EV vs ICE, alle kosten op een rij

Tomski

Well-known member
Crowdfunder FE
Opmerking moderatie: Dit topic werd afgesplitst van "Elektrische wagens".

2,30 euro voor een liter 95 op de duitse snelweg. Volgend jaar toch met de EV zenne!

Laatst bewerkt door een moderator:
2,30 euro voor een liter 95 op de duitse snelweg. Volgend jaar toch met de EV zenne!
Ik wil hier geen EV/ICE discussie starten, maar de prijs op de snelweg is wel geen goede basis om te vergelijken natuurlijk. ;) Heb zelf nooit begrepen waarom mensen naast een snelweg zouden tanken, tenzij het op kosten van iemand anders/de baas is. Het zou me verbazen als de prijs bij een lokaal tankstation niet een héél stuk lager zou liggen.

Ik wil hier geen EV/ICE discussie starten, maar de prijs op de snelweg is wel geen goede basis om te vergelijken natuurlijk. ;) Heb zelf nooit begrepen waarom mensen naast een snelweg zouden tanken, tenzij het op kosten van iemand anders/de baas is. Het zou me verbazen als de prijs bij een lokaal tankstation niet een héél stuk lager zou liggen.

Zelfde geldt voor de laadpalen he. Vorige zomer ook 1,20 per kwh betaald bij een enbw paal langs de snelweg.

En het is naast de snelweg ook een pak duurder als bij ons. Prijs hier bij ons overnachtingshotel een eind van de snelweg: 2,21 per liter. Hoe ver moet je van de snelweg weg voor het daalt? 30km? 50?

[Off-topic] Hier in de buurt ligt er een tankstation vlak aan de oprit van een snelweg; 1.5 km verder ligt een tankstation van hetzelfde merk dat ongeveer 10% goedkoper is. Maar toch tanken er regelmatig mensen aan dat duurdere tankstation omdat ze dat niet beseffen, als je niet van de streek bent ga je niet random wat andere tankstations in de buurt proberen in de hoop dat die goedkoper zijn denk ik?

Zelfde geldt voor de laadpalen he. Vorige zomer ook 1,20 per kwh betaald bij een enbw paal langs de snelweg.

En het is naast de snelweg ook een pak duurder als bij ons. Prijs hier bij ons overnachtingshotel een eind van de snelweg: 2,21 per liter. Hoe ver moet je van de snelweg weg voor het daalt? 30km? 50?
Oostenrijk, Zwitserland? Zijn de prijzen daar zowiezo niet hoger?

En wrm niet met de ev vertrokken? Als dat de firmawagen is.. Voor het gemak van benzine in de bergen? Of minder laad mogelijkheden?

Ongeacht met welk voertuig je onderweg bent.

Je wilt toch gewoon op een aangename comfortabele manier al je behoeften vervullen? Als die dan iets duurder zijn is dat maar zo.

Wat ben je er mee met een goedkoop energie station te zoeken (olie of elektrisch) daarna te moeten rijden naar een wc en daarna nog eens zoeken achter iets voor te drinken en of eten...

Zelfde discussie is er ook in Frankrijk. Je kan over national rijden of via de peage. Waarom betalen mensen zoveel geld voor de peage? De national brengt hen een pak goedkoper naar de eindbestemming

Edit: dat is volgens mij ook een van de sterktes van Tesla, die staan bijna altijd bij een hotel of eetgelegenheden.

Laatst bewerkt:
Oostenrijk, Zwitserland? Zijn de prijzen daar zowiezo niet hoger?

En wrm niet met de ev vertrokken? Als dat de firmawagen is.. Voor het gemak van benzine in de bergen? Of minder laad mogelijkheden?

Voor het laden vooral. Grotere koffer en de skikoffer kan erop.

[Off-topic] Hier in de buurt ligt er een tankstation vlak aan de oprit van een snelweg; 1.5 km verder ligt een tankstation van hetzelfde merk dat ongeveer 10% goedkoper is. Maar toch tanken er regelmatig mensen aan dat duurdere tankstation omdat ze dat niet beseffen, als je niet van de streek bent ga je niet random wat andere tankstations in de buurt proberen in de hoop dat die goedkoper zijn denk ik?
Met Waze kan je de goedkope tankstations er makkelijk uitpikken en zie je meteen hoeveel minuten omweg het is. Vaak is er vlak na de afrit al een goedkoop tankstation hoor.

Ongeacht met welk voertuig je onderweg bent.

Je wilt toch gewoon op een aangename comfortabele manier al je behoeften vervullen? Als die dan iets duurder zijn is dat maar zo.

Wat ben je er mee met een goedkoop energie station te zoeken (olie of elektrisch) daarna te moeten rijden naar een wc en daarna nog eens zoeken achter iets voor te drinken en of eten...

Zelfde discussie is er ook in Frankrijk. Je kan over national rijden of via de peage. Waarom betalen mensen zoveel geld voor de peage? De national brengt hen een pak goedkoper naar de eindbestemming

Edit: dat is volgens mij ook een van de sterktes van Tesla, die staan bijna altijd bij een hotel of eetgelegenheden.
1 of 2 min omrijden om te gaan tanken is wel een heel verschil t.o.v. uren langer rijden omdat je geen péage wil betalen. Toiletstops doe je als je ergens aan het eten bent imo, en daarnaast zou dat niet nodig moeten zijn als je blaas in orde is. Al moet ik dat er bij m'n vriendin spijtig genoeg nog inkrijgen. :unsure: Zij moet sowieso naar toilet op de meest random momenten en dan moet ik ook altijd redelijk snel stoppen, dus dat efficient combineren met een tankstop of eten is praktisch onmogelijk.

Nogal een vreemde uitspraak. Voor benzine een random duur tankstation nemen langs de snelweg als maatstaf. Maar men verwacht hier dus wel bij EV dat je op voorhand de laadpalen en tarieven in een app opzoekt. Waarom dan niet bij tankstations?

Zie een voorgaande posts van jezelf:
Ik ben verschillende keren bij Fastned in mere gaan laden met de freshmile en was altijd de goedkoopste. En opeens is het dus gedaan. Had dus moeten op voorhand checken. Onbetrouwbare kaart qua tariefsetting.
Inderdaad. Telkens opnieuw ook want het kan van dag op dag veranderen.

2 weken terug nog met die kaart op die plek geladen aan 42 cent gemiddeld (30cent + wachttijdtarief)
En vandaag het dubbele.

Nogal een vreemde uitspraak. Voor benzine een random duur tankstation nemen langs de snelweg als maatstaf. Maar men verwacht hier dus wel bij EV dat je op voorhand de laadpalen en tarieven in een app opzoekt. Waarom dan niet bij tankstations?

Zie een voorgaande posts van jezelf:

Ik snap je punt niet. Ik tank langs de snelweg op reis, net zoals ik laad langs de snelweg. EV is daar in het voordeel. Via IONITY kan ik daar aan 39 cent gegarandeerd laden langs de snelweg. Bestaat er iets gelijkaardig dat ik met 7 euro abonnement kan tanken aan 1 euro de liter?

Ik snap je punt niet. Ik tank langs de snelweg op reis, net zoals ik laad langs de snelweg. EV is daar in het voordeel. Via IONITY kan ik daar aan 39 cent gegarandeerd laden langs de snelweg. Bestaat er iets gelijkaardig dat ik met 7 euro abonnement kan tanken aan 1 euro de liter?
Kan je met IONITY aan elke paal laden of enkel in-netwerk? Want als je op voorhand moet zoeken (of een app/je wagen het voor jou laten doen) dan is het niet hetzelfde als gewoon een random tankstation hé.

Kan je met IONITY aan elke paal laden of enkel in-netwerk? Want als je op voorhand moet zoeken (of een app/je wagen het voor jou laten doen) dan is het niet hetzelfde als gewoon een random tankstation hé.

Genoeg IONITY langs de snelweg in Duitsland. Filter aan in navi dat hij enkel die palen mag nemen en de auto navigatie doet de rest. Zoals Tesla het doet.

of 2 min omrijden om te gaan tanken is wel een heel verschil t.o.v. uren langer rijden omdat je geen péage wil betalen.
Soms is dat ook even lang 😉.
Moest laatste keer naar Lausanne met de EV en dat is beiden even lang. Maar daar in het terug keren toch maar de peage genomen gewoon omdat die weg leuker was ipv continue te liggen draaien en keren op die RN.

Ik reis momenteel meestal met heel kleine kindjes. Dan pak je sowieso de gemakkelijkste stops. Ongeacht de prijs... Zeker omdat je continue je planning moet aanpassen aan die 2 vanachter. Als ze goed slapen rijd je door en als ze lastig zijn stop je aan een speeltuin of iets dergelijks dat ze even alle energie eruit kunnen gooien. Als je dan zelf nog iets wil eten, drinken en toiletstop kom je bijna altijd uit op snelwegstops of van die Autohof toestanden.

Vakantie is sowieso duur met 4 ipv vroeger met 2.

Genoeg IONITY langs de snelweg in Duitsland. Filter aan in navi dat hij enkel die palen mag nemen en de auto navigatie doet de rest. Zoals Tesla het doet.
Genoeg goedkope tankstations ook, waar je ook GPS/apps voor kunt instellen om op te zoeken.

Maar jij ziet een prijs voor benzine; iets dat trouwens niet eens duidelijk aangeduid staat voor elektrisch laden; en neemt dat als enige referentiepunt. Terwijl je beide niet kunt vergelijken natuurlijk. Je hebt zowel voor benzine als EV dure en goedkopere "tankstations". En mijn punt is dat je voor EV het opgezocht hebt, maar dat je gewoon een random steekproef van 1 neemt voor benzine om je conclusie te trekken. Wat enorm scheef is.

Ter referentie:
Dit is een random tankstation langs de autosnelweg in Aachen:
VB3yf15.png

En €1,66 voor 95 is niet eens de goedkoopste in/rond Aachen, je kan tot €1,57 gaan maar dit bevindt zich niet langs de autostrade.

Wel een groot verschilletje met je steekproef van 1 van €2,30...

Bwa, de meeste mensen kopen toch liever een leuke VW van €15.000 dan een dure EV. Doe het belastingvoordeel weg en minder dan 5% van de Belgen rijdt met een EV 😉

Bwa, de meeste mensen kopen toch liever een leuke VW van €15.000 dan een dure EV. Doe het belastingvoordeel weg en minder dan 5% van de Belgen rijdt met een EV 😉
Welk model volkswagen koop je nieuw voor 15.000€?
Een basismodel polo'ke met een 1000cc naftje van 95pk kost al 26000€ vandaag de dag!
Ter info, een ID3 in basismodel kost er 34000€

Welk model volkswagen koop je nieuw voor 15.000€?
Een basismodel polo'ke met een 1000cc naftje van 95pk kost al 26000€ vandaag de dag!
Ter info, een ID3 in basismodel kost er 34000€
Om de vergelijking met de ID.3 completer te maken: een Golf 1.5 125pk als absoluut basismodel kost 30.380€.
Tegenover die ID.3 met 170pk, uitrusting is vergelijkbaar.

Ik ben eigenlijk ook wel voorstander om subsidies in het algemeen af te schaffen. Dan ook voor fossiele brandstoffen?
15,5 miljard euro in 2020, waarvan 667,1 miljoen euro voor tankkaarten.
Als we dat afschaffen, hoeveel rijden er dan met een ICE?

Om de vergelijking met de ID.3 completer te maken: een Golf 1.5 125pk als absoluut basismodel kost 30.380€.
Tegenover die ID.3 met 170pk, uitrusting is vergelijkbaar.

Ik ben eigenlijk ook wel voorstander om subsidies in het algemeen af te schaffen. Dan ook voor fossiele brandstoffen?
15,5 miljard euro in 2020, waarvan 667,1 miljoen euro voor tankkaarten.
Als we dat afschaffen, hoeveel rijden er dan met een ICE?

Ik vind dat VRT hier wel gemakkelijk met het woord subsidies strooit, als de meerderheid verlaagde accijnzen zijn (m.a.w. korting op accijnzen die anders hoger zouden uitvallen). Ik ben wel verrast door het hoge bedrag t.o.v. de € 6 - 7 miljard inkomsten uit accijnzen op brandstoffen.

Hetzelfde met die berekening voor tankkaarten, is precies gewoon een theoretische benadering hoeveel extra sociale lasten en inkomstenbelasting de staat zou krijgen als je bedrijfswagens vervangt door brutoloon.

Ik vind dat VRT hier wel gemakkelijk met het woord subsidies strooit, als de meerderheid verlaagde accijnzen zijn (m.a.w. korting op accijnzen die anders hoger zouden uitvallen). Ik ben wel verrast door het hoge bedrag t.o.v. de € 6 - 7 miljard inkomsten uit accijnzen op brandstoffen.

Hetzelfde met die berekening voor tankkaarten, is precies gewoon een theoretische benadering hoeveel extra sociale lasten en inkomstenbelasting de staat zou krijgen als je bedrijfswagens vervangt door brutoloon.
Als ge doorklikt naar de bron dan kunt ge zien dat het woord subsidies gewoon van de FOD financiën komt. Ge kunt inderdaad discussiëren of dat wel subsidies zijn, maar het is geen woord wat de VRT daar op plakt om sensationeel over te komen.

Als ge doorklikt naar de bron dan kunt ge zien dat het woord subsidies gewoon van de FOD financiën komt. Ge kunt inderdaad discussiëren of dat wel subsidies zijn, maar het is geen woord wat de VRT daar op plakt om sensationeel over te komen.

Klopt, ze hebben die terminologie gewoon overgenomen. Ik had inderdaad beter gezegd dat de FOD's financiën en leefmilieu gemakkelijk met de term subsidies strooien ipv accijnsverlaging, belastingsvermindering,...

De bron had ik sowieso al bekeken, was wel benieuwd naar welke cijfers en redenering er achter zaten.

Terug
Bovenaan