Freelancers & Ondernemers

Wat doen de meeste met de aangepaste minimum bezoldiging voor het verlaagd tarief van 20%? Ik vermoed dat dit niet de laatste verhoging zal zijn en overweeg sterk om te gaan verlagen ipv mee aan te passen. Grootste voordeel die ik zie is natuurlijk meer netto op korte termijn, eigen beheer pensioen opbouw. Nadelen zijn dan weer minder opbouw rechten via pensioen,vapz,ipt eventueel meer in de kijker lopen bij de fiscus als je naar de regio van rond de 22000 trekt. Ik had eigenlijk verwacht dat het verschil tussen bv 22000 en 25% ven belastings vs 50000 en 20% groter ging zijn.
Net zoals vorige jaren gewoon kiezen voor die 25% :) Geen idee waarom je daardoor meer in kijker van fiscus zou lopen.
Nu berekening programma's beschikbaar zijn voor 2025, hierbij enkele voorbeelden met de nieuwe vvpr-bis tarieven 18% (onder voorbehoud...).

Voorbeeld 1: Winst voor toekenning: 150.000 (dan spreek je over een omzet van 200k/dagtarieven van 900...)

Scenario 1 — € 50.000 toekenningScenario 2 — € 20.400 toekenning
VennootschapsbelastingVerschil
Winst na toekenning100.000,00 €129.600,00 €
Vennootschapsbelasting (20%/25%)-20.000,00 €-32.400,00 €
Roerende voorheffing (18%)-14.400,00 €-17.496,00 €
Netto vennootschap65.600,00 €79.704,00 €14.104,00 €
Personenbelasting (privé)
Bruto toekenning50.000,00 €20.400,00 €
Sociale bijdragen netto (20,5% op NBI)-8.251,62 €-3.486,85 €
Beheerskosten Acerta (3,05%)-251,67 €-106,35 €
Kostenforfait (3%)-1.244,90 €-504,20 €
Netto belastbaar inkomen40.251,80 €16.302,60 €
Personenbelasting (PB)-12.361,69 €-569,49 €
Netto privé29.135,02 €16.237,31 €-12.897,71 €
Totaal netto (BV + privé)Verschil
Totaal netto per jaar94.735,02 €95.941,31 -1.206,29 €
Verschil per maand-100,52 €

Voorbeeld 2: Winst voor toekenning: 100.000

Winst na toekenning50.000,00 €79.600,00 €
Vennootschapsbelasting (20%/25%)-10.000,00 €-19.900,00 €
Roerende voorheffing (18%)-7.200,00 €-10.746,00 €
Netto vennootschap32.800,00 €48.954,00 €16.154,00 €
Totaal netto per jaar61.935,02 €65.191,31 -3.256,29 €
Verschil per maand-271,36 €

Ik vind het dubbel, de push naar EV's.

Niet iedereen heeft een oprit, laat staan zonnepanelen. Ik heb 12 jaar in een straat gewoond in Gentbrugge waar ik vaak 200m moest stappen naar mijn parkeerplaats. Een laadpaal was al helemaal ondenkbaar op dagelijkse basis. Mijn vorige woning was zelfs nog enkelfazig 230v aangesloten op het net.

Om heel eerlijk te zijn, de doorslaggevende factor was het gesprek thuis

"en wat gaan we doen als we met de wagen op reis gaan?"
-"tja, ik kan wel een wagen huren voor die reizen, dan"
"dus... ge koopt een EV, om dan een wagen te huren om op reis te gaan... right"

Vergeet niet: ik heb anno 2022 een wagen gekocht, tweedehands met het idee van "binnen een jaar of 3, als ik wat meer ruimte heb, koop ik eens mijn 'echte' wagen die ik wil", en die oprijden.

Dus dat ga ik nu niet doen, ik ga gewoon mijn oude oprijden :). En ik verwacht dat veel mensen dezelfde redenering gaan maken.

Make of that what you will.
Als ik op reis ga, neem ik gewoon de elektrische wagen en hang die aan de snellaadpaal. Zie niet in waarom ik dan een andere wagen zou huren. Zelfs niet als ik daardoor 6 keer 15 minuten moet laden om in Spanje te geraken. Mijn benen strekken doen we ook al eens dus meh.
Als je weet dat je met een 20kwh -> 100km kan doen. En ik op een nachtje perfect op 10 uur die 100km kan bijladen zonder dat dit gevoeld wordt op een enkelfasig net zie ik het probleem niet. Zelfs als je 200km moet laden, en dat dus richting de 3.7kw doet zie ik daar nog niet echt een probleem (wat 16A is). Meestal op een eenfasig net heb je een differentieel van 32 of 40A waardoor dat er perfect inpast.

Nu bon, niets houdt u tegen om nog 2 jaar te wachten tot een paar andere modelletjes en dan eens te kijken als de aftrek nog altijd 90% is.
Of desnoods gewoon geen nieuwe te kopen.

Alhoewel ik niet begrijp waarom je uw diesel dan niet kan gebruiken om op reis te gaan als je die transfereert naar uw persoon?

Net zoals vorige jaren gewoon kiezen voor die 25% :) Geen idee waarom je daardoor meer in kijker van fiscus zou lopen.
Nu berekening programma's beschikbaar zijn voor 2025, hierbij enkele voorbeelden met de nieuwe vvpr-bis tarieven 18% (onder voorbehoud...).

Voorbeeld 1: Winst voor toekenning: 150.000 (dan spreek je over een omzet van 200k/dagtarieven van 900...)

Winst na toekenning100.000,00 €129.600,00 €
Vennootschapsbelasting (20%/25%)-20.000,00 €-32.400,00 €
Roerende voorheffing (18%)-14.400,00 €-17.496,00 €
Netto vennootschap65.600,00 €79.704,00 €14.104,00 €
Totaal netto per jaar94.735,02 €95.941,31 -1.206,29 €
Verschil per maand-100,52 €

Voorbeeld 2: Winst voor toekenning: 100.000

Winst na toekenning50.000,00 €79.600,00 €
Vennootschapsbelasting (20%/25%)-10.000,00 €-19.900,00 €
Roerende voorheffing (18%)-7.200,00 €-10.746,00 €
Netto vennootschap32.800,00 €48.954,00 €16.154,00 €
Totaal netto per jaar61.935,02 €65.191,31 -3.256,29 €
Verschil per maand-271,36 €
Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat de politiek hier van op de hoogte is en dat dit expres is?

Ik vind het dubbel, de push naar EV's.

Niet iedereen heeft een oprit, laat staan zonnepanelen. Ik heb 12 jaar in een straat gewoond in Gentbrugge waar ik vaak 200m moest stappen naar mijn parkeerplaats. Een laadpaal was al helemaal ondenkbaar op dagelijkse basis. Mijn vorige woning was zelfs nog enkelfazig 230v aangesloten op het net.

Om heel eerlijk te zijn, de doorslaggevende factor was het gesprek thuis

"en wat gaan we doen als we met de wagen op reis gaan?"
-"tja, ik kan wel een wagen huren voor die reizen, dan"
"dus... ge koopt een EV, om dan een wagen te huren om op reis te gaan... right"

Vergeet niet: ik heb anno 2022 een wagen gekocht, tweedehands met het idee van "binnen een jaar of 3, als ik wat meer ruimte heb, koop ik eens mijn 'echte' wagen die ik wil", en die oprijden.

Dus dat ga ik nu niet doen, ik ga gewoon mijn oude oprijden :). En ik verwacht dat veel mensen dezelfde redenering gaan maken.

Make of that what you will.

Dat EV's niet voor iedereen praktisch haalbaar zijn, is een feit.
Met 230 V 1-fasig kan je wel prima een EV opladen... Zonnepanelen maken ook geen verschil, dat is een aparte investering en die €200-300 per jaar extra opbrengst doordat je je EV ermee kan laden, zal nooit de business case maken voor een EV.

En ondertussen zijn er steeds meer EV's bijgekomen met deftige range en snelladen waardoor dat reis-argument in de meeste gevallen wegvalt. Veel leasemaatschappijen gaven in het begin ook die mogelijkheid van een ICE te huren tijdens de zomervakantie, voor wie een EV leasde - werd maar heel uitzonderlijk gebruikt en intussen zijn de EV's met grote stappen verbeterd.

Het ICE equivalent van je iX3 kost trouwens ongeveer even veel, alleen zou je inderdaad de aftrekbaarheid verliezen, wat al in 2022 geweten was. Je zal sowieso nooit zo goedkoop rijden als met een tweedehandse auto die je op rijdt :)

Voor wat het waard is, ik heb de indruk dat je boekhouder er een drama van maakt terwijl je in de praktijk toch ziet dat het merendeel van de zelfstandigen de overstap naar een EV gemaakt hebben.

Ik wil dit even snel kwijt, in verband met bedrijfswagens.

Ik heb een bmx x1 gekocht anno 2022, tweedehands. Prima wagentje, doet zijn ding. Dieseltje.

Ik ben aan het kijken voor een nieuwe wagen, en wou eventueel een iX3 kopen.

Ik heb beslist:

"fuck it, ik koop geen wagen omdat de regering mij het mes op de keel zet met hun aftrekbaarheid"

Dus ik ga gewoon de diesel oprijden tot de wielen er afvallen. Mijn enige kost: ik ga aftermarket luidsprekers in de wagen hangen(2000 euro) en een setje 4 season banden erop leggen voor in de winter en op reis door Duitsland (800 euro).

Ik bezie het niet als 3-4000 euro uitgeven, ik bezie het als geen 70k uitgeven.

Mijn boekhouder zijn sappige mening, voor wat het waard is: "ja, ik zeg zelden wat mensen moeten doen, maar je maakt de "logische" keuze. Ze zijn dus inderdaad de wagenmarkt in Belgie aan het kelderen, en binnen een jaar of 5 de tweedehandsmarkt ook. De komende 5 jaar toe gaat het stelselmatig volledig gedaan zijn met de bedrijfswagen zoals we die kennen. Ze willen dat we allemaal met de bakfiets naar het station gaan voor te werken."
En waarom zouden bedrijfswagens eigenlijk 100 procent aftrekbaar moeten zijn? En waarom zou de aftrekbaarheid de tweedehandsmarkt doen kelderen? Ik geloof dat uw boekhouder nogal veel dingen op een hoop gooit. Als ik zie hoeveel geld zelfstandigen en bedrijven kwijtraken aan files en verkeersdruk weet ik eigenlijk ook niet of die aftrekbaarheid zoveel voordeliger is. Ik zou liever zien dat men eens werk maakt van rekeningrijden ism lagere taksen en biv ipv de aftrekbaarheid te geven.

Die beperking van de aftrekbaarheid is ook minder belangrijk dan het lage VAA. Zelfs met 0% aftrekbaarheid zou een bedrijfswagen financieel nog steeds interessant zijn.

Als je pakweg een leasekost van 1000 euro per maand hebt dan zorgt die 100% aftrekbaarheid er voor dat 12*1000*21.25%= 2550 per jaar minder belastingen betaalt. Een daling van 30% in de aftrekbaarheid, zoals voorzien binnen 5 jaar, scheelt dus een 800 euro per jaar.

Moest je dat met privégeld moeten betalen zou zo'n lease je 6.000 euro per jaar kosten terwijl dat door het lage VAA nu maar pakweg 900 euro per jaar kost.

Schuiven met het VAA heeft veel meer impact dan schuiven met de aftrekbaarheid.

Die beperking van de aftrekbaarheid is ook minder belangrijk dan het lage VAA. Zelfs met 0% aftrekbaarheid zou een bedrijfswagen financieel nog steeds interessant zijn.

Als je pakweg een leasekost van 1000 euro per maand hebt dan zorgt die 100% aftrekbaarheid er voor dat 12*1000*21.25%= 2550 per jaar minder belastingen betaalt. Een daling van 30% in de aftrekbaarheid, zoals voorzien binnen 5 jaar, scheelt dus een 800 euro per jaar.

Moest je dat met privégeld moeten betalen zou zo'n lease je 6.000 euro per jaar kosten terwijl dat door het lage VAA nu maar pakweg 900 euro per jaar kost.

Schuiven met het VAA heeft veel meer impact dan schuiven met de aftrekbaarheid.
Ik... ben niet mee, leg dat eens wat meer uit?

Dat EV's niet voor iedereen praktisch haalbaar zijn, is een feit.
Met 230 V 1-fasig kan je wel prima een EV opladen... Zonnepanelen maken ook geen verschil, dat is een aparte investering en die €200-300 per jaar extra opbrengst doordat je je EV ermee kan laden, zal nooit de business case maken voor een EV.

En ondertussen zijn er steeds meer EV's bijgekomen met deftige range en snelladen waardoor dat reis-argument in de meeste gevallen wegvalt. Veel leasemaatschappijen gaven in het begin ook die mogelijkheid van een ICE te huren tijdens de zomervakantie, voor wie een EV leasde - werd maar heel uitzonderlijk gebruikt en intussen zijn de EV's met grote stappen verbeterd.

Het ICE equivalent van je iX3 kost trouwens ongeveer even veel, alleen zou je inderdaad de aftrekbaarheid verliezen, wat al in 2022 geweten was. Je zal sowieso nooit zo goedkoop rijden als met een tweedehandse auto die je op rijdt :)

Voor wat het waard is, ik heb de indruk dat je boekhouder er een drama van maakt terwijl je in de praktijk toch ziet dat het merendeel van de zelfstandigen de overstap naar een EV gemaakt hebben.
Negeer je wel lekker mijn stelling dat veel woningen geen parking of laadpaal kunnen voorzien, ongeacht de aansluiting op het net.

En waarom zouden bedrijfswagens eigenlijk 100 procent aftrekbaar moeten zijn? En waarom zou de aftrekbaarheid de tweedehandsmarkt doen kelderen? Ik geloof dat uw boekhouder nogal veel dingen op een hoop gooit. Als ik zie hoeveel geld zelfstandigen en bedrijven kwijtraken aan files en verkeersdruk weet ik eigenlijk ook niet of die aftrekbaarheid zoveel voordeliger is. Ik zou liever zien dat men eens werk maakt van rekeningrijden ism lagere taksen en biv ipv de aftrekbaarheid te geven.
Ik denk dat we eigenlijk hier dan de cirkel rond hebben.

Waarom bestaan bedrijfswagens uberhaupt? Omdat de lasten op loon te hoog liggen. Dat is de essentie. Omdat de werkgever toen heel voordelig een wagen kon bezorgen aan zijn werknemers.

700 euro voor een bedrijf vs 700 particulier is... een heel groot verschil. De eene euro is de andere niet, vooral als je weet dat 700 euro bij je werkgever krijgen een factor 2 in overhead kost ongeveer aan het bedrijf.

Negeer je wel lekker mijn stelling dat veel woningen geen parking of laadpaal kunnen voorzien, ongeacht de aansluiting op het net.
Tegenwoordig ´makkelijk´ bereik van 600km, elke winkel, parking, werk,... heeft tegenwoordig laadpalen.
Insteken wanneer je daar staat en je kan weer verder
Ik... ben niet mee, leg dat eens wat meer uit?
Is de diesel nu op de bv gekocht?
Hoeveel vaa betaal je nu?

Yup, op de zaak gekocht anno 2022. VAA Net even opgezocht: 235 euro bruto.

Als ik de BMW iX3 mag geloven, is dat door de veel hogere catalogusprijs ongeveer 200 euro per maand.

Tegenwoordig ´makkelijk´ bereik van 600km, elke winkel, parking, werk,... heeft tegenwoordig laadpalen.
Insteken wanneer je daar staat en je kan weer verder

Is de diesel nu op de bv gekocht?
Hoeveel vaa betaal je nu?
Ja, maar wij gebruiken die wagen ook vaak om op vakantie te gaan naar Engeland, Schotland en Ierland. Geloof me maar vrij dat het daar niet evident is om "even snel bij te laden".

En onze tweede bestemming (Portugal) is helemaal al een drama op dat vlak, vooral buiten de steden.

Mijn vrouw is van Tjechie en daar is het echt dramatisch, vooral in het gebied waar wij naartoe gaan. Je ziet daar ook echt niet veel EV's rondrijden, voor verschillende redenen.

Ja, maar wij gebruiken die wagen ook vaak om op vakantie te gaan naar Engeland, Schotland en Ierland. Geloof me maar vrij dat het daar niet evident is om "even snel bij te laden".

En onze tweede bestemming (Portugal) is helemaal al een drama op dat vlak, vooral buiten de steden.

Mijn vrouw is van Tjechie en daar is het echt dramatisch, vooral in het gebied waar wij naartoe gaan. Je ziet daar ook echt niet veel EV's rondrijden, voor verschillende redenen.
Allemaal valabele redenen om geen EV te kopen toch maar waarom men daar rekening mee moet houden voor de aftrekbaarheid is mij een raadsel. Imo mogen we echt wel eens afstappen van het feit dat we als zelfstandige "alles op kosten van de zaak" zouden moeten kunnen. Als we iets willen doen aan de lasten op loon moeten we ook eens durven in eigen boezem kijken en ook stoppen met elke achterdeur te zoeken om toch maar geen belasting te hoeven betalen.

Ik rij nu intussen 4 maand full elektrisch, 3000km/maand zonder oprit, geen enkel probleem mee.
Het zijn altijd mensen die het niet doen die het problematisch vinden...

Dat viel voor mij onder "Dat EV's niet voor iedereen praktisch haalbaar zijn, is een feit."
Als je niet thuis of in de buurt van je thuis kan opladen, wordt het al moeilijker. Al ken ik wel freelancers en vaste werknemers die toch elektrisch rijden en vooral bij hun klanten of op het werk laden - en voor de lagere VAA of hogere aftrekbaarheid nemen ze af en toe eens moeten snelladen aan hogere kost er bij. Zelfs 1 die enkel publiek laadt aan een trage lader in zijn omgeving, die vond de financiële voordelen opwegen tegen die 100-200 meter wandelen om de paar dagen.
Trouwens, die woningen zijn ook niet altijd zo'n zwart-wit keuze: toen ik een appartement huurde, betaalde ik liever voor iets kleiner met een eigen parkeerplaats - of vrienden die bij betalen voor een parkeerplaats met laadmogelijkheid.

Dat gezegd, er zijn zeker mensen in een situatie waarbij een EV (nu) geen optie is. Al kan je ook niet verwachten dat iedereen dezelfde aftrekbaarheid of voordelen heeft, ongeacht je situatie en waar je in investeert, soms heb je eens pech... Zoals je zelf zegt, kost een EV nog altijd een stuk meer dan een ICE, dan zit je nog met de kosten van een laadpaal of slimme kabel, etc. dus die aftrekbaarheid komt niet gratis.
Ik heb ook een pak meer geld uitgegeven om een EV op de zaak te kopen, maar op termijn was dat interessanter dan een ICE. Je kan maar binnen de huidige regels voor jezelf beslissen wat de beste keuze is. Ik moet ook niet klagen dat freelancers een paar jaar geleden het gemakkelijk hadden omdat ze een veel goedkopere ICE volledig konden aftrekken :)

Ook in die landen zijn er tegenwoordig veel meer palen... Één keer per jaar even iets meer plannen is ook het einde van de wereld niet.

Je kan Tsjechië letterlijk doorrijden van West naar oost met een volle ev batterij en mooi weer.
Worst case gebruik je een granny charger op je verblijf.

Ook in die landen zijn er tegenwoordig veel meer palen... Één keer per jaar even iets meer plannen is ook het einde van de wereld niet.

Je kan Tsjechië letterlijk doorrijden van West naar oost met een volle ev batterij en mooi weer.
Worst case gebruik je een granny charger op je verblijf.
We verblijven in een voormalig Soviet appartementsblok met een parkingplein beneden waar we geen enkel item zichtbaar mogen laten in de wagen wegens zigeuners. :D

Ge hebt gelijk eh, tis allemaal overkombaar, maar ik ga het even uitstellen. Ik weet ook nog niet hoe lang.

Trouwens, ik verwacht niet dat jullie mij goed kennen maar de kans is reeel dat ik dan eind volgend jaar zeg

"oooh, fuck it, ik koop die bmw estate EV!" XD

Ik denk dat we komende jaren wel meer van die pickups en v-klasses gaan zien. Omwille van lichte vracht en toch volwaardige achterbank.

Terug
Bovenaan