitbater is.
Sowieso gebruik je die freshmile kaart best niet op AC laadpalen. Dan betaal je u blauw...

Bwa , heb de Freshmile hier eens op de Total paal (Antwerpen) geprobeerd gehad en dan viel dat toch goed mee hoor .
Moest toen per kWh 0,34 betalen volgens de app maar met de Facturatie kreeg ik dan de totale kost te zien en zonder abonnement rekende ze toen (effe kijken in de app ) een sessie fee van €0,26 per laadbeurt (2 maal gebruikt dus 2 maal betalen ) en dan nog een surcharge fee van € 0,02 per kWh (was toen totaal 45kW ) en dan kwam deze in totaal van iets van rond de € 0,36/kWh AC laden .

Met de werkkaart van Blossom is AC laden aan die palen duur te noemen omdat die vanaf 1,30 u AC laden een bezettingsfee rekenen (dus tijdens het laden en als dan de auto daar 5 u staat …)
Kreeg meldingen de fleet dat ik veel bezettingen moest betalen (want toen ik thuis kwam en de paal was vrij ging de werk auto aan de paal tot hem vol was maar grote batterij dus …lang laden ) .
Blossom zegt dat ze dit niet doen maar staat ook gewoon vermeld in de app na het laden ondanks dat Blossom beweert dat zij dat niet doen .
Soit ga alleen nu nog snelladen met die kaart en dan rekenen ze geen bezettingsfee .(op een snellader van Total dus )
Chargemap aan diezelfde paal rekent geen bezettingsfee enkel 30 min nadat je gestopt bent met laden en dat staat ook zo uitgelegd bij Total …(enkel rekent Chargemap een paar cent meer dan Total )

Zoals gezegd. Freshmile heeft verschillende tarieven bij verschillende palen. Hun laadkaart zal werken. Maar op 1 moment gaat dat tegen uw vermelde 0.36€/kwh zijn, op een ander moment kan dat tegen 0.85€/kwh zijn. Ik heb zelfs in Wallonië er 1 tegen gekomen toen ik aan het kijken was om daar te laden aan 0.6€/kwh + 0.6€/min. Zelfs met mijn wagen kies ik dan wel een andere paal :p.

Terug
Bovenaan