Gaan kiezen: praktisch

Daarnet een mail van ons werk ivm attesten die automatisch verstuurd worden naar mensen die op 9 juni moeten werken. Blijkbaar krijgen enkel mensen die dagshiften werken een attest. Vroege & late krijgen blijkbaar geen attesten omdat die na en voor hun shift kunnen gaan stemmen. :wtf:

Ik werk met de vroege en dat is quasi altijd tot 14u. De stembureaus sluiten bij ons om 14u.

Maandag maar eens informeren zeker.

Daarnet een mail van ons werk ivm attesten die automatisch verstuurd worden naar mensen die op 9 juni moeten werken. Blijkbaar krijgen enkel mensen die dagshiften werken een attest. Vroege & late krijgen blijkbaar geen attesten omdat die na en voor hun shift kunnen gaan stemmen. :wtf:

Ik werk met de vroege en dat is quasi altijd tot 14u. De stembureaus sluiten bij ons om 14u.

Mijn vriendin ook, maar hier mogen we van 8 tot 16 stemmen, dus dat lukt wel.
Waarschijnlijk gaat je werkgever er van uit dat dat de standaard uren zijn? Sowieso eens bij je leidinggevende horen hoe dat zit.

Ik dacht dat in geval van zoiets dat uwe werkgever ervoor moet zorgen dat je uw burgerplicht kunt vervullen met de tijd die jij daarvoor nodig hebt .
Dus denk dat het dan vroeger stoppen met werken zal worden (maar wel betaald tot einde werktijd )

Ik dacht dat in geval van zoiets dat uwe werkgever ervoor moet zorgen dat je uw burgerplicht kunt vervullen met de tijd die jij daarvoor nodig hebt .
Dus denk dat het dan vroeger stoppen met werken zal worden (maar wel betaald tot einde werktijd )
Ben je zeker dat dit klopt? Of dat iemand dit kan bevestigen.

Ik ben sowieso van plan om te vragen of ik vroeger kan of mag stoppen want ik wil eigenlijk echt wel gaan kiezen. :tongue:

Dacht het wel omdat dit een verplichte stemming is en uwe werkgever moet u de tijd geven om aan uw verplichtingen te kunnen voldoen .
Ge zult dan wel een bewijsje moeten vragen dat je bent geweest en ook maar de tijd die je nodig hebt dus als je dan nog op uw werk geraakt moet je terug aan het werk .

hoor anders eens bij uwe vakbond .

Wij hebben nog steeds geen kiesbrieven ontvangen. Hoor het nog van verschillende mensen in onze buurt/gemeente. Is dat normaal?

Hier nog altijd gene gezien. Vermoed niet dat ze verloren zijn gegaan in de post want in mijn ebox stak ook nog gene. Ze zijn wel laat deze keer.
In mijn ebox zit ook niks, wel al met de post ontvangen

Limietdatum om te verzenden is vandaag, niet om te ontvangen
"De gemeenten hebben tijd tot 15 dagen voor de verkiezingen om de oproepingsbrieven te versturen. Dat is dus tot deze zaterdag, 25 mei. Normaal gezien zullen alle burgers hun brief dus in de loop van volgende week in de brievenbus ontvangen."

Nog niks gekregen en ik moet die terug sturen en ze moeten ten laatste 9 juni in brussel toekomen -_-

In mijn ebox zit ook niks, wel al met de post ontvangen

Limietdatum om te verzenden is vandaag, niet om te ontvangen
"De gemeenten hebben tijd tot 15 dagen voor de verkiezingen om de oproepingsbrieven te versturen. Dat is dus tot deze zaterdag, 25 mei. Normaal gezien zullen alle burgers hun brief dus in de loop van volgende week in de brievenbus ontvangen."
Inderdaad, ze zullen ten laatste in de loop van volgende week overal aankomen. De digitale oproepingskaarten worden ook pas in de loop van volgende week gestuurd omdat die in principe pas mogen aankomen na de fysieke oproepingskaart, gezien dat om een duplicaat gaat.

Ik moet die dag dus werken en ga hoogstwaarschijnlijk ook niet kunnen gaan stemmen. De collega's gaan normaal in de loop van de dag rap ff tussendoor langs hun kiesburo maar om praktische redenen gaat dat voor mij waarschijnlijk niet gaan (ik zou simpelweg te lang weg zijn dan).
Als ik een volmacht geef, moet ik dat ergens registreren op voorhand?
Ik dacht van mijn vrouw een volmacht te geven en dan kan zij die gebruiken moest ik het niet halen en als het wel lukt ga ik
toch zelf.

Daarmee verwant: moet/kan ik anders op voorhand melden dat ik niet kan gaan (met werkgeversattest) of kan dat alleen achteraf, moest er iets van komen, als "verdediging" ingebracht worden?

Ik moet die dag dus werken en ga hoogstwaarschijnlijk ook niet kunnen gaan stemmen. De collega's gaan normaal in de loop van de dag rap ff tussendoor langs hun kiesburo maar om praktische redenen gaat dat voor mij waarschijnlijk niet gaan (ik zou simpelweg te lang weg zijn dan).
Als ik een volmacht geef, moet ik dat ergens registreren op voorhand?
Ik dacht van mijn vrouw een volmacht te geven en dan kan zij die gebruiken moest ik het niet halen en als het wel lukt ga ik
toch zelf.

Daarmee verwant: moet/kan ik anders op voorhand melden dat ik niet kan gaan (met werkgeversattest) of kan dat alleen achteraf, moest er iets van komen, als "verdediging" ingebracht worden?

Zelfde hier, ik heb een volmacht laten invullen door mijn werkgever zodat mijn vrouw voor mij kan stemmen, je vindt dat document online op website van de overheid omtrent verkiezingen.
Ik ben nadien met dat document naar het stadhuis geweest na telefonisch contact maar ter plaatse zeiden ze mij dat dat niet nodig was.

Ik denk dat een handtekening van iemand die geldig je afwezigheid kan bewijzen voldoende is (werkgever, arts,…etc). Voor afwezigheid wegens vakantie is dat nu wel de burgemeester (of equivalent) en moet je wel naar het gemeentehuis, maar in principe hoef je daar niet naartoe.

Even voor de zekerheid vooraleer ik m'n werk mail maar:

Ik werk de 9e tot 13u30, maar aangezien het bij ons op papier is sluiten de stembureaus om 14u. Dat haal ik nooit. Ik zou graag wel willen gaan stemmen want anders is het een verloren stem. Ik wil ook niemand mijn volmacht geven want ik heb hier niemand die ik 100% kan vertrouwen daarmee.

Ik wou duwen vragen om die dag te stoppen om 12u, maar is mijn werkgever verplicht om dat toe te staan? Ik kan het nergens duidelijk terugvinden, dus ik vrees van niet. Een beetje hopen op goodwill dan veronderstel ik.

Even voor de zekerheid vooraleer ik m'n werk mail maar:

Ik werk de 9e tot 13u30, maar aangezien het bij ons op papier is sluiten de stembureaus om 14u. Dat haal ik nooit. Ik zou graag wel willen gaan stemmen want anders is het een verloren stem. Ik wil ook niemand mijn volmacht geven want ik heb hier niemand die ik 100% kan vertrouwen daarmee.

Ik wou duwen vragen om die dag te stoppen om 12u, maar is mijn werkgever verplicht om dat toe te staan? Ik kan het nergens duidelijk terugvinden, dus ik vrees van niet. Een beetje hopen op goodwill dan veronderstel ik.
Mogelijk is dit het antwoord dat je nodig hebt? (Maar misschien niet per sé wou horen aangezien de WG u niet moet betalen)

Werknemers die moeten werken tijdens de openingsuren van het stembureau, mogen het werk verlaten om hun stem uit te brengen. De werkgever mag dit niet weigeren, tenzij het stemmen nog zou kunnen gebeuren voor of na de werkuren. Het is dan ook aangeraden om vooraf af te spreken wanneer de werknemer het werk even mag verlaten om te gaan stemmen.

De werkgever is niet verplicht om het loon te betalen tijdens die afwezigheid. Om die reden geven heel wat werknemers liever een volmacht aan een andere kiesgerechtigde in plaats van zelf te gaan stemmen.

Hier ook nog geen kiesbrieven ontvangen in de kenniskringen.

Je zou toch denken dat het niet moeilijk is zoiets ruim op tijd te verzenden?

Terug
Bovenaan