Fraude door zelfstandigen

Dit is jammer genoeg met alles in de maatschappij.

Fraude door een bedrijfsleider/zelfstandige: hoort erbij, zelfs aangemoedigd onderling.

Fraude bij een leefloner: hij moet hangen!
Er is imo wel een wezenlijk verschil, het gaat nog altijd om geld die de vennootschap zelf bij elkaar heeft verdiend, de uitgave heeft enkel een beperkte impact op het belastingtarief op verworven inkomen.
Een leefloner is puur een negatieve post die zelf niets bijdraagt… In dat opzicht snap ik dat men strenger oordeelt tegenover de leefloner.

Maar we zitten met een inefficiënte overheid die de boel niet onder controle heeft en maar nattevingerwerk doet. Ik heb m'n nieuwe buurman die met 5-6 zwartwerkers z'n kot aan het renoveren was aangegeven bij de nodige instantie en hen zelfs nog eens opgebeld ook, 0 controle, uit miserie zelfs een sociaal inspecteur gemaild. Een maand lang niks... Intussen zijn de werken gedaan... Ze mogen natuurlijk niks laten weten, geheim van het onderzoek enz. Maar ik ben er zeker van dat er ook niks zal gedaan worden wegens gebrek aan personeel en nu ja, bewijzen...

Een leefloner draagt op lange termijn niks bij aan de maatschappij, een zelfstandige die af en toe eens wat 'teveel' inbrengt heeft dat geld uitgegeven aan een andere zelfstandige en doet de economie zo wat leven.

Er moeten net als in USA, hetzij op een andere manier, serieuze hervormingen gebeuren.

Laatst bewerkt:

Fraude door een bedrijfsleider/zelfstandige: hoort erbij, zelfs aangemoedigd onderling.

Ik ben nochtans even tolerant voor die leefloner hoor. In mijn ogen mogen beide hangen. En gezien daar ook voor leefloners een hoop tolerantie is (want zwartwerk wordt niet aangegeven omwille van "beroepsgeheim") zie ik niet in waarom we daar verschil in zouden moeten zien.

Er is imo wel een wezenlijk verschil, het gaat nog altijd om geld die de vennootschap zelf bij elkaar heeft verdiend, de uitgave heeft enkel een beperkte impact op het belastingtarief op verworven inkomen.
Een leefloner is puur een negatieve post die zelf niets bijdraagt… In dat opzicht snap ik dat men strenger oordeelt tegenover de leefloner.
In beide gevallen steelt men geld van de overheid.

De kostprijs van geen leefloon te geven is veel hoger voor de maatschappij dan het wel doen. Of hoe denk je dat zij aan geld geraken?
Maar we zitten met een inefficiënte overheid die de boel niet onder controle heeft en maar nattevingerwerk doet. Ik heb m'n nieuwe buurman die met 5-6 zwartwerkers z'n kot aan het renoveren was aangegeven bij de nodige instantie en hen zelfs nog eens opgebeld ook, 0 controle, uit miserie zelfs een sociaal inspecteur gemaild. Een maand lang niks... Intussen zijn de werken gedaan... Ze mogen natuurlijk niks laten weten, geheim van het onderzoek enz. Maar ik ben er zeker van dat er ook niks zal gedaan worden wegens gebrek aan personeel en nu ja, bewijzen...

Een leefloner draagt op lange termijn niks bij aan de maatschappij, een zelfstandige die af en toe eens wat 'teveel' inbrengt heeft dat geld uitgegeven aan een andere zelfstandige en doet de economie zo wat leven.
Neen een leefloner zal op termijn terug meedraaien met de maatschappij uw zelfstandige zal het blijven doen en er zo voor zorgen dat de overheid inkomsten mist
Er moeten net als in USA, hetzij op een andere manier, serieuze hervormingen gebeuren.
Ge bedoelt zoals mensen met autisme die eigenlijk in een instelling thuishoren op straat mogen gaan bedelen?
Ik ben nochtans even tolerant voor die leefloner hoor. In mijn ogen mogen beide hangen. En gezien daar ook voor leefloners een hoop tolerantie is (want zwartwerk wordt niet aangegeven omwille van "beroepsgeheim") zie ik niet in waarom we daar verschil in zouden moeten zien.
We mogen daar geen verschil in zien, was ook mijn punt niet.

En in verband met beroepsgeheim, als wij dit breken (onder bepaalde omstandigheden mag/moet dit) kunnen we hiervoor vervolgd worden.

We mogen daar geen verschil in zien, was ook mijn punt niet.

En in verband met beroepsgeheim, als wij dit breken (onder bepaalde omstandigheden mag/moet dit) kunnen we hiervoor vervolgd worden.
Sorry maar ik heb geen begrip voor overheidsinstantie x die "beroepsgeheim" heeft terwijl er misbruik gemaakt wordt van de financiën van de overheid. Ook dit is in mijn ogen een te tolerante omgang. En het whataboutism mag dan ook gewoon achterwege blijven. Ook steuntrekkers die misbruik maken zijn ook de oorzaak van de stijgende belastingsdruk van de gewone werkende middenklasse. En dan durf ik gerust zeggen dat een profiteur wie maar deels bijdraagt wat minder boter op het hoofd heeft dan een profiteur die niks bijdraagt en leeft op de kap van een ander. Dat dat in de toekomst anders zou kunnen zijn zou mits wat meer financiele controle (voor die zelfstandige) of wat meer activering of wat meer trappen onder de kont grofweg gezegd (voor die leefloner) maakt voor de huidige situatie niks uit en verdient dan ook geen coulante aanpak.

Sorry maar ik heb geen begrip voor overheidsinstantie x die "beroepsgeheim" heeft terwijl er misbruik gemaakt wordt van de financiën van de overheid. Ook dit is in mijn ogen een te tolerante omgang. En het whataboutism mag dan ook gewoon achterwege blijven. Ook steuntrekkers die misbruik maken zijn ook de oorzaak van de stijgende belastingsdruk van de gewone werkende middenklasse. En dan durf ik gerust zeggen dat een profiteur wie maar deels bijdraagt wat minder boter op het hoofd heeft dan een profiteur die niks bijdraagt en leeft op de kap van een ander. Dat dat in de toekomst anders zou kunnen zijn zou mits wat meer financiele controle (voor die zelfstandige) of wat meer activering of wat meer trappen onder de kont grofweg gezegd (voor die leefloner) maakt voor de huidige situatie niks uit en verdient dan ook geen coulante aanpak.
Een leefloner die zwartwerkt, moet zijn inkomen wel aangeven bij het OCMW en wordt verrekend met zijn leefloon. Wij mogen dit niet melden bij de RVA.

En ik betwijfel ten zeerste dat het aandeel zwartwerkende leefloners in de buurt komt met frauderende (of fiscale optimalisatie achterpoortjes benutten) als zelfstandige.

Een leefloner die zwartwerkt, moet zijn inkomen wel aangeven bij het OCMW en wordt verrekend met zijn leefloon. Wij mogen dit niet melden bij de RVA.
En we moeten er dan maar vanuit gaan dat elke leefloner braaf gaat zeggen aan het Ocmw dat hij wat gaat zwartwerken. Straf zeg dat we elke leefloner moeten vertrouwen maar elke zelfstandige wel met argusogen moeten bekijken. Om nog maar te zwijgen dat wie in het zwart kan werken dit ook gewoon in het wit zou kunnen doen moest men wat minder tolerant zijn tegenover zwartwerk. ( om nog te zwijgen dat dat zwartwerk voor het overgrote deel mogelijk is door die frauderende zelfstandige, de ironie.)
En ik betwijfel ten zeerste dat het aandeel zwartwerkende leefloners in de buurt komt met frauderende (of fiscale optimalisatie achterpoortjes benutten) als zelfstandige.
Dat maakt helemaal niks uit. Wederom is dit gewoon fraude goedpraten. Elke fraudeur moet er uit. Of ze nu met 5 of met 10 zijn.

En we moeten er dan maar vanuit gaan dat elke leefloner braaf gaat zeggen aan het Ocmw dat hij wat gaat zwartwerken. Straf zeg dat we elke leefloner moeten vertrouwen maar elke zelfstandige wel met argusogen moeten bekijken. Om nog maar te zwijgen dat wie in het zwart kan werken dit ook gewoon in het wit zou kunnen doen moest men wat minder tolerant zijn tegenover zwartwerk. ( om nog te zwijgen dat dat zwartwerk voor het overgrote deel mogelijk is door die frauderende zelfstandige, de ironie.)

Dat maakt helemaal niks uit. Wederom is dit gewoon fraude goedpraten. Elke fraudeur moet er uit. Of ze nu met 5 of met 10 zijn.
Volledig akkoord.

100% akkoord

Dat er misbruik zal zijn in eender welk systeem, zal altijd zo zijn. Maar met de post hieronder:

Ga ik fundamenteel niet mee akkoord, en vooral al niet met de statement dat er fraude wordt getolereerd van eender wie.

Fraude is fraude. Leefloner, zelfstandig of parlementslid (El Kaouakibi...), maakt niet uit.

Regels zijn er, breek ze op eigen risico. Maar kom dan niet zagen achteraf dat je tegen de lamp gelopen bent. En als ik van die verhalen hoor van tombola's enzo, tja.

Mijn neef is belastingscontroleur. Geloof me vrij dat veel van die verhaaltjes die allemaal als "lifehacks vs de fiscus" klinken, allemaal een heel stukje minder plezant zijn in het echt als er daar een controleur naast u zit. Er veel mensen in traantjes uitgebroken als de controleur hun verhaal niet gelooft ivm dit soort truken. Maar dat hoor je achteraf niet, dat is minder plezant om op cafe te verkondigen.

Laatst bewerkt:

En met recht.
Het is een filosofische discussie want uiteraard is het beide fiscale fraude. Maar ik zal iemand die (onterecht) zuiver leeft op kap van de maatschappij altijd harder blijven veroordelen dan iemand die een deel van zijn zelf verdiende centjes aan het oog van de fiscus onttrekt.

Efkes terug naar het begin: "Ik heb me nog nooit zo misbruikt en miskend gevoeld als "vriend"."
Ga dan toch niet meer mee? Als iemand mij dat gevoel zou geven, van misbruikt en miskend te zijn, dan zou ik niet bepaald veel goesting hebben om daar voor de zoveelste keer mee te gaan eten.

Wat een gezever. Ik ben al 15 jaar zelfstandige 3n ik heb nog nooit getrakteerd omdat ik zelfstandig ben en een btw bonnetje wil. Ik ben dan gewoon toch Nestorius die op restaurant is met vrienden. Hell, als ik ga eten met vrienden wil ik gewoon geen bonnetje. Straffe zelfstandigen allemaal als ge daar mee bezig zijt ipv eens content te zijn van eens weg te zijn met vrienden.
'Daarmee bezig zijn'? Is toch gewoon een bonnetje vragen en niet meer? Zolang er geen discussie bestaat over wie het bonnetje nu mag hebben enzo.

Ik vind het ook een nogal walgelijke praktijk. Uiteindelijk ben je gewoon fraude aan't plegen tegenover de maatschappij.

'Daarmee bezig zijn'? Is toch gewoon een bonnetje vragen en niet meer? Zolang er geen discussie bestaat over wie het bonnetje nu mag hebben enzo.
En geld op uw privé te laten storten.
Dat btw ticket is niet de grote winst van de zelfstandige.

En geld op uw privé te laten storten.
Dat btw ticket is niet de grote winst van de zelfstandige.
Dat moet toch ook standaard gebeuren? Met of zonder btw-bonnetje betaalt iedereen toch gewoon zijn deel op het einde van de avond aan degene die heeft voorgeschoten.

Dat moet toch ook standaard gebeuren? Met of zonder btw-bonnetje betaalt iedereen toch gewoon zijn deel op het einde van de avond aan degene die heeft voorgeschoten.
Voorbeeld stond hierboven al ergens. Maar dus, ik betaal als zelfstandige 1000 euro voor diner met 10 man en vraag ticket. Ik maak kleine winst ivm vennootbelasting.
Maar laat iedereen 100 euro op privé rekening storten 9 x 100 = 900 euro winst

Iemand met leefloon krijgt toch ook niet nog werkloosheidsuitkering van de RVA? Eigenlijk zou men melding moeten maken, moet die mens een loonfiche krijgen en moet men dat gewoon aangeven bij de fiscus..

Hoe werkt het eigenlijk andersom als jullie van de RVA melding krijgen dat een leefloner werd aangetroffen tijdens zwartwerk? Staan daar sancties op?

Iemand met leefloon krijgt toch ook niet nog werkloosheidsuitkering van de RVA? Eigenlijk zou men melding moeten maken, moet die mens een loonfiche krijgen en moet men dat gewoon aangeven bij de fiscus..

Hoe werkt het eigenlijk andersom als jullie van de RVA melding krijgen dat een leefloner werd aangetroffen tijdens zwartwerk? Staan daar sancties op?
Het kan zijn dat iemand zijn werkloosheidsuitkering lager is dat het leefloon voor zijn categorie (samenwonende - alleenstaande - gezinslast) en dus bijpassing leefloon krijgt tot hij aan zijn bedrag komt ( kan soms 1 EUR/ maand zijn)

De enige sanctie die er is, is dat zij het leefloon moeten terugbetalen aan het OCMW. Voor de periode dat zij een inkomen hadden boven het bedrag leefloon..

Terecht ook, die leefloner leeft al volledig op steun van anderen terwijl die zelfstandige nog werkt voor zijn kost.
Beide vormen zijn verwerpelijk, maar fraude in het geval van die leefloner gaat nog een stap verder dan een zelfstandige die sjoemelt met BTW bonnetjes.

Hup, de excuustrein is de enige trein in België die nooit vertraging heeft.
'Ik ben tegen fraude hoor, maar...'

Hup, de excuustrein is de enige trein in België die nooit vertraging heeft.
'Ik ben tegen fraude hoor, maar...'
Er worden toch nergens excuses gemaakt? Er wordt gewoon uitgelegd dat er een wezenlijk verschil is tussen een zelfstandige die "optimaliseert" en iemand die 100% van de staat leeft, verschillende sociale tarieven geniet en dan ook nog eens in het zwart gaat verdienen om uiteindelijk netto meer te hebben dan iemand die gewoon zijn/haar 38 uur draait.

Beiden zijn fraude en moeten er uit. Maar als tijdens de triage een van die 2 prioriteit moet krijgen om eruit te krijgen dan is het wel vrij duidelijk wie.

Terug
Bovenaan