Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Het gebeurt in de praktijk niet omdat de fiscus eveneens een verplichting heeft om de zaken niet in het belachelijke te overcomplexiseren. Is er een VAA van toepassing en we spreken over marginale bedragen.Bij een bedrijfswagen staat dit expliciet in de wetgeving/onderrichting dat die kosten inbegrepen zijn.
Papier of inkt is geen onderhoud en dient dus niet tot het instandhouden van je toestel, maar zijn verbruiksmiddelen die niet expliciet vermeld staan in de wetgeving.
En nee, dit wil niet zeggen dat je blaadje per blaadje privé moet bijhouden, wel dat je het privé voordeel moet inschatten. Net zoals bij andere zaken, je hoeft dit hier niet belachelijk te maken. Dat dit in de praktijk niet gebeurt is omdat de overheid het privé gebruik niet kan bewijzen en de bedragen relatief klein zijn.
ik wil je dat laatste wel nog eens zien herhalen tegenover de fiscus. In het licht van een multinational zijn dat marginale bedragen, het totale bedrag dat ik voor elk postje apart hier zou kunnen besparen in mijn zaak gaat over duizenden euro's.Het gebeurt in de praktijk niet omdat de fiscus eveneens een verplichting heeft om de zaken niet in het belachelijke te overcomplexiseren. Is er een VAA van toepassing en we spreken over marginale bedragen.
Ik wist niet dat het rekenhof al tot een linkse groepering / anonieme getuigenis of mening behoorde. Dat lijkt me nochtans best objectief.iamhollywood zei:Dat je een gekleurd artikel dat het product is van een linkse groepering en louter gestaafd is op meningen/anonieme getuigenissen erbij sleurt bewijst al helemaal dat hier geen objectieve praat meer verkondigd wordt.
Een controle-orgaan dat geleid wordt door... boekhouders. Het typische ons-kent-ons verhaal dus. Net zoals men ook geen hoge dunk heeft van het sanctiebeleid van het BIV, is dit hier ook van toepassing hoor. van de 60 dossiers in 2024 waar een sanctie uitgesproken werd, gaat dit zelden over meewerken aan belastingsontduiking. Dit terwijl veel boekhouders op de hoogte zijn van fraudegevallen, maar nooit hun beroepseer ernstig genoeg vinden om de fiscus in te lichten. Dat instituut is opgericht om het beroep te beschermen, niet om actief naar fiscale wanpraktijken te speuren. Het ganse witwasgebeuren is immers maar een kleine fractie van fiscale wanpraktijken.iamhollywood zei:Boekhouders die zelfstandigen bijstaan hebben een beroepstitel die wettelijk geregeld wordt. Daar staat een controle-orgaan boven die actief controles uitvoert.
...
Er is een volledige anti-witwasregeling waar accountants de hoofdrolspeler zijn, zich actief moeten naar organiseren conform de voorschriften van het instituut (wordt gecontroleerd tijdens de controle) en de nodige rapporteringen moeten maken bij vermoedens. En diegene die zich alsnog bezighouden met witwassen van gelden worden eveneens strafrechtelijk vervolgd
Ik heb de toelichting en nuancering erin gestoken, er werd hier gesuggereerd dat een kinesist zijn zwembad volledig kan inbrengen in de vennootschap zonder enige fiscale consequentie, er werd gesuggereerd dat je een paardentrailer kan inbrengen als je er maar een reclamesticker opplakt, er werd gesuggereerd dat je een 2e verblijf/camper kan inbrengen en wat aan vrienden/familie verhuren om ingedekt te zijn, dat je privéfeestjes voldoende kan verdoezelen dat ze aftrekbaar zijn etc. Google eens paar termen, deze thead komt boven op de eerste pagina. Ik vind dat een zonde.Is er hier iemand die zegt dat er een volledige aftrek is op de zaak?
Die zaken worden ingebracht op de zaak, daarom is er nog geen volledige aftrek
Ik begrijp jou nog wel als je vooral in grotere bedrijven zit of voor werkt. Medewerkers van fod fin die dossiers grote ondernemingen behandelen zullen wel een betere kennis hebben, zijn naar mijn weten ook masters. Als je met de bbi te maken krijgt zullen die nog wat verder zoeken
Controleurs die KMO's behandelen hebben of een notie van btw of van vennootschapsbelasting, zeker niet van beide en zijn geen boekhouder. Gewoon een bachelor diploma is voldoende hè..
En bij mijn weten gaan die nog amper fysiek de baan op
Ik ga mijn tijd niet meer verdoen aan speculaties. Als jij een orgaan dat volledig bij wet en KB is ingericht afdoet als een ons-kent-ons clubje dan stopt het hier. Als jij speculeert dat veel boekhouders geen beroepseer hebben en zich actief bezig houden met fraudegevallen verdoezelen, sorry maar dan laat ik u sidderen in uw oordeel.ik wil je dat laatste wel nog eens zien herhalen tegenover de fiscus. In het licht van een multinational zijn dat marginale bedragen, het totale bedrag dat ik voor elk postje apart hier zou kunnen besparen in mijn zaak gaat over duizenden euro's.
Ik wist niet dat het rekenhof al tot een linkse groepering / anonieme getuigenis of mening behoorde. Dat lijkt me nochtans best objectief.
Deze link stond erin, best dit eens doornemen:
![]()
Rekenhof - Controle van kmo's onderworpen aan de vennootschapsbelasting
Het Rekenhof onderzocht het controlebeleid inzake de fiscale aangiften van kmo’s die onderworpen zijn aan de vennootschapsbelasting. Deze samenvattende pagina overloopt de voornaamste vaststellingen van het Rekenhof.isoc-venb.ccrek.be
Een controle-orgaan dat geleid wordt door... boekhouders. Het typische ons-kent-ons verhaal dus. Net zoals men ook geen hoge dunk heeft van het sanctiebeleid van het BIVV, is dit hier ook van toepassing hoor. van de 60 dossiers in 2024 waar een sanctie uitgesproken werd, gaat dit zelden over meewerken aan belastingsontduiking. Dit terwijl veel boekhouders op de hoogte zijn van fraudegevallen, maar nooit hun beroepseer ernstig genoeg vinden om de fiscus in te lichten. Dat instituut is opgericht om het beroep te beschermen, niet om actief naar fiscale wanpraktijken te speuren. Het ganse witwasgebeuren is immers maar een kleine fractie van fiscale wanpraktijken.
Ik verwees expliciet naar het BIV, gezien dat ook een orgaan is dat bij wet ingericht is, volledig vergelijkbaar dus. Ook daar is de inbreng van externen quasi volledig afwezig en dus per definitie een ons-kent-ons clubje.Ik ga mijn tijd niet meer verdoen aan speculaties. Als jij een orgaan dat volledig bij wet en KB is ingericht afdoet als een ons-kent-ons clubje dan stopt het hier.
Ik zeg nergens dat veel boekhouders geen beroepseer hebben, wel dat die niet zover gaat dat ze fraude gaan melden, behalve witwas.iamhollywood zei:Als jij speculeert dat veel boekhouders geen beroepseer hebben en zich actief bezig houden met fraudegevallen verdoezelen, sorry maar dan laat ik u sidderen in uw oordeel.
Gelukkig verdien je duizenden euro’s aan printpapier en -inktEn iedereen die hier de 'voordelen' van de foefelaars beschrijft vergeet dat zelfstandigen ook nadelen hebben. Dagje ziek in je bed? Geen inkomsten. Om er maar 1 te noemen.
.Mijn ervaring als accountant, ik ga die weddenschap niet aan met jouIk denk niet dat ik veel riskeer om geld te verliezen als ik met je voor 50 euro zou wedden dat ik in de helft van de boekhouding van vennootschappen zaken zou vinden die manifest onterecht als kost geboekt worden.
Het gaat natuurlijk niet enkel over de printpapier, als je alles optelt kom je toch al snel aan enkele duizenden euro's?Gelukkig verdien je duizenden euro’s aan printpapier en -inkt.
Ik heb niet gezegd dat er geen mensen de kantjes proberen af te lopen. De originele vraag rond dat btw restaurantbonnetje is niet correct. Ik heb wel zaken waarvan men denkt dat ze gewoon zonder implicaties als beroepskost erkend zijn afgedaan als foutieve informatie en toegelicht wat de implicaties zijn. En daarnaast verwezen naar de elektronische facturatie die er zit aan te komen, dat gaat het landschap enorm hertekenen. Stap per stap wordt het speelveld met 1001 tools kleiner. We kennen allemaal op zoveel vlakken de gouden jaren 80-90, het is duidelijk dat die tijden meer en meer achter ons liggen.Jouw verhaal is dat er zo goed als niet meer gefoefeld kan worden. Terwijl zo goed als iedereen wel weet heeft van gefoefel.
Een deel van dat gefoefel mag je inderdaad niet in rekening brengen want (a) zijn verhalen van vroeger of (b) niet alles wat verteld wordt is waar. Maar gaan zeggen dat de Belg niet meer foefelt? Oh puh-lease...
Ik heb de toelichting en nuancering erin gestoken, er werd hier gesuggereerd dat een kinesist zijn zwembad volledig kan inbrengen in de vennootschap zonder enige fiscale consequentie, er werd gesuggereerd dat je een paardentrailer kan inbrengen als je er maar een reclamesticker opplakt, er werd gesuggereerd dat je een 2e verblijf/camper kan inbrengen en wat aan vrienden/familie verhuren om ingedekt te zijn, dat je privéfeestjes voldoende kan verdoezelen dat ze aftrekbaar zijn etc. Google eens paar termen, deze thead komt boven op de eerste pagina. Ik vind dat een zonde.
Ik snap al helemaal niet wat het verschil tussen een master en bachelor ertoe doet. Denk je dat ze u op unif klaarstomen tot controleur? Er zijn selectieproeven en interne opleidingsprogramma’s bij de overheid.
Je hoeft ook niet fysiek langs te gaan om zaken te controleren. De fiscus beschikt over heel wat data waar automatische checks op worden losgelaten en waar vragen om inlichtingen en bericht van wijzigingen (praktisch altijd standaard direct met boete) op worden gebaseerd.
Er heeft hier niemand geclaimd dat die zonder implicaties als beroepskost erkend worden, wel dat mensen dit zo ingeven en dat de controles véél te beperkt zijn om daar voldoende paal en perk aan te stellen.Ik heb niet gezegd dat er geen mensen de kantjes proberen af te lopen. De originele vraag rond dat btw restaurantbonnetje is niet correct. Ik heb wel zaken waarvan men denkt dat ze gewoon zonder implicaties als beroepskost erkend zijn afgedaan als foutieve informatie en toegelicht wat de implicaties zijn.
Als je ernstig inzit met fiscale fraude zou ik nu niet zoiets als gouden jaren beschouwen, tenzij misschien gouden jaren voor fraudeurs.En daarnaast verwezen naar de elektronische facturatie die er zit aan te komen, dat gaat het landschap enorm hertekenen. Stap per stap wordt het speelveld met 1001 tools kleiner. We kennen allemaal op zoveel vlakken de gouden jaren 80-90, het is duidelijk dat die tijden meer en meer achter ons liggen.
Ik ga mijn tijd niet meer verdoen aan speculaties. Als jij een orgaan dat volledig bij wet en KB is ingericht afdoet als een ons-kent-ons clubje dan stopt het hier. Als jij speculeert dat veel boekhouders geen beroepseer hebben en zich actief bezig houden met fraudegevallen verdoezelen, sorry maar dan laat ik u sidderen in uw oordeel.
. Vertekend beeld natuurlijk.
, Ik zag nog onlangs een artikel waar sommige grote aannemers met gezichtsherkenning gaan werken omdat er teveel identiteitsfraude is op bouwwerven wat dus al genoeg zegt wat voor draconische stappen men moet nemen om al dat gefoefel van die kleine aannemers weg te krijgen.
)
.Het is ook wat je onder “eer” verstaat natuurlijk. Zorgen dat de overheid zo veel mogelijk geld krijgt, of zorgen dat je klant zo veel mogelijk bespaart door de grijze zones op te zoeken.Ik zou toch wel opletten met de "beroepseer". Natuurlijk, met mijn ervaringen kwam ik vooral degene met "weinig beroepseer" tegen. Zijn ook vaak degene die meer controles krijgen. Vertekend beeld natuurlijk.
Security by obscurityJa, er wordt veel in kosten geboekt dat eigenlijk op rekening courant hoort.
Neen, zelfs bij fiscale controle wordt niet alles verworpen.
Ja, hier worden sommige zaken wel enorm uitvergroot.
ze zouden moeten weten... Wat er hier bij elke controle al ongemerkt door de mazen van het net is geglipt begrijp ik soms zelf ook niet hoor... Ze komen dan fier af met habbekratsen, terwijl ze net een factuur eerder wat ferms gemist hebben...De slimmen zitten al lang in het buitenland waar het in bepaalde landen nog altijd jaren 80-90 is... Administrateur generaal douane omkopen? Ah gij hebt dit nodig? Ok ik regel dat voor u, maar zeg, laat die goederen dan maar tax free door éh! Zelfs de president van dat land...We kennen allemaal op zoveel vlakken de gouden jaren 80-90, het is duidelijk dat die tijden meer en meer achter ons liggen.
Afin, dat is een ander verhaal die ik hier niet ga uitsmeren.Het is ook wat je onder “eer” verstaat natuurlijk. Zorgen dat de overheid zo veel mogelijk geld krijgt, of zorgen dat je klant zo veel mogelijk bespaart door de grijze zones op te zoeken.
.
. Daar is niks meer grijs eraan.
.Wat maakt uit wat daar in zijnen tuin ligt als die belast wordt op een VAA op dat zwembad? Wat denk je, dat de fiscus gaat zeggen? Een zelfstandige met een omzet van 150k per jaar staat hier op de BTWklantenlisting van leverancier van zwembaden voor 50k of een investering op de balans vanDie uitspraak van de kine en zwembad komt van mij.. als ik heb gezegd dat die volledig in de vennootschap steekt dan is dat onzorgvuldig inderdaad..
Feit is wel dat dat (verwarmde) zwembad op de zaak is ingeschreven/aangekocht/geplaatst wegens "aqua-behandelingen" en hij misschien max eens 1 klant had die daar een oefening in deed.. dus 99,9% privé gebruik
Privéfeestje komt ook van mij omdat ik er ook bij was.. dat wordt uiteraard nooit als privé feest geboekt hè
Ik heb de ingangsexamen gedaan bij de fod en ook de opleiding gevolgd hoor
Laat ons zeggen dat als je nog nooit een balans of boekhouding of resultaatrekening hebt gezien je ook gewoon aan de bak komt.
Dat zijn geen fiscalisten die er werken op dossiers KMO hoor
Er zijn zaken waarmee je grijze zones kan opzoeken. Maar ga je daar rijk van worden?
Zaken zoals relatiegeschenken, restaurants en beroepskledij staan als bedrag gerapporteerd op de aangifte vennootschapsbelasting. Het is waar dat je als boekhouder niet meer kan dan doen opmerken dat die zaken enkel BEPERKT in kost kunnen worden genomen als ze effectief een beroepsmatig karakter hebben maar je kan niet van een boekhouder verwachten dat die voor elk bonneke zelf gaat controleren met wie dien klant gaan eten is.
En hoe ga je dat inboeken? Welke betaling zet je daar tegenover? Juist ja, je kan enkel dit boeken als privé betaald door de zaakvoerder. Alles wat door de zaakvoerder is voorgeschoten moet op straffe van boetes op fiche gerapporteerd worden. De klant zal snel die boete op de boekhouder verhalen als er geen fiche opgemaakt werd. Die wetgeving is al enkele jaren van kracht.BTW-bonnetjes inbrengen die je zelf niet eens volledig betaald hebt want je vraagt het terug van je maten en het is werkelijk een privé-etentje, dan zitten we in de zwarte zone. Daar is niks meer grijs eraan.
En hoe ga je dat inboeken? Welke betaling zet je daar tegenover? Juist ja, je kan enkel dit boeken als privé betaald door de zaakvoerder. Alles wat door de zaakvoerder is voorgeschoten moet op straffe van boetes op fiche gerapporteerd worden. De klant zal snel die boete op de boekhouder verhalen als er geen fiche opgemaakt werd. Die wetgeving is al enkele jaren van kracht.
Opnieuw, stilaan maar zeker worden zaken alsmaar moeilijker.