50% (omdat ik met de semi forfaitaire ongeveer op 55% beroepsmatig uit kom)Is de BTW op jullie wagen voor 35% of 50% recupereerbaar? Maw: heb je voor de forfait of de semi-forfait gekozen? Bij mij 35%
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
50% (omdat ik met de semi forfaitaire ongeveer op 55% beroepsmatig uit kom)Is de BTW op jullie wagen voor 35% of 50% recupereerbaar? Maw: heb je voor de forfait of de semi-forfait gekozen? Bij mij 35%

of je past gewoon 50% toe en zie wat ze bij fiscale controle daarvan zeggen?Waarom ben ik toch altijd gekloot![]()

Ik bedoel dat de boekhouder mij de vraag nooit heeft gesteld, en ik nu in mijn omgeving ook hoor dat iedereen 50% heeftof je past gewoon 50% toe en zie wat ze bij fiscale controle daarvan zeggen?![]()
Je boekhouder aan zijn oren trekken dan!Ik bedoel dat de boekhouder mij de vraag nooit heeft gesteld, en ik nu in mijn omgeving ook hoor dat iedereen 50% heeft
Dan moet ge zo hard trekken dat ie dat na 4 jaren nog altijd weet't Is sowieso nutteloos want je hangt 4 kalenderjaren vast aan die forfait
.Voor de bestuurder vormt de nanny een belastbaar voordeel van alle aard. De Dienst Voorafgaande Beslissingen heeft bevestigd dat dit voordeel forfaitair mag begroot worden volgens het forfait voor dienstboden, huispersoneel, chauffeurs, …. Dit forfait bedraagt bij voltijdse arbeid 5.950 EUR per jaar per werkman/dienstmeisje en mag bij deeltijdse arbeid proportioneel verminderd worden.
eskalaw.be
Kan je dan de crèche ook gewoon betalen vanuit de vennootschap?Mensen hier die gebruik van een nanny en dat als kost inbrengen in de vennootschap?
Advocatenkantoor Eskalaw - Nieuws - Kinderopvang nodig? De kosten zijn aftrekbaar voor uw vennootschap
Veel bestuurders hebben vandaag de dag, net als iedereen, opvang nodig voor hun kinderen. De prestaties van een nanny kan u onder bepaalde voorwaarden laten factureren aan uw vennootschap en aftrekken als kosteskalaw.be
Ik heb me dat deze week afgevraagd. En eigenlijk kan ik me geen reden bedenken waarom niet.Kan je dan de crèche ook gewoon betalen vanuit de vennootschap?
Ik heb zelf geen kinderen dus ik weet niet of de huidige aftrek in de PB voor kinderopvang even interessant is?Ik heb me dat deze week afgevraagd. En eigenlijk kan ik me geen reden bedenken waarom niet.
Nu, met een VAA van 5950€, kunt ge uw kleine ook gewoon elke dag naar de creche sturen he. Zo'n nanny kost 22€/uur, dat zit veel sneller boven dat bedrag natuurlijk.
Het stuk waar ik (denk ik) iets van snap:Zit te twijfelen met de autokosten voor mijn bijberoep. Ik geraak er zelf via google niet meer wijs uit en ook ondernemersdatabanken geven niet echt een duidelijk antwoord.
Situatie: Mijn vriendin is leerkracht, ik bediende. Daarnaast heb ik een bijberoep (verhuur vakantiewoning). Voor die vakantiewoning doen wij nu redelijk wat km's (aflopen meubelwinkels) en zullen we ook later nog regelmatig wel eens inkopen moeten doen.
De vakantiewoning zelf ligt op 1 km van onze woning, dus daar doe ik niet moeilijk over. Deze maand hebben we echter al 500 km aan bezoeken meubelwinkel gedaan en die zouden we graag recupereren.
Als ik het goed voor heb, kan je als zelfstandige in bijberoep (BTW-plichtig) niet kiezen om gewoon de km's aan (ongeveer) 0,36 euro/km aan te rekenen.
Wat je wel moet doen is je km's bewijzen aan de hand van rittenbladen (die ik heb, mét bewijzen van meubels die we fotograferen in de winkel) tov het totaal aantal km's privé.
Stel (om het eenvoudig te maken) dat ik nu 10% km's rij (1000 op 10000km), wat mag ik dan aangeven als kost:
- 10% van garage en onderhoudskosten (ook BTW te recupereren?)
- 10% van de benzinekosten (factuur nodig of gewoon gemiddelde benzineprijs x gemiddeld verbruik? En hier ook nog BTW?)
Dit alles moet ik dan corrigeren met de gramformule?
Nergens nog iets van 75% of 50% (BTW)?
idd eenmanszaakMaar ik kan nu niet garanderen dat dit ook zo is voor eenmanszaken (wat jij waarschijnlijk bent?).
Verlies bij bijberoeper wordt heel snel gecontroleerd vandaag de dag.Die bijberoep tuinman, die ik inhuurde voor wat kleine kraanwerkjes en manpower om zware betonpalen te plaatsen, sprak van forfaitaire aftrek van 75%, zo moest hij blijkbaar niks bewijzen volgens zijn boekhouder. In werkelijkheid reed hij met zijn camionette richting hoofdberoep en was dat aandeel natuurlijk veel groter dan de verplaatsingen voor zijn bijberoep. Online vind je zeer weinig info over aftrek voor bijberoep. Soms lees je wel wilde verhalen over mensen die meer inbrengen dan hun inkomsten uit het bijberoep, (de zogenaamde verlieslatende bijberoeper) die zo bedrijfsvoorheffing van het loon uit hun hoofdberoep terugtrekken.
Ik weet natuurlijk niet in hoeverre dat dit mogelijk is en blijft duren en of het inderdaad niet loont om een activiteit te starten en zaken die je ook privé kan gebruiken in te brengen...
Klopt, mijn schoonvader was schrijnwerker in bijberoep. Hij maakte daar niet echt winst mee (mede doordat hij er een camionette voor nodig had), en die kreeg om de 2 jaar belastingscontrole.Verlies bij bijberoeper wordt heel snel gecontroleerd vandaag de dag.
Mag ik eens vragen of er mensen regio Kortrijk zijn die hun boekhouder aanraden?
Ik heb et gevoel dat die van mij veel 'te braaf' is en mij niet voldoende adviseert waar nodig. Daarnaast vind ik hem ook duur voor de service die ik maar krijg.
Ik krijg heel traag antwoord, het advies moet ik eruit sleuren soms...

Ik vind dat altijd wat dubbel, we kennen hier natuurlijk niet het volledige verhaal en het kan zijn dat hij compleet gelijk heeft.Gisteren langsgeweest en buitenkomen met het advies dat ik mag shoppen
Is wel wat dubbel als je in uw privé serieus aan't sparen bent voor toekomst plannen, dat je voor uw bijberoep +/- 4k kosten moet maken.
But well, hij heeft uitgerekend dat dat ideaal zal zijn voor mijn winstbepaling voor volgend jaar. Dus here we go! Het is dat of aan de belastingsdienst geven zeker?