kinxton
Active member
Je wordt blijkbaar gepluimt terwijl je erop staat te kijken. Daarnaast heb je een quasi monopolie in je streek-stadje , correct me if I'm wrong.Als ik een belettering doe van een een camionette bv dan zit daar misschien 50 euro materiaal in soms maar, dus daar zit echt niets van marge op. En wat heb je er dan aan over gewoon je uren. Meestal is dat met forfaits, dus aan het ene project heb je soms eens 70-80 euro per uur, maar soms slaat het ook eens tegen en zit je maar voor 50 euro of minder te werken.
En er zijn niet genoeg uren in een dag om mezelf rijk te cijferen helaas, zeker niet om de niet factureerbare uren op te halen.
Mijn voornemen voor dit jaar is alleszins proberen minder domme fouten te maken, op jaarbasis gaat er denk ik ook zeker 5 a 10.000 euro in de vuilbak door te snel te zijn, bestanden niet te controleren en pas te zien dat het fout is als het al geprint en gedaan is.
En wat meer zicht krijgen op mijn cijfers, is ook nodig. Want het is niet de bedoeling dat ik tot aan mijn pensioen blijf ploeteren.
Uw marges moeten omhoog. Op materiaal x 3 of zelfs x 4 voor specialekes, en inderdaad minder fouten maken in het printen zullen zorgen dat je minder moet wegsmijten.
50 EUR aan materiaal verkoop je dus voor 150 of 200 EUR.
Volledig in regie werken ook, eventueel je uurtarief wat reduceren om de eventuele tegenslagen te compenseren, zodat de klant niet de volle pot moet dragen... Gedaan met forfaits. Je kan zeggen aan de klanten, kijk het is regie werk en ik raam de kosten op bv. 3000 EUR aan werkuren en 400 EUR aan materiaal, is het een uur meer komt er 80 EUR bij. Minder telt ook.
'k Doe dit nu al 4 jaar zo, en er is zeer weinig discussie.
Maar goed, gedaan ermee voor mij als onderstaande binnen is:
Start-up aan het opzetten, 2M€ public funding die moet binnen komen tegen eind dit jaar, en hopelijk is het binnen voor de rest van m'n professioneel leven. Subsidies, jawel. En als deze call niet binnen raakt, is het wel een volgende.