Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Ik heb geen zwart geld hoor, zoals heel wat mensen.Ik ga regelmatig iets eten bij zo'n zaak waar ik de eigenaar altijd hoor zeggen "cash of met de kaart, maar liever cash".
Is toch mooi. Jij doet hem een plezier en jij geraakt van je zwart geld af.
Ik snap uw tandartsverhaal niet. Systeem derdebetaler oké maar je kan als tandarts niet gewoon strooien met codes. Vroeg of laat val je op in de statistieken. 2 miljoen man in België is bovendien WGW'r dus dan is het sowieso al noppes. Je kan nog foefelen met transparantiecodes maar dat wordt de volgende stap.
Ik zeg niet dat de dokters systematisch frauderen. Maar als je elke dag 1-2-3 extra prestaties erop duwt die je niet gedaan hebt, zal dat ooit opvallen? En 50-100 euro per dag pure winst, aan 20d per maand. Hoppa, een auto per jaar van de staat afgepakt, he...
Alsof er zaken zijn waar je niet van je zwart geld vanaf geraakt.Ik ga regelmatig iets eten bij zo'n zaak waar ik de eigenaar altijd hoor zeggen "cash of met de kaart, maar liever cash".
Is toch mooi. Jij doet hem een plezier en jij geraakt van je zwart geld af.
Niet op u persoonlijk, want ik ken u niet, maar dit is nu exact wat er fout loopt in dit land. Een subsidiekraan die open staat.Deze week bij de dokter voor een wrat te verwijderen bij 1 van mijn kinderen. Ik betaal 4 euro (die ik later nog via CM terugkrijg want kind minderjarig)
Ik ben geneigd dat wel te zeggen, maar niet enkel voor artsen maar ook ziekenhuizen, thuisverpleegkundigen, rusthuizen ... eigen ervaringen/waarnemingen:
Als de kat bij de melk staat zal ze 99/100 drinken, papier is gewillig ..
- zwart geld bij ogen laseren
- gefoefel bij classificatie wondverzorging
- taken thuisverpleegkundige die aangerekend maar niet uitgevoerd worden
- oma in rusthuis: elke maand 10-17 bezoeken van de huisarts gekoppeld aan dat rusthuis - dat zijn puur blits bezoekjes om de kas te spijzen.
- onlangs nog dat schandaal van ziekenhuisgroep die bewust altijd koos voor een dure scan voor standaard zaken
- ...
Maar er zit blijkbaar toch een probleem ook - als men quasi verplicht wordt om te foefelen om de kosten te dekken, dat gaat uiteraard niet helpen om misbruik te reduceren.
Niet op u persoonlijk, want ik ken u niet, maar dit is nu exact wat er fout loopt in dit land. Een subsidiekraan die open staat.
Ik betaal zelf ook amper €4 om bij de dokter te gaan. Serieus, maak daar €12 van om te beginnen.
En diegene die hierop zullen zagen en roepen, zijn diegene die €12 geven aan een pak sigaretten iedere dag.
Of laat diegene met een leefloon €4 betalen, maar iedereen die werkt zou toch meer mogen betalen per bezoek.
Ik vraag mij eigenlijk af wat de echte kost is van een bezoek aan de huisarts. Dan kunnen we eens rekenen hoeveel miljoenen dit per jaar kost.
Juist daarom dat dat dringend moet stijgen naar €12 bvMoet ik er een figuurtje van maken wat er gebeurt als je naar de dokter kunt gaan voor 0 euro ?
Juist daarom dat dat dringend moet stijgen naar €12 bv
De tijd dat de huisarts altijd bereikbaar was en ieder huis vanbinnen kende in het dorp is al lang voorbij. Hier in het dorp werken in de groepspraktijk 3 van de 4 huisdokters maar 4 dagen op 5, alleen consultatie ergens tussen de 9-5 uren. Huisbezoeken beperken die echt tot een minimum. Ik herinner mij nog dat als ik vroeger ziek was als kind onze huisdokter altijd aan huis kwam.De zus van die schoonzus is dus huisarts. Die werkt daar gewoon 9-5, 5d per week. Beurtrol met avondshift en zaterdag (1d per week, 1 weekend per maand). Die is ~40y en heeft meerdere huizen, stal/manege, een stay home dad voor de kinderen. Er gaan wsch locaties zijn waar de huisarts niet genoeg verdient. In de grootstad in een semi-margi buurt en gewoon durven doorvragen met commerciele mindset, dan rolt het geld gewoon binnen.
Mijn vrouw is huisartse, en die heeft het daar ook soms wel wat moeilijk mee.Deze nog even oprakelen.
Deze week bij de dokter voor een wrat te verwijderen bij 1 van mijn kinderen. Is zo'n dokter met derdebetaler systeem. Ik betaal 4 euro (die ik later nog via CM terugkrijg want kind minderjarig) en ik ga het blaadje met prestaties uiteraard nooit bekijken.
Er was een HAIO (stagair) bij. Die zegt letterlijk tegen die HAIO, waar ik bij ben, "zet er maar wat extra codes op want anders maken we op deze prestatie verlies. En de patient betaalt toch maar 4 euro, dus voor hem maakt dat niet uit".
Ik ben letterlijk 10 min binnen geweest met het kind om die wrat te bevriezen met zo'n bevriespen. Misschien dat ze geen dikke marge draaien, maar veel verlies gaan ze nu toch ook niet pakken op die consultatie...
OK DAN. Wel goed staken dokters want er is duidelijk een hard repressiebeleid aan de gang...
Ik zeg niet dat de dokters systematisch frauderen. Maar als je elke dag 1-2-3 extra prestaties erop duwt die je niet gedaan hebt, zal dat ooit opvallen? En 50-100 euro per dag pure winst, aan 20d per maand. Hoppa, een auto per jaar van de staat afgepakt, he...
Btw, voor kinderen krijg je zelfs je remgeld terug betaald per kwartaal. Er zijn ook van die hypochonders die letterlijk elke dag met hun kind er staan. Hij hoest, hij heeft 2 vlekken, hij kakt raar, ... Elke keer 5 min binnen 'nee, hij gaat niet dood'. Floepsie 30 40 50 euro voor de huisarts. Kost de ouders toch niks. Ja, ze moeten misschien wat remgeld voorschieten, maar het komt toch terug.
Euh nee, dat is grote stap naar staatsgeneeskunde.Het zou beter zijn om een oplossing te vinden (ik weet het ook niet) die het misbruik/excessief shoppen tegen gaat. Vb het NL systeem van een toegewezen huisarts zou al een stap in de goede richting zijn (een idee of dat momenteel nog zo is in NL, vroeger in elk geval wel).
De arts heeft nog steeds zelf de keuze om zoveel of zo weinig mogelijk patiënt te zien. Als je bij zo een arts terecht komt kan je beter opzoek naar een andere.Het alloceren dokters/mensen topdown heeft ook het voordeel dat dokters een vaste workload krijgen en niet meer geprikkeld zijn om klanten erdoor te rammen in 10 min om er zoveel mogelijk per dag te doen
Maar zoals cege zegt, moet er winst gemaakt worden op elke prestatie? Zijn de marges zo flinterdun dat moest ze dat verlies pakken op die wratten ze geen loon heeft op het einde van de maand?Mijn vrouw is huisartse, en die heeft het daar ook soms wel wat moeilijk mee.
Ik vraag meestal niet naar de specifieke details, maar voor wratjes te verwijderen maken ze inderdaad blijkbaar verlies door de vloeibare stikstof die ze gebruiken tenzij ze die codes erbij zetten. Ik weet natuurlijk nu niet welke code(s) er hier gebruikt zijn geweest maar dat lijkt me vrij normaal.
Hetzelfde voor hechtingen, daar hebben ze blijkbaar speciale lijm of plakkers of iets dergelijks voor, die zelfs meer kosten dan de code covered, maar aangezien dat 't makkelijkste is en het beste resultaat geeft gebruikt ze die wel.
Euh nee, dat is grote stap naar staatsgeneeskunde.
Als patient wil ik de keuze hebben om de beste arts voor mijn zorgen uit te kiezen. Dat hoeft de overheid niet voor mij te doen (de overheid kan dat gewoonweg niet).
De arts heeft nog steeds zelf de keuze om zoveel of zo weinig mogelijk patiënt te zien. Als je bij zo een arts terecht komt kan je beter opzoek naar een andere.
Een loodgieter gaat toch ook geen klanten helpen als hij er niets aan verdient? Waarom moet dit anders zijn bij artsen?Maar zoals cege zegt, moet er winst gemaakt worden op elke prestatie? Zijn de marges zo flinterdun dat moest ze dat verlies pakken op die wratten ze geen loon heeft op het einde van de maand?
Mijn vrouw is huisartse, en die heeft het daar ook soms wel wat moeilijk mee.
Ik vraag meestal niet naar de specifieke details, maar voor wratjes te verwijderen maken ze inderdaad blijkbaar verlies door de vloeibare stikstof die ze gebruiken tenzij ze die codes erbij zetten. Ik weet natuurlijk nu niet welke code(s) er hier gebruikt zijn geweest maar dat lijkt me vrij normaal.
Hetzelfde voor hechtingen, daar hebben ze blijkbaar speciale lijm of plakkers of iets dergelijks voor, die zelfs meer kosten dan de code covered, maar aangezien dat 't makkelijkste is en het beste resultaat geeft gebruikt ze die wel.
Ze zouden heel dat systeem eens wat beter moeten opzetten heb ik zo het gedacht.
Je kan natuurlijk ook niet makkelijk die codes gaan opsplitsen (hechting met lijm vs hechting op andere manier) want wat zou je dan tegenhouden om altijd de duurdere code aan te duiden als dat toch niet te controleren valt.
Ik ga er nog altijd van uit dat artsen een bepaalde ethische code hanteren en er niet van profiteren, al ben ik ook niet naief en weet ik dat er altijd wel rotte appels tussenzitten die het systeem misbruiken.
Ik kan je ook wel zeggen dat (de meeste huisartsen dat ik ken toch) dit soort patienten liever kwijt dan rijk zijn.

Een loodgieter gaat toch ook geen klanten helpen als hij er niets aan verdient? Waarom moet dit anders zijn bij artsen?
goh, grote winst lijkt me nu niet nodig inderdaad, maar verlies draaien zou toch nooit oke mogen zijn. We mogen dat werk toch nog een beetje naar waarde schatten.Maar zoals cege zegt, moet er winst gemaakt worden op elke prestatie? Zijn de marges zo flinterdun dat moest ze dat verlies pakken op die wratten ze geen loon heeft op het einde van de maand?
Een oplossing kan ik je niet geven. Maar ik kan je wel verzekeren dat ik als persoon zelf beter kan kiezen welke zorg ik nodig heb ipv arbitrair op woonplaats.Euh, kom dan zelf met een oplossing af. Of wil je 50 euro remgeld betalen ?
Het is gemakkelijk om te neuten op te veel belastingen, maar nooit de verliesposten te willen aanpakken. We bloeden miljarden in de gezondheidszorg en elke aanpassing stoot op een 'njet' overal.