Gedrag op het veld, in de tribune en op sociale media

Monkey op zich is geen racistisch woord , alles staat of hangt dus bij de intentie. Ik denk nu niet dat Vanzeir een racist is , waarom hij dat dus zei is puur gissen . Dat zullen we nooit te weten komen , tenzij Vanzeir klare duidelijkheid brengt.

Maar Monkey is geen puur racistisch woord . Fucking Monkey is dat ook niet . Beledigend wel .

Laatst bewerkt:
Het is een voetballer natuurlijk, zoals we lachen met shit of mouse in eigen kweek wou Vanzeir misschien stommen aap zeggen, zoals hij dat in het schoon vlaams in Belgie mogelijk vaak zegt en kon niet verder komen dan stupid monkey, zonder te beseffen wat dat betekent in de VS. Hij zou meer gebaat geweest zijn met een cursus Engels en paar lessen geschiedenis dan een schorsing van 6 weken want die speelt binnen 6 weken zeker nog geen wedstrijd, als hij hier deze zomer al niet gewoon terug staat.

Ik heb zelf ooit lang geleden de fout gemaakt om “don’t be such a cunt” te zeggen tegen een Amerikaanse vriendin, zoals je al zwanzend kan doen tegen Britse vrienden maar heb mij dat ook beklaagd nadien, dat was toch ook een verkeerde inschatting.

Laatst bewerkt door een moderator:
Maar waarom zou hij fucking monkey naar de ref roepen?

Het is een overtreding, de ref fluit voor die overtreding
Volgens mij heeft de speler (Judson) ook geel gekregen voor die overtreding

oké uw medemaat krijgt ook geel omdat hij als een wilde op de ref afvliegt (ook terecht in mijn ogen, ondanks dat we dit in België toelaten..)

Maar waarom zou hij fucking monkey naar de ref roepen?

Het is een overtreding, de ref fluit voor die overtreding
Volgens mij heeft de speler (Judson) ook geel gekregen voor die overtreding

oké uw medemaat krijgt ook geel omdat hij als een wilde op de ref afvliegt (ook terecht in mijn ogen, ondanks dat we dit in België toelaten..)

Tsja, dat is de vraag. Heeft hij dat ook wel effectief geroepen?

Uiteindelijk is er geen enkele officiele communicatie van eender welke betrokken partij in deze zaak.

Het enige wat we weten:
- Vanzeir heeft "iets" geroepen.
- Verscheidene zwarte spelers van de tegenpartij werden hierdoor erg boos.
- Zelfs eigen spelers van zijn team zijn naar hun eigen coach gegaan met de feedback dat hij niet verder zou mogen spelen.
- Vanzeir zelf zegt dat hij iets geroepen heeft dat op niemand specifiek bedoel was.
- Vanzeir heeft zich geexcuseerd voor een racistische belediging.
- De coach heeft zich geexcuseerd om hem niet onmiddellijk van het veld te halen.

"vrienden van" Vanzeir claimen dat hij "f-ing monkey" naar de scheidsrechter geroepen heeft. Dat is hier naar voren gebracht en is zijn eigen leven gaan leiden.
Maar, daar is los van hun claim eigenlijk geen enkele bevestiging toe.

Noch Vanzeir, noch de club hebben zich ergens uitgelaten over welke uitspraak er gedaan werd en tegen wie die specifiek gericht was. Terwijl, ALS er effectief "f-ing monkey" naar de scheidsrechter geroepen werd, het toch enkel en alleen maar in zijn voordeel spreekt als hij dat opbrengt als verdediging want nu willen de fans hem weg.

Volgens mij is dat een broodje aap verhaal om zich eruit te lullen tegenover vrienden.

Is er ergens een Amerikaans forum waar we ditzelfde verhaal kunnen volgen vanuit een ander perspectief? :D

google reddit + mls, en there you go. 90% daar is ook pro levenslang bannen van Vanzeir uit MLS.

Meer dan 2000 comments in bijna 10 threads, misschien meer dan "even" kijken denk ik dan.

Maar het kan inderdaad zijn dat het niet 90% is, misschien 75% of 80%. Alleszins een hele grote meerderheid.

Zo'n dingen helpen ook niet. Zo'n figuren leiden sporters op en logisch dat je dan met een halve bende marginalen zit op en naast het veld.

Uiteindelijk is er geen enkele officiele communicatie van eender welke betrokken partij in deze zaak.

Het enige wat we weten:
- Zelfs eigen spelers van zijn team zijn naar hun eigen coach gegaan met de feedback dat hij niet verder zou mogen spelen.
- Vanzeir zelf zegt dat hij iets geroepen heeft dat op niemand specifiek bedoel was.
- De coach heeft zich geexcuseerd om hem niet onmiddellijk van het veld te halen.

"vrienden van" Vanzeir claimen dat hij "f-ing monkey" naar de scheidsrechter geroepen heeft. Dat is hier naar voren gebracht en is zijn eigen leven gaan leiden.

Noch Vanzeir, noch de club hebben zich ergens uitgelaten over welke uitspraak er gedaan werd en tegen wie die specifiek gericht was. Terwijl, ALS er effectief "f-ing monkey" naar de scheidsrechter geroepen werd, het toch enkel en alleen maar in zijn voordeel spreekt als hij dat opbrengt als verdediging want nu willen de fans hem weg.

Volgens mij is dat een broodje aap verhaal om zich eruit te lullen tegenover vrienden.

google reddit + mls, en there you go. 90% daar is ook pro levenslang bannen van Vanzeir uit MLS.
Je kan het ook omdraaien natuurlijk, er wordt ook niet expliciet gezegd dat hij het "n" woord gezegd heeft dus je zou er kunnen vanuit gaat dat het zeker niet dat was want dan zou deze discussie nooit bestaan en had hij waarschijnlijk al lang zijn C4 gekregen, feit dat het niet zo is zou je ook kunnen interpreteren als dat het dat niet zal geweest zijn.
Het zou ten andere ook ongelofelijk dom geweest zijn en als dat zijn go to woordenschat is naar zwarte spelers dan had hij dat hier in Belgie er toch ook al eens uitgefloept en je kan zeggen wat je wil maar de reacties zouden hier dan hetzelfde geweest zijn, of je nu woke bent of niet.

Doet er niet echt toe hoeveel % van reddit hem levenslang wilt verbannen als niemand weet wat hij gezegd heeft en hoe… Integendeel, dat duidt eerder op irrationele hooivork cultuur. :unsure:

Je kan het ook omdraaien natuurlijk, er wordt ook niet expliciet gezegd dat hij het "n" woord gezegd heeft dus je zou er kunnen vanuit gaat dat het zeker niet dat was want dan zou deze discussie nooit bestaan en had hij waarschijnlijk al lang zijn C4 gekregen, feit dat het niet zo is zou je ook kunnen interpreteren als dat het dat niet zal geweest zijn.
Het zou ten andere ook ongelofelijk dom geweest zijn en als dat zijn go to woordenschat is naar zwarte spelers dan had hij dat hier in Belgie er toch ook al eens uitgefloept en je kan zeggen wat je wil maar de reacties zouden hier dan hetzelfde geweest zijn, of je nu woke bent of niet.

De discussie is dan ook niet of hij het n-woord gezegd heeft en er zijn een hoop andere racistische belediging naast het n-woord. Ik snap niet wat er specifiek omgedraaid wordt hier?

De discussie is dan ook niet of hij het n-woord gezegd heeft en er zijn een hoop andere racistische belediging naast het n-woord. Ik snap niet wat er specifiek omgedraaid wordt hier?

Het enige wat we weten:

Ging vooral over je stelling dat het een broodje aap verhaal is zogezegd omdat; hij niet publiekelijk zegt dat wat hij zei stupid monkey is, onbevestigd is door anderen en om zich eruit te lullen.
Terwijl je het ook kan omdraaien want ik heb ook nog niemand horen zeggen wat er dan wel gezegd is, misschien is het wel effectief stupid monkey. Beetje een atheist vs agnost punt dat ik wou maken en wie of wat je vooral "wil" geloven.

Ging vooral over je stelling dat het een broodje aap verhaal is zogezegd omdat; hij niet publiekelijk zegt dat wat hij zei stupid monkey is, onbevestigd is door anderen en om zich eruit te lullen.
Terwijl je het ook kan omdraaien want ik heb ook nog niemand horen zeggen wat er dan wel gezegd is, misschien is het wel effectief stupid monkey. Beetje een atheist vs agnost punt dat ik wou maken en wie of wat je vooral "wil" geloven.

Als Vanzeir echt enkel maar "stupid monkey" zei tegen de blanke scheidsrechter, om welke reden denk je dat noch hij noch de club dit even als verdediging opwerpt ala "hey hey, ik/Dante ben/is geen racist. Ik/hij hanteerde een normale Nederlandse term waarvan ik/hij niet op de hoogte was dat dit, zelfs indien niet gericht naar een zwartgekleurde medemens, not done is in onze maatschappij"?

We weten inderdaad niet wat hij gezegd heeft, gezien de schorsing, de verontschuldigingen voor racistische uitspraken, de reacties van spelers op het veld, en het feit dat er geen verdere verklaringen naar buiten zijn gekomen, doen me twijfelen aan het "stupid monkey naar de scheids"-verhaal.

Tja, ik weet alleszins wel wat de band is tussen Vanzeir en de persoon die het verteld heeft. 100% zekerheid hebt ge nooit. Soms liegen inderdaad zelfs beste vrienden om bestwil. Maaar ik heb er redelijk wat vertrouwen in, maar zoals ik al zei: ge weet nooit.

Maar ik denk ook gewoon dat velen hier nog steeds oordelen vanuit het standpunt van een Europeaan. Hier zouden we gewoon zeggen wat er gebeurd is, zou er een debat over komen en sterft die storm stilaan een stille dood. Een beetje zoals Vanaken tegen de ref vorig seizoen (of dat ervoor?) Maar in Amerika is alles ZO VEEL erger. En ja, dat brengt met zich mee dat er meestal heel wat meer respect is op eender welk sportveld naar medespelers en spelleiding. Which is a good thing. Maar dat brengt ook met zich mee dat de publieke opinie daar EXTREEM snel, EXTREEM hard en EXTREEM onbuigbaar is. Uzelf verdedigen wanneer uw veroordeling gemaakt is, keert zich daar steevast tegen u. Dus mogelijk is Vanzeir die "licht" gestraft wordt en Vanzeir (of andere partijen) die niet verder ingaan op wat er net gezegd is wel degelijk iets dat hand in hand gaat.

Overigens is uw laatste alinea één dat aan beide kanten snijdt. Stel dat Vanzeir effectief een racistische term op een racistische wijze gebruikt heeft. Waarom wordt dat dan niet gezegd? In dat geval stopt de discussie 100%. Dan is er geen nuance. Dan is er geen "redemption" in de VS. En dan is het duidelijk dat zijn straf te licht is. Indien hij dat niet gezegd heeft en het "stupid monkey" verhaal wel degelijk de waarheid is, stopt de discussie niet. Nu stopt die ook niet, maar blijft het beperkt tot forum en FB discussies. Maar indien ze dit uitbrengen, gaat er echt een GIGANTISCHE discussie komen waarin veel partijen iets gaan moeten doen dat in de VS gevaarlijk is voor instanties zoals sportverenigingen en celebrities zoals voetballers: ze moeten kleur bekennen. Een belangrijke kwestie is dan: Vind jij een term ontvanger-afhankelijk? (zoals bvb het n-woord boodschapper-afhankelijk is) Vind jij dat een blanke die "monkey" genoemd wordt anders is dan een zwarte? Of sta je aan de kant waar die term "not done" is, puur omdat het (wel degelijk) racistisch is naar een zwarte ontvanger? Wat wordt het publieke oordeel op jou wanneer je daar een standpunt over inneemt? Want vergeet niet dat ondanks de strenge regels in sport voor racisme en sportsmanship de VS OOK een groot conservatief publiek heeft. En met een dergelijk standpunt verdeel je de opinie en heeft dat sowieso invloed op supporters, sponsors, spelers, ...

Ik denk dat het duidelijk is wat ik neig te geloven. En binnen dat standpunt vind ik het dan ook gewoon logisch waarom er niet verder op ingegaan wordt. Heb ik de waarheid in pacht? Uiteraard niet. Maar die heeft momenteel niemand op een klein aantal personen na en die kiezen er zo te zien voorlopig voor om te zwijgen.

Als Vanzeir echt enkel maar "stupid monkey" zei tegen de blanke scheidsrechter, om welke reden denk je dat noch hij noch de club dit even als verdediging opwerpt ala "hey hey, ik/Dante ben/is geen racist. Ik/hij hanteerde een normale Nederlandse term waarvan ik/hij niet op de hoogte was dat dit, zelfs indien niet gericht naar een zwartgekleurde medemens, not done is in onze maatschappij"?

We weten inderdaad niet wat hij gezegd heeft, gezien de schorsing, de verontschuldigingen voor racistische uitspraken, de reacties van spelers op het veld, en het feit dat er geen verdere verklaringen naar buiten zijn gekomen, doen me twijfelen aan het "stupid monkey naar de scheids"-verhaal.

https://www.msn.com/nl-be/sport/voe...-grote-eisen-tegen-hem/ar-AA1abGOl?li=BBqiMbK

Het n-woord was het dus alvast niet, misschien dan toch stupid monkey? Dan misschien toch geen broodje aap verhaal maar gewoon de waarheid, ondanks de reacties van de medespelers, de schorsing, het gebrek aan verklaringen.

Natuurlijk na de initiele krantenkoppen en reacties van over de hele wereld horen we er heel weinig meer over, uw reputatie is om zeep en wat er nu effectief gezegd is speelt geen rol meer, zelfs als dat eerder onder dom dan racistisch te klasseren is.

Terug
Bovenaan