Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Ik heb alvast al anders gestemdgaan we hier andere resultaten krijgen dan hier:
![]()
Lokale verkiezingen 13 oktober. Ga jij stemmen?
Naar aanleiding van onderstaand artikel vraag ik mij af of jullie gaan stemmen op 13 oktober? Voor het eerst geen opkomstplicht meer bij verkiezingen in Vlaanderen: gaan we massaal thuisblijven? https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/09/05/opkomstplicht-afgeschaft-gemeente-verkiezingen-lokaal/ Ik...www.beyondgaming.be
't is een politiek getint forum-deel. de opkomst zal hier groter geweest zijn dan het gemiddelde.
Ligt het aan mij of is de discussie over de opkomstplicht (die nu al gevoerd wordt) heel raar?
1. Hoe kan men nu al klagen hierover? Enkel verliezende partijen klagen hierover omdat zij denken dat zij met de opkomstplicht meer stemmen zouden halen.
2. De stemmen die nu geteld zijn, zijn de stemmen van de mensen die "gehoord" willen worden. Diegene die niet zijn gaan stemmen hebben blijkbaar geen interesse in de politiek. Moet hun stem dan vertegenwoordigd worden in de politiek door de opkomstplicht opnieuw in te voeren?
3. Hoeveel andere landen zijn er nog met opkomstplicht? En wat is het opkomstpercentage in andere landen? Ik heb dit nog niet nagekeken, maar kan mij niet inbeelden dat de cijfers in Vlaanderen zo laag zullen liggen.
En niet vergeten dat het goed weer was vandaag. Was het een regendag geweest, dan zou de opkomst lager geweest zijn.
Ik weet niet of dat een probleem is ook? Als je echt wil je stem uitbrengen dan doe je het, en mensen wie politiek geen bal zegt die blijven thuis en worden niet gedwongen om tegen hun zin te stemmen.Gemeenteraad in Nederland '22 was blijkbaar 51%
In Nederland is het afgeschaft in 1970 blijkbaar. De eerste gemeenteraad verkiezing na de afschaffing had daar nog 68,7%. Sindsdien grotendeels blijven dalen en dalen.
Opkomst bij de verkiezingen
Overzicht van het opkomstpercentage bij de verschillende soorten verkiezingen sinds 1970. Met een vergelijking tussen de jaren en tussen de provincies en gemeenten. Met gegevens over de opkomst bij de verkiezingen voor de Tweede Kamer, de Gemeenteraad, de Provinciale Staten, het Europees...allecijfers.nl
PvdA en Vlaams Belang scoren toch minder sterk dan men had verwacht. VB groeit wel overal en soms nogal fors, dus ze kunnen dit zeker als een overwinning bekijken. PVDA idem dito. Vanuit een versterkte oppositie kan je wel wat weerwerk bieden en ervaring opbouwen, denk ik. En die extreme partijen hebben ook hun nut: ze geven beleidspartijen food for thought.
Maar je kan gemeenteraadsverkiezingen ook niet vergelijken met regionale of federale verkiezingen. Lokaal spelen heel andere dynamieken en ook partijen die enkel lokaal opkomen.
Je zou dus wel kunnen zeggen dat veel foertstemmers thuis zijn gebleven, maar ik ben benieuwd hoe ze dit gaan evalueren en dat ze dit gaan doortrekken naar de grotere niveaus. Antwerpen met alles geteld 58,6% opkomst. Je zou kunnen zeggen dat dit een democratisch deficit is van 41,4%.
Jonathan Holslag ook grootste geworden in Tienen.