Dat kan juist zijn dat BNP de bui zag hangen voordat die strafzaak kwam en daardoor hun interne procedures serieus verstrengt hebben. (Kunnen ze claimen "wij hebben onze procedures verbeterd. Geef ons minder boete please.")
ING was ook op een gegeven moment plots een stuk erger en ik denk dat er ook zo'n schandaal was in Nederland dat samenliep.
Het regent klachtendossiers van onrechtmatige terminaties bij banken die zich verschuilen achter die wetgeving. En weet je wat de oorzaak is? Iets wat ik ook al eerder heb aangehaald: de overheid legt steeds meer en meer van hun bevoegdheden en verantwoordelijkheden bij de bedrijven. Er loopt iets mis? Ja dan is het bedrijf verantwoordelijk. En daarom dat banken makkelijk iemand termineren, met alle financiële schade tot gevolg voor die persoon of entiteit zonder bewijs van schuld.
In mijn geval was ik het slachtoffer van iemand te kennen die een onderzoek had gekregen, waarbij het een specifieke politie unit is die gekend staat voor mensen onder druk te zetten. De persoon in kwestie is iemand met wie ik samenwerk, geen schuld trof. Had een auto in consignatie gezet ter verkoop, die handelaar had blijkbaar cash transacties en verhuur van luxewagens aan van die criminele trouwstoeten etc gedaan. Die persoon werd opgeroepen als getuige voor verhoor: ''mijn auto gewoon verkopen, is enige garage tussen mijn woning en werkplaats waar ze die autos verkopen (op minder da 2km van zijn woonplaats)''.
Perfect logische verklaring, kous af zou je denken.
''Mogen wij toegang tot al uw financiële gegevens? Hoe heb je die auto gekocht?''
Ja natuurlijk niet. Wat heeft dat met jullie zaak te maken. Ik verkoop hier gewoon mijn auto.
Kritische stemmen gaan hier zeggen: geef dat dan, je hebt toch niets te verbergen? Dat is natuurlijk het punt niet. Ik doe daar in die spot exact hetzelfde. Als je getuige bent van een verkeersongeval ga je toch ook niet als crimineel ondervraagd worden en je hele financiële geschiedenis zomaar vrijgeven. Staat volledig los van elkaar, er is nul verband tussen de personen.
Toen het hele spel begonnen met graven om iets te vinden, uiteraard niets te vinden. Bijna 2 jaar later vond de overheid dat de auto te lang bij de overheid stond, na verschillende malen vrijgegeven te zijn bij de rechtbank werd door die onderzoeksrechter steeds een nieuw dossier ingediend met paar kleine andere variabelen, auto werd nooit vrijgegeven. Dan uiteindelijk een brief: ''wagen staat hier te lang, wordt openbaar verkocht''. Er werden ook staankosten aangerekend voor een auto die eigenlijk onrechtmatig in beslag is genomen. Die werden van de opbrengst afgetrokken (die uiteraard binnen zo een veilingcontext veel te laag is)
Banken werden gecontacteerd. Ik zit in een ander vennootschap mee als aandeelhouder met die persoon, legitieme zaak, uiteraard niets te vinden. En daardoor at random vlieg ik met mijn persoonlijk vennootschap buiten bij BNP. En dat moet dan allemaal maar kunnen. Hallucinant.
(fyi, uiteraard nooit vervolgd, langgerekte procedure die persoon tienduizenden euros aan advocaten gekost en dat valt allemaal binnen de 'redelijke termijn van het onderzoek' en auto verkocht na 2 jaar weg te rotten) Zum kotsen is het.
En dan vragen mensen zich af waarom ik cynisch begin te worden.