Ik kwam onlangs een constructie tegen waarvan ik me serieus afvraag hoe legitiem die is.
Een koppel dat ik ken heeft een huis privé gekocht. Vervolgens hebben ze het volledige huis voor 25 jaar aan hun eigen vennootschap "geleased". Niet onbelangrijk, maar het gaat hier over schijnzelfstandigheid. De leasevergoeding dekt hun volledige privélening. Alle kosten en werken aan het huis (gas, elektriciteit, verzekeringen,bestaand zwembad renoveren, tuinwerken, nieuw terras, maatkasten, meubels,....) worden voor 100% volledig via de zaak betaald. Zelfs de hond wordt zogezegd "betaald" door de zaak.
Ze houden het huis privé, maar schuiven alle kosten door. De redenatie is dat de zaak het huis zogezegd nodig heeft en het volledig huurt, waardoor alles als beroepskost kan worden ingeboekt. In werkelijkheid word er enkel een bureau gebruikt.
De bank heeft hen hiervoor speciaal doorverwezen naar een fiscaal expert, die een constructie heeft opgesteld waarin dit mogelijk zou zijn. Ik ken de details niet, maar kan zoiets zomaar?