FIA Formula One 2022

Wie wordt wereldkampioen in 2022 ?

• Totaal aantal stemmers
    81
  • Opiniepeiling gesloten .
Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik vind Stroll eigenlijk nog wel ne redelijk goede coureur. Vroeger keek ik ook met een bepaalde bril naar hem (enkel in de F1 gekomen door het geld), maar ergens heb ik die bril kunnen afzetten, en hem al goede races zien rijden. Vergeet niet dat die gast al 3 keer op het podium heeft gestaan in een veld waarin op zijn minst 6 wagens afgetekend sneller waren dan zijn eigen wagen. Bijna allemaal incidentrijke races dacht ik, maar hij grijpt dan wel mooi zijn kans. Hij is gewoon wat wisselvallig in zijn resultaten.

En Vettel toont af en toe nog wat genialiteit, ik hoop dat het aan de wagens ligt dat hij de laatste jaren soms wat op de dool lijkt te zijn. Wie weet liggen de nieuwe wagens hem goed, en zien we terug wat meer van de oude Vettel. Of het blijft zoals het is, en dan stopt ie er over een paar jaar mee.
Helemaal mee eens hoor.
Maar "redelijk goed" en "af en toe" dat is niet goed genoeg hé in F1.
Maar met een goede auto kunnen beide wel eens schitteren ja.

Zelfs zonder Vettel was Racing Point niet goed met hun piloten. In 2020 hadden ze de "pink mercedes" en hebben die een ontieglijk grote hoeveelheid punten laten liggen, of gewoon versmost. Met een wagen waarmee ze bijna elke race op het podium hadden kunnen/moeten staan, hebben ze amper 3 keer goed gescoord. Grootste oorzaak waren imo Stroll zijn geklungel en Perez die lang last gehad heeft van covid (zoals hamilton begin 2021), in combinatie met strategiefouten.
Ik vrees dat zelfs met een killer wagen de sterren wel héél goed moeten staan wilt Vettel hier munt uitslaan. Om constant te scoren gaan er nog GROTE stappen gemaakt moeten worden.

en bij uitbreiding voor ons allemaal dat er zo een team of 4 aan elkaar gewaagd is
Ik hoop het. Maar ik heb er een beetje bang voor. Meestal zie je dat, nadat er een hele hoop reglementswijzigingen geweest zijn, 1 team er bovenuit steekt. Meestal vind 1 iemand iets dat de rest niet gevonden heeft. Dan is het aan de rest om dat ene team beginnen te imiteren en zo wordt het verschil dan weer kleiner.

Ik had ergens nog wel het idee dat dat deze keer niet het geval zou zijn omdat de nieuwe regels zo strikt zijn, maar wanneer ik het verschil bezie tussen die Haas en en die Aston Martin :eek:. Dat had ik niet verwacht. Gewoon al het verschil in die sidepods is enorm. Bij Haas begint die heel hoog en gaat die vorm direct naar beneden. Bij de Aston Martin begint die iets lager maar blijft die op dezelfde hoogte tot bijna achteraan de wagen. Ik weet wel dat de Haas maar een render was, en dan nog niet van de meest recente versie, maar toch. Indien Haas verder heeft gewerkt op die render is het toch een heel andere wagen dan die Aston Martin.
Over de Red Bull moeten we het niet hebben. Dat was geen wagen. Dat was een reclamestunt om de nieuwe hoofdsponsor te tonen. Het enige interessante aan die launch vond ik de HRC badge achteraan op de sidepod.

De Aston zelf dan. Omdat iedereen vanaf 0 is moeten beginnen kunnen ze bij Aston Martin deze keer geen wagen nabouwen. Nu moeten ze zelf op zoek. De achterkant komt van Mercedes. De motor, de versnellingsbak en de achterste vering komt van daar. Vooraan hebben ze het bij Aston Martin deze keer wel helemaal zelf gedaan omdat ze voor de voorvering niet wilden gaan winkelen bij Mercedes. Ze zijn gegaan voor een push rod suspension met een dubbele wishbone. De stuurstang zit verstopt achter de bovenste wishbone.
Al bij al wel een mooie wagen, al geloof ik niet echt in de driver lineup.

En Vettel toont af en toe nog wat genialiteit, ik hoop dat het aan de wagens ligt dat hij de laatste jaren soms wat op de dool lijkt te zijn. Wie weet liggen de nieuwe wagens hem goed, en zien we terug wat meer van de oude Vettel. Of het blijft zoals het is, en dan stopt ie er over een paar jaar mee.
Persoonlijk denk ik dat Vettel een specifieke rijstijl heeft en daardoor een specifieke eis heeft hoe de auto zich moet gedragen.
In 2010 matchte de RBR auto gewoon perfect met Vettel zijn voorkeuren, waardoor die echt volledig kon knallen. Helaas heeft die dat bij Ferrari nooit klaar gekregen om terug een auto dat volledig matcht met hem te kunnen krijgen. En ik denk dat als de auto niet matcht de sterke vettel gewoon er niet uitkomt en hij dan niet meer is dan een "goede middenmaat" met af en toe nog genialiteit qua racing spirit met inhalen enz.
Geef die de mercedes die hem niet 100% ligt en hij presteert volgens mij niet beter dan Bottas heeft gedaan.

Niet helemaal mee eens: bij Ferrari heeft die echt wel goeie dingen laten zien. Vergeet niet dat die daar ook twee keer vice wereldkampioen is geworden.

Mannen, die info van Wheatley die aan het lobbyen was tegen Masi is 👏 niet 👏 nieuw 👏 !

Ik weiger van daar nu over mee te doen want nieuwssites ( vooral HLN) komt af met de flagrante leugen dat dit nieuw is.
Iedereen was smakelijk aan het lachen met Toto en zijn meme, maar Redbull was evenhard lelijk over de radio. Vandaar de farce dat.die race was.

Het verhaal dat sommigen hier rond opspinnen al zou het een plan zijn van Mercedes nu Hamilton terug is, is ook compleet meegaan met leugens en daar dan nog verdere zever over verzinnen.
Alstublieft, zet dat alu hoedje af en beschaam jezelf niet verder.

Het nieuwe seizoen begint. De nieuwe wagens zien er prachtig uit.

De media van de laatste twee maanden is echt van een erbarmelijk niveau. Fantaseren erop los en de rest doet copy-pasta zonder enige verificatie.

Het probleem is

Het probleem is dat dit is wat ik zei:
Ik vraag mij af wat daar shocking of sickening aan is. Hij zegt toch gewoon dat men niet moet wachten tot de lapped cars terug aansluiten achteraan? En dat is helemaal niet tegen de regels?

En dat dit letterlijk jouw reactie was:
Omdat dat wel tegen de regels is.
Die gast van RedBull maakt Massi dat gewoon even wijs.

Het is heel duidelijk wat ik zeg, en jij reageert DAAR op. En een dag later gaat het ineens over een ander punt, omdat je ongelijk hebt over het punt dat je op een vrij arrogante manier besloot te betwisten.

Persoonlijk denk ik dat Vettel een specifieke rijstijl heeft en daardoor een specifieke eis heeft hoe de auto zich moet gedragen.
In 2010 matchte de RBR auto gewoon perfect met Vettel zijn voorkeuren, waardoor die echt volledig kon knallen. Helaas heeft die dat bij Ferrari nooit klaar gekregen om terug een auto dat volledig matcht met hem te kunnen krijgen. En ik denk dat als de auto niet matcht de sterke vettel gewoon er niet uitkomt en hij dan niet meer is dan een "goede middenmaat" met af en toe nog genialiteit qua racing spirit met inhalen enz.
Geef die de mercedes die hem niet 100% ligt en hij presteert volgens mij niet beter dan Bottas heeft gedaan.

Wat Vettel betreft, lag het op zich niet per sé bij Ferrari. Ook in de 2014 Red Bull maakte hij meer fouten dan voorheen.
Vettel kan inderdaad met een bepaald type wagen enorm goed overweg, maar sinds de turbohybrides is het er wat af.

Kijk zelfs naar vorig jaar, het is eigenlijk niet dat hij Stroll keihard heeft gedomineerd. Baku en Hongarije waren nogal freak occurences, duidelijke outliers, en daarbuiten deed Stroll niet slechter.

Als AM nog een paar jaar een wagen bouwt die maximaal middenveld is, dan vermoed ik dat hij nog wel een paar jaar zal meedraaien. Maar stel dat ze naar de top van het veld zouden raken, dan denk ik dat ze ook naar iemand anders gaan kijken.

(even @_Pe_ taggen zodat hij zeker gelezen heeft dat ik kritisch kan zijn naar Vettel toe. Anders krijg ik in de volgende discussie weer op mijn bord dat rijder X, Y en Z niets fout kunnen doen)

Ge moet Sporza hun F1 artikels in het algemeen eens lezen, da's een heel jaar door van lachwekkend niveau.

Het zou mij er nooit in opkomen om over formule 1 te lezen op Sporza :p.

Ik hou het bij racefans.net maar soms durven de die zelfs een tikkeltje sensationeel te zijn en teveel aandacht besteden wat dat er iemand op zijn sociale media heeft gezet of wat dat gepensioneerde F1-rijders zeggen op de Canadese radio :p.

Nuja, de kostprijs van online gratis media.

(even @_Pe_ taggen zodat hij zeker gelezen heeft dat ik kritisch kan zijn naar Vettel toe. Anders krijg ik in de volgende discussie weer op mijn bord dat rijder X, Y en Z niets fout kunnen doen)
Amai ik moet nogal ne moeilijke mens zijn dat je mij moet taggen :biglaugh: .
Ik heb nergens gezegd dat je niet tegen Vettel kan zijn hé. Ik heb gezegd dat ik een beetje de indruk heb dat je een beetje anti-Hamilton bent. Degene die in gevecht is met Lewis heeft het volgens jou altijd bij het rechte eind. Vroeger was dat Vettel, nu is dat Max. Vettel heeft momenteel helemaal het materieel niet meer om tegen Lewis te vechten dus is het niet meer echt nodig om het voor hem op te nemen.

Over Vettel. Niks tegen Vettel hé. Ik ga hier zeker niet beweren dat hij niet wereldkampioen waardig is want dat is hij zeker. Maar 4 titels ? Sorry, zo goed is hij niet. Er zijn meer dan genoeg piloten die minder titels hebben dan 4 en die ik toch veel hoger in schat dan Vettel. Er zijn zelfs piloten die nooit een wereldtitel gehaald hebben en die volgens mij een pak beter zijn dan Vettel.
Ik weet niet wat dat is met Vettel. Hij is razend snel en soms maakt hij plots de meest idiote fouten. En dat is altijd het geval geweest. In 2010, het jaar van zijn allereerste titel, knalt hij Button in Spa gewoon van het circuit af op een wel heel vreemde manier. Zoiets kan gebeuren, maar verderop in zijn carrière heeft hij wel meer van die heel vreemde dingen gedaan.
Ik heb een beetje de indruk dat Sebastian dat zitje bij Aston Martin gekregen heeft opdat Lawrence, moest zijn zoontje dan toch nooit wereldkampioen worden, ooit zal kunnen zeggen dat Lance met hetzelfde materiaal sneller was dan een 4-voudig ex wereldkampioen. Ik ben er zeker van dat Vettel heel veel zal kunnen bijbrengen in een team, maar ik ben er ook zeker van dat daar een serieus prijskaartje aan vast hangt. Een 4-voudig wereldkampioen komt niet gratis je team versterken, en gelijk heeft die. Ik vraag me bijgevolg dan ook af of Lawrence dat geld dat hij voor Vettel moet betalen niet beter ergens ander aan uit geeft. Er zijn genoeg andere piloten die ook heel goed zijn, die ook een aanwinst zijn voor een team en die volgens mij een pak goedkoper zijn dan Vettel.

Over Vettel. Niks tegen Vettel hé. Ik ga hier zeker niet beweren dat hij niet wereldkampioen waardig is want dat is hij zeker. Maar 4 titels ? Sorry, zo goed is hij niet. Er zijn meer dan genoeg piloten die minder titels hebben dan 4 en die ik toch veel hoger in schat dan Vettel. Er zijn zelfs piloten die nooit een wereldtitel gehaald hebben en die volgens mij een pak beter zijn dan Vettel.
Ik heb dat zelfde gevoel eigenlijk met Hamiton en ook deels met M. Schumacher.

Zowel Vettel als Hamilton, als Schumi hebben veelvoudig wereldkampioenschappen gehaald op momenten dat hun auto's gewoon mijlen ver voor hun tegenstanders zaten. Hiermee wil ik natuurlijk niet zeggen dat Hamilton, Schumi en Vettel geen goede (or GOATs) rijders zijn. Ze verdienen het. Maar het hadden er geen 4 of 7 moeten zijn.
Hadden alle 3 meer tegenstand gehad in hun dominante jaren, twijfel ik eraan of ze (Vettel 4) 7 titels hadden kunnen behalen.
Alonso, als het een beetje meezat had hij 4 titels en Vettel maar 2.

Hamilton & Schumi hebben zelf wel voor hun dominante periode getoond bij andere teams (McLaren en Benetton). Daaruit blijkt wel alvast hun enorme talent. Vettel heeft na redbull dominantie het alvast moeilijk gehad.

Dan denk ik dat ge Schumacher zijn jaren zijn eerste Benneton, en eerste Ferrari jaren, met niet dominante wagens hebt gemist.
Niet kampioen nee, maar wat die daar mee deed was echt wel buitenaards zeer regelmatig.

Dat die tot de laatste race tegen in de strijd ligt om de titel tegen Villeneuve bijvoorbeeld...

Bij Benneton hebben ze ook altijd beweert dat Schumacher in 1996 met 2 vingers in de neus kampioen was geworden met die auto.
Terwijl Alesi en Berger (geen prutsers) daar 0 overwinningen mee haalden.

Maar ja, dat is allemaal makkelijk gezegd natuurlijk, en niet te verifieeren of dat echt zo geweest zou zijn.

Ik heb dat zelfde gevoel eigenlijk met Hamiton en ook deels met M. Schumacher.

Zowel Vettel als Hamilton, als Schumi hebben veelvoudig wereldkampioenschappen gehaald op momenten dat hun auto's gewoon mijlen ver voor hun tegenstanders zaten. Hiermee wil ik natuurlijk niet zeggen dat Hamilton, Schumi en Vettel geen goede (or GOATs) rijders zijn. Ze verdienen het. Maar het hadden er geen 4 of 7 moeten zijn.
:eek:

Ik zeg niet dat je fan moet zijn van één van die rijders, maar je kan toch gewoon wel zien aan hun manier van rijden, de manier waarop ze hun teamgenoot vaak compleet belachelijk maken/maakten dat Schumacher en Hamilton gewoon exceptionele coureurs zijn?

Hamilton heeft dat bij McLaren laten zien, in een wagen die bepaalde seizoenen gewoon echt niet goed was. Schumacher heeft dat bij Jordan, Benetton en de eerste jaren bij Ferrari, ik geloof echt dat Schumacher er mee voor gezorgd heeft dat die wagen zo dominant is geworden.

Vettel heeft op zich in het V8-tijdperk ook absoluut schitterende dingen laten zien. Was met die wagens gewoon keigoed. Hij heeft Webber ook gewoon de vernieling in gereden he, en een Webber was nu niet noodzakelijk slechter dan pakweg Kovalainen of Barichello (als we Schumacher en Hamilton dan toch - terecht - prijzen om hun teamgenoot te domineren). Vettel scoorde in 2008 meer punten dan de 3 andere STR/RBR rijders samen, stond er in 2010 toen de rest faalde (Webber in Korea en in AD qualifying, Alonso die slecht startte in AD met de gekende gevolgen, ...), scoorde in 2013 genoeg punten om het WCC op zijn eentje te winnen, won 4 titels terwijl Webber niet 1 keer tweede eindigde.

Dat hij "enkele vreemde dingen deed" in dat tijdperk, tja. Doen ze toch allemaal? Hamilton heeft ook best wel "enkele vreemde dingen" gedaan in die periode he.

Was hij minder all-round dan een goed deel andere kampioenen, zelfs met minder titels? Waarschijnlijk wel. Of hij bereikte zijn piek eerder, en is sneller gedropt? Ook mogelijk. Maar met die V8's was hij top, en die 4 titels zijn niet gestolen.

Nu, akkoord over Schumacher en Hamilton. Die hebben ook met mindere wagens heel mooie dingen laten zien. Ik heb altijd al gezegd dat Schumacher zich ook en vooral bewezen heeft met zijn niet-kampioenschapswaardige wagens. Hamilton gelijkaardig, al was het bij hem vooral zijn rookieseizoen dat er dan uitspringt. Een seizoen zoals dat van Schumacher in 1996, dat zit er imo niet tussen.

Vettel heeft op zich in het V8-tijdperk ook absoluut schitterende dingen laten zien. Was met die wagens gewoon keigoed. Hij heeft Webber ook gewoon de vernieling in gereden he, en een Webber was nu niet noodzakelijk slechter dan pakweg Kovalainen of Barichello (als we Schumacher en Hamilton dan toch - terecht - prijzen om hun teamgenoot te domineren).
Vettel heeft zeker schitterende dingen laten zien. Niet alleen met de V8. Met zijn Ferrari heeft hij ook geweldige momenten gehad. En Vettel was zeker beter dan zijn teamgenoot Webber, dat ga ik zeker niet afstrijden. Wat mij wel serieus stoorde was dat Horner maar bleef volhouden dat er geen #1 in dat team was terwijl dat duidelijk wel het geval was. Moest er echt geen #1 geweest zijn dat zou Vettel wel een serieuze uitbrander gehad hebben na de GP van Maleisië in 2013. Het fameuze multi21 incident. Horner trok eerder nog de kant van Vettel dan die van Webber. Ongelooflijk.
Later heeft Horner trouwens net hetzelfde gedaan. Verstappen en Ricciardo werden volgens hem ook gelijk behandeld, terwijl iedereen kon zien dat Verstappen toch wel voorgetrokken werd. Dat is trouwens de reden waarom Daniël daar vertrokken is. Dat kon je duidelijk tussen de lijnen lezen in 1 van de drive to survive afleveringen. Alleen al daarom hoop ik dat de McLaren volgend jaar top is. Ik hoop echt dat Ricciardo Horner een ferme neus kan zetten en dat hij eindelijk de beloning krijgt die hij verdient voor het verlaten van een topteam waar ze hem hem niet op zijn waarde beoordeelden.

Dat hij "enkele vreemde dingen deed" in dat tijdperk, tja. Doen ze toch allemaal? Hamilton heeft ook best wel "enkele vreemde dingen" gedaan in die periode he.
Met vreemde dingen bedoel ik vreemde crashes. Dingen waarvan je denkt : "WTF doet hij nu ???". Dat moet Button daar in Spa in 2010 ongetwijfeld ook gedacht hebben. En Vettel heeft verschillende van die vreemde crashes op zijn conto. Eerlijk is eerlijk, de meesten kwamen op een later moment in zijn carrière. Maar die in 2010 was al een veeg teken dat Vettel soms zijn bolide toch wat minder onder controle heeft dan een Schumacher, Hamilton of Verstappen.

Was hij minder all-round dan een goed deel andere kampioenen, zelfs met minder titels? Waarschijnlijk wel. Of hij bereikte zijn piek eerder, en is sneller gedropt? Ook mogelijk. Maar met die V8's was hij top, en die 4 titels zijn niet gestolen.
Ik beweer niet dat zijn titels gestolen zijn. Helemaal niet. Er is geen enkele bij zoals die van 1989 in Prost waar hij hulp kreeg. Hij heeft elke van die 4 titels eerlijk gewonnen.
Maar als je dan een rangorde moet maken en de piloot met de meeste wereldtitels is de beste piloot aller tijden, gevolgd door de piloot met het 2de meeste aantal wereldtitels, dan staat Vettel heel hoog in die ranking. Zo hoog schat ik hem niet in. Er zijn piloten met minder titels die volgens mij veel betere piloten waren dan Vettel.
1 van de beste piloten aller tijden was volgens mij Gilles Villeneuve. Wat die kerel kon met een auto heb ik nooit iemand anders zien doen. En Gilles heeft geen enkele titel. Gilles had 1 probleem. Hij ging altijd voluit. Hij weigerde het materiaal te sparen. Hij was van mening dat ze het materiaal maar sterk genoeg moesten maken zodat het 300 km met hem aan het stuur kon volhouden. En dat is direct de reden waarom Gilles nooit wereldkampioen geworden is.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan