Gemeenteraadsverkiezingen: Ben jij gaan stemmen?

Ben jij gaan stemmen (of heb je volmacht gegeven)

• Ja

Stemmen: 158 79,0%
  • Ja maar nu ik de uitslag zie had ik evengoed niet geweest

Stemmen: 5 2,5%
  • Nee

Stemmen: 31 15,5%
  • Nee maar nu ik de uitslag zie was ik beter wel gegaan

Stemmen: 1 0,5%
  • Nee en ook met opkomstplicht zou ik niet gegaan zijn

Stemmen: 5 2,5%

• Totaal aantal stemmers
    200

SomeDude

Banned
De eerste verkiezingen zonder opkomstplicht zijn achter de rug dus even een poll erover

(Kan een mod optie 2 aanpassen naar 'evengoed niet kunnen gaan' want de zin is nu maar vreemd)

gaan we hier andere resultaten krijgen dan hier:

't is een politiek getint forum-deel. de opkomst zal hier groter geweest zijn dan het gemiddelde.

gaan we hier andere resultaten krijgen dan hier:

't is een politiek getint forum-deel. de opkomst zal hier groter geweest zijn dan het gemiddelde.
Ik heb alvast al anders gestemd

Wat een vreemd 2e antwoord. Je stemt toch steeds voor je eigen overtuiging, niet wat het eventuele resultaat is?

Het is me opgevallen dat er minder jongere zijn gaan stemmen.

Toch op verschillende bureau’s geweest

PvdA en Vlaams Belang scoren toch minder sterk dan men had verwacht. VB groeit wel overal en soms nogal fors, dus ze kunnen dit zeker als een overwinning bekijken. PVDA idem dito. Vanuit een versterkte oppositie kan je wel wat weerwerk bieden en ervaring opbouwen, denk ik. En die extreme partijen hebben ook hun nut: ze geven beleidspartijen food for thought.

Maar je kan gemeenteraadsverkiezingen ook niet vergelijken met regionale of federale verkiezingen. Lokaal spelen heel andere dynamieken en ook partijen die enkel lokaal opkomen.

Je zou dus wel kunnen zeggen dat veel foertstemmers thuis zijn gebleven, maar ik ben benieuwd hoe ze dit gaan evalueren en dat ze dit gaan doortrekken naar de grotere niveaus. Antwerpen met alles geteld 58,6% opkomst. Je zou kunnen zeggen dat dit een democratisch deficit is van 41,4%.

Jonathan Holslag ook grootste geworden in Tienen.

Ligt het aan mij of is de discussie over de opkomstplicht (die nu al gevoerd wordt) heel raar?

1. Hoe kan men nu al klagen hierover? Enkel verliezende partijen klagen hierover omdat zij denken dat zij met de opkomstplicht meer stemmen zouden halen.
2. De stemmen die nu geteld zijn, zijn de stemmen van de mensen die "gehoord" willen worden. Diegene die niet zijn gaan stemmen hebben blijkbaar geen interesse in de politiek. Moet hun stem dan vertegenwoordigd worden in de politiek door de opkomstplicht opnieuw in te voeren?
3. Hoeveel andere landen zijn er nog met opkomstplicht? En wat is het opkomstpercentage in andere landen? Ik heb dit nog niet nagekeken, maar kan mij niet inbeelden dat de cijfers in Vlaanderen zo laag zullen liggen.

Ik ben gaan stemmen. Denk dat ik zowat de jongste was die daar rondliep. Gezin met kinderen niet meegeteld (de kinderen dan)

Nuja, de goeie hebben hier dik gewonnen

Ligt het aan mij of is de discussie over de opkomstplicht (die nu al gevoerd wordt) heel raar?

1. Hoe kan men nu al klagen hierover? Enkel verliezende partijen klagen hierover omdat zij denken dat zij met de opkomstplicht meer stemmen zouden halen.
2. De stemmen die nu geteld zijn, zijn de stemmen van de mensen die "gehoord" willen worden. Diegene die niet zijn gaan stemmen hebben blijkbaar geen interesse in de politiek. Moet hun stem dan vertegenwoordigd worden in de politiek door de opkomstplicht opnieuw in te voeren?
3. Hoeveel andere landen zijn er nog met opkomstplicht? En wat is het opkomstpercentage in andere landen? Ik heb dit nog niet nagekeken, maar kan mij niet inbeelden dat de cijfers in Vlaanderen zo laag zullen liggen.

Gemeenteraad in Nederland '22 was blijkbaar 51%

In Nederland is het afgeschaft in 1970 blijkbaar. De eerste gemeenteraad verkiezing na de afschaffing had daar nog 68,7%. Sindsdien grotendeels blijven dalen en dalen.

En niet vergeten dat het goed weer was vandaag. Was het een regendag geweest, dan zou de opkomst lager geweest zijn.

Sowieso, parking amper gevuld, de helft waren oudjes die te voet kwamen hier. (Vorige verkiezingen moest je een kwartier rondrijden in de hoop dat er net iemand vertrok)

Ben mijn 80 jarige buurvrouw tegengekomen. Die was te voet gegaan (kan niet meer rijden)

Gemeenteraad in Nederland '22 was blijkbaar 51%

In Nederland is het afgeschaft in 1970 blijkbaar. De eerste gemeenteraad verkiezing na de afschaffing had daar nog 68,7%. Sindsdien grotendeels blijven dalen en dalen.

Ik weet niet of dat een probleem is ook? Als je echt wil je stem uitbrengen dan doe je het, en mensen wie politiek geen bal zegt die blijven thuis en worden niet gedwongen om tegen hun zin te stemmen.

2/3 vind ik nog best veel.

Niet gaan stemmen want ben met vakantie. Grootste partij staat hier nogal sterk in zijn schoenen en levert al een paar jaar een erg goeie burgemeester. En als ik dan zie wat voor een figuren allemaal op die andere lijsten staan (ken er een deel van school, kunnen amper Nederlands schrijven) dan ben ik ook niet rouwig dat ik geen volmacht heb gegeven.

Van mensen die niet gaan stemmen zijn hoor ik als reden:
  • Ik ken er niemand van
  • er waren maar 2 lijsten en ik zag geen verschil
  • pas verhuisd en gaan stemmen voor gemeente waar ik niet meer woon ga ik niet doen

Ik ben er nu zelf ook niet helemaal uit of ik voor of tegen de opkomstplicht ben. Het is niet omdat ik het belangrijk vind dat ik ervan uit moet gaan dat andere mensen dat ook belangrijk vinden. En in sommige gemeenten heb je een heel eigen dynamiek. Dat Denderleeuw en Ninove een heel sterke VB-aanhang heeft ligt aan het onveiligheidsgevoel dat de gemeentepolitiek blijkbaar niet kan wegnemen. Als extreme partijen een sterke opmars maken is het aan de gematigde partijen om dat als signaal te aanschouwen en daar iets mee aan te vangen.

Je kan die kiezers ook gewoon uitkafferen en je ding blijven doen, maar ik denk dat een gezonde maatschappij geen nood heeft aan grote radicale partijen. Dat zou toch de insteek mogen zijn.

PvdA en Vlaams Belang scoren toch minder sterk dan men had verwacht. VB groeit wel overal en soms nogal fors, dus ze kunnen dit zeker als een overwinning bekijken. PVDA idem dito. Vanuit een versterkte oppositie kan je wel wat weerwerk bieden en ervaring opbouwen, denk ik. En die extreme partijen hebben ook hun nut: ze geven beleidspartijen food for thought.

Maar je kan gemeenteraadsverkiezingen ook niet vergelijken met regionale of federale verkiezingen. Lokaal spelen heel andere dynamieken en ook partijen die enkel lokaal opkomen.

Je zou dus wel kunnen zeggen dat veel foertstemmers thuis zijn gebleven, maar ik ben benieuwd hoe ze dit gaan evalueren en dat ze dit gaan doortrekken naar de grotere niveaus. Antwerpen met alles geteld 58,6% opkomst. Je zou kunnen zeggen dat dit een democratisch deficit is van 41,4%.

Jonathan Holslag ook grootste geworden in Tienen.

Als je de impact wil weten, dan moet je de resultaten van juni vergelijken met de provincieraadsverkiezingen nu. Niet met de gemeenteraadsverkiezingen.

En dat gaat ook al licht discussieerbaar zijn.

Politiekers gonna politiek.

Ze schaffen het af wegens reden ABC (PVDA en Vl B een kloot aftrekken obviously).

Dan komen de verkiezingen en blijkt de opkomst te zakken naar het Europees gemiddelde (verrassend zeg).

Blijkt dat eigenlijk geen groot verschil te maken voor Vl B en PVDA (again, verrassend).

Willen ze het al terug draaien.

Dat is nu toch wel premium politiek politicienne at work. Hoe zou het toch komen dat mensen niet meer gaan stemmen met dergelijke genien aan de knoppen :laugh:

Het grappigste vind ik toch dat er toch nog altijd een percentage ongeldig / blanco stemt.
In veel gemeentes toch boven de 1.5% en dat voor verkiezingen waarbij je niet moest gaan stemmen.

Dat zijn dus gewoon mensen die niet binnen de lijntjes kunnen kleuren ofzo ? :p

Terug
Bovenaan