Wat zegt de man zelf eigenlijk?
Ik heb dit in deze discussie al vaker aangehaald. Jullie hebben geen idee van wat de dynamiek is die speelt bij Shani of binnen dat orkest. Daar blijkt overigens weinig interesse voor. Het enigste wat lijkt te tellen is dat Shani een soort van lakmoesproef moet doorstaan. Dat heet dan zich distantiëren. Boeien wat de gevolgen voor de man persoonlijk zijn zolang we hem er maar hebben toe kunnen dwingen het woord genocide te gebruiken. Wat je daarmee dan gewonnen hebt: geen idee. Maar men kan dan toch baden in het eigen grote gelijk.
Heel dat verhaal staat vervolgens drie dagen voorpagina op de Israel Times en I24 en drijft nog meer mensen op de spits. Dat er binnen die groep eventueel mensen zaten die mogelijks wél oren hadden naar pro-palestijnse argumenten gaat compleet verloren. Een ander mooi voorbeeld zijn studenten en docenten die vandaag in Leuven gaan protesteren tegen samenwerkingsverbanden met Israëlische universiteiten. Nota bene nét diezelfde instituten waar een groot deel van de gelijkgezinde Israëli's zitten. Go figure.
"Er moet en zal vrede komen"
Dan blijft de vraag: wat vindt Shani zelf van het genocidale geweld en de etnische zuivering die Israël uitvoert in Gaza? Het Gent Festival van Vlaanderen vindt dat hij "onvoldoende duidelijkheid verschafte over zijn houding ten opzichte van het genocidaire regime."
"Als ik mijn regering voorstellen wil doen of kritiek wil uiten, dan doe ik dat in Israël en niet in Duitsland", zo schreef Shani al in 2024 in een opiniestuk in de Süddeutsche Zeitung. "Op andere vragen zal ik geen antwoord kunnen geven, omdat ik die antwoorden niet heb."
"In interviews met Israëlische media heb ik altijd gezegd dat ik dirigent ben van een orkest waarin mensen met verschillende achtergronden en tegengestelde opvattingen zitten – en dat ik daarom niets zal zeggen wat slechts één kant vertegenwoordigt."
"Ik weet ook niet wanneer er een wapenstilstand zal komen, wanneer de gijzelaars zullen terugkeren en wanneer Gaza weer zal worden opgebouwd. Het enige wat ik weet, is dat elk gedood leven er één te veel is. En ik weet en hoop dat er aan beide kanten snel zeer moedige mensen naar voren zullen komen, mensen die verder in de toekomst denken en de moeilijke stappen naar vrede durven te zetten."
"Ik weet dat deze mensen bestaan. Ik zie de jonge generatie in Israël en ik weet dat zulke mensen ook aan de Palestijnse kant bestaan. Er moet en er zal vrede komen, ook al is dat nu nog zo moeilijk voor te stellen."
Ik heb dit in deze discussie al vaker aangehaald. Jullie hebben geen idee van wat de dynamiek is die speelt bij Shani of binnen dat orkest. Daar blijkt overigens weinig interesse voor. Het enigste wat lijkt te tellen is dat Shani een soort van lakmoesproef moet doorstaan. Dat heet dan zich distantiëren. Boeien wat de gevolgen voor de man persoonlijk zijn zolang we hem er maar hebben toe kunnen dwingen het woord genocide te gebruiken. Wat je daarmee dan gewonnen hebt: geen idee. Maar men kan dan toch baden in het eigen grote gelijk.
Heel dat verhaal staat vervolgens drie dagen voorpagina op de Israel Times en I24 en drijft nog meer mensen op de spits. Dat er binnen die groep eventueel mensen zaten die mogelijks wél oren hadden naar pro-palestijnse argumenten gaat compleet verloren. Een ander mooi voorbeeld zijn studenten en docenten die vandaag in Leuven gaan protesteren tegen samenwerkingsverbanden met Israëlische universiteiten. Nota bene nét diezelfde instituten waar een groot deel van de gelijkgezinde Israëli's zitten. Go figure.