Fraude door zelfstandigen

En daarmee komen we enigszins weer bij mijn vorig punt: het zijn degene die volgens de regels leven, die het altijd bekopen met de negatieve gevolgen van degene die dat niet doen.
Enerzijds gebruik ik hier en nu amper cash, en bijna 10 jaar geleden in de VS evenmin. Anderzijds is er al een regel dat je "maar" 3000 EUR cash mag betalen/innen. Hoe goed die regel werkt is wat anders natuurlijk, zo lang je geen zwart geld wit probeert te maken zal er geen haan naar kraaien en blijft dat dode letter.

Enerzijds gebruik ik hier en nu amper cash, en bijna 10 jaar geleden in de VS evenmin. Anderzijds is er al een regel dat je "maar" 3000 EUR cash mag betalen/innen. Hoe goed die regel werkt is wat anders natuurlijk, zo lang je geen zwart geld wit probeert te maken zal er geen haan naar kraaien en blijft dat dode letter.
Dat maximum van 3k is enkel voor betalingen tussen particulieren als ik me niet vergis.

Dat maximum van 3k is enkel voor betalingen tussen particulieren als ik me niet vergis.
Net niet

Voor wie geldt de grens van 3.000 euro?

Voor alle betaalverkeer waar je als zelfstandige, vennootschap of vzw mee te maken krijgt. Kortom: consumenten die je betalen, b2b-betalingen, transacties tussen jou en je leverancier(s) enzovoort. Slechts één type transacties mag nog onbeperkt in cash: het geldverkeer tussen particulieren. (Ouder artikel wel al)

Of dacht jij dat je cash een auto van 50k kon gaan kopen in de garage?

Mijn oma van 95 dacht er tot voor Covid ook zo over en toen heeft ze de stap naar kaartbetalingen gezet. Daar is niets aan en op die manier ben je ook geen gemakkelijke prooi voor inbrekers of dieven. Voor oudere mensen (+85) kan ik er nog ergens inkomen, voor iedereen daaronder niet.

Er is een hele thread daarover geweest op het economie subforum, ik ga die hele discussie hier niet hervoeren. Je hebt evengoed privacy met een bankkaart of een creditcard. Het maakt enkel veel lastiger voor mensen die hun transacties in het zwart willen uitvoeren.
Kijk, 1 van de zaken die een goede vorm van munteenheid moet faciliteren, is dat het een abstractie is van goederen en diensten in de economie. Deze munteenheid moet per definitie 100% transparant uitwisselbaar zijn in welke vorm dan ook.

De fiscus ziet niet graag cash, maar het is en blijft een geldige vorm van de munteenheid. De discussie of cash wel of niet is die moet blijven, is uiteindelijk geen praktische vraag maar puur een kwestie van privacy en of de overheid wel of niet mandaat heeft over elke financiele transactie.

Als jij van mening bent dat de enige geldige usecase van cash is om zwart geld te faciliteren, dat kan. Maar wees dan consequent en zeg dan dat je het niet erg vind dat de fiscus ook volledig mandaat heeft om alle transacties op je bankrekening in vraag te stellen A tot Z en geen uitzonderingen.

Laatst bewerkt:
We zijn een beetje aan het afwijken he.

Promoten van digitale betalingen in de strijd tegen fraude zal zeker helpen. Elke transactie is dan immers gekend en moet worden verantwoord. Op zich geen enkel probleem mee.

Maar! De due diligence plicht van de banken kan wel 's absurd en bemoeiziek overkomen.

Mes snijdt langs twee kanten he... voor mij is het een uitholling van je privacy.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/0...geld-waarom-krijg-ik-het-dan-niet-daarom-wor/

Stel dus dat je twee kunstwerken wilt kopen en die allebei net geen 3000 euro kosten. Je wilt dat cash betalen en gaat naar je bankkantoor om 6000 euro af te halen dan vraagt de bank uit dat artikel waarvoor je dat geld nodig hebt.

Imo zijn dat hun zaken helemaal niet.

Net niet

Voor alle betaalverkeer waar je als zelfstandige, vennootschap of vzw mee te maken krijgt. Kortom: consumenten die je betalen, b2b-betalingen, transacties tussen jou en je leverancier(s) enzovoort. Slechts één type transacties mag nog onbeperkt in cash: het geldverkeer tussen particulieren. (Ouder artikel wel al)

Inderdaad, ik wist van de regeling dat er een grens van 3.000 euro was, maar niet van de vrijstelling tussen particulieren.

We zijn een beetje aan het afwijken he.

Promoten van digitale betalingen in de strijd tegen fraude zal zeker helpen. Elke transactie is dan immers gekend en moet worden verantwoord. Op zich geen enkel probleem mee.

Maar! De due diligence plicht van de banken kan wel 's absurd en bemoeiziek overkomen.

Mes snijdt langs twee kanten he... voor mij is het een uitholling van je privacy.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/0...geld-waarom-krijg-ik-het-dan-niet-daarom-wor/

Stel dus dat je twee kunstwerken wilt kopen en die allebei net geen 3000 euro kosten. Je wilt dat cash betalen en gaat naar je bankkantoor om 6000 euro af te halen dan vraagt de bank uit dat artikel waarvoor je dat geld nodig hebt.

Imo zijn dat hun zaken helemaal niet.
Je kan je ook de vraag stellen wat nu net de meerwaarde is voor zo'n kunstveiling om enkel cash toe te laten natuurlijk. Allezja, los daarvan, dat is uiteindelijk geen doordeweekse vraag in tijden waarin zoals het artikel ook zegt grote cashbetalingen niet evident meer zijn.

Een tijd terug werd mijn kredietkaart preventief geblokkeerd want ik wou zo'n 600 EUR betalen aan een organisatie in IJsland. Leek kennelijk verdacht, misschien was mijn kaart gestolen of was ik slachtoffer van oplichting. Ik vond dat ook storend, maar uiteindelijk is dat evengoed relatief uitzonderlijk (al dan niet gezien mijn profiel/historiek), dus misschien niet zo onbegrijpelijk.

Cash is een antiek, onhandig betaalmiddel en betalingen > 1000€ dienen enkel en alleen om het in het zwart te doen. Niemand gaat graag bij zijn bank zijn afhaal limiet verhogen om dan een hoop briefjes af te halen en cash te betalen. Straks ga je nog beweren dat pittabars en kappers puur uit affiniteit met briefjes en muntstukken tegenstanders van digitale betalingen zijn.
Bij landbouwers wordt cash nog massaal gebruikt, zelfs voor grote betalingen. De meeste landbouwers worden belast onder een forfaitair systeem, dus in het zwart verkopen is niet aan de orde. Zo onhandig is dat ook niet in die situatie, er wordt iets verkocht en je hebt meteen je geld, geen gedoe met apps die niet altijd meewerken, geen registratie van persoonsgegevens om later een overschrijving te kunnen krijgen. Iemand komt iets kopen en betaalt cash en daarmee is het afgehandeld.

Net niet

Correct, het zat omgekeerd in mijn hoofd.

In theorie zou je dan wel een auto van een particulier kunnen overkopen met 50k cash.

Je kan je ook de vraag stellen wat nu net de meerwaarde is voor zo'n kunstveiling om enkel cash toe te laten natuurlijk. Allezja, los daarvan, dat is uiteindelijk geen doordeweekse vraag in tijden waarin zoals het artikel ook zegt grote cashbetalingen niet evident meer zijn.
Klopt maar toch vind ik het een uitholling van onze privacy. 6000 euro (zoals in dat artikel op VRT) is nu ook niet zo gigantisch veel geld en ik snap zou het eerlijk gezegd ook maar niks vinden om me te moeten verantwoorden als ik zo'n bedrag van mijn rekening haal.

In principe kan je bank dat vragen vanaf 3000 euro. Wie bepaalt die grens? Hoe is die onderbouwd?

Klopt maar toch vind ik het een uitholling van onze privacy. 6000 euro (zoals in dat artikel op VRT) is nu ook niet zo gigantisch veel geld en ik snap zou het eerlijk gezegd ook maar niks vinden om me te moeten verantwoorden als ik zo'n bedrag van mijn rekening haal.

In principe kan je bank dat vragen vanaf 3000 euro. Wie bepaalt die grens? Hoe is die onderbouwd?
3000 EUR lijkt me gewoon het maximumbedrag voor cashbetalingen waar het hier al over ging. Het probleem is denk ik eerder dat een bank zich eigenlijk niets moet aantrekken van jouw ongemakken en daarom voor (vermeende) futiliteiten rekeningen kan blokkeren.

De bank zelf, banken moeten verdachte transactie doorgeven, er zijn geen strikte grensbedragen. Als ze dat niet doen riskeren ze gigantische boetes (ING heeft zo enkele jaren geleden bijna een miljard moeten betalen). Het is voor een bank ook een vreemde situatie waarin ze gedwogen worden de controleurs van hun klanten te zijn. Die banken winnen niets, integendeel, het kost hen geld, aan het irriteren van hun klanten maar ze moeten die veroorzaakte irritatie en extra kosten afwegen tegenover het risico dat ze lopen.

3000 EUR lijkt me gewoon het maximumbedrag voor cashbetalingen waar het hier al over ging. Het probleem is denk ik eerder dat een bank zich eigenlijk niets moet aantrekken van jouw ongemakken en daarom voor (vermeende) futiliteiten rekeningen kan blokkeren.

De bank zelf, banken moeten verdachte transactie doorgeven, er zijn geen strikte grensbedragen. Als ze dat niet doen riskeren ze gigantische boetes (ING heeft zo enkele jaren geleden bijna een miljard moeten betalen). Het is voor een bank ook een vreemde situatie waarin ze gedwogen worden de controleurs van hun klanten te zijn. Die banken winnen niets, integendeel, het kost hen geld, aan het irriteren van hun klanten maar ze moeten die veroorzaakte irritatie afwegen tegenover het risico dat ze lopen.

Dat is dus enigszins wat er gebeurd is bij mij met BNP. Ik was een zeer goede klant, kreeg uitzonderlijke service (zoals bv. een kantoorverantwoordelijke laten wachten dat ik na de sluitingsuren van het kantoor is een ID kaart kon gaan laten scannen voor oprichting van een vennootschap). Plots zonder boe of ba brief in de bus, terminatie binnen 3 maand. Geen verdere uitleg mogelijk.

Fun fact: enkele maanden later werd BNP veroordeeld in Frankrijk voor deelname aan gigantische fraude, boete van honderden miljoenen. Bende hypocrieten.

En eigenlijk, als iemand een Bugatti wil kopen in cash, zou dat eigenlijk gewoon moeten kunnen. Contant geld is een legitiem betaalmiddel. Ook hier weer: die 3000 euro grens, gewone mensen zijn daar weer het slachtoffer van de kleine percentages mensen die misbruik maken. Ik vind dat inderdaad uitholling van privacy. Niemand moet voor jou beslissen wat een maximale hoeveelheid cash je mag gebruiken of spenderen voor het kopen van handelsgoederen. Ik vind dat oprecht je reinste onzin.

Adviseer ik u daarom om alles cash te kopen bij grote aankopen? Natuurlijk niet, maar gaat om het vrijheidsprincipe. Mensen mogen doen wat ze willen. Het is hun eigen zuurverdiende geld en daar heeft niemand anders zaken mee. Period.

De bank zelf, banken moeten verdachte transactie doorgeven, er zijn geen strikte grensbedragen. Als ze dat niet doen riskeren ze gigantische boetes (ING heeft zo enkele jaren geleden bijna een miljard moeten betalen). Het is voor een bank ook een vreemde situatie waarin ze gedwogen worden de controleurs van hun klanten te zijn. Die banken winnen niets, integendeel, het kost hen geld, aan het irriteren van hun klanten maar ze moeten die veroorzaakte irritatie en extra kosten afwegen tegenover het risico dat ze lopen.
I know maar de vraag is of we dat ook willen als maatschappij.

- Banken worden door de overheid gevraagd om 'verdachte' transacties te melden zonder echt kader over wat een verdachte transactie dan wel precies is.
- Wij krijgen het gevoel dat we verantwoording moeten afleggen over wat we met ons geld doen.

En de reden is fraude (bij zelfstandigen maar evengoed bij criminelen) bestrijden?

Moet nu wel zeggen dat ik het laatste anderhalf jaar een tuinaannemer, twee schrijnwerkers, een parketlegger, een behanger en binnenhuisarchitect heb gebruikt en dat er op geen enkel moment over betaling in het zwart is gepraat. Alles gewoon netjes op factuur.

Er is al een discussie over geweest maar desondanks vind ik dat cash zeker zijn plaats heeft.
Op een rommelmarkt heb ik geen zin om met qr-codes te werken om een kind dat een puzzel van een euro verkoopt te betalen. Elke maand is de Argenta app ook wel eens niet bereikbaar wegens onderhoud, je kaart werkt wel maar een andere privé-persoon betalen zal dan niet lukken.
Denk niet dat ik iets van meer dan 1000 euro cash heb betaald en over de grote aankopen kan gediscussieerd worden, maar een cashless society heeft ook weer zijn eigen ongemakken.

Moet nu wel zeggen dat ik het laatste anderhalf jaar een tuinaannemer, twee schrijnwerkers, een parketlegger, een behanger en binnenhuisarchitect heb gebruikt en dat er op geen enkel moment over betaling in het zwart is gepraat. Alles gewoon netjes op factuur.
Ik heb ook totaal geen idee over het % van de bevolking dat daar misbruik van maakt. Elke stielman zowat die ik hier over de vloer kreeg vroeg zonder gène hoeveel er van de factuur mocht gehouden worden. Grote uitzondering was mijn dakwerker, en dat was gewoon een familiebedrijf. Mijn vrouw haar overuren in de tijd, ook zuiver zwart. Korting van 10% in een restaurant als je cash betaalt. En zo zal iedereen wel redelijk snel zaken kunnen opnoemen.
Er is al een discussie over geweest maar desondanks vind ik dat cash zeker zijn plaats heeft.
Op een rommelmarkt heb ik geen zin om met qr-codes te werken om een kind dat een puzzel van een euro verkoopt te betalen. Elke maand is de Argenta app ook wel eens niet bereikbaar wegens onderhoud, je kaart werkt wel maar een andere privé-persoon betalen zal dan niet lukken.
Denk niet dat ik iets van meer dan 1000 euro cash heb betaald en over de grote aankopen kan gediscussieerd worden, maar een cashless society heeft ook weer zijn eigen ongemakken.
Ik heb op zich niets tegen cash, al merk ik wel dat ik het minder en minder gebruik. Ik heb al een dikke maand maar een paar muntstukken op zak.

Die 3000 euro grens is wat ze doen in tal van zaken bij de overheid, van economische bevoegdheden tot gezondheidszorg en mobiliteit: symptoombestrijding.

Daarmee raak je altijd de gewone burger mee als collateral. Is voor mij zoniet de grootste bron van frustratie in waarom het systeem zo 'broken' is. Symptoombestrijding is altijd leuk voor termijnpolitiek zoals ik dat noem: op korte termijn zie je er een beetje resultaat van en dan kan natuurlijk de bevoegde minister op het einde van zijn legislatuur gaan verkondigen hoe onder zijn/haar beleid alles de goede richting uitgaat, terwijl dat er vaak moet gekeken worden naar langdurige oplossingen die ook effectief op lange termijn grote impact hebben en het probleem direct aanpakken. Het nadeel van dit soort zaken is dat het altijd langer duurt dan 1 termijn voor echt de impact te zien, dat is uiteraard moeilijk als het elke 4 jaar verkiezingen zijn want oppositie beukt erop in.

Klinkt cynisch en dat is het ook met rede. Dat is wat ik na jaren echt wel geleerd heb en gezien. Vind dat enorm teleurstellend en groot falen van hoe ons politiek systeem in elkaar zit.

Terug
Bovenaan