Gaming PC's in 2024

Charlaweyd

New member
Een vraag voor de groep. Eerst een kleine intro.

Zo'n 12 jaar lang heb ik amper nog iets gevolgd van de evoluties in PC hardware. Grafische kaarten, CPU's, mobo's,.... In mijn hoofd zit ik ongetwijfeld nog met referenties van +/- 2012. Ik ben nog steeds zeer fier op mijn (huidige!) gaming PC die ik toen nog gebouwd had met een Intel I7-2600k. Een kleine upgrade tussendoor was de switch naar een AMD R9 380 die ik tweedehands van mijn broer had bemachtigd en een SSD'tje om het een en ander wat rapper te laten gaan. Dat alles in mijn (intussen) old-school Antec 900 behuizing :love: Ik bouwde vroeger wel vaker PC's en was wel redelijk mee met alles. Intussen echter is dat helemaal niet meer het geval.

Gezien ik nu en dan toch wel graag nog eens game, merk ik dat mijn PC zijn tijd wat gehad lijkt te hebben 😏. Zeker als het nieuwere games betreft. Het lukt me nog net om Battlefield V met dit ding te spelen. Maar dat is intussen toch ook al een 6 jaar oud spel. BF2042 lukt zeker niet :crazy:.

De vraag!
De vraag wordt duidelijk: Stel dat ik 1200€ te spenderen heb. Wat zouden jullie aanraden als "gaming" computer? Laat ons zeggen dat ik toch graag iets koop dat voor de lange termijn even goed kan zijn (je ziet hoe lang ik nu al met deze PC aan de slag ben!). Eventueel tussendoor eens iets upgraden moet kunnen, maar dit is nu niet mijn uitgangspunt. De basis mag dus in ieder geval wel goed zijn.
Wat wil ik er mee spelen? Wellicht nog wel wat BFV, maar liefst ook nieuwere games uiteraard. Graag haal ik toch 60 fps en speel ik liever niet op de laagste settings. Verder speel ik doorgaans de wat realistischere FPS games, ook wat real time strategy games en zaken zoals Red dead redemption (2) of GTA.

Alvast bedankt voor enige suggesties!

Ga hier ook maar is mijn vraagje stellen. Januari 2018 heb ik deze pc in elkaar gestoken. Heeft me toen iets van een 1300 gekost.

MSI B350 GAMING PRO CARBON
MSI GTX1060 Gaming X 6G (6GB GDDR5 - 1809Mhz / 8108Mhz - DVI/HDMI/3xDP)
AMD Ryzen 5 1600
Corsair DDR4 Vengeance LPX 2x8GB 3200 C16
Crucial SSD MX300 525GB
Crucial SSD MX300 275GB M.2
Seagate HDD 3.5" 2TB ST2000DM006 Barracuda
Seasonic M12II Evo 520W
Fractal Design Meshify C Black Tempered Glass

Heeft het nog nut om bepaalde onderdelen te vervangen naar iets beter (zoja welke?) of koop ik beter gewoon een volledig nieuwe pc?
Indien het 2e is een budget van 1300 nog ok tegenwoordig of is dat belachelijk laag?

Qua game eisen (indien enkel upgrades): zou ik graag deftig Starfield kunnen draaien want dat lukt nu niet meer.
Indien nieuwe pc: zou ik graag de nieuwste games op min medium willen kunnen spelen.

Je zou die build, in principe, nog kunnen gebruiken en gewoon een CPU, RAM, GPU en eventueel indien nodig een PSU upgrade kunnen geven, een NVMe M.2 SSD is ook zeker geen weggesmeten geld, zo heb je meer plaats vrij op je andere SSD's om games erop te installeren.

Die B350 borden, mits BIOS update, kunnen perfect een 5700X3D aan. Dat bord kan zelfs een Ryzen 9 5950X aan, wat op zich wel vrij overkill is. Een 5700X(3D) is zeker goed genoeg. Qua GPU zou je al een serieuze upgrade kunnen hebben met een 7700XT of 7800XT. Helaas zijn de minimum PSU wattage volgens AMD 700W minimum voor die GPU's. Een 7600XT zal met die 520W net genoeg kunnen hebben. Dus een PSU upgrade naar 850W zal ik zeker ook wel aanraden.

Geen idee wel CPU koeler je hebt. Dus heb er een 240mm AIO bijgedaan.

Qua upgrade denk ik dan aan deze onderdelen. Dan zit je natuurlijk wel al direct aan bijna €1000. Dus, imho, wel wat geld voor een ouder systeem terug draaiende te krijgen.

Als een kleine €100 oplegt bovenop die €1300 kan je zeker een nieuw systeem bouwen. Voor je huidig systeem kan je ook nog wel iets krijgen.

Laatst bewerkt:
AMD of Nvidia gaan altijd wel wat overdrijven met hun PSU requirements om safe te zitten. Je kan daar denk ik wel nog een RTX 4070 (super) in vlammen. Neem 220W voor de gpu en +-100W voor de cpu en +-100W voor al de rest dan kom je uit op 420W. Met AMD zal het wel krapper zijn. Ik zou ook niet de limiet gaan opzoeken.

AMD of Nvidia gaan altijd wel wat overdrijven met hun PSU requirements om safe te zitten. Je kan daar denk ik wel nog een RTX 4070 (super) in vlammen. Neem 220W voor de gpu en +-100W voor de cpu en +-100W voor al de rest dan kom je uit op 420W. Met AMD zal het wel krapper zijn. Ik zou ook niet de limiet gaan opzoeken.
Zou sowieso al een hoger wattage kiezen, zeker toekomst-gericht. Als de TS ooit zal upgraden naar een volgende generatie is dat mooi meegenomen om extra wattage te hebben. Plus voor die €100 zou ik het zeker niet weerhouden om te upgraden, om zeker safe te zitten.
Als de TS een 650W voeding had, had die upgrade niet persé nodig geweest. Maar 520W is te krap, imho.

@Ascari De CPU koeler was die dat bij de CPU zat. Niets speciaals dus. Grote dank voor de info, ik bekijk het eens!
Verschil tussen upgrade en nieuw systeem is niet zo hoog dus stof tot nadenken.
Die stock koelers zijn niet meer inbegrepen in de nieuwere modellen. Dus had er maar ene bijgezet.

Graag gedaan.
Is inderdaad weinig verschil om en zou een slechte zet zijn om een upgrade uit te voeren ipv een nieuw systeem.

Je zou die build, in principe, nog kunnen gebruiken en gewoon een CPU, RAM, GPU en eventueel indien nodig een PSU upgrade kunnen geven, een NVMe M.2 SSD is ook zeker geen weggesmeten geld, zo heb je meer plaats vrij op je andere SSD's om games erop te installeren.

Die B350 borden, mits BIOS update, kunnen perfect een 5700X3D aan. Dat bord kan zelfs een Ryzen 9 5950X aan, wat op zich wel vrij overkill is. Een 5700X(3D) is zeker goed genoeg. Qua GPU zou je al een serieuze upgrade kunnen hebben met een 7700XT of 7800XT. Helaas zijn de minimum PSU wattage volgens AMD 700W minimum voor die GPU's. Een 7600XT zal met die 520W net genoeg kunnen hebben. Dus een PSU upgrade naar 850W zal ik zeker ook wel aanraden.

Geen idee wel CPU koeler je hebt. Dus heb er een 240mm AIO bijgedaan.

Qua upgrade denk ik dan aan deze onderdelen. Dan zit je natuurlijk wel al direct aan bijna €1000. Dus, imho, wel wat geld voor een ouder systeem terug draaiende te krijgen.

Als een kleine €100 oplegt bovenop die €1300 kan je zeker een nieuw systeem bouwen. Voor je huidig systeem kan je ook nog wel iets krijgen.

Ben dit topic al eventjes aan het volgen. Hoeveel zou je vragen voor die nieuwe builder in elkaar te steken, deze van 1400 euro?

Terug
Bovenaan