klopt ... denk ik ? Ben ook geen kenner
Ik heb bvb al eens horen waaien dat ene zijn vader een nieuw boormachine nodig had , heeft dat aangekocht via de vennootschap van zijn zoon & cash betaald aan zoon ...
Mijn schoonbroer is zelfstandig aannemer. Heel zijn leven is in het zwart. Ongeveer iedereen in de familie koopt allerlei klusmateriaal (boormachines, planken, vijzen, potgrond, grasmachines, nagelschieters, helmen, whatever) met zijn vennootschapskaart (ook gekend als de "21% korting kaart"). Factuur gaat naar hem en dat moet cash terugbetaald worden. Dat zijn allemaal kleine bedragjes, maar als je dat allemaal optelt zijn dat duizenden euro's per jaar die uit de vennootschap gaan en zwart in zijn hand belanden.
Die zwarte dan uiteraard weer uitgeven bij een andere zwarte aannemer.
Tot op het belachelijke punt dat hij "last" heeft van mensen die in het wit willen betalen. Zonnepanelen, factuur nodig voor de subsidie, gezever. Huis verkopen dat voor de helft zwart verbouwd is, probleem. Het doorsnee gezin wil dat gewoon standaard allemaal in de akte en aan 2-3-4% registratierechten betalen. Voor de aannemer en verbouwer dus soms een probleem aangezien je moeilijk aan de fiscus verantwoord krijgt dat je iets koopt voor 100k, 100k verbouwingen op factuur en dan verkopen voor 400k... Moeilijk op te sporen is het niet... Een doorsnee mens/bediende heeft nu eenmaal geen 100 of 200k zwart liggen. En bij de bank gaan lenen om een stuk huis in het zwart te betalen, moeilijk...
Verbouwingen doen aan 6% BTW, daar wil je als mens toch niet te veel gezever over ? Stuur die factuur van 20k maar. Of daar dan 500 of 1000 of 1200 BTW op betaald moet worden, daar gaan de meeste niet zo van wakker liggen en/of niet te veel risico voor nemen. Maar meneer de aannemer zal standaard pushen voor 5000 wit en 15000 zwart of zo...
En ja, die heeft heel zeldzaam controle. En nee, na 20y heeft hij er nog nooit zwaar aan gehangen.
Omdat een lunch met (potentiële) klanten nu eenmaal een zakelijke kost is. Hier wordt op dit forum vaak gekeken naar de kleine IT-zelfstandige die 's avonds met vrienden gaat eten en dat in brengt, maar heel veel CEO's, zaakvoerders, management,... gaat wel gewoon onder de middag gaan eten met potentiële klanten. Dat zijn toch zuiver zakelijke kosten die gemaakt worden met het oog op toekomstige inkomsten?
Het zou veel logischer zijn om daar een deftige controle op in te bouwen en de zelfstandige/zaakvoerder te verplichten om bij te houden met wie en waarvoor dat etentje was. In se is het een aftrekbare kost waarbij de kantjes er helaas heel vaak van worden afgelopen.
Bij ons in big corporate is het duidelijk hoor. Max X aantal euro's per persoon per dag. Er is een tabelleke met regio/lang in de lijnen en ontbijt/lunch/diner in de kolom en dan een bedrag. En dan nog een max voor heel de dag. Vb. ontbijt: 30, lunch: 50, diner: 55, totaal max: 100.
En voor elke bonnetje dat je indient, naam/titel/bedrijf van iedereen die deelnam. En een foto. Ze controleren dat waarschijnlijk bijna nooit, maar als je er aan hangt, gejost.
Waarom doet de fiscus niet hetzelfde ? Valt wel mee qua overhead. Als je een bonnetje kunt vragen en in je boekhouding steken, kun je ook de X aantal mensen erbij zetten.
Of de zwarte flappen spenderen op skivakantie in de aprés-ski bar.
Ja, dat heb ik nooit gesnapt. Als je je zwart geld moet wegsmijten aan debiliteiten, dan kun je beter ze wit cashen, er BTW op betalen en ze wit gebruiken. 100 krijgen, 80 overhouden na BTW en dan 50 of zo na taxen/winstuitkering in je prive vermogen krijgen lijkt me nog altijd meer dan 80 zwart vangen en wegsmijten aan een fles champagne op de apres-ski... Just my 2 cents...