Gedrag op het veld, in de tribune en op sociale media

Maar waarom precies? Op die vraag blijft het meestal erg stil?
Ik zie geen verschil.
Omdat mensen van afrikaanse origine vaak met apen worden geassocieerd, door mensen met een bepaalde gedachtengang. Dat is toch niks nieuws? Oerwoudgeluiden zijn toch ook niet bedoeld voor de blanke spelers?

Maar waarom precies? Op die vraag blijft het meestal erg stil?
Ik zie geen verschil.
Als er geen verschil is tussen betekenis als je het tegen een donkere of blanke persoon zegt, dan is het in geen enkel geval een racistisch woord op zich. Maar ik vermoed dat je bedoelt dat élke belediging op het veld misplaatst is?

Maar bij racisme hoort ook wel een intentie, die hier totaal niet bewezen is?

Ik heb liever een maatschappij, waar je pas veroordeeld wordt als iets bewezen is én waar racisme aangepakt wordt zodra het zich toont.

Je kan resoluut tegen racisme zijn, elk woord met die connotatie bestraffen én tegelijk Vanzeir het voordeel van de twijfel geven. Het woord kan fout zijn, de uitspreker kan het niet met die intentie bedoeld hebben.
Volledig mee eens.

Vanzeir heeft iets doms gezegd, maar om hem nu te bestempelen als een racist pur sang gaat echt wel een stap te ver. Toch zeker voor hetgeen hij gezegd heeft. Er kan onmogelijk bewezen worden of die uitspraak werkelijk met een racistische intentie was. Het zou anders zijn mocht hij effectief 'fucking n****' hebben gezegd, uiteraard.

Ik heb liever een maatschappij, waar je pas veroordeeld wordt als iets bewezen is én waar racisme aangepakt wordt zodra het zich toont.

Je kan resoluut tegen racisme zijn, elk woord met die connotatie bestraffen én tegelijk Vanzeir het voordeel van de twijfel geven. Het woord kan fout zijn, de uitspreker kan het niet met die intentie bedoeld hebben.
Mee eens hoor. Het gaat mij in deze minder om Vanzeir, maar wel om hoe we als maatschappij met racisme om gaan. En dan zie ik liever de reactie van die supportersgroepen van Vanzeir zijn club, dan bijvoorbeeld de reactie van de supportersgroepen van Inter wanneer een van hun eigen spelers voor de zoveelste keer racistisch bejegend is geweest.

Omdat mensen van afrikaanse origine vaak met apen worden geassocieerd, door mensen met een bepaalde gedachtengang. Dat is toch niks nieuws? Oerwoudgeluiden zijn toch ook niet bedoeld voor de blanke spelers?
Werd Gareth Bale ook niet belachelijk gemaakt voor aap?

Het enige wat de cinema rond Vanzeir duidelijk maakt is hoe bon ton racisme in het Belgische voetbal is.
In de VS zijn zelfs supporters furieus als er een racistisch incident is, hier in België ben je eerder de abnormale als je al de basse classe vetlapperij die je hoort passeren op de tribunes wansmakelijk vindt.

Het enige wat de cinema rond Vanzeir duidelijk maakt is hoe bon ton racisme in het Belgische voetbal is.
In de VS zijn zelfs supporters furieus als er een racistisch incident is, hier in België ben je eerder de abnormale als je al de basse classe vetlapperij die je hoort passeren op de tribunes wansmakelijk vindt.
Tja, als je hier als bond een Benito Raman slechts 1 dag schorsing geeft omdat hij "alle boeren zijn homo's" zingt voor een vol stadion, moet je niet verwonderd zijn dat bepaalde supporters zich ook weinig aantrekken van dergelijke zaken.

En er hangt ook gewoon een gigantische hypocrisie in die stadions en clubs. Mochten sommige (donkere) spelers weten wat hun eigen supporters lopen uit te kramen tijdens een wedstrijd over gekleurde spelers, zelfs over henzelf, ze zouden eigenlijk gewoon van het veld moeten stappen en nooit geen wedstrijd meer moeten spelen voor hun club. Of toch al zeker niet na de wedstrijd meevieren met de spionkop en hun clublogo lopen kussen.

Of een klein beetje accountability en verantwoordelijkheid voor je eigen daden?
Mja als iedereen dat zou doen zouden er geen wetten of regels nodig zijn he...
We weten goed genoeg dat de gemiddelde mens beter verboden wordt iets te doen dat negatieve weerklank kan hebben dan dat ze zelf tot inzicht komen zich te gedragen...

En waar wordt racisme in het Belgisch voetbal goed gepraat?

Hoezo? Bij "racistische taal" hoeft helemaal geen intentie te horen. Anders moet je aan iedereen gaan vragen wat hij nu precies bedoelde, en of hij gewoon boos was en daarom racistische praat eruit gooide, of diepracistische ideeën heeft over een "beter" ras.

En kinderen die het op tv horen en voor wie het allemaal maar normaal wordt gemaakt dat bepaalde woorden gebruikt, ga je moeten uitleggen dat dat niet écht oké is als je het meent, maar wel als je maar boos genoeg bent en het zegt zonder nadenken. Dan is het oké dat hun helden racistische taal gebruiken.

Of je zegt gewoon: niet bij ons. Vervang het door het woord "neger" en niemand twijfelt. Maak er "monkey" van, en plots gaan mensen vragen wat nu eigenlijk de intentie erachter was. Terwijl het in het Engels echt niet zo'n normaal woord is. Dat Vanzeir daarvoor het Engels niet genoeg machtig is, is dan geen probleem van de regels, maar van Vanzeir.

Ik heb liever een maatschappij waar racisme niet beschouwd wordt als iets wat alleen maar diehard neonazi's kunnen plegen, en sowieso opzettelijk moet zijn. Het kan ook gewoon dat je per ongeluk iets racistisch hebt gezegd.

Hoezo? Bij "racistische taal" hoeft helemaal geen intentie te horen. Anders moet je aan iedereen gaan vragen wat hij nu precies bedoelde, en of hij gewoon boos was en daarom racistische praat eruit gooide, of diepracistische ideeën heeft over een "beter" ras.

En kinderen die het op tv horen en voor wie het allemaal maar normaal wordt gemaakt dat bepaalde woorden gebruikt, ga je moeten uitleggen dat dat niet écht oké is als je het meent, maar wel als je maar boos genoeg bent en het zegt zonder nadenken. Dan is het oké dat hun helden racistische taal gebruiken.

Of je zegt gewoon: niet bij ons. Vervang het door het woord "neger" en niemand twijfelt. Maak er "monkey" van, en plots gaan mensen vragen wat nu eigenlijk de intentie erachter was. Terwijl het in het Engels echt niet zo'n normaal woord is. Dat Vanzeir daarvoor het Engels niet genoeg machtig is, is dan geen probleem van de regels, maar van Vanzeir.

Ik heb liever een maatschappij waar racisme niet beschouwd wordt als iets wat alleen maar diehard neonazi's kunnen plegen, en sowieso opzettelijk moet zijn. Het kan ook gewoon dat je per ongeluk iets racistisch hebt gezegd.
Sommige woorden zijn toch pas racistisch als ze tegen bepaalde mensen gebruikt worden? Als Vanzeir effectief "fucking monkey" tegen een blanke witte scheidsrechter heeft gezegd (die totaal geen uiterlijke kenmerken van een aap heeft, genre Gareth Bale die daarom dacht ik voor aap werd uitgemaakt?), dan is dat uiteraard zeer beledigend en ongepast, maar toch niet racistisch? Dan is die "monkey" in dit geval (ongeveer) hetzelfde als "stommeling", "idioot", etc. (Wat trouwens ook niet fair is voor de slimme dieren die apen zijn, maar dat terzijde.)

Of mag je dan ook al niet van iemand zeggen dat hij de aap uithangt?

Sommige woorden zijn toch pas racistisch als ze tegen bepaalde mensen gebruikt worden? Als Vanzeir effectief "fucking monkey" tegen een blanke witte scheidsrechter heeft gezegd (die totaal geen uiterlijke kenmerken van een aap heeft, genre Gareth Bale die daarom dacht ik voor aap werd uitgemaakt?), dan is dat uiteraard zeer beledigend en ongepast, maar toch niet racistisch? Dan is die "monkey" in dit geval (ongeveer) hetzelfde als "stommeling", "idioot", etc. (Wat trouwens ook niet fair is voor de slimme dieren die apen zijn, maar dat terzijde.)

Of mag je dan ook al niet van iemand zeggen dat hij de aap uithangt?
Aap =/= monkey. In het Engels heb je dat niet zo.
En àls hij het tegen de blanke scheidsrechter zei, blijft het nog altijd een racistische term. Als hij "neger" tegen de blanke scheidsrechter zei, mocht dat dan? Nee. Nu is het gewoon omdat wij er nog een andere betekenis aan hebben hangen dat je gaat twijfelen. Maar dat maakt het woord nog altijd gewoon "gebruik van een racistische term" en even strafbaar als een ander. Ongeacht de intentie.

En àls hij het tegen de blanke scheidsrechter zei, blijft het nog altijd een racistische term. Als hij "neger" tegen de blanke scheidsrechter zei, mocht dat dan? Nee. Nu is het gewoon omdat wij er nog een andere betekenis aan hebben hangen dat je gaat twijfelen. Maar dat maakt het woord nog altijd gewoon "gebruik van een racistische term" en even strafbaar als een ander. Ongeacht de intentie.
Niet eens.
Iemand aap noemen kan ook een loutere belediging zijn, net als je iemand 'kieken' of 'ezel' noemt.

Dat is toch de letterlijke vertaling? Dus als je in Amerika zegt "Let's go watch some monkeys" als je bijvoorbeeld in de dierentuin bent gebruik je een racistische term? Of enkel als je het gebruikt wanneer je het over een mens van eender welke huidskleur hebt?

Natuurlijk hoort er een intentie bij. Zeker bij een woord als aap/monkey. Het is een letterlijke vertaling van een principieel onschuldig woord. Je gaat toch echt niet Vanzeir bestempelen als een racist enkel vanwege het woord dat hij gebruikte, als dat woord eigenlijk niet inherent racistisch was? Dat is veel te kort door de bocht. Ik zal het heel cur stellen : Monkey wordt door racisten gebruikt om donkere mensen te beledigen en kleineren. Maar dan moet het wel over een donker persoon gaan of er tegen gezegd worden om die bijklank te krijgen. Natuurlijk is het niet racistisch als het tegen een blanke wordt gezegd. Dan ga je zelf een invulling geven aan dat woord in élke situatie. Dat gaat veel te ver.

Als je het hebt over woorden die tot in de kern racistisch zijn genre 'nikker' en alle bijhorende vertalingen, dan is het natuurlijk wel een kant en klare zaak.

Maar nogmaals : Je kan al die woorden resoluut bestraffen en vermoedelijk is 'monkey' een heel gevoelig woord geworden in Amerika en dat is helemaal een ok spoor, want het woord werd volgens mij gebruikt op een negatieve manier (om te beledigen). Maar dat het woord in alle omstandigheden fout is, daar kan men moeilijk mee akkoord gaan. Er was in ieder geval vermoedelijk geen intentie om iemand's ras te beledigen. En uiteindelijk is dat wel het racitische aspect, wat afwezig was. En je kan dat bestraffen zonder er tegelijk van uit te gaan dat Vanzeir straks een foto van Hitler kust voor het slapengaan. En dan is zo een sensibiliteitscrusus wel degelijk een gepaste straf. Dan zeg je : Dat doen wij hier niet, dus doe volgende keer beter.

Is het nu eigenlijk al bevestigd dat het Monkey was ? Of is dat gewoon iets dat zijn eigen leven is gaan leiden hier op het forum ?
Heeft iedereen er trouwens al over gelezen dat hij verontschuldigde voor racistische praat?

Langs de andere kant. Voor elke beschaafde conversatie of elk moment dat ze tegen elkaar/hun coach praten houden ze hun hand voor hun mond.
Hij gaat dan zo dom zijn om zo iets dom luidop te zeggen.

Op 03:37 zie je trouwens de toch wel vrij zware overtreding van de zwarte speler van SJ
Medespeler van Vanzeir krijgt dan nog geel voor mekkeren.

En ge ziet toch ook duidelijk dat Vanzeir niet richting het ijle of de lucht of de ref spreekt, maar tegen zijn tegenstander.
Er zit een dikke halve minuut tussen de fout en zijn opmerking, dus nee ik zie echt niet hoe het tegen de ref kan geweest zijn

Als ik een witte scheidsrechter wil beledigen dan zeg ik toch eerder 'stupid donkey'.
Maar goed wie ben ik?

Ik heb eigenlijk geen idee hoe dat werkt als je iemand wil beledigen in een andere dan je moedertaal. Grijp je dan automatisch naar vertalingen van wat je in het Nederlands zou roepen? Want dan staat 'monkey' ook vrij hoog op mijn lijst denk ik.
Ben alleszins akkoord dat je dat woord niet de facto racistisch kan maken in elke context, de intentie erachter lijkt me heel relevant als je de strafmaat gaat bepalen.

Terug
Bovenaan