Gaming Magazines

Thin Liz

Well-known member
Crowdfunder FE
Vergane glorie of niet? Oorspronkelijk getriggerd in het 'Waar ben jij nostalgisch naar...'-topic: alles wat betreft 'gaming magazines' kan hier. Oud of nieuw!
Iets interessant gelezen in de laatste gameplay? Of gewoon herinneringen ophalen aan de oude Pc Gamer/PC Zone/PC Power/PC Plus/PC Format/...(PC) Gameplay...CD-I Magazine...Power Unlimited of andere console magazines (sorry, daar ben ik niet zo thuis in).

Laat me starten met onze Belgische trots: De PC Gameplay. Of Gameplay zoals we het nu kennen. Sommige oudere gamers weten misschien wel dat PC Gameplay oorspronkelijk PC Gamepro was. Maar wie weet dat er voor de PC Gamepro nog iets anders was?

'Game Connection', aangeboden door 'Soft Solutions'...en ziedaar: op hetzelfde adres van wat later de PC Gameplay zal worden uit Geel. Dit is de tweede pagina van een PC Gameplay uit 1996:

Wie dat icoon goed kent ziet in 'Game Connection' al de lijnen van wat komen zal: 'Redactioneel', 'Tips en oplossingen', 'Wordt verwacht'...etc... Die rubrieken zullen later terug komen, met nog veel meer. Niemand die ooit kon voorspellen dat dit zwart-wit geprinte magazine ooit een zeer succesvol gamingblad ging worden:

Reclame kon niet ontbreken:

Het magazine toen werd afgewisseld met 'Newsflashes' blijkbaar:

Leuk weetje over voorgaande editie van Game Connection:

Ik wist dat ik de schrijfstijl van enkele tips van ergens kende en zowaar:

Het tipsboekje van de PC Format uit 1992 was een bijzondere bron van inspiratie ;)

Andere tips werden dan herschreven:

Ik zal hier af en toe wat posten en bepaalde secties uit oude magazines inscannen, er ligt hier nog een mooie collectie uit de jaren 90. Volgende keer eens wat oude CD-I Magazines naar boven halen :)

Laatst bewerkt:
Ik kocht zowat alles dat in onze dorps winkel te krijgen was sinds 1990, maar ik weet begot die namen niet meer.
Zolang er maar een diskette of later nog een schijfje bijzat met games :)

Maar ik heb daar niets van bijgehouden.

Terwijl mijn leefdtijdsgenoten hun kamers vol hingen met posters van Samanta fox en Tajana simic, waren dat bij mij games en skaters. :shutup:

Ik kocht zowat alles dat in onze dorps winkel te krijgen was sinds 1990, maar ik weet begot die namen niet meer.
Zolang er maar een diskette of later nog een schijfje bijzat met games :)

Maar ik heb daar niets van bijgehouden.

Terwijl mijn leefdtijdsgenoten hun kamers vol hingen met posters van Samanta fox en Tajana simic, waren dat bij mij games en skaters. :shutup:
Hier het omgekeerde, muren gingen vol posters ala Playboy en andere ontblote voorgevels. Maar daar zat een strategie achter, ik moest nooit mijn kamer opruimen of stofzuigen, mijn vader deed dat...😁

OT
De enige magazines waren PS benelux of zoiets en Netwerk, als pc-geek toch wat van opgestoken.

Eigenlijk was dat toch een mooie tijd eh!
Elke week was ik eens gaan kijken bij mijn plaatselijke krantenwinkel of er geen nieuw magazine toegekomen was. Ze verkochten niet enkel Nederlandstalige game magazines daarmee dat die soms op onregelmatige tijdstippen toekwamen tegenover de Nederlandstalige.
Bij mij begon het kopen van magazines met het Nintendo Magazine tijdens het N64 tijdperk. Maar het is niet enkel bij nintendo magazines gebleven. OPM (officiële playstation magazine), Nederlandstalige Xbox magazine (Xboxworld was daar het bijhorende forum van), het Gunk magazine en natuurlijk het magazine van onze Nederlandse buren Power unlimited zijn allemaal de revue gepasseerd bij mij. Af en toe kocht ik ook wel eens een Engelstalig magazine van Nintendo, Xbox en Playstation.
Ik kon mezelf zo hyped maken voor een bepaald spel door alleen al die prentjes vanuit die magazines. Zo herinner ik me nog de previews van Metal Gear Solid 2 en de preview van de eerste Pro Evolution Soccor op de PS2. Of om nog maar te zwijgen toen de Xbox360 werd voorgesteld en ik elk boekje wou hebben waar er daar iets over geschreven werd.
Tijdens het PSone en begin PS2 tijdperk kreeg je er ook nog eens regelmatig een Demo disc bij waarmee je games kon uittesten. Pure nostalgie!

Later kwamen er dan games programma's bij (Gamepower, Junk TV, Shrimp TV) en we hadden dan ook wel wat websites (telenet, gamespot,..) maar uiteindelijk was alle info redelijk beperkt.

Nu staan heel veel Gameplay beelden of gewoon het hele spel gewoon online op Youtube en dit soms nog voor het spel uitgekomen is. Oké niemand verplicht u om daar naar te kijken. Maar zoals zoveel zaken heeft het totale online gebeuren en de tablet toestanden dit stukje nostalgie ook kapot gekregen.

Ik heb er nog veel liggen, voornamelijk Franse magazines (geboren en opgegroeid in Brussel): Consoles+, Joypad, Player One, Playmag,... Iemand die ook gelezen? Oh en best wel wat Club Nintendo magazines ook.

OPM, N3 en Power Unlimited heb ik gelezen, en op de PU nog steeds een abonnement. Heb ook de USB stick met alle PU's op gekocht, dus als iemand een bepaalde periode of review wilt lezen wil ik ook wel screenshots posten :)

Was vroeger toch hoogtepunt van de maand voor mij, wanneer de nieuwe magazines uitkwamen

denk dat ik vooral pc gamplay magazines kocht
en dan stiekem lezen in de verplichte studie ... good times ^^

Ah, waar is de tijd. Om de lange autorit op weg naar de vakantiebestemming door te komen een paar PC Gameplays mee. Ik herinner me nog altijd dat ik hélemaal verkocht was van PlanetSide dankzij een artikel in PC Gameplay. Ik kan me die pagina's nog bijna voor de geest halen :lol:

Gunk Magazine en 9lives magazine hier. Altijd met jaarabonnement gelezen. Zijn er nog mensen hier actief die daar aan meeschreven?
Ik heb daar ook nog een paar artikels in gehad. De meeste 9lives-redacteurs in die tijd neem ik aan.

Ik heb er nog veel liggen, voornamelijk Franse magazines (geboren en opgegroeid in Brussel): Consoles+, Joypad, Player One, Playmag,... Iemand die ook gelezen? Oh en best wel wat Club Nintendo magazines ook.
@eightytwo Idem hierzo! Heb ook nog best veel liggen, het gros wat ik destijds kocht was ook Franstalig. Zoals je zei Consoles +, Joypad, Player one, Playmag maar ook Joystick, Megaforce, Supersonic, Banzzaï, CD Consoles, Generation 4, ...

Wat een zalige tijdcapsules één voor één. Ik ben eind jaren 90 ook frequent naar een aantal tweedehands boekenwinkels in Brussel getrokken om oude exemplaren in bulk te kopen. Ik herinner me dat er een winkel was die Decouvertes noemde op place Lemonnier waar ze in stapels werden verkocht voor 20 befr/magazine. Mijn rugzak vol proppen en dan met een zere rug op de lijnbus huiswaards. Helaas was de winkel een paar jaar later weg en ik heb nooit nog een alternatief daarvoor gevonden in centrum Brussel.

@eightytwo Idem hierzo! Heb ook nog best veel liggen, het gros wat ik destijds kocht was ook Franstalig. Zoals je zei Consoles +, Joypad, Player one, Playmag maar ook Joystick, Megaforce, Supersonic, Banzzaï, CD Consoles, Generation 4, ...

Wat een zalige tijdcapsules één voor één. Ik ben eind jaren 90 ook frequent naar een aantal tweedehands boekenwinkels in Brussel getrokken om oude exemplaren in bulk te kopen. Ik herinner me dat er een winkel was die Decouvertes noemde op place Lemonnier waar ze in stapels werden verkocht voor 20 befr/magazine. Mijn rugzak vol proppen en dan met een zere rug op de lijnbus huiswaards. Helaas was de winkel een paar jaar later weg en ik heb nooit nog een alternatief daarvoor gevonden in centrum Brussel.
Ik heb die allemaal weggegeven n64 magazine Nederland, opm van 2000 tot 2012 dik spijt van. Maja ik had de ruimte er niet meer voor.

Ik heb die allemaal weggegeven n64 magazine Nederland, opm van 2000 tot 2012 dik spijt van. Maja ik had de ruimte er niet meer voor.
damn da's zonde idd!
Plaats is altijd een issue he. Heb +1100 magazines steken momenteel en helaas ook geen plaats genoeg om ze allemaal een deftig plekje te geven. 't Is niet dat dat het enige is dat ik uit te stallen heb :laugh:

damn da's zonde idd!
Plaats is altijd een issue he. Heb +1100 magazines steken momenteel en helaas ook geen plaats genoeg om ze allemaal een deftig plekje te geven. 't Is niet dat dat het enige is dat ik uit te stallen heb :laugh:
Kan me er wel iets bij voorstellen, hoeveel jaar verzamel jij al niet ?

Had een volledige kartonnen doos staan met power unlimited magazines van ergens eind de jaren 90 tot iets over halfweg de 00's. Elke maand ging ik trouw mijn exemplaar halen, vooral de humor die ze in hun reviews staken kon mij boeien.
Ook kocht ik sporadisch eens een PC magazine indien daar een demo disc instak met een game dat ik absoluut wou testen.
Vorig jaar helaas allemaal meegegeven met het karton. Zolder werd verbouwd tot extra kinderkamer en dus moesten er een hoop spullen die op zolder stof stonden vergaren weg. En mijn vriendin stond erop van 'die nutteloze boekskes waar ge niet naar kijkt' weg te smijten
:unsure:

Eerst Hoog Spel en VG&CE van het lokaal boekhandeltje (stonden tevens kwalitatief op eenzame hoogte), dan PU, Games Master, Total!, Edge, CVG en nog een hoop die ik vergeet.

Er ligt hier nog een stapeltje. Vroeger verslond ik die maar heb ze al in decennia niet meer bekeken.

Terug
Bovenaan