Gamen met vertraging

Mormel

Member
(Voor diegene die ook andere topics volgen zal het wel duidelijk zijn dat ik de voorbije jaren niet veel tijd had om te gamen vanwege allerlei omstandigheden/)

Wat zijn voor jullie de klippers van de voorbije tien jaar die je absoluut gespeeld moet hebben?
Qua genre heb ik een voorkeur voor rpg's en fps.

Reden waarom ik dit vraag is omdat er recent veel tijd is vrijgekomen om te gamen en dit echt bijna tien jaar minimaal is geweest.
Na meerdere keren opstarten van The Witcher 3 in de jaren voordien, ben ik er nu eindelijk toegekomen om het spel echt te spelen (geen twee weken of langer tussen speelsessies), en het bevalt me enorm. Denk nog zeker een maandje nodig te hebben voor deze uit te spelen.

Op dit moment heb ik al vier games die ik hierna een kans ga geven: Tainted Grail: Fall of Avolon (tip van mijn vader), Red death redemption 2, Mount & Blade: Bannerlord en Horizon Zero Dawn (alweer een tip van mijn vader).
Wat ik in tussentijd ook speel is Helldivers 2 en dat vind ik gewoon geweldig.

Dus shoot: welke spellen van de afgelopen tien jaar zijn echt gedenkwaardig en zou iedereen moeten testen?

Baldur's Gate 3
Divinity: Original Sin 2
Clair Obscur: Expedition 33
Kingdom Come: Deliverance 1 en 2
Bioshock Infinite
Mass Effect 3
Dreamfall Chapters (als je ook The Longest Journey en Dreamfall hebt gespeeld)
Control

Bioshock Infinite en Mass Effect 3 zijn (helaas) al ouder dan 10 jaar, maar bovenstaande games zijn voor mij bij de allerbeste spellen uit het RPG-genre van de afgelopen 15 jaar laat ons dan maar zeggen.

Ik heb zelf ook wel nog een gigantische backlog staan. Misschien dat ik The Witcher 3, Red Dead Redemption 2 en Cyberpunk 2077 eens kan uitspelen als ik met pensioen ben ofzo. Maar ik vrees er voor :lol:

Ik ben ook zo iemand die een lange tijd niet gegamed heeft en dus wat had in te halen.
Red Dead Redemption 2 is zeker een must.
Cyberpunk 2077 en als ge ook oudere games wil spelen: Deus Ex Mankind Divided, wat eigenlijk ne Cyberpunk Light is (maar dus veel eerder dan CP bestond)
The Division 2: blijft mijn game waar ik regelmatig naar terugkeer
Alle Metro games (ook al oud natuurlijk)
De laatste 3 Tomb Raiders (en als ge die graag speelt eventueel Uncharted, alhoewel ik die zelf wat minder vond)
AC Black Flag: mijn topfavoriet in de AC - serie. De enige game waar ik ooit de moeite bij heb gedaan om 100% completion te hebben.
Dying Light 2 - die heb ik wel een drietal keer opnieuw gestart voordat het me lukte om mijn zenuwen wat onder de controle te houden tijdens het spelen. :p
Beide A plague Tale's, maar ge moogt wel niet depri zijn als ge die speelt, want vooral de tweede is toch wel heavy vond ik.
Ghost of Tsushima: gewoon zalig que sfeer, nog nooit zoveel screenshots genomen als bij die.

Doom franchise is de moeite: 2016/Eternal/The Dark Ages.

Ideale games om eens (tussendoor) een half uurke (of langer) het verstand op nul te zetten en knallen op alles wat beweegt. :)

Zeker als ge ooit de klassieke Doom hebt gespeeld, zal minstens de eerste wel in de smaak vallen.

Moest je over een ps5 beschikken zijn daarop nog veel toppers om in te halen:
Uncharted 4
Last of us 1 en 2
God Of war + Ragnarok
Elden Ring
Alan Wake 2
Wukong: Black Myth

Veel plezier ermee! 😁

Ik snap eigenlijk de commentaar niet dat er tegenwoordig geen goede games meer zijn.
Cyberpurk 2077 staat op mijn lijst maar daarvoor heb ik een nieuwe grafische kaart nodig.
Uit hetgeen vermeld is, zie ik een aantal spellen die ik ook gespeeld heb.
Alvast bedankt voor de tips.

Doom franchise is de moeite: 2016/Eternal/The Dark Ages.

Ideale games om eens (tussendoor) een half uurke (of langer) het verstand op nul te zetten en knallen op alles wat beweegt. :)

Zeker als ge ooit de klassieke Doom hebt gespeeld, zal minstens de eerste wel in de smaak vallen.
Laatste Doom die ik speelde was Doom 3 destijds op pc. Doom 1 was het eerste spel dat ik ooit speelde in dat genre op de PS1 en vond ik ongelooflijk. Heb na Doom 3 geen recentere titels geprobeerd, maar na jouw reactie zal ik dit doen.

@Davydl: Ik lees zo veel over Elden Ring, maar ik heb Dark Souls geprobeerd en eigenlijk was dit niets voor mij. Geen probleem als een spel moeilijk is, maar bij Dark Souls had ik het gevoel dat je gewoon sequenties moest onthouden en toepassen, tja dan heb ik leukere dingen te doen.

Moest je over een ps5 beschikken zijn daarop nog veel toppers om in te halen:
Last of us 1 en 2
God Of war + Ragnarok
Elden Ring

Veel plezier ermee! 😁

Deze games zijn ook eveneens op de PC beschikbaar, FYI.

Anno 1800 raad ik ook aan (y)

Om even een ander soort games wat te benadrukken: de laatste 10-15 jaar waren een gouden tijd voor indie games.

Baba Is You
Balatro
Blue Prince
Celeste
Cult of the Lamb
Cuphead
Dead Cells
Disco Elysium
FTL
Factorio
Frostpunk
Hades
Hollow Knight
Hotline Miami
Inscryption
Neon White
Ori and the Blind Forest
Ori and the Will of the Wisps
Outer Wilds
Papers, Please
Return of the Obra Dinn
Rimworld
Slay The Spire
Stardew Valley
Steamworld Dig 2
Subnautica
Tunic
What Remains of Edith Finch
The Witness

Laatst bewerkt:
Sniper elite 4 en dlc
3rd person game maar als je wil snipen gaat het naar first person view met zoom rifle.
Ik heb dit veel gespeeld en ik speel af en toe nog eens, hoge replayability.

Resident evil 7 en 8 zijn ook fps games..

Verder nog:
Wolfenstein series.

E L D E N
R I N G
Ook anderen halen dit aan. Met Dark Souls had ik het probleem dat je gewoon een sequentie moest onthouden tijdens de gevechten en daarmee was ik het snel beu, hoe zit het met Elden Ring? Speelt dit spel in op je gedrag of zijn de tegenstanders slechts puzzels die je maar op een manier kan verslaan?

Ook anderen halen dit aan. Met Dark Souls had ik het probleem dat je gewoon een sequentie moest onthouden tijdens de gevechten en daarmee was ik het snel beu, hoe zit het met Elden Ring? Speelt dit spel in op je gedrag of zijn de tegenstanders slechts puzzels die je maar op een manier kan verslaan?
Wat je algemeen best doet:
  1. Is er een promo voor de game die ik wil: https://isthereanydeal.com/
  2. In geval van twijfel, koop het via steam
  3. Na aankoop heb je steeds 14 dagen om een refund te vragen, op voorwaarde dat je de game minder dan 2h gespeeld hebt.

Dark Souls kan log, moeilijk en verouderd aanvoelen als je geen soulslikes gewoon bent. Elden Ring heeft het voordeel dat je kan Exploren en levelen zoveel je wilt. Of het spel inspeelt op je gedrag ... die vraag snap ik niet goed. Als je snel raget en liever bosses van de eerste maal verslaat dan moet ik je teleurstellen, of is dat niet wat je bedoelde ?

Dark Souls kan log, moeilijk en verouderd aanvoelen als je geen soulslikes gewoon bent. Elden Ring heeft het voordeel dat je kan Exploren en levelen zoveel je wilt. Of het spel inspeelt op je gedrag ... die vraag snap ik niet goed. Als je snel raget en liever bosses van de eerste maal verslaat dan moet ik je teleurstellen, of is dat niet wat je bedoelde ?
Wat ik bedoel met dat het spel inspeelt op je gedrag: leert het spel van de tactieken die je gebruikt en past het de reactie aan, of ben ik nog te vroeg om dit te verwachten.
Ga Elden Ring zeker bekijken daar het zo'n goede besprekingen kreeg.

Nee, de bosses hebben altijd dezelfde abilities, maar het is RNG welke ability ze gaan gebruiken, en kan soms afhankelijk zijn hoe dicht/ver je staat.

Na een bepaald aantal (hoeveel hangt af hoe skilled je bent) tries kun je de boss van buiten geleerd hebben en kun je makkelijker anticiperen wat te doen.

Ik raad je Elden Ring zeker aan. Geef het een kans.

Terug
Bovenaan