FIMAGA, Friends in Money and Greed Again - WK2026 Boycot?

Wat mij wel afschrikt - bovenop de rest - is die Amerikaanse cultuur die ze erin willen pompen. Rustpauzes tijdens de helften om reclame te kunnen tonen. Nul sfeer in het stadion.
Ik hou mijn hart vast voor als ze dat eerste willen doortrekken naar het Europese voetbal. Zou gruwelijk idioot zijn.
En de grote Trump-show die FIFA mede verzorgt. Als je de loting gezien hebt heb je al genoeg gezien: de Canadese premier en de Mexicaanse president stonden er voor spek en bonen bij. En FIFA moest zijn oranje hoogheid ook nog eens de FIFA pies price erbovenop geven, kwestie van hem echt de nodige aandacht te geven die hij verdiend. Ik vrees al voor de openingswedstrijd en de finale... Hij zal daar ook wel de aandacht opeisen en het voetbal tot een zielige randactiviteit degraderen.

ergens snap ik dat wel, maar hoe ouder ik word hoe minder.
gewoon tout court worden we overal gepushed om alles wat groter & populairder is, beter te vinden. Mss ben ik gewoon een abnormale mens dat ik daar niet meer in mee ga XD.
en zeker als't in instanties als dit betekent "ok, we steunen hiermee een organisatie die zo corrupt is als maar zijn kan, en de wk's in de meest onethische landen organiseert", dan moet dat besef allemaal wijken want ons team doet mee.... Is eigl wel erg om die gelatenheid in iedereen te zien :S...

mja, 'k zie dat het voor zoveel mensen zooo belangrijk is, maar hoe langer hoe minder ik dat kan vatten. Iets niche, dat echt uw ding is, waar iedereen iedereen kent (zoals uw derby tegen putkapelle), waar de spelers nog benaderbare mensen zijn die ge nadien op café kunt tegenkomen... klinkt mij eerlijk gezegd veel menselijker en toffer van ervaring dan dit (allez, moest ik van voetbal houden XD).

Maar mensen kijken natuurlijk geen voetbal om FIFA te steunen, het is een 'ding' dat je er (helaas) moet bijnemen. Iemand die al 50 jaar het voetbal volgt, moet zichzelf toch ook niet gaan 'straffen' omdat FIFA geëvolueerd is tot wat het nu is en daar maar stoppen met naar het WK te kijken?

Het is ook geen OF verhaal hé. Mijn zonen spelen voetbal, dus op dat lokaal niveau leef je ook mee, kom je ook in contact met de mensen, steun je ook die club, enz.

Maar daarnaast zit ik even graag in de zetel binnenkort met hen om te kijken naar de grootste voetballers ter wereld.

Het feit of je daar nog in mee wil gaan of niet, is inderdaad volledig je eigen keuze hé :wink:
Als je geen nood meer hebt aan die grote evenementen, is daar ook helemaal niets mis mee hé.

En evenzeer respect voor mensen die het bewust willen boycotten. Ik geef toe dat ik de andere kant ga opkijken (net zoals ik dat misschien ook doe als ik bepaalde kleding koop, of als ik een nieuwe iPhone koop, of ...). Wat niet betekent dat ik het ook niet veel liever anders zou zien.

Iemand die al 50 jaar het voetbal volgt, moet zichzelf toch ook niet gaan 'straffen' omdat FIFA geëvolueerd is tot wat het nu is en daar maar stoppen met naar het WK te kijken?
Doet me denken aan de prachtige cartoon van
"Who wants change?"
<Alle handen omhoog>
"Who wants to change?"
<Alle handen terug naar beneden>

Mja, is idd iets wat we als mens moeten leren, de gevolgen van onze keuzes inschatten, en dan soms "onszelf straffen" omdat het alternatief gewoon niet ok is.

Dus ergens is't antwoord daarover voor mij gewoon dat dat wel zou moeten kunnen/gebeuren. En ja, wie zonder zonde is werpe de eerste steen en zo, ga ik daar zelf perfect in zijn, zeker niet, maar heb toch al heel wat dingen uit principe niet gedaan (zoals bedrijfsauto), omdat het echt ethisch gewoon niet ok is. (en ja, heb de luxe natuurlijk dat dat een optie was, maar iets als wk is nu niet iets da bijster moeilijk is om het te laten passeren. Als het ergens kan is het wel iets als dit).

Doet me denken aan de prachtige cartoon van
"Who wants change?"
<Alle handen omhoog>
"Who wants to change?"
<Alle handen terug naar beneden>

Mja, is idd iets wat we als mens moeten leren, de gevolgen van onze keuzes inschatten, en dan soms "onszelf straffen" omdat het alternatief gewoon niet ok is.

Dus ergens is't antwoord daarover voor mij gewoon dat dat wel zou moeten kunnen/gebeuren. En ja, wie zonder zonde is werpe de eerste steen en zo, ga ik daar zelf perfect in zijn, zeker niet, maar heb toch al heel wat dingen uit principe niet gedaan (zoals bedrijfsauto), omdat het echt ethisch gewoon niet ok is. (en ja, heb de luxe natuurlijk dat dat een optie was, maar iets als wk is nu niet iets da bijster moeilijk is om het te laten passeren. Als het ergens kan is het wel iets als dit).

Dat is ook het punt dat ik wat wilde aanhalen. Er zijn ook zaken die ik wel/niet doe uit principe, maar om de lijn 100% door te trekken in deze moderne samenleving, dat is toch wel héél moeilijk. Daarom dat ik ook de voorbeelden aanhaalde van de kleding, de smartphone, ... (en zo kan je nog heel veel voorbeelden aanhalen).

Het is ook een verschil tussen kiezen uit fruit dat via vuile schepen, vrachtwagens, ... naar hier gekomen is, waar de lokale bevolking uitgebuit wordt en er niets aan verdiend heeft, of kiezen voor fruit dat hier lokaal geteeld is en waar de boer nog een degelijke prijs voor krijgt. Dat is een keuze dat je hebt. De ene keuze kost waarschijnlijk alleen iets meer dan de andere. Voor mij geen probleem, maar misschien niet voor iedere persoon/gezin.

En soms weet je de oorsprong ook niet. Of kom je ze moeilijk te weten. Ga je voor alles dan op onderzoek? Of ben je dan 'onschuldig' omdat je het niet weet? Dat zijn evengoed vragen die we onszelf kunnen stellen :wink:

Het WK voetbal is niet kiezen tussen de ene appel eten of de andere appel eten, maar tussen wél een appel eten of géén appel eten. Want je hebt alleen de keuze om wél te kijken of helemaal niet te kijken.

Maar je gaat niet dood van géén appel te eten, dat is waar.

Zelf geen voetbalfan dus ik ga zeker niet volgen.
Ik vind het wel spijtig dat er zo velen zijn die hier gewoon in meegaan. Ik begrijp het, daar niet van - je kan nu eenmaal niet in elk aspect van je leven 100% principieel werken. Er zijn bv een hoop mensen die alles rond harry potter willen boycotten omdat die schrijfster anti LGBT uitspraken deed, er zijn er die oproepen Apple te boycotten omdat zij kinderen zouden gebruiken in hun fabrieken in china, ...
Als je zo elk aspect van je leven moet analyseren en je gedrag op aanpassen dan is het einde zoek.

Langs de andere kant:
  • Zo'n groot evenement dat slechts om de 4 jaar plaatsvind is net dé manier om relatief eenvoudig een statement te maken. Trump leeft van aandacht, hij wil zijn naam overal op. Laat hem hier op goed zijn gezicht gaan aub. Zeker met 250 jaar USA erbij ..
    Bovendien aangezien er ook matchen zijn in Canada en Mexico: laten we massaal naar die matchen gaan / kijken en niet naar diegenen in de VS zodat de boodschap duidelijk is.
  • ik heb de indruk dat de oproep van boycots bij het eurovisie songfestival een stuk groter is dan nu het WK. Omdat het WK een pak meer leeft dan Eurovisie vermoedelijk, wat dan ook betekent dat we wel willen boycotten maar zolang het maar niet over 'belangrijke' dingen gaat.
  • Je ziet regelmatig mensen beklagen dat de gemiddelde amerikaan niet voldoende protesteert tegen Trump. Ze zijn allemaal te lui of whatever en 'verdienen' dus de miserie die Trump hen brengt. Maar dan nu een voetbalmatch missen? gho, dat gaat toch ver hé ...
Zoals Racemaniac zei: we willen allemaal verandering, maar niemand wil veranderen.

Zelf geen voetbalfan dus ik ga zeker niet volgen.
Ik vind het wel spijtig dat er zo velen zijn die hier gewoon in meegaan. Ik begrijp het, daar niet van - je kan nu eenmaal niet in elk aspect van je leven 100% principieel werken. Er zijn bv een hoop mensen die alles rond harry potter willen boycotten omdat die schrijfster anti LGBT uitspraken deed, er zijn er die oproepen Apple te boycotten omdat zij kinderen zouden gebruiken in hun fabrieken in china, ...
Als je zo elk aspect van je leven moet analyseren en je gedrag op aanpassen dan is het einde zoek.

Langs de andere kant:
  • Zo'n groot evenement dat slechts om de 4 jaar plaatsvind is net dé manier om relatief eenvoudig een statement te maken. Trump leeft van aandacht, hij wil zijn naam overal op. Laat hem hier op goed zijn gezicht gaan aub. Zeker met 250 jaar USA erbij ..
    Bovendien aangezien er ook matchen zijn in Canada en Mexico: laten we massaal naar die matchen gaan / kijken en niet naar diegenen in de VS zodat de boodschap duidelijk is.
  • ik heb de indruk dat de oproep van boycots bij het eurovisie songfestival een stuk groter is dan nu het WK. Omdat het WK een pak meer leeft dan Eurovisie vermoedelijk, wat dan ook betekent dat we wel willen boycotten maar zolang het maar niet over 'belangrijke' dingen gaat.
  • Je ziet regelmatig mensen beklagen dat de gemiddelde amerikaan niet voldoende protesteert tegen Trump. Ze zijn allemaal te lui of whatever en 'verdienen' dus de miserie die Trump hen brengt. Maar dan nu een voetbalmatch missen? gho, dat gaat toch ver hé ...
Zoals Racemaniac zei: we willen allemaal verandering, maar niemand wil veranderen.

Ik ben eigenlijk niet overtuigd dat mensen niet willen kijken/gaan naar het WK puur omwille van Trump?

Is er niet algemene voetbalmoeheid? Er is niks om warm van te worden in de groepsfase door het alsmaar uitbreiden van het aantal landen. Er is geen aperitieftje meer :p. Competities zijn nog altijd bezig. Vroeger stopten de competeties eind april-begin mei bij een groot toernooi. Nu is de laatste match eind mei. CL finale is 30 mei.
Honger is de beste saus maar nu ben je altijd verzadigd.

+ de gigantische prijzen van tickets waardoor je een Las Vegas effect heeft. Veel minder bezoekers in Las Vegas maar men richt nu op veel rijkere mensen. Dusja, het zal wel winstgevend zijn maar welk volk zit er nog in het stadion?

+ het nieuws is totaal overgenomen door oorlogen her en der.

+ al die slechte sociale reclame over de VS. fooi op een fooi vragen, dure inflatie in de VS, dure energiekosten, gigafiles in hun luchthavens, drug wars, ICE-moorden,... Moest het puur de factor Trump zijn, dan gingen er wel een deel overkijken. Maar het zijn al de neveneffecten erbij.
Mexico is eigenlijk ook niet veel beter met hun drugsoorlogen,...

Eurovisiefestival is totaal ander publiek. Totaal niet te vergelijken. Dat is de klanten vergelijken van een bruin café in de Westhoek met de klanten van een koffiebar in de Dansaertwijk :p.

Als niet voetbalfan is het natuurlijk gemakkelijker om niet te kijken :)

Ik, als voetbalfan, zal kijken ongeacht in welk land het doorgaat. Je moet dat ook wat los zien van elkaar.

Het publiek dat naar eurosong kijkt is een heel ander soort publiek als dat voor een wk. + als je beslist om niet naar eurosong te kijken, hoef je maar 1 jaar te wachten voor de volgende editie. Terwijl het bij een wk over 4 jaar gaat.

Waarom eigenlijk?
Dat snap ik net niet zo goed. Het toont eigenlijk vooral hoe we redeneren: als het ons eigen entertainment is, gaan we plots redenen zoeken om sport en politiek los te trekken. Terwijl dat in de praktijk gewoon door elkaar loopt.

Dat snap ik net niet zo goed. Het toont eigenlijk vooral hoe we redeneren: als het ons eigen entertainment is, gaan we plots redenen zoeken om sport en politiek los te trekken. Terwijl dat in de praktijk gewoon door elkaar loopt.
De FIFA maakt er zelf een politiek spel van. Kijk maar naar de Peace Prize die ze aan Trump hebben gegeven.

De FIFA maakt er zelf een politiek spel van. Kijk maar naar de Peace Prize die ze aan Trump hebben gegeven.
Ja exact, en dat is net waarom “sport en politiek scheiden” zo’n zwak argument is. Als FIFA zelf al politiek bezig is, wat scheidt men dan eigenlijk nog?

Laatst bewerkt:
Ja exact, en dat is net waarom “sport en politiek scheiden” zo’n zwak argument is. Als FIFA zelf al politiek bezig is, wat scheidt men dan eigenlijk nog?

Het spelletje zelf. Puur de trap tegen een bal is niet politiek. Buitenspel, een doelpunt, een scheidsrechter,...

Alles daarrond is zo politiek als het kan zijn. Een WK zelf is doorweekt met politiek. Ministers, presidenten, koningen die prijzen uitdelen of te zitten pronken met hun projecten. De shirts zijn politiek, de borden zijn politiek, al de randanimatie is politiek, de ceremonie is politiek, de reclame is zelfs politiek,...

En FIFA zelf was altijd politiek. Zoals iedere internationale sportorganisatie. Of het nu het olympisch comité is of de FIA of de UEFA,... Dat was altijd politiek. Nu, over 50 jaar of 50 jaar geleden.

Een nieuwe waarschuwing van de regering van Amerikaans president Donald Trump (79) richting Iran. De nationale ploeg is tijdens het WK voetbal welkom in de VS, maar iedereen met vermeende banden met de Islamitische Revolutionaire Garde (IRGC) is dat niet. Marco Rubio, de minister van Buitenlandse Zaken, gaf nog mee dat een mogelijke deelname van Italië “pure speculatie” is.
Rubio kwam ook nog eens terug op de uitspraken van Paolo Zampolli, een speciale gezant van de Amerikaanse president Donald Trump, die Iran wilde vervangen door Italië. “Ik ben Italiaan en het zou een droom zijn om de Azzurri te zien spelen op een toernooi dat in de Verenigde Staten wordt georganiseerd. Met vier wereldtitels hebben ze het prestige dat nodig is om hun deelname te rechtvaardigen”, vertelde Zampolli aan de Financial Times.

Hoe gaan ze controleren of ze banden hebben met de Revolutionaire Garde, of is dat ook speculatie?
En dan die ballonnen oplaten om Italië te laten deelnemen.
Het WK is nog niet begonnen of het Trump-circus begint zich stilaan meester te maken van het WK en de spelregels (kwalificaties, ...) errond.
De VS maakt dit jaar een kans om het WK te winnen. Elke gele of rode kaart zorgt voor een tarrif richting het land van de tegenpartij en/of het land van de scheidsrechter enz... . Ik zeg maar wat. Het gaat 'boeiend' worden, maar niet op sportief vlak.

Pff, geen idee dat het zo duur is geworden!
Ticketten kosten pakweg het 8 tot 10-voudige van 4 jaar terug in Qatar.

Goedkoopste ticketten rond de 100 US$.
Goedkoopste ticket voor de finale, hou je vast, 11.000 US$!

Duurste ticketje op de officiele Fifa resale website, 2.300.000 US$.
Waar trouwens Fifa 30% commissie op pakt...

Als je van de stad naar het stadium wil met de trein (voor de finale) dan betaal je daar 150 US$ voor. Kost op een normale dag 12,9$.
Als die trein je wat duur is, en je met de (huur) wagen er naartoe wil, parkingplaatsje is 175$.

En ik die dacht dat tennis en golf de dure snobistische sporten waren 😵‍💫

Bon, als je voor de finale al een ticket van 11.000 dollar voor de match zelf hebt kunnen kopen, dan is 150 dollar voor een treinticket wisselgeld natuurlijk.

11k zal de prijs zijn van het goedkoopste ticket dat nu nog verkrijgbaar is. Er moeten toch al goedkopere tickets uitverkocht zijn?

Voor wat ik kan vinden zijn dit prijzen op de resale website van Fifa, dus prijzen die op de tweedehandsmarkt gevraagd worden.

Terug
Bovenaan