Is dat zo? Is dat een wet? Ik vraag het uit interesse.
Ik ben nu 50. Was ook aan het denken om het over 5 a 10 jaar rustiger aan te doen naar 2-3 dagen per week en zo rustig af te bouwen to 67.
Wat is dan fiscaal het meest interessant om te doen?
Is geen "wet" maar wetgeving maakt het je wel moeilijk om helemaal geen inkomsten/activiteiten meer te hebben door o.a.:
-Art 49: kosten moeten gedaan worden met het oog op het verkrijgen of behouden van belastbare inkomsten. Anders niet (fiscaal) aftrekbaar.
-BTW gelijkaardig: je moet o.a. regelmatig en op zelfstandige basis economische activiteiten uitvoeren om recht op BTW aftrek te hebben. Kort door de boch, maar activiteiten ,geen BTW aftrek.
-Vennootschapswetgeving met div bepalingen (alermbelprocedure, continuiteit,…)
-Doorlopende kosten qua sociale bijdrage vennootschap, provinciebelasting, NBB, fiscale verplichtingen (boekhouder,…)
Nu als je nog 2-3 dagen activiteiten uitvoert zie ik hier niet zo’n probleem, enkel moet je kosten/baten even afwegen of vennootschap of EZ het interessantste zal zijn.
Fiscaal interessantste, zal van je persoonlijke situatie afhangen. Huidige structuur, opgebouwde reserve/vermogen in eventuele vennootschap, verwachtingen van kosten/opbrengsten,…