Geloof in een/het hiernamaals?

Geloof jij dat er iets is na de dood?

• Ja

Stemmen: 11 8,3%
  • Neen

Stemmen: 99 75,0%
  • Ik weet het oprecht niet maar wil toch een bolletje aanduiden.

Stemmen: 22 16,7%

• Totaal aantal stemmers
    132
  • Opiniepeiling gesloten .
Stel dat solipsisme juist is, hoe verklaar je dan dat je ontsproten bent uit je ouders? :)

Om Bertrand Russel te parafraseren: wie zegt dat de wereld niet 5 minuten geleden gemaakt is met alle tekenen van een oude voorgeschiedenis, inclusief jouw geheugen ervan?
Dan duiken we natuurlijk weer meer richting een discussie rond creationisme versus wetenschap, en bijbehorende parodieën. Zulks extreem filosofisch scepticisme kan je natuurlijk moeilijk/niet uitsluiten, maar dient eigenlijk ook verder tot niets behalve religieuze uitvluchten tegen evolutietheorie ontkrachten.

En mannekes, dat is echt voer om over te palaveren tijdens je zevende Orval om 4u 's nachts terwijl een fantastische new waveplaat uit de boxen van een bruine kroeg knalt.

Het voordeel/nadeel van Orval als lievelingsbier is dat tegen wanneer jij aan je 7e exemplaar zit om 4h 's nachts, je desondanks toch nog betrekkelijk nuchter bent in vergelijking met de meeste anderen als ze er evenveel rondjes op hebben zitten. Daarom ter afwisseling toch ook maar regelmatig een blauwe Chimay of een goeie Guinness. :LOL:

Er is een verschil tussen ergens het nut van inzien, en de waarheid natuurlijk.
Ik begrijp perfect dat geloof een moreel kompas kan bieden, troost en hoop wanneer nodig, maar dat maakt het nog niet waar.

Klopt, maar als je dan héél diep wilt gaan. Wat is waarheid hé.
Wat we 500 jaar geleden als waarheid aannamen lijkt nu compleet ridicuul en toen dachten we ook als samenleving dat we veel wisten.
De wereld is gewoon te complex denk ik om ervan uit te gaan dat we ooit zullen weten wat de waarheid is in zulke zaken.

Om het in je vakdomein te houden: Ik heb onlangs een stukje lezing gezien over hoe DNA zichzelf herstelt. En dat is microscopisch niveau zo ongelooflijk ingewikkeld en we snappen nog niet altijd hoe die kleine dingetjes werken, waarom zouden we dan zaken die zo veel complexer zijn en waar we nog minder van afweten aan de kant schuiven?

In dat opzicht kan je zelfs oprecht jaloers zijn op mensen die wél kunnen geloven, ondanks dat jij het niet kan... omdat ze een compleet andere (eenvoudigere (?)) manier van denken hebben of omdat ze geïndoctrineerd zijn, tja, dat ligt eraan hoe je ernaar wilt kijken.

Het is knap dat jij en anderen, ik probeer dat overigens ook, die elementen uit andere zaken kunnen halen, van filosofie tot liefde voor de natuur (met het besef dat die wreed kan zijn) maar ik vraag me wél af, of wij als mensheid dat op samenlevingsniveau ook gaan blijven kunnen, en of het gebrek aan een verbindende coherente, ideologie, zeker in Europa niet een voorteken is van de ondergang van ons avondland - pun intended naar de volgende user die ik hier quote -.

Goh ja, er zijn er veel die eind jaren 1800 ons wilden waarschuwen voor het verdwijnen van het geloof.
"God is dead" dateert van die tijd en toen leefde men (of Nietzsche toch al zeker) toch met de angst dat het verdwijnen van God door onze wetenschappelijke revolutie voor een destabilisering van het moreel kompas zou zorgen.
Ik weet niet of dat achteraf waar is gebleken? Als mensheid en zeker in Europa staan we nu toch verder dan toen al kan je natuurlijk ook zeggen dat de opkomst van het nazisme, communisme ook voor een deel een gevolg kunnen zijn van het wegvallen van het gebrek aan een coherentie ideologie die ons verbindt.

We kunnen wijzen naar onze immense voetbalstadia, cinéma's of zelfs microprocessoren & gentechnologie, als de kathedralen van onze wetenschappelijke vooruitgang, maar bij het filosofische en de impact van moderne technologie staan weinigen voldoende stil denk ik dan.

Dat helemaal. Ik denk dat je dat ook ziet in het materialisme dat heerst bij mensen.
Ik beschouw kapitalisme als het beste werkbaar model om onze samenleving te helpen maar zie ook de problemen die dat met zich teweegbrengt.
En het is jammer dat in een tijd waar het gemakkelijker is dan ooit voor velen om te hebben wat ze willen dat ze die kansen laten liggen of dat hetgeen ze willen enkel materialistisch is.
Terwijl ik denk dat het perfect ok is om materialistisch te zijn maar dat uiteindelijk geluk de belangrijkste valuta is, een beetje zoals Seneca eigenlijk leefde en dacht op dat vlak.

En tegelijkertijd, als je je bijleest in de filosofie ga je je evengoed afvragen: heeft zelfs dat nut? Je zei fan te zijn van stoïcisme:

Goh ja, ik ben fan van het stoïcisme tot op zekere hoogte om op persoonlijk vlak bepaalde dingen te kunnen plaatsen, zeker in moeilijke tijden.
En mijns inziens is de antwoord op de vraag of alles wel nut heeft net te vinden in betekenis die je aan je leven kan geven door zaken in het algeheel goed te doen en bijvoorbeeld anderen te helpen.
Wat dat betekent "goed doen" daar geeft iedereen natuurlijk zijn eigen invulling aan en het zou ook naïef zijn om te denken dat je daarom ook nooit slecht kan doen.

Als bioloog ben ik nog geneigd te denken dat de meesten onder ons door evolutie als een sociale soort ook zijn uitgerust met een voldoende moreel kompas, maar reality check: er zitten ook genoeg egoïstische psychopaten tus waar dat kompas onbestaande is.

De vraag is: van waar komt dan dat moreel kompas en waarom hebben sommigen dat niet.
Dat zal vanuit biologisch standpunt zeker wel zijn nut hebben, denk ik dan? Dus het kan een biologische evolutie zijn?
Ofwel zit dat als een soort archetype verweven in wie we zijn?
Of misschien zit er toch iets in ons dat ergens vandaan komt dat we niet kunnen vatten op dit ogenblik?

Ik denk (ben er vrij zeker van) dat er niks meer is hierna. En op zich is dat een zeer mooie gedachte. Je leeft nu en je probeert er alles uit te halen. Geen leven met de hoop dat je hierna beloond wordt.

Uiteraard is het mooi als mensen denken dat er wel iets is, voor hun dan, maar ik zie het meer als een soort van angst ik wat hierna komt of een troost vinden als het over dierbaren gaat. Niks mis mee natuurlijk. Dat is ook vaak waarom mensen nog "geloven".

Klopt, maar als je dan héél diep wilt gaan. Wat is waarheid hé.
Wat we 500 jaar geleden als waarheid aannamen lijkt nu compleet ridicuul en toen dachten we ook als samenleving dat we veel wisten.
De wereld is gewoon te complex denk ik om ervan uit te gaan dat we ooit zullen weten wat de waarheid is in zulke zaken.

Om het in je vakdomein te houden: Ik heb onlangs een stukje lezing gezien over hoe DNA zichzelf herstelt. En dat is microscopisch niveau zo ongelooflijk ingewikkeld en we snappen nog niet altijd hoe die kleine dingetjes werken, waarom zouden we dan zaken die zo veel complexer zijn en waar we nog minder van afweten aan de kant schuiven?

Omdat we nu wél weten hoe dat DNA herstel werkt en 50 jaar geleden absoluut niet. Wetenschap gaat tegenwoordig met enorme rasse schreden vooruit.

Goh ja, er zijn er veel die eind jaren 1800 ons wilden waarschuwen voor het verdwijnen van het geloof.
"God is dead" dateert van die tijd en toen leefde men (of Nietzsche toch al zeker) toch met de angst dat het verdwijnen van God door onze wetenschappelijke revolutie voor een destabilisering van het moreel kompas zou zorgen.
Ik weet niet of dat achteraf waar is gebleken? Als mensheid en zeker in Europa staan we nu toch verder dan toen al kan je natuurlijk ook zeggen dat de opkomst van het nazisme, communisme ook voor een deel een gevolg kunnen zijn van het wegvallen van het gebrek aan een coherentie ideologie die ons verbindt.

Ik vrees niet zozeer voor een destabilisering van het moreel kompas, de meestse mensen zijn goede mensen al kunnen bepaalde ideologiën zoals die wat jij opsomt inderdaad van gewone mensen ook "monsters" maken. Ik vrees eerder gewoon het ontbreken van een echt gemeenschappelijk project, maar als we te veel die richting uitgaan wordt het hier een P&A debat over hoe sommige politici ons land/continent hebben uitverkocht.

Dat helemaal. Ik denk dat je dat ook ziet in het materialisme dat heerst bij mensen.
Ik beschouw kapitalisme als het beste werkbaar model om onze samenleving te helpen maar zie ook de problemen die dat met zich teweegbrengt.
En het is jammer dat in een tijd waar het gemakkelijker is dan ooit voor velen om te hebben wat ze willen dat ze die kansen laten liggen of dat hetgeen ze willen enkel materialistisch is.
Terwijl ik denk dat het perfect ok is om materialistisch te zijn maar dat uiteindelijk geluk de belangrijkste valuta is, een beetje zoals Seneca eigenlijk leefde en dacht op dat vlak.

Daar kan ik in meegaan.

De vraag is: van waar komt dan dat moreel kompas en waarom hebben sommigen dat niet.
Dat zal vanuit biologisch standpunt zeker wel zijn nut hebben, denk ik dan? Dus het kan een biologische evolutie zijn?
Ofwel zit dat als een soort archetype verweven in wie we zijn?
Of misschien zit er toch iets in ons dat ergens vandaan komt dat we niet kunnen vatten op dit ogenblik?

Dat is natuurlijk een stukje evolutionaire psychologie en game theory: een groep van altruïsten die elkaar helpt daar heeft iedereen in die groep baat bij, maar een kleine minderheid die de profiteert van de rest nog meer. Als die laatste groep dan weer te groot wordt, faalt het systeem.
Hier is al eerder de vergelijking gemaakt met bewustzijn bij anderen en bij dieren, wel dat soort altruïsme zie je natuurlijk ook bij andere dieren. De vraag is dan of dat je dat goede nog doet om goed te zijn, of omdat je er zelf ook baat bij hebt? Maar maakt dat in de praktijk verschil?

Het is niet omdat er een evolutionaire oorzaak is, dat een bepaald gedrag daarom minder goed of slecht is natuurlijk, je moet de ethiek van iets niet per se laten dicteren door de ontstaansreden/verklaring ervan.

Ik geloof niet in een hiernamaals, maar ik voel wel de hoop of de nood dat er iets na de dood is. Niet voor mezelf, maar wel voor de dierbaren die ik al verloren ben. Het maakt het verlies draaglijker.
Helemaal hoe ik er ook over denk, maar je kan het beter dan mij onder woorden brengen.

Ik geloof niet in een hiernamaals, maar ik voel wel de hoop of de nood dat er iets na de dood is. Niet voor mezelf, maar wel voor de dierbaren die ik al verloren ben. Het maakt het verlies draaglijker.

Zoals wat dan?
Persoonlijk geloof ik daar niet in. Voor het/ons leven was er niets en zo zal het ook na onze dood zijn.
Wat wel belangrijk is of kan zijn, zijn tastbare erinneringen zoals opnames of brieven die de nabestaanden hebben en waaruit ze troost kunnen halen. Daar heb ik het meest aan gehad toen mams stierf.

Ik heb vriendinnen die in verschillende religies geloven en zij kunnen wel bvb troost zoeken daarin als er iemand sterft etc n vind dat mooi voor hun maar ik heb zoiets van ja ieder zijn ding.

Stiekem hoop ik toch op de computer simulatie en dat hierna ook een gewoon leven is zoals dat hier is.
Een hemel waar alles is wat je maar wil zonder dat je er iets voor moet doen lijkt me op den duur eerder een hel dan hemel.

Zoals wat dan?
Ik richt mij soms eens naar boven als ik denk aan die personen. Verder voel ik gewoon de nood aan de troostende gedachte dat ze op een goeie plek zijn. Zonder daar verder concrete voorstellingen bij te maken of effectief te geloven dat er iets na de dood is. De hoop dat er toch iets is, helpt om het verlies een plaats te geven.

Stiekem hoop ik toch op de computer simulatie en dat hierna ook een gewoon leven is zoals dat hier is.
Een hemel waar alles is wat je maar wil zonder dat je er iets voor moet doen lijkt me op den duur eerder een hel dan hemel.
Ik kan bevestigen dat we effectief in een simulatie leven. Ik jack hier in, maar ga ook weer naar de echte wereld wanneer ik dat wens. Daar heb ik wel een andere naam.

Ik richt mij soms eens naar boven als ik denk aan die personen. Verder voel ik gewoon de nood aan de troostende gedachte dat ze op een goeie plek zijn. Zonder daar verder concrete voorstellingen bij te maken of effectief te geloven dat er iets na de dood is. De hoop dat er toch iets is, helpt om het verlies een plaats te geven.
Ik wil je zeker niet ompraten, want iedereen moet zelf uitmaken hoe hij/zij omgaat met verdriet/verlies, alle respect daarvoor. In mijn geval ben ik dan iemand die eerder denkt aan hoe goed die persoon geleefd heeft en daar heb ik dan troost in.

We zitten hier natuurlijk te flirten met wat we graag zouden hebben,
wat écht mogelijk is,
en waar we oprecht in geloven.

Dat zijn fundamenteel andere zaken.

Ik wil je zeker niet ompraten, want iedereen moet zelf uitmaken hoe hij/zij omgaat met verdriet/verlies, alle respect daarvoor. In mijn geval ben ik dan iemand die eerder denkt aan hoe goed die persoon geleefd heeft en daar heb ik dan troost in.

En dat vind ik net het moeilijkste soms, omdat herinneringen onvermijdelijk vervagen, en na een tijd, sterft iedereen eigenlijk een tweede dood: wanneer ook al degenen die (hopelijk goede) herinneringen aan jou hadden, ze vergeten en/of zelf sterven.

Nu goed, eigenlijk is dit een onderwerp om liefst niet te veel over na te denken, tot je moeder doodleuk na haar vierde covid-vaccinatie zegt dat ze nog maar verwacht 8 à 9 jaar te leven "want wij worden niet oud in onze familie", terwijl ze er pas 61 is.

We zitten hier natuurlijk te flirten met wat we graag zouden hebben,
wat écht mogelijk is,
en waar we oprecht in geloven.

Dat zijn fundamenteel andere zaken.

En dat vind ik net het moeilijkste soms, omdat herinneringen onvermijdelijk vervagen, en na een tijd, sterft iedereen eigenlijk een tweede dood: wanneer ook al degenen die (hopelijk goede) herinneringen aan jou hadden, ze vergeten en/of zelf sterven.

Nu goed, eigenlijk is dit een onderwerp om liefst niet te veel over na te denken, tot je moeder doodleuk na haar vierde covid-vaccinatie zegt dat ze nog maar verwacht 8 à 9 jaar te leven "want wij worden niet oud in onze familie", terwijl ze er pas 61 is.
Ik ga daar niks van merken, als mensen, met goede herinneringen aan mij, sterven of die herinneringen vervagen. Die zelf sterven gaan daar ook niet mee inzitten. Dus dat vind ik alles behalve moeilijk.

Om het cru te zeggen, als ik dood ben, ga ik 0,0 meekrijgen wat hier op aarde gebeurt. Of mijn vrouw nu elke dag om mij moet wenen of na 1 dag al met een andere ervandoor gaat. Dood gaan is alleen vervelend voor de nabestaanden, de dode zelf gaat nergens last van hebben.

Dat is een vorm van zingeving: een gebeurtenis bekleden met een betekenis zodat je het kan plaatsen.

Stel dat je een soort van supergod bent en je kan niet sterven. Je hebt alles al een keertje gezien. Je kan wel nieuwe dingen zien gebeuren of doen, maar eigenlijk is het na een tijdje vervelend en saai geworden. Je wil doodgaan maar dat gaat gewoon niet, ook al zou je dat willen.

Ik weet niet of je die supergod wil zijn? Misschien is 100 jaar wat te kort. Ook al omdat we beperkt zijn en we ook gewoon peanuts zijn betreffende ruimtereizen (dus we gaan nooit alles zien of zien gebeuren wegens onze beperkingen). En we zijn nog geen supergod. Maar ergens is er toch wel een grens waarop je zegt: Dit boeit mij niet meer, ik wil dood. En als dat niet gaat, wat dan ???

Stel dat je een soort van supergod bent en je kan niet sterven. Je hebt alles al een keertje gezien. Je kan wel nieuwe dingen zien gebeuren of doen, maar eigenlijk is het na een tijdje vervelend en saai geworden. Je wil doodgaan maar dat gaat gewoon niet, ook al zou je dat willen.

Ik weet niet of je die supergod wil zijn? Misschien is 100 jaar wat te kort. Ook al omdat we beperkt zijn en we ook gewoon peanuts zijn betreffende ruimtereizen (dus we gaan nooit alles zien of zien gebeuren wegens onze beperkingen). En we zijn nog geen supergod. Maar ergens is er toch wel een grens waarop je zegt: Dit boeit mij niet meer, ik wil dood. En als dat niet gaat, wat dan ???
Onsterfelijkheid leidt tot een verveling die je tot zelfmoord drijft, denk ik. Only Lovers Left Alive ziet er nog iet of wat aantrekkelijk uit met de dandyvampier als ideaalbeeld, maar hoe bouw je betekenisvolle relaties op met geliefden die je toch moet afgeven? En al delen die je onsterfelijkheid: zou dat werken, een eeuwenlang samenzijn? Als je op den duur alles hebt gezien en er blijft niemand meer over om tegen te praten en het heelal dijdt nog enkele miljarden jaren verder uit tot het licht verdwijnt ... welke meerwaarde heb je dan nog aan je onsterfelijkheid?

Ik denk dat sterfelijkheid net een cruciaal element van onze zingeving is: we bakenen ons bestaan af in tijd en ruimte.

Laatst bewerkt:
Ik geloof niet in het hiernamaals, ik vind ook de focus op het hiernamaals wat overdreven want om het hiernamaals te begrijpen, moet je wellicht het hiervoormaals begrijpen, en dat doen we ook niet. Hoe wordt het leven en bewustzijn geschaapt vanuit niets, even fascinerend.

Het leven is hard, ik weet het, maar ik denk niet dat er een "eind goed, al goed" antwoord is hier. Dat lijkt mij ijdele hoop, ik weet ook niet of dat iets is wat ik zou willen.

Reïncarnatie vind ik een overbodig debat, want zelfs reïncarneren we, dan heeft niemand bewijs van zijn vorig leven, en uiteindelijk bestaat de dood en het niets niet. Je bent je er nooit bewust van dat er niets is of dat je dood bent. Dus er is alleen maar leven? Of specifieker: "er is alleen maar bewustzijn". Maar de brug tussen die levens is er gewoon simpelweg niet. Reïncarnatie van bewustzijn, zonder link, volledig tabula rasa dus.

Onsterfelijkheid leidt tot een verveling die je tot zelfmoord drijft, denk ik. Only Lovers Left Alive ziet er nog iet of wat aantrekkelijk uit met de dandyvampier als ideaalbeeld, maar hoe bouw je betekenisvolle relaties op met geliefden die je toch moet afgeven? En al delen die je onsterfelijkheid: zou dat werken, een eeuwenlang samenzijn? Als je op den duur alles hebt gezien en er blijft niemand meer over om tegen te praten en het heelal dijdt nog enkele miljarden jaren verder uit tot het licht verdwijnt ... welke meerwaarde heb je dan nog aan je onsterfelijkheid?

Ik denk dat sterfelijkheid net een cruciaal element van onze zingeving is: we bakenen ons bestaan af in tijd en ruimte.
Voor sommigen is het leven accepteren juist een zwaardere taak dan de dood accepteren.

En als er iets zou zijn na de dood, wat zou dat dan concreet zijn ?
Niets natuurlijk want er is niets of een hiernamaals na de dood.
Iedereen heeft een leven gekregen en dat leven zal vroeg of laat eindigen met de dood.

Onsterfelijkheid leidt tot een verveling die je tot zelfmoord drijft, denk ik.

Ben ik het 100% mee eens. Onsterfelijk zijn lijkt me afschuwelijk. Neem nu dat je al 1000 jaar leeft. Je bent waarschijnlijk honderden vrienden verloren. Plezant kan dat niet zijn. Volgens mij word je emotioneel bot en ga je weg van iedereen leven.

Deze thread kan bij tijden duister worden hoor.

2.jpg

Aannemer breekt het huis van Ruben uit Vrasene af in één dag

Deels offtopic maar mmm waarom leven wij? Om uw huis op 1 dag tijd volledig te laten afbreken tot op het bot voor 73000€, door een failliette aannemer terwijl je dochtertje in het ziekenhuis ligt.

Die aannemer wist toch ook al in april, dat hij bankroet ging gaan? Dat hij nog snel dat geld aanneemt (en steelt), tot daar aan toe, maar dan bewust het huis ook nog eens volledig afbreken? Dat is toch echt bewust gedaan? Heb dit maar eens voor. Bah.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan