Fraude door zelfstandigen

Moeten wreed goed verdienende consultants zijn als ze voor 100 euro de vrienden afpissen.

Dat zit er gewoonin, dat gefoefel. Die mogen 10.000 euro per dag verdienen maar Dat "klein" gesjoemel blijft erin steken. Het is een soort kneejerk reactie geworden van "ik betaal al genoeg belastingen!"

Ik heb nog nooit een restaurantbonneke binnengebracht. Ondertussen 20 jaar zelfstandig.

Als de klanten willen dat ik hun eten betaal moet mijn tarief omhoog. Zo simpel is het!

Dat is hier toch weer een scheet in een fles. Als je problemen hebt met de situatie zoals beschreven dan moet je ofwel 1/niet meegaan (anders faciliteer je mee de situatie waartegen je je afzet) ofwel 2/niet plooien voor de druk om overal het duurste te moeten nemen, je eigen goesting doen en zelf je eigen rekening betalen.

Ik denk dat je hier 2 dingen dient te onderscheiden:
1) in de kader van de vriendschap: stoort het dat één persoon de agenda een beetje stuurt zonder er méér toe bij te dragen (extra dure wijn, meer mensen,...). Indien wel, zou ik dat gewoon zeggen, echte vrienden begrijpen dit
2) in het kader van de fraude: stoort het u dat uw vrienden openlijk frauderen? Indien wel, zou ik dat gewoon zeggen en als het blijft duren, zijn er "klik"-telefoons.

Maar volgens mij is het hier eerder afgunst. Beetje zoals een persoon die met een groep gaat eten en dan klaagt dat zijn gerecht 3€ goedkoper was en individueel wil afrekenen, maar als het 3€ duurder is aanspoort om te delen.
Want wat die persoon ook doet (of niet doet) met die BTW bonnetjes, dat is zijn zaak.en risico. Als ik heb gegeten en een fijne tijd heb gehad, betaal ik mijn deel. Ik zou blij zijn dat ik niet achter terug betalingen moet gaan.

Leef en laat leven en dat de overheid zijn werk maar doet:
Ik ga ook niet checken of mensen hun afval juist sorteren en zo mogelijk minder betalen of controle langssturen voor verbouwingen waarbij het KI stijgt.

BTW: het eenvoudigste om dit op te lossen is dat je de rekening vraagt en betaalt en aan andere mensen vraagt om jou terug te betalen. Vadertje staat zal je komen bedanken

Ik zou per ongeluk geen cash bij hebben.

Voorstellen om m'n deel op het rekening nr van de zaak over te schrijven, (met vermelding van reden: diner + datum + totaalbedrag diner. )

Geeft hij het rekening nr niet, dan gratis duur getafeld.

Maar ik ben geen little push-over.

Laatst bewerkt:
Maar gewoonlijk blijft dat toch niet beperkt tot een btw bonnetje voor het eten héé bij sommige zelfstandigen .
Ken zo een zelfstandige waar het lief nog studeert en deze heeft een laptop gekregen op kosten van zijn zaak , net zoals hare gsm en abonnement ….
Zo zijn er nog waar vrouw en dochter of zoon een auto heeft op kosten van de zaak (al dan niet geleased ) en dan eventueel de auto van de zaak goedkoop overzetten naar de privé (alléé als ge sommigen toch bezig hoort )

Campeerwagen aankopen op kosten van de zaak , wat stickers op plakken voor reclame en dan inschrijven in de boekhouding als promotie voertuig maar er wel mee op vakantie gaan . (Weet niet echt of het zo werkt maar zou toch kunnen denk ik . ;).

Campeerwagen aankopen op kosten van de zaak , wat stickers op plakken voor reclame en dan inschrijven in de boekhouding als promotie voertuig maar er wel mee op vakantie gaan . (Weet niet echt of het zo werkt maar zou toch kunnen denk ik . ;).
Het feit dat je amper kampeerwagens ziet vol met reclame, bewijst net dat dit een broodje-aap is.
Je kampeerwagen heeft wel degelijk een functie nodig in het bedrijf, puur als reclamebord ga je dit er niet door krijgen.
Het moet bv gebruikt worden om geld te genereren via verhuur, maar wie wilt een mobilhome vol reclame huren.
Of als mobiel kantoor. In de bouw kom je dit bv wel eens tegen.

Het feit dat je amper kampeerwagens ziet vol met reclame, bewijst net dat dit een broodje-aap is.
Je kampeerwagen heeft wel degelijk een functie nodig in het bedrijf, puur als reclamebord ga je dit er niet door krijgen.
Het moet bv gebruikt worden om geld te genereren via verhuur, maar wie wilt een mobilhome vol reclame huren.
Kinesist zet camper op de zaak omdat hij 1 sporter als cliënt heeft. Een 2e rangs junior wielrenner. Maar hij gaat die dan "begeleiden" in Italië, Frankrijk etc

Kinesist laat een zwembad plaatsen op de zaak want hij laat sommige cliënten wat revalidatie oefeningen doen in het water.

Bouwaannemer die een werkhal zet en intussen wat grondwerken laat doen aan zijn huis. Beton storten idem (paar kuub extra)

Ik kan wel wat zaken blijven opsommen die ik hoor in mijn omgeving 😅

En ik lig er zelfs nog niemeer wakker van, het enige waar ik mij aan erger is dat ze nog elke keer durven zagen over "de profiteurs hè"

Hij gaat ni veel vinden bij mij :laugh: 12 gsm en internetfacturen, den auto waar ik vaa op betaal, ne gsm en ne computer. Haja, en de parkingtickets bij klantbezoeken.
Op 20 jaar zijn dat, in vergelijking met een gemiddeld foefelaar, minstens 100.000 € netto inkomsten die je hebt mislopen, in de veronderstelling dat je die extra gelden zou belegd hebben komt daar nog eens een hefboom op te staan - enfin, het komt er eigenlijk op neer dat je al jaren multimiljonair had kunnen zijn.

Ik ga hier even van een 1 -manszaak uit, indien een KMO met 10-20 man personeel in de goede sector zijn dat vingers in de neus een paar miljoen euro gederfde inkomsten, je moet dan wel rekening houden met 1 controle op 276,9 jaar waar men dan, bij een geoefende foefelaar, 25% van het gefoefel zal vermoeden en vervolgens 5% zal kunnen bewijzen ofzo. Al kan je ook next level gaan en gecoördineerd failliet gaan - daar is al helemaal geen geld meer voor om eens te onderzoeken.

Maar gewoonlijk blijft dat toch niet beperkt tot een btw bonnetje voor het eten héé bij sommige zelfstandigen .
Ken zo een zelfstandige waar het lief nog studeert en deze heeft een laptop gekregen op kosten van zijn zaak , net zoals hare gsm en abonnement ….
Zo zijn er nog waar vrouw en dochter of zoon een auto heeft op kosten van de zaak (al dan niet geleased ) en dan eventueel de auto van de zaak goedkoop overzetten naar de privé (alléé als ge sommigen toch bezig hoort )

In theorie mag het allemaal niet, maar in de praktijk zal het allemaal wel gebeuren. Weet niet hoe streng het tegenwoordig geworden is, maar enkele voorbeelden uit mijn omgeving toen ik nog studeerde.

Een van mijn beste vrienden zijn pa is zelfstandige advocaat,
- kantoor was een "aparte" deur in hun huis. Eens je voorbij die deur was, was er gewoon een binnendeur naar het echte huis dat ze open of op slot konden doen. In realiteit was die altijd open. Alles voorbij die deur was zogezegd kantoor ruimte, maar daar stonden 2 tvs en een living voor de kinderen. Er was daar 1 deur met kantoor van pa achter, voor de rest zou je niet weten dat dat 'aparte ruimte' was. Ik heb daar menig dagen van mijn leven gesleten in de zetel tv kijken, eten en/of playstation gespeeld. Heel die ruimte werd gefinancierd als kantoor ruimte.
- heeft 4 kinderen op kot (denk dat ze uiteindelijk maar 1 of 2y allemaal tegelijk op kot zaten, but still). Elke week/paar weken komt pa daar per kind paletjes drank (vb 24x icetea, 24x cola, 24x fanta, 1 bak bier) en paar kratten eten afzetten (wat chips, pasta, ...). Niet excessief, maar gemakkelijk 50-100 euro per kind per week. Per maand toch 1000-2000 euro. Betaald met de vennootschap kaart.
- Moeder was officieel in kantoor ingeschreven maar deed niet meer dan af en toe wat post uithalen, het huis (euh kantoor) proper leggen en wat telefoons oppakken als ze belden. Die hadden daar paar auto's op de vennootschap staan, 3 of 4 (in elk geval meer dan 2) met tankkaart op vennootschap. Kinderen studeerden allemaal in Gent, die gingen vaak met die auto's naar Gent of op roadtrips. Allemaal niet excessief, maar wel allemaal op de vennootschap.

Een andere vriend van mij zijn madam is 'food influencer'. Die is semi-zelfbedruipend. Lees: Ze verliest er niks aan, maar ze kan er niet van leven en heeft nog een andere job. Maar dat is niet zo belangrijk. Die kopen zo goed als heel hun eten huishouden op de vennootschap. Allemaal niet excessief, maar gemakkelijk 500-1000 per maand die ze uit de vennootschap trekken aan 0 kosten en geen belastingen.

Ik ken anders genoeg kleine zelfstandigen die een huisje hebben op de vennootschap en 1-2-3x per jaar verhuren toevallig in hun favoriete reisbestemming. Je kunt toch gewoon die camper verhuren, al dan niet 'verhuren' aan vrienden of familie of gewoon verhuren licht onder faire prijs en daar wat inkomsten mee genereren en voor de rest die zelf gebruiken voor iets anders. Zal de fiscus moeilijk doen als je een camper hebt die je 3x per jaar een week verhuurt en voor de rest zelf voor wat anders gebruikt ?

De insteek van het topic was nog interessant, maar een "ik ken een zelfstandige en die doet dit"-discussie is hier toch al iets te vaak gepasseerd. Jammer, want de insteek van Mac-bc was wel het discussiëren waard.

Terug
Bovenaan