Geld gezocht - Seizoen 2025

Horse

Well-known member
Nieuwe afleveringen!

1766573270931.png

1766573251056.png

Alle kinderen bij 1 (ex) partners ten laste plaatsen zou enkele duizenden euro’s winst opleveren. Haar ex wou dit niet doen, dus er waren duidelijk nog negatieve gevolgen ook.

Laatst bewerkt door een moderator:
De kerel uit aflevering 2 had vooral dure madam in huis.
En die kerel zelf niet?
- Dure koersfiets;
- Crossmotor; benzine/onderhoud/herstellingen zal misschien per jaar al/bijna duurder zijn dan wat madam uitgeeft per jaar aan kapper/nagels/prullaria/...?

Vond de nieuwprijs van 12.000€ voor die Kawa KX450 crossmotor wel veel. Tenzij het een speciaal model is?
Nieuw te koop voor zo'n 10.250€. Daar schrok ik toch ook wel van. Ergens dacht ik dat zoiets 6.000-7.000€ zou kosten...

Triestig koppel. Leningen amper kunnen afbetalen en dat terwijl dat huis niets speciaals was. Integendeel. Die tuin was ook een ramp. En dat terwijl de man 60u werkt per week. Ergens is het toch fout gegaan denk ik dan.

Het is een taboe om te zeggen, maar veel geldproblemen liggen niet aan de “lage lonen”, minimumloon in BE voor een voltijdse ondertussen 2000 eur netto ? Koppel dus 4K plus nog mchq’s etc, maar aan gat in hand en geen prioriteit kunnen stellen.

De kerel uit aflevering 2 had vooral dure madam in huis.
Een verdoken dure vrouw zelfs. Die had een gat in haar hand zonder het te beseffen. Op een jaar rond de 2500 euro aan decoratie bij Action en Temu. Da's zot. Voor hetzelfde geld koop je een (weliswaar klein) werk van de opkomende Belgische kunstenares Kajika Aki of een litho van Panamarenko.

Sloten geld uitgeven aan prullaria die waardeloos zijn van zodra je ze uit de verpakking haalt is gewoon geld weggooien.

Leuk programma maar komt elke week op hetzelfde neer: boven je stand leven en niet aan impulsen kunnen weerstaan. Al had ik deze week de indruk dat er inderdaad iets miste (vaste job + veel werken in bijberoep zou toch hoger inkomen moeten opleveren dan wat werd gezegd)

Er zijn natuurlijk altijd mensen die pech kenden of echt weinig verdienen, maar mocht iedereen die het soms moeilijk heeft eens maandelijks in Excel invullen wat er binnenkomt en buitengaat naar wat... Dit geeft zoveel inzicht en motiveert om bv. het jaar erop meer te gaan sparen.

Dit programma is ook nog maar eens een pleidooi dat er meer financiële opvoeding moet komen in het onderwijs.

Deze week was het gewoon heel duidelijk:
Man werkt hard, maar kan de administratie van het bijberoep niet goed aan.
Vrouw wil te veel luxe en geeft te veel geld uit aan zaken die er niet toe doen en waardeloos zijn na de aankoop.
Enthousiasme om te moeten meedoen spatte ook van die gast zijn gezicht...

Enthousiasme om te moeten meedoen spatte ook van die gast zijn gezicht...
Ik denk dat hij het vooral deed om zijn vrouw duidelijk te maken wat hem zelf niet goed lukte blijkbaar. Maar zo'n verbouwing beginnen zonder buffer, nog altijd niet kunnen sparen na het programma en dan nog een kind op de planning... Ook het verlengen van de lening (+84k!) werd nogal zaligmakend voorgesteld.

Dit programma is ook nog maar eens een pleidooi dat er meer financiële opvoeding moet komen in het onderwijs.
Het onderwijs kan niet voor alles de verantwoodelijkheid in de nek gedraaid krijgen. Wie gaat dat trouwens geven in het onderwijs? De grote massa van het onderwijspersoneel is 99,9% kans gewoon in hetzelfde bedje ziek dan de brede maatschappij, een grote meerderheid van de mensen kan eigenlijk niet met geld om...

Ik denk dat hij het vooral deed om zijn vrouw duidelijk te maken wat hem zelf niet goed lukte blijkbaar. Maar zo'n verbouwing beginnen zonder buffer, nog altijd niet kunnen sparen na het programma en dan nog een kind op de planning... Ook het verlengen van de lening (+84k!) werd nogal zaligmakend voorgesteld.
Dat was totaal fout uitgelegd.
Leningen die anders nog maar even duren op 25 jaar zetten is vooral een win voor de bank...
Financieel wordt de put enkel maar dieper en dieper...

Ik denk dat hij ook beseft dat het zinloos is om voor paar centen zijn crossmoter en fiets (chinese namaak?) te verkopen.
Die paar centen zijn toch snel opgesoupeerd.

Ook de tip om dure dingen te verkopen vind ik vreemd, zeker als het iets is, waar zoveel belang aan gehecht wordt. éénmalig te weinig krijgen voor iets lost totaal geen problemen op.

En de verzekeringen verbeteren, kan dat allemaal wel, als je woningkredieten hebt lopen, vaak is dat een voorwaarde in de contracten om de verzekering daar te hebben.

Het onderwijs kan niet voor alles de verantwoodelijkheid in de nek gedraaid krijgen. Wie gaat dat trouwens geven in het onderwijs? De grote massa van het onderwijspersoneel is 99,9% kans gewoon in hetzelfde bedje ziek dan de brede maatschappij, een grote meerderheid van de mensen kan eigenlijk niet met geld om...
Klopt ook wel, in dit programma kwamen ook al meer dan gemiddeld mensen uit het onderwijs aan bod. De basis krijg je natuurlijk van thuis uit mee. Gelukkig zijn er nog mensen die de economie doen draaien ook, daar profiteren dan de spaarders en beleggers weer van :)

Een verdoken dure vrouw zelfs. Die had een gat in haar hand zonder het te beseffen. Op een jaar rond de 2500 euro aan decoratie bij Action en Temu. Da's zot. Voor hetzelfde geld koop je een (weliswaar klein) werk van de opkomende Belgische kunstenares Kajika Aki of een litho van Panamarenko.

Sloten geld uitgeven aan prullaria die waardeloos zijn van zodra je ze uit de verpakking haalt is gewoon geld weggooien.
Het was aan Bol, Temu, Shein, Action & Kruidvat. En voor €2352. Dus niet enkel decoratie/brol van Temu & Action. Kamal noemde gewoon alles van die winkels "prullaria" terwijl zeker Bol & Kruidvat natuurlijk veel breder zijn. Geen idee hoe in detail ze alles bekeken hebben of enkel maar bedrag aan winkel matchen...

Verder is decoratie bij de weinige dingen die ik wel van den Action zou vertrouwen. Da's decoratief, weinig kans om kapot te gaan. Ik heb hier ook een hoop dingen die ik "tijdelijk en goedkoop" bij verhuis aangekocht heb in den action en 10+ jaar later nog altijd in gebruik en oké zijn. Denk aan wandklokken, kaarshouders, mandjes, kisten, dozen, vazen, bloempotten, ... Maar dat was maar een fractie van dat bedrag natuurlijk ;)
Ohja, en ik ken mensen die hele avonden met 20+ kaarsen aangestoken zitten "voor de gezelligheid", elke avond. Dat telt naturlijk ook op, en dan zou ik mijn kaarsen ook in den Action ofzo gaan halen :p

Leningen die anders nog maar even duren op 25 jaar zetten is vooral een win voor de bank...
Financieel wordt de put enkel maar dieper en dieper...
Das de wel héél rationele approach. Ik heb de aflevering van deze week nog niet gezien maar een lening mag nog 5 jaar lopen, als je de aflossingen niet kan dragen is uw lening verlengen soms de enige oplossing.

Waarom zou je anders lenen op 20 jaar? Waarom niet op 10? Waarom niet op 5? Waarom betaal je niet gewoon cash zonder lening. Het heeft imo geen zin om te focussen op de totale rentemassa van een lening in een vacuum. De enige 2 vragen die je u bij een lening imo moet stellen zijn:
1. Kan ik de maandelijkse lasten dragen?
2. Kan ik een hogere maandlast aan/de looptijd verder verkorten?

De totale rentelast is niet relevant, je betaalt een lening zo snel mogelijk af. Tenzij je een heel goedkope lening hebt en/of het fiscaal interessant is van ze te rekken maar enkel als je het geld dat je daarmee wint niet aan Temu rommel verbrast...

Laatst bewerkt:
De totale rentelast is niet relevant, je betaald een lening zo snel mogelijk af. Tenzij je een heel goedkope lening hebt en/of het fiscaal interessant is van ze te rekken maar enkel als je het geld dat je daarmee wint niet aan Temu rommel verbrast...
Het is quasi altijd interessanter om de kapitaalinbreng te minimaliseren door de totale duur van de hypotheek te verlengen en dat geld te investeren. Nu goed, de mensen die in dat programma aan bod komen beschikken wellicht niet over de discipline/kennis om dat uit te voeren.

Ik zag die stoomoven en vroeg me af of er iets mee zou gebeuren. Da's een fancy toestel dat je aan de straatstenen niet kwijt raakt. De producenten zijn er zelf al lang mee gestopt omdat het gebruik te veel opkuiswerk vraagt. De bewoners hebben dat wss zelf ook al ondervonden dat het er zo spic en span bij bleef. Ook al kostte die €1000 tweedehands is er weinig vraag naar (enig bod is dan ultralaag).

De leningen verlengen in looptijd is dubbel. De uiteindelijke meerkost is aanzienlijk maar met het budget onder water is het een piste. Als de lonen hoger worden kunnen ze mss wat opzij zetten om delen vervroegd af te lossen. Aan het einde van de aflevering had ik nog niet het gevoel dat ze op lange termijn gered zijn, de situatie is voorlopig minder acuut.

Het is een taboe om te zeggen, maar veel geldproblemen liggen niet aan de “lage lonen”, minimumloon in BE voor een voltijdse ondertussen 2000 eur netto ? Koppel dus 4K plus nog mchq’s etc, maar aan gat in hand en geen prioriteit kunnen stellen.
Ze hadden 4K tezamen dus apart €2000 netto per persoon. Ik moet het eerste koppel nog tegengekomen met financiële problemen met elk 4K netto 😂

Tuurlijk. Wij hebben 5k tezamen en sparen 1k per maand. En ja, wij gaan op reis en zelfs redelijk ver 😊

Maar ja, €1850 aan leningen. Man man man

Ze hadden 4K tezamen dus apart €2000 netto per persoon. Ik moet het eerste koppel nog tegengekomen met financiële problemen met elk 4K netto 😂
Ik ken toch een koppel dat een huis gekregen heeft en samen 7.5k netto heeft en vaak bij mama moet komen schooien voor geld.

Het maakt niet uit hoeveel geld je verdient als je er niet mee overweg kan.

Terug
Bovenaan