Fraude door zelfstandigen

En daar bovenop:
  • Verplaatsing zijn geen werkuren
  • Dan heb je uw administratie nog niet gedaan
  • Dan heb je nog geen (meestal gratis) plaatsbezoeken + verkennende gesprekken gedaan en offertes opgemaakt
  • ...
Als webdesigner die alles van thuis/op zijn kantoor doet en klanten ook daar ontvangt, ga je dat compleet anders zien dan iemand die thuisbatterijen plaatst bij de klant (voltijds of in bijberoep doet er zelfs niet eens toe).
Die 'gratis' zaken zoals verplaatsing, plaatsbezoek vooraf, etc. rekent een klusjesman/loodgieter/... natuurlijk ook wel door in zijn verkoopprijs van zijn materiaal.

Die 'gratis' zaken zoals verplaatsing, plaatsbezoek vooraf, etc. rekent een klusjesman/loodgieter/... natuurlijk ook wel door in zijn verkoopprijs van zijn materiaal.
Nog meer reden om niet gewoon uurprijs x8 per dag te doen en de "welgekende formule" toe te passen want dat klopt gewoon niet voor zo'n zelfstandigen...

Ja, ik weet dat nog niet zo hoor, tegen dat de auto, de computer en de iphone besteld zijn zit de gemiddelde freelancer toch ook al zwaar in de "investeringen" :sarcastic:
Zucht

Je hebt iets tegen IT'ers zeker? Als je zelfstandige loodgieter of tuinier bent, of zoals nu bij mij thuis er langs komen: bouwvakkers, ik kan u garanderen dat hun investeringen hallucinant zijn.

Verder: als IT freelancer die aan de bak wil komen doe ik vaak opleidingen die echt wel niet van de VDAB zijn, dat zijn weken die niet billable zijn en extreem duur zijn (verplaatsing, hotels, opleiding van duizenden euro's)

En altijd:

kijk rond u heen, er zijn massa's IT'ers die nu aan het sukkelen zijn om een opdracht te vinden. Hoe ga je dat risico inrekenen als de markt eens keert voor een tijdje? Heb je buffer om maanden thuis te zitten? Is dat ingerekend?

Maar neen, je hebt gelijk, we hebben allemaal makkelijk en er is geen keerzijde aan de medaille, je hebt mij overtuigd dat het IT Freelancer zijn een get-rich quick scheme is zonder nadelen. Proficiat :)

Dit past hier wel denk ik - vraag me wel af of het werkelijk zo makkelijk is als het lijkt om via VZW te handelen. Ook een feit: de belastingbetaler betaalt hier een niet onbelangrijk deel van het gelag.

Dat is een typisch gevalletje schone schijn en tot dan nog geen enkele controle gehad. Misschien ook gewoon hun boekhouder genegeerd (of die deed lekker mee?).

Dit verklaard het ook waarschijnlijk:
De meest opmerkelijke naam in de lijst is echter die van een advocatenkantoor. Ironisch genoeg verdedigde datzelfde kantoor Poppe eerder dit jaar nog tegen een ex-docente die op Facebook klaagde over onbetaalde facturen. Nu staan de advocaten zelf in de rij als schuldeiser.
Toen ik mijn aannemer in gebreke stelde en enkel het niet-betwiste deel betaalde, hield die aannemer nog een halfjaar vol dat ik dat niet mocht doen en dat ik hem uiteindelijk nog 9K verschuldigd was. Vervolgens zaten we een maand later samen en duurde het nog tot het einde van het jaar om tot een overeenkomst te komen.

Als LAP gewoon niet betaald en ze dit doet bij mensen/bedrijven die geen verdere stappen ondernemen omdat het sop de kolen niet waard is, dan kan je het toch wel even rekken. Als ze dan ook nog eens van alle constructies heeft opgezet dan kan het allemaal erg lang duren.

Laatst bewerkt:
Maar dat is wel pure fraude toch? Bewust voor een vzw kieze terwijl je echt wel uit winstoogmerk handelt. Wel frappant om te zien dat dit nu pas aan het licht komt.

Maar dat is wel pure fraude toch? Bewust voor een vzw kieze terwijl je echt wel uit winstoogmerk handelt. Wel frappant om te zien dat dit nu pas aan het licht komt.

Kwam al aan het licht in 2022 volgens het artikel en de VZW werd opgericht in 2016. Als je rekening houdt dat verjaringstermijnen tot 7 jaar kunnen lopen (voor die periode toch.), dan vind ik dat eigenlijk nog kort op de bal :p.,

Het is ook wel klassiek. Subsidies binnerijven op de VZW om daar door te sluizen voor "consulting-opdrachten" naar je eigen vennootschap. Zo'n dingen gebeuren al decennia. "Sociaal ondernemen" noemt men dat :p.

Gewoon om te tonen dat het al een heel oud thema is:
2003 § https://www.ccrek.be/sites/default/files/Docs/april_2003_fisc_ctrl_niet_venb.pdf

Laatst bewerkt:

Zoals elke voetbalploeg vroeger. Zoals de helft van de pittakoten en pizzerias. Zoals een hele hoop zij-vennootschapjes van foefelaars. etc.

Zus van mijn schoonzus haar dokterspraktijk zit in een VZW. Grootste probleem dat ze daar hebben is dat ze te veel winst hebben. Oplossing is om auto's en gebouwen te kopen en uitbreiden (waardoor ze nog sneller geld verdienen op termijn) en via consulting fees naar andere (prive)-vennootschappen geld weg te draineren. En uiteraard Jan en alleman uit de omgeving laten meeroefelen in de pot. De secretaresse (familie) is goed betaald voor weinig werk. De huisadvocaat is vriend van de familie en goed betaald etc. Spelen met vuur tot je je poten verbrandt.

Ondertussen wel geld binnenrijven met subsidies aangezien ze een VZW zijn in de gezondheidszorg...

Spelen met vuur tot je je poten verbrandt.

Maar in de veronderstelling dat het steeds een paar jaar duurt (in het slechtste geval - mogelijks veel langer) - wie gaat dan juist zijn poten verbranden? Is de kans dan gewoon niet groter dat het o.a. in de eerste plaats de belastingbetaler, personeel en leveranciers zijn terwijl de betrokkenen rijkelijk beloond zijn geweest?

In dergelijke gevallen zou men dat gewoon keihard de privé aansprakelijk op moeten kunnen toepassen.

Hoe zit dat eigenlijk met een pitta -kot etc., hoe kan dat een VZW zijn.

Een 'school' is bijna altijd een VZW dus daar is op zich geen probleem mee. Probleem is dat ze haar commerciële activiteiten via een NV had begon te vermengen met haar VZW (kosten die van het één naar het andere werd gefactureerd) en dat is inderdaad pure fraude.

Maar in de veronderstelling dat het steeds een paar jaar duurt (in het slechtste geval - mogelijks veel langer) - wie gaat dan juist zijn poten verbranden? Is de kans dan gewoon niet groter dat het o.a. in de eerste plaats de belastingbetaler, personeel en leveranciers zijn terwijl de betrokkenen rijkelijk beloond zijn geweest?

In dergelijke gevallen zou men dat gewoon keihard de privé aansprakelijk op moeten kunnen toepassen.

Hoe zit dat eigenlijk met een pitta -kot etc., hoe kan dat een VZW zijn.

Uiteraard is iedereen gejost behalve de eigenaar. Maar die eigenaars zijn ook niet onnozel. Ofwel zijn die op tijd riebedebie ofwel hebben die ergens een of andere semi dode nonkel op papier eigenaar.

Een van de beste maten van mijn pa is belastingscontroleur in een middelgrote kernstad. Pittakoten, nachtwinkels, pizzeria's, dat is gewoon dweilen met de kraan open en huilen met de pet op. Iedereen weet dat dat allemaal foefelVZWs zijn. Dat is nog het kleinste probleem. Het grootste probleem is dat die ook foefelen met facturen/BTW. Je weet wel, de grote karren in de Colruyt, kopen op factuur en geen BTW betalen. BTW nooit aanrekenen/doorstorten in de winkel. Sociale bijdragen van personeel ook nooit in orde. Kunnen gemakkelijk 1-2-3y het uithangen en als de shit hit the fan is de eigenaar - meestal een buitenlander - met de noorderzon verdwenen. Er is 1 zekerheid. Er worden geen belastingen betaald. Niet op de winst, niet op de lonen, en geen BTW.

Er zijn zelfs lijsten met gekende vennootschapsnummers waar ze prioritair gaan controleren. Maar dat wordt zo veel en zo snel rondgepompt allemaal dat je als ondergefinancierde overheid er gewoon niks tegen kunt doen.

In het geval van VZW dokterspraktijken is dat natuurlijk een ander verhaal. Daar worden de sociale lasten en zo wel deftig betaald. De BTW zal ook wel in orde zijn. Alleen die winst is ambetant. Maar als je dat op verstandig genoege wijze kunt wegzuigen of aankopen mee doen in de vzw waar de voordelen richting prive stromen, allemaal goed he. Heb vb weet van een appartement dat ze met de VZW gekocht hebben en waarvan de huurinkomsten gedeeltelijk naar de prive stromen. Dat is dubbelop foefelen. Geen belastingen op de winst en geen belastingen op dat inkomen...

Dat een school een VZW is lijkt mij logisch. Maar zoiets is toch geen school? Het biedt diensten aan in de vorm van privelessen/opleidingen tegen betaling met het doel winst te maken?

Zelfde van een pittazaak, pizzeria: hoe in godsnaam zou je dat als VZW kunnen bestempelen? Je hebt een horeca zaak om winst te maken?
Dokterspraktijk ook wel straf toch, als dat uw hoofdberoep is doe je dat in 99% van de gevallen om winst mee te maken.

Ben benieuwd hoeveel van die schulden van Poppe dan zullen moeten worden betaald. Het is geen foutje die gemaakt werd he, het is bewust frauderen met (veel) geld.

In het geval van VZW dokterspraktijken is dat natuurlijk een ander verhaal. Daar worden de sociale lasten en zo wel deftig betaald. De BTW zal ook wel in orde zijn. Alleen die winst is ambetant. Maar als je dat op verstandig genoege wijze kunt wegzuigen of aankopen mee doen in de vzw waar de voordelen richting prive stromen, allemaal goed he. Heb vb weet van een appartement dat ze met de VZW gekocht hebben en waarvan de huurinkomsten gedeeltelijk naar de prive stromen. Dat is dubbelop foefelen. Geen belastingen op de winst en geen belastingen op dat inkomen...
Ik snap dat er vele constructies zijn in Belgie om de grijze zone te bewandelen. Maar dit is niet foefelen he, dit is dubbel bewust frauderen. Bewust vind ik hier een zeer belangrijke term.

Ik snap dat er vele constructies zijn in Belgie om de grijze zone te bewandelen. Maar dit is niet foefelen he, dit is dubbel bewust frauderen. Bewust vind ik hier een zeer belangrijke term.

Tjah. Ik ken de situatie redelijk goed omdat ze mij gevraagd hadden om betrokken te zijn in de VZW :hakkuh: . Cege kent iets van centen en via de schoonzus ken ik die dokter redelijk goed en die hadden centen te veel. Bon, na 5 min uitleg keek ik zeer verward. Volgens haar was alles gecheckt door de boekhouder en OK. Zal wel, ik loop er in een boogje rond. Bottom line is dat ze daar in een VZW zitten met paar doktoors, zo goed als 0 kosten hebben en het geld klotst daar binnen dat het niet normaal is. En telkens stapelt dat op en moet dat uitgegeven worden.

Ik weet niet of dat bewust frauderen is. Ik wil best geloven dat die niet ter kwader trouw zijn want 0,0 verstand van centen. Gewoon de boekhouder volgen en dan aftekenen zonder goed te beseffen wat ze tekenen.

Overlaatst nieuwe stallen gezet en extra paarden gekocht met VZW centen 'voor paardentherapie'. Er zal daar wel af en toe 1 op therapie gaan. Madam zit daar wel elk weekend met haar kinderen. En de faciliteiten zijn gebouwd op haar prive grond waardoor ze nog wat huur vangt voor die grond ook. "Ja, het geld uit de VZW moet op, he". :cautious:

Mogelijks verstaat ze zelf niet goed wat de boekhouder doet. Dunno. Feit dat ze gewoon normaal vinden dat het geld er moet uitstromen naar prive om belastingen te vermijden is uiteraard het fundamentele probleem.

En dat spelletje is al 10-15y bezig zonder noemenswaardige fiscale problemen...

Een van de beste maten van mijn pa is belastingscontroleur in een middelgrote kernstad. Pittakoten, nachtwinkels, pizzeria's, dat is gewoon dweilen met de kraan open en huilen met de pet op. Iedereen weet dat dat allemaal foefelVZWs zijn. Dat is nog het kleinste probleem. Het grootste probleem is dat die ook foefelen met facturen/BTW. Je weet wel, de grote karren in de Colruyt, kopen op factuur en geen BTW betalen. BTW nooit aanrekenen/doorstorten in de winkel. Sociale bijdragen van personeel ook nooit in orde. Kunnen gemakkelijk 1-2-3y het uithangen en als de shit hit the fan is de eigenaar - meestal een buitenlander - met de noorderzon verdwenen. Er is 1 zekerheid. Er worden geen belastingen betaald. Niet op de winst, niet op de lonen, en geen BTW.

Dat is dan toch ook omdat de stad er niks aan wil doen?
Als men bij de stad/politie een aanvraag voor uitbatingsvergunning krijgt voor horeca (pita, kebab) of een nachtwinkel onder statuut van een vzw en men keurt dat goed of laat begaan zijn ze gewoon mede schuldig in mijn ogen

Sociale RSZ bijdrage is in principe maar 1 kwartaal hoor, dan krijg je al wel eens bezoek waarom dat niet in orde is gebracht.
Maar ik kan me voorstellen dat in een grootstad als bv Antwerpen er teveel zaken zijn en te weinig ambtenaren/controleurs

Meestal is het personeel ook "zelfstandige" en weten die niet eens dat ze zelfstandige zijn en zelf moeten instaan voor de sociale bijdrage.
Maarja wederom een politieke keuze dat dit kan en men laat begaan

Tjah. Ik ken de situatie redelijk goed omdat ze mij gevraagd hadden om betrokken te zijn in de VZW :hakkuh: . Cege kent iets van centen en via de schoonzus ken ik die dokter redelijk goed en die hadden centen te veel. Bon, na 5 min uitleg keek ik zeer verward. Volgens haar was alles gecheckt door de boekhouder en OK. Zal wel, ik loop er in een boogje rond. Bottom line is dat ze daar in een VZW zitten met paar doktoors, zo goed als 0 kosten hebben en het geld klotst daar binnen dat het niet normaal is. En telkens stapelt dat op en moet dat uitgegeven worden.

Ik weet niet of dat bewust frauderen is. Ik wil best geloven dat die niet ter kwader trouw zijn want 0,0 verstand van centen. Gewoon de boekhouder volgen en dan aftekenen zonder goed te beseffen wat ze tekenen.

Overlaatst nieuwe stallen gezet en extra paarden gekocht met VZW centen 'voor paardentherapie'. Er zal daar wel af en toe 1 op therapie gaan. Madam zit daar wel elk weekend met haar kinderen. En de faciliteiten zijn gebouwd op haar prive grond waardoor ze nog wat huur vangt voor die grond ook. "Ja, het geld uit de VZW moet op, he". :cautious:

Mogelijks verstaat ze zelf niet goed wat de boekhouder doet. Dunno. Feit dat ze gewoon normaal vinden dat het geld er moet uitstromen naar prive om belastingen te vermijden is uiteraard het fundamentele probleem.

En dat spelletje is al 10-15y bezig zonder noemenswaardige fiscale problemen...
Dat je de diepste detail niet kent kan ik mij zeker in vinden. Maar op je venootschap tonnen geld uitgeven aan priveuitgaven die je dan 1 keer per jaar inzet voor je job die dan nog een gebouwd worden op uw privegrond en dan denken 'goed he zeg dat ik hier 0% belastingen op moet betalen' kan ik echt niet vatten.

Mijn speculatie: ze weten verdomd goed dat het fraude is maar gebaren zich van de domme.
Zo zal je er altijd hebben.

Terug
Bovenaan