EV vs ICE, alle kosten op een rij

Behalve dat het tanken zo lang duurt :biglaugh:
Wanneer je thuis kan laden, gaat 90% van de EV rijders daar geen last van hebben!
Het nadeel van die pakweg 5 keer per maand dat ik onderweg even moet bijladen wordt méér dan voldoende gecompenseerd door de voorverwarming/ontdooing van de wagen ;) (wat eerlijkheidshalve ook met de PHEV's kan natuurlijk).

Wanneer je thuis kan laden, gaat 90% van de EV rijders daar geen last van hebben!
Het nadeel van die pakweg 5 keer per maand dat ik onderweg even moet bijladen wordt méér dan voldoende gecompenseerd door de voorverwarming/ontdooing van de wagen ;) (wat eerlijkheidshalve ook met de PHEV's kan natuurlijk).
Maar hoe vaak met je ruiten krabben in Vlaanderen? Da's ook maar enkele keren per jaar. Er zijn ook een hoop ICE wagens met voorruitverwarming en dan moet je sowieso niet krabben en de voorruit is ook meteen ontdooid. Zetelverwarming/stuurverwarming is instant warm, ook in een ICE. Die voorverwarming/ontdooiing is dus niet echt iets wat veel voordeel biedt t.o.v. een ICE imo.

Maar hoe vaak met je ruiten krabben in Vlaanderen? Da's ook maar enkele keren per jaar. Er zijn ook een hoop ICE wagens met voorruitverwarming en dan moet je sowieso niet krabben en de voorruit is ook meteen ontdooid. Zetelverwarming/stuurverwarming is instant warm, ook in een ICE. Die voorverwarming/ontdooiing is dus niet echt iets wat veel voordeel biedt t.o.v. een ICE imo.
Al veel gebruikt? Ik vind het persoonlijk echt wel een super (luxe) voordeel!

Dat kost wel wat geld zo een elektrische voorruitverwarming en is enkel maar op hoge segmenten beschikbaar als standaard optie. + zo een weerstand geeft gps en andere ontvangstproblemen. Bij een EV heb je gewoon alles al klaar zitten om de cabine te verwarmen en warmt deze 'klassiek' op met warme lucht.
Krabben als je wagen buitenstaat in belgie zou ik toch meer als enkele keren per jaar beschouwen. Nu is de ruit ook aangevroren.

Nog een kost die je bij EV niet hebt en bij ICE wel. Parkeren int stad. Altijd plaats, nie moeten betalen (wel voor het laden maar dat is de werkgever :p)

Voor mij is hybride best of both worlds. Ik rijd 95% op de batterij voor het lokale verkeer en wanneer we buiten Antwerpen gaan is het benzine. Batterij range is in de winter ongeveer 50 km en zomer 70.

Elektrisch verbruik is rond de 30 kwh per 100 km (+- 8.5 eur) en benzine 8 liter per 100 km (+- 13 eur)

Nog een kost die je bij EV niet hebt en bij ICE wel. Parkeren int stad. Altijd plaats, nie moeten betalen (wel voor het laden maar dat is de werkgever :p)
Euh... Je weet toch dat je moet betalen als je laadpaal in een zone betalend parkeren staat? Toch zeker in Antwerpen:
Houd er rekening mee dat de parkeerregels blijven gelden. In een zone met betalend parkeren of schijfparkeren moet je dus ook tijdens het opladen betalen of een parkeerschijf leggen. Je moet ook de maximale parkeerduur respecteren. Een overzicht van de parkeertariefzones kan je hier terugvinden. Let op: In het historisch centrum mogen bezoekers zonder parkeervergunning niet parkeren aan de publieke laadpalen op straat. Parkeren op straat is er enkel voor bewoners en vergunninghouders. Elektrisch laden kan nog steeds in de publieke parkings.

En dan kan er nog eens de extra kost bijkomen voor de paal bezet te houden na het laden. Dunno hoe het momenteel bij alle kaarten is, maar zal (indien dit meer ingevoerd wordt) wel doorgerekend worden, vermoed ik.

Euh... Je weet toch dat je moet betalen als je laadpaal in een zone betalend parkeren staat? Toch zeker in Antwerpen:

En dan kan er nog eens de extra kost bijkomen voor de paal bezet te houden na het laden. Dunno hoe het momenteel bij alle kaarten is, maar zal (indien dit meer ingevoerd wordt) wel doorgerekend worden, vermoed ik.
Nog steeds niet in aalst :p

Ook daar niet overal hoor:
Hou er rekening mee dat je mogelijk een parkeerticket dient te nemen, en dat er aan sommige laadpalen een maximale parkeerduur geldt. Die informatie kan je vinden op het verkeersbord dat bij de laadpaal staat.

Ook daar niet overal hoor:
Neen maar de meeste wel. Of max 3 uur laden wat voldoende is om boodschappen te doen int stad.

Neen maar de meeste wel. Of max 3 uur laden wat voldoende is om boodschappen te doen int stad.
Je zei eerst "Altijd plaats, nie moeten betalen". Dan was het "Nog steeds niet in aalst". En nu is het opeens "maar de meeste parkeerplaatsen in Aalst" :wtf:

Kom hé. Wat je zei, klopt gewoon niet als algemene stelling, want niet in elke stad en zelfs niet overal in de ene stad die je voor ogen had momenteel (kan dus ook nog veranderen)... Je moet je nu niet in bochten wringen.

[edit] Oh ja, en dit is eigenlijk nog een groot nadeel aan EV in mijn ogen: je moet alles eerst opzoeken want zoveel dingen zijn gewoon onduidelijk. Laadtarieven die niet aangeduid staan, regels die verschillen van stad (of zelfs buurt binnen een stad) en nergens duidelijk aangegeven staan, ... Wat tot extra kosten kan leiden uit onwetendheid.

Je zei eerst "Altijd plaats, nie moeten betalen". Dan was het "Nog steeds niet in aalst". En nu is het opeens "maar de meeste parkeerplaatsen in Aalst" :wtf:

Kom hé. Wat je zei, klopt gewoon niet als algemene stelling, want niet in elke stad en zelfs niet overal in de ene stad die je voor ogen had momenteel (kan dus ook nog veranderen)... Je moet je nu niet in bochten wringen.

[edit] Oh ja, en dit is eigenlijk nog een groot nadeel aan EV in mijn ogen: je moet alles eerst opzoeken want zoveel dingen zijn gewoon onduidelijk. Laadtarieven die niet aangeduid staan, regels die verschillen van stad (of zelfs buurt binnen een stad) en nergens duidelijk aangegeven staan, ... Wat tot extra kosten kan leiden uit onwetendheid.

Hou er rekening mee dat je mogelijk een parkeerticket dient te nemen, en dat er aan sommige laadpalen een maximale parkeerduur geldt. Die informatie kan je vinden op het verkeersbord dat bij de laadpaal staat.

Dus ja de palen waar ik ga moet je geen parkeerticket betalen, zijn meestal vrij en is in aalst (waar parkeren een echt plezier is) een godgeschenk.
Veel bochtengewring is er niet aan hoor.

In Brussel ook gratis parkeren en veel kans om een plaatsje in de buurt te vinden, ook op drukke momenten!

aa.jpg

bb.jpg

Dus ja de palen waar ik ga moet je geen parkeerticket betalen, zijn meestal vrij en is in aalst (waar parkeren een echt plezier is) een godgeschenk.
Veel bochtengewring is er niet aan hoor.
Kan je dat ook staven met regelgeving? Of ga je er gewoon van uit sinds je nooit een boete gehad hebt dat het zo is?

Want zoals gezegd: de regelgeving is niet duidelijk. Het enige dat in het parkeer/retributie-reglement van Aalst staat, is dit:
Deze parkeerplaatsen worden aangeduid door middel van het verkeersbord E9a waarop het pictogram vande parkeerschijf wordt afgebeeld en aangevuld met een onderbord waarop het symbool van een stekker isafgebeeld en een onderbord met vermelding ‘max. 3 uur’.
Maar dat is dus zeker niet overal zo :P Veelal ontbreekt het pictrogram van schijf, wat dus betekent dat die uitzondering uit de regelgeving niet geldt en je gewoon moet betalen. Zie bv aan oud politiebureau:
LQYbOX5.png

Idem op de houtmarkt:
5Ou6WnH.png

Die aan de watertoren staat zelfs geen bord, maar staan gewoon in een blauwe zone. Dus daar moet je schijf leggen en mag je max 2u staan i.p.v. de 3u aan de andere:
Z5HqTt1.png

Er zullen wel plekken zijn waar het zo is hé, maar daarom is je algemene stelling nog steeds niet correct...

Kan je dat ook staven met regelgeving? Of ga je er gewoon van uit sinds je nooit een boete gehad hebt dat het zo is?

Want zoals gezegd: de regelgeving is niet duidelijk. Het enige dat in het parkeer/retributie-reglement van Aalst staat, is dit:

Maar dat is dus zeker niet overal zo :p Veelal ontbreekt het pictrogram van schijf, wat dus betekent dat die uitzondering uit de regelgeving niet geldt en je gewoon moet betalen. Zie bv aan oud politiebureau:
LQYbOX5.png

Idem op de houtmarkt:
5Ou6WnH.png

Die aan de watertoren staat zelfs geen bord, maar staan gewoon in een blauwe zone. Dus daar moet je schijf leggen en mag je max 2u staan i.p.v. de 3u aan de andere:
Z5HqTt1.png

Er zullen wel plekken zijn waar het zo is hé, maar daarom is je algemene stelling nog steeds niet correct...
Daar moet ik je toch corrigeren. Je moet standaard niet betalen of een schijf leggen op laadplaatsen, tenzij een onderbord dit specifiek vermeldt (zoals ik in Antwerpen bvb al gezien heb: https://maps.app.goo.gl/2Jyiu6CeFvbB2UnAA).

Wie in een blauwe zone of een zone 'betalend parkeren' parkeert op zo'n reglementaire parkeerplaats voor elektrische voertuigen, hoeft geen parkeerschijf te leggen of te betalen, tenzij dit specifiek is aangegeven met een onderbord. Zij betalen sowieso voor hun stroomverbruik tijdens het laden.
Bron: https://www.pzglm.be/nl/tipvandemaand/116#:~:text=Wie in een blauwe zone,hun stroomverbruik tijdens het laden.

Daar moet ik je toch corrigeren. Je moet standaard niet betalen of een schijf leggen op laadplaatsen, tenzij een onderbord dit specifiek vermeldt (zoals ik in Antwerpen bvb al gezien heb).

Bron: https://www.pzglm.be/nl/tipvandemaand/116#:~:text=Wie in een blauwe zone,hun stroomverbruik tijdens het laden.
Ik heb dat nog al gezien op sites van politiezones, maar dat is niet volgens de wegcode hoor. Dat is het gemeentelijk reglement.
Ook jouw link, dat is enkel geldig voor de PZ Geel-Laakdal-Meerhout en niet algemeen. Tenzij je mij kan tonen in de wegcode waar dit staat. De wegcode zegt enkel dit:
Artikel 70 - 3° Verkeersborden die het parkeren toelaten of regelen. - h) Een onderbord waarop het hiernavolgend symbool is afgebeeld, duidt aan dat het parkeren voorbehouden is voor elektrische of hybride elektrische voertuigen zegt enkel dat die plekken voorbehouden zijn voor EV en dat de stekker moet inzitten. Niet dat je niet moet betalen.
Artikel 27 - 27.3. BETALEND PARKEREN geeft geen uitzondering voor EV.

Straffer nog, en wat veel mensen ook niet weten, de wegcode voorziet ook niet dat mensen met een gehandicaptenkaart niet moeten betalen; dit is ook gemeentelijk geregeld.
Zoals staat op site van de FOD SZ die bevoegd is voor de uitgifte van de gehandicaptenkaarten:
In bepaalde steden en gemeentes mag je met de kaart gratis parkeren. Informeer je daarvoor bij de stad of de gemeente waar je naartoe wilt gaan.

Terwijl de eerste hit op google ook een site van de politie is die dit zegt specifiek over Hasselt:
Personen met een handicap in het bezit van een gehandicaptenkaart mogen gratis en onbeperkt parkeren op een reguliere parkeerplaats of op een van de gemarkeerde parkeerplaatsen. Leg wel je gehandicaptenkaart duidelijk zichtbaar achter de voorruit van je wagen. Misbruik kan leiden tot het intrekken van de kaart en een boete.
Maar dan moet je al opletten, want ziet er een algemene vraag uit, maar is dus ook enkel daar geldig...

Dat kost wel wat geld zo een elektrische voorruitverwarming en is enkel maar op hoge segmenten beschikbaar als standaard optie. + zo een weerstand geeft gps en andere ontvangstproblemen. Bij een EV heb je gewoon alles al klaar zitten om de cabine te verwarmen en warmt deze 'klassiek' op met warme lucht.
Krabben als je wagen buitenstaat in belgie zou ik toch meer als enkele keren per jaar beschouwen. Nu is de ruit ook aangevroren.

Ford heeft dat bvb op de meeste modellen wel beschikbaar en zou ik nu niet als het hogere segment categoriseren. Onze Evoque heeft dit ook, maar geen idee of je dat hoger segment wil noemen. Alleszin heb ik daar geen ontvangstproblemen, wat bij oudere modellen idd wel eens problemen wou geven. Maar akkoord dat niet alle wagens dit hebben. Mijn auto is totaal niet aangevroren vandaag en heb voorlopig nog maar 1x aangevroren ruiten gehad dit koud seizoen. Nochtans wonen wij helemaal niet stedelijk waar het warmer is ofzo. Voor mij is het alleszins een groter nadeel om een beperkte range te hebben wanneer je een grote range nodig hebt dan dan je eens een keer zou moeten krabben als het gevroren heeft. Beiden komen even vaak voor maar bijladen kost toch wel wat meer tijd dan krabben.

Ik kan niet thuis laden 😊

Zolang er een lader in de buurt staat en niet iedereen in uw straat moet daar gaan laden dan valt dat nog goed mee hoor . ;)
Er staan er 2, 500m wandelen en bijna altijd bezet tussen 16:30 en 's avonds laat...
Ik moet altijd een hoop in en uitladen thuis, en die routine, dus stoppen thuis, alles uitladen wat eruit moet, naar de paal rijden, hopen dat er plaats is, terug naar huis wandelen, hem er 's morgens moeten gaan halen, thuis alles inladen, en dit dagelijks? Nope, bedankt!

Ik weet niet of ik het zelfs zou zien zitten gewoon met een computertas, dus niet steeds dingen moeten in en uitladen.

Moest je de wagen echt enkel voor woon-werk verkeer gebruiken waar je maar om de 4 of 5 dagen eens moet laden, dan zou het wel lukken natuurlijk, maar ik rij veel en vooral onvoorspelbare kilometers, voor mij is het belangrijk dat ik elke ochtend een volle (allee, 80% toch) batterij heb voor als ik plots een gekke dag heb waar ik op 4 verschillende plaatsen verspreid over heel België moet zijn...

Terug
Bovenaan