Gents Festival weert Israëlische dirigent

Wat zegt de man zelf eigenlijk?

"Er moet en zal vrede komen"​

Dan blijft de vraag: wat vindt Shani zelf van het genocidale geweld en de etnische zuivering die Israël uitvoert in Gaza? Het Gent Festival van Vlaanderen vindt dat hij "onvoldoende duidelijkheid verschafte over zijn houding ten opzichte van het genocidaire regime."
"Als ik mijn regering voorstellen wil doen of kritiek wil uiten, dan doe ik dat in Israël en niet in Duitsland", zo schreef Shani al in 2024 in een opiniestuk in de Süddeutsche Zeitung. "Op andere vragen zal ik geen antwoord kunnen geven, omdat ik die antwoorden niet heb."
"In interviews met Israëlische media heb ik altijd gezegd dat ik dirigent ben van een orkest waarin mensen met verschillende achtergronden en tegengestelde opvattingen zitten – en dat ik daarom niets zal zeggen wat slechts één kant vertegenwoordigt."
"Ik weet ook niet wanneer er een wapenstilstand zal komen, wanneer de gijzelaars zullen terugkeren en wanneer Gaza weer zal worden opgebouwd. Het enige wat ik weet, is dat elk gedood leven er één te veel is. En ik weet en hoop dat er aan beide kanten snel zeer moedige mensen naar voren zullen komen, mensen die verder in de toekomst denken en de moeilijke stappen naar vrede durven te zetten."
"Ik weet dat deze mensen bestaan. Ik zie de jonge generatie in Israël en ik weet dat zulke mensen ook aan de Palestijnse kant bestaan. Er moet en er zal vrede komen, ook al is dat nu nog zo moeilijk voor te stellen."

Ik heb dit in deze discussie al vaker aangehaald. Jullie hebben geen idee van wat de dynamiek is die speelt bij Shani of binnen dat orkest. Daar blijkt overigens weinig interesse voor. Het enigste wat lijkt te tellen is dat Shani een soort van lakmoesproef moet doorstaan. Dat heet dan zich distantiëren. Boeien wat de gevolgen voor de man persoonlijk zijn zolang we hem er maar hebben toe kunnen dwingen het woord genocide te gebruiken. Wat je daarmee dan gewonnen hebt: geen idee. Maar men kan dan toch baden in het eigen grote gelijk.

Heel dat verhaal staat vervolgens drie dagen voorpagina op de Israel Times en I24 en drijft nog meer mensen op de spits. Dat er binnen die groep eventueel mensen zaten die mogelijks wél oren hadden naar pro-palestijnse argumenten gaat compleet verloren. Een ander mooi voorbeeld zijn studenten en docenten die vandaag in Leuven gaan protesteren tegen samenwerkingsverbanden met Israëlische universiteiten. Nota bene nét diezelfde instituten waar een groot deel van de gelijkgezinde Israëli's zitten. Go figure.

Iemand die niet zijn land kwam representeren in dit concert, trouwens...
Het is een terechte vraag dan hoe we omgaan met mensen uit landen die het regime steunen, want dan moet je consequent zijn. Amerikanen bijvoorbeeld.

Het enigste wat relevant is voor mij in deze discussie is dat er geen rechtlijnigheid bestaat in het Gaza protest.
Duitsland zegt ja, De Wever zegt ja. Maar het festival van Vlaanderen zegt nee in dit geval. Gewoon belachelijk en per persoon of organisatie wat gaan beslissen naargelang zijn afkomst.

Ook heeft m'n een man die misschien 'neutraal' wou blijven verplicht een statement te maken en kant te kiezen.
Neutraal zijn naar Gaza kan best zijn: genocide in een oorlog is des duivels, maar ik kan er niet veel aan doen als muziekant, dus ik zwijg en ga geen podia gebruiken voor propaganda van eender welke politieke zijde.

Europa is een continent die er geen consensus over vindt en met willekeur dan maar gaat boycotten. Die willekeur doet niets goed. Boycot dan de regering van Israel, de bedrijven die wapens en oorlogstech etc leveren, stuur voedselhulp ... En voor de rest wees daar rechtlijnig in, en laat de gewone mensen en muzikanten en kunstenaars en sporters met rust (tenzij ze letterlijk openlijk de oorlog steunen door symbolen en uitspraken). Die dirigent zal het verschil NIET maken, en hij dirigeert een Duits orkest hier.

Nu de VN de Gaza oorlog als genocide bestempeld net zoals de oorlog in Sudan zal er niet veel veranderen vrees ik, tot er eens eenheid is vanuit de VS en de Euro, maar ik vrees daarvoor met Trump en alle andere zooi in Europa nu.
Sudan en andere zeer dodelijke conflicten zoals Haiti moeten het met veel minder media aandacht doen spijtig genoeg. Kan ik me ook wel ferm aan storen.
Maar niets persoonlijk naar de vele vreedzame Gaza oorlog betogers dan, eerder naar de media en social media en populistische politici die daar niets bij winnen.

Laatst bewerkt:
Maar waarom krijgt iemand überhaupt de conditionele voorwaarde om zich te distantiëren van het regime in zijn thuisland om te mogen muziek dirigeren in Belgïië ?
Ik zou nog volgen indien die eventueel zijn ideeën komt prediken hier die volledig indruisen tegen onze waarden en normen, net zoals we ook niet willen dat salafisten hier hun ideeën komen prediken (maar het jammer genoeg toch worden toegelaten in sommige Belgische moskeeën).
Gaan we dan hetzelfde doen met iemand die van Noord-Korea, Iran, Syrië, etc afkomstig is ?
Gaan we consequent zijn en dit vragen van eenieder die uit een land komt waar we het niet eens zijn met het regime dat er gevoerd wordt (misschien ook republikeinen, want we zijn het niet eens met Trump's beleid ) ?
Of maken we enkel een uitzondering voor Gaza/Israël omdat velen hier emotioneel aan verknocht zijn ?

Btw ik ben ook tegen een boycot van Russische atleten bijvoorbeeld waarvoor een deelname aan de Olympische spelen wordt geweigerd.
Mensen die heel hun leven gewerkt hebben en misschien één keer in hun leven de kans hebben op een gloriemoment en dit hun dan ontzegd wordt op basis van jammer, maar je bent in het verkeerde land geboren op het verkeerde moment, of we verwachten dat ze opeens in ballingschap gaan leven om ons moreel geweten te sussen.
Iemand die niet zijn land kwam representeren in dit concert, trouwens...
Het is een terechte vraag dan hoe we omgaan met mensen uit landen die het regime steunen, want dan moet je consequent zijn. Amerikanen bijvoorbeeld.

Er vindt op dit moment een genocide plaats in Gaza. Wij zijn het als land, dat het genocideverdrag uit 1948 ondertekend heeft, maar mijn inziens eenieder als mens, verplicht om er alles aan te doen wat we kunnen doen om die genocide te stoppen. Wanneer we sancties opleggen aan landen, ook in de vorm van culturele en sportieve boycots, dan is dat niet om individuele inwoners te straffen of om ons moreel geweten te sussen. Dan is dat om druk uit te oefenen om een beleidswijziging teweeg te brengen. Je kan discussiëren over de effectiviteit daarvan, maar je hebt maar twee alternatieven: niets doen, of militair ingrijpen.

De whataboutismes over andere regimes en conflicten zijn en blijven altijd een ongelofelijk zwaktebod. Je gaat mensen die empathisch zijn en zich inzetten voor anderen verwijten van zich niet voor iedereen in te zetten, terwijl je zelf helemaal niets doet. Je gaat weinig mensen vinden die het Israëlisch beleid aanklagen, die het niet moeilijk hebben met wat er gebeurd in de andere landen die je opnoemt. Maar de verwachting dat als je wil opkomen voor 1 zaak, je ook even actief moet opkomen voor alle andere zaken, is absurd. Specifiek in dit geval is er ook nog het feit dat in tegenstelling tot wat Rusland, Iran, etc. doen, dat Israël nog altijd actief gesteund en ondersteund wordt door het Westen, inclusief door onze eigen regeringen. Het Westen is tot op vandaag medeplichtig aan de genocide in Gaza, dat is veel minder het geval bij heel wat andere conflicten.

Daarnaast, en dat heb ik ook al herhaaldelijk aangegeven, of het nu gaat over dit onderwerp, of over het klimaat of over de pensioenen of ... als je telkens gaat inzoomen op 1 individuele actie die iets wil verhelpen aan een probleem, dan ga je altijd kunnen concluderen dat die actie het verschil niet gaat maken. Well duh. De overstromingen in Wallonië zijn ook niet het gevolg van 1 individuele regendruppel. Alle acties, alle druk samen, dat kan wel een verschil maken.

Ik heb dit in deze discussie al vaker aangehaald. Jullie hebben geen idee van wat de dynamiek is die speelt bij Shani of binnen dat orkest. Daar blijkt overigens weinig interesse voor. Het enigste wat lijkt te tellen is dat Shani een soort van lakmoesproef moet doorstaan. Dat heet dan zich distantiëren. Boeien wat de gevolgen voor de man persoonlijk zijn zolang we hem er maar hebben toe kunnen dwingen het woord genocide te gebruiken. Wat je daarmee dan gewonnen hebt: geen idee. Maar men kan dan toch baden in het eigen grote gelijk.

Jij luistert gewoon niet naar wat anderen je zeggen. Het heeft allemaal niets te maken met het eigen grote gelijk, buiten wanneer je over jezelf spreekt misschien. Het distantiëren van de oorlog is net een compromis om individuele Israëliërs niet te collectief te straffen voor de daden van hun regering. Het statement dat hij vandaag maakt, had allicht al voldoende geweest voor de organisatie om mee te kunnen schermen naar potentiële actievoerders. Voor zover de man hier echt gevolgen van zou ondervinden - voor de zoveelste keer, op vlak van politieke dissidentie is Israël geen Rusland -, wanneer zoveel andere Israëliërs, ook in de culturele sector, zich wel kunnen uitspreken tegen de oorlog; is het inderdaad zo dat in het licht van de feiten waarom er tot een culturele boycot opgeroepen wordt, de persoonlijke gevolgen voor individuen ondergeschikt zijn. Dat is ook de reden waarom zijn orkest zijn Russische voorganger, die véél meer risico loopt op persoonlijke gevolgen bij dissidentie ten opzichte van Poetin, ook wandelen heeft gestuurd. Dat is jammer, maar niet abnormaal. En opnieuw, er wordt hier in die boycots een out gegeven door een simpele distantiëring, net om geen collectieve bestraffing door te voeren.

Het enigste wat relevant is voor mij in deze discussie is dat er geen rechtlijnigheid bestaat in het Gaza protest.
Duitsland zegt ja, De Wever zegt ja. Maar het festival van Vlaanderen zegt nee in dit geval. Gewoon belachelijk en per persoon of organisatie wat gaan beslissen naargelang zijn afkomst.

Europa is een continent die er geen consensus over vindt en met willekeur dan maar gaat boycotten. µdie daar niets bij winnen.

Als we moeten wachten tot er consensus is in heel Europa vooraleer we actie mogen ondernemen, dan zijn er geen Palestijnen meer om van een genocide te redden.

Ik heb meer dan genoeg acties opgesomd: boycot van legermateriaal en voedselhulp oa. Meer consensus en vooral daadkracht in de top euro landen zou al veel zijn, want op Hongarije etc moet je idd niet rekenen.
Een dirigent weren daarentegen doet niks, ja we kunnen er nog 100 weren en het zal nog niets doen.
Politieke eenheid doet 100x meer; en krijgt de dingen in het echte leven sneller gedaan, ipv aan puur symboolpolitiek te doen.

ps. Ik heb ook nergens gezegd dat landen op zich niets kunnen of moeten doen, gewoon dat je met meer eenheid nog meer gedaan krijgt.

Laatst bewerkt:
Had gelezen dat die Hafsa(waarnemend burgemeester) dreigde met haar ontslag moest het wel doorgaan.

Pro militair ingrijpen. Vredestroepen hadden er al lang moeten zijn.

Anti cultuur en sportboycot. Effect 0.

Een politiek crisisje in België, een diplomatieke rel met Duitsland, 3 dagen frontpage op The Israel Times volgens Avi, en dan beweren dat een culturele boycot 0 effect heeft ...

Het is helemaal geen whataboutism om op voorhand te vragen naar uitwerking van dit "beleid" in situaties die zich nog zullen voordoen. Wie wel, wie niet, wanneer wel en wanneer niet. Zo ga je net whataboutism tegen, door helderheid en voorspelbaarheid.

Discussiëren over de effectiviteit vind je bijzaak. Ik vind dat nogal belangrijk eigenlijk. Het gaat dan imo vooral over de aard van dat effect en of dat het gewenste effect is. En niet het tegenovergestelde zelfs.

Oh nee, een politicus met een eigen politieke agenda verklaart ook iets anders dan experts! Dan zullen de experts wel fout zijn. Mijn excuses. Net zoals Trump, een nog machtiger politicus veel zaken beweert...
Verder onderbouwt dit cherry-picken van individuen je standpunt niet echt he.

Experten wiens expertise niet gestoeld is op metingen/observaties in de natuurlijke wereld, hebben doorgaans evenzeer politieke agenda's.
Een historicus of econoom is op dat vlak iets anders dan een natuurwetenschapper wat mij betreft.

Maar effe Bart De Wever, één van de sterkte politici van onze generatie in België, die dit zinkende schip drijvende tracht te houden, vergelijken met Trump... tja, 'onderbouwt jouw standpunt ook niet echt.'

In de eerste plaats een politicus, die hier zwaar de fout in gaat.

Jouw mening, je mag die hebben. Ik vond het net een héél goede zet, zeker gegeven de band tussen ons land en Duitsland en de impact die de 'boycot' daar leek te hebben.

Ik insinueer niets. Ik hou je alleen een spiegel voor, jij bent degene die mensen wiens enige "fout" is dat ze medeleven met een volk tegen wie een genocide wordt gepleegd monddood probeert te maken door ze systematisch van antisemitisme te beschuldigen, zonder dat daar enige feitelijke grond voor is. En het enige argument dat je daar tegenin kan brengen is dat je niet de enige bent die dat doet.

Je blijft de vergelijking met Dutroux ook, - en opnieuw, ik verdenk je niet van dommigheid dus ik wéét dat je bewust aan het framen bent - foutief voorstellen. De vraag was: is er kant te kiezen aan genocide, anders dan ze veroordelen en ze te voorkomen? En dat heb ik gelijkgesteld met kindermoord. Al zie ik tegelijk ook niet in hoe je precies kan beweren dat ik laster pleeg tegen politici die gezocht worden voor oorlogsmisdaden als ik hun daden vergelijk met kindermoord ... op het moment dat ze effectief de eindverantwoordelijkheid dragen over de moord van 10.000den kinderen.

Voor iemand die in andere threads zonder ironie het woord 'islamofoob' in de mond neemt, schuif je antisemitisme (wat al véél langer bestaat en wél gegrond is in biologisch racisme) wel héél gemakkelijk aan de kant natuurlijk.

In oorlogen in het verleden zijn ook immense aantallen onschuldige slachtoffers gevallen - gisteren nog een video/podcast beluisterd over de Chinese burgeroorlog - inclusief kinderen en ik betreur dat ten zeerste, en verder insinueer je wel degelijk zeer ongepaste zaken als je jouw post herleest. Ik heb mijn mening vrij helder verwoord, cfr. Hamas dat zich eerst maar moet overgeven, en verder ga ik netjes de vraag van de moderatie respecteren om niet verder op het genocide debat in te gaan.

Een politiek crisisje in België, een diplomatieke rel met Duitsland, 3 dagen frontpage op The Israel Times volgens Avi, en dan beweren dat een culturele boycot 0 effect heeft ...

Belangrijkste: 0 doden voorkomen in Gaza.
Banden verbreken met Israëli die mogelijks anti-Netanyahu zijn en wél meer begrip hebben voor de Palestijnen.
Reputatieschade voor België bij onze belangrijkste handelspartner, Duitsland.
Tijdsverspilling in de Belgische politiek die beter naar andere issues zou kunnen gaan, zoals onze begroting of een oorlog die zich effectief op ons continent dreigt te ontwikkelen (Defensie).

Geen nuleffect inderdaad, een negatief effect gewoonweg. Top!

Belangrijkste: 0 doden voorkomen in Gaza.
Banden verbreken met Israëli die mogelijks anti-Netanyahu zijn en wél meer begrip hebben voor de Palestijnen.
Reputatieschade voor België bij onze belangrijkste handelspartner, Duitsland.
Tijdsverspilling in de Belgische politiek die beter naar andere issues zou kunnen gaan, zoals onze begroting of een oorlog die zich effectief op ons continent dreigt te ontwikkelen (Defensie).

Geen nuleffect inderdaad, een negatief effect gewoonweg. Top!
Als je op etisch vlak enkel optreed als het je economisch of op andere wijze positief uitkomt, dan is het je niet voor de ethiek te doen... Sommige mensen bezitten dit nog.
Daarnaast is het zeer vroeg om nu al een balans op te maken over eventueel effect of niet (buiten dat dit uberhaupt zeer moeilijk is).

Verder is de "tijdsverspilling in de politiek" er vooral doordat mensen dit opblazen. Dit had men evengoed kunnen laten passeren als faits-divers. Het lijkt me verder dat De Wever er meer tijd heeft mee versplit dan verschillende andere politici. Het negatieve effect komt eerder door de reactie dan door de actie.

Daarnaast op hierboven, schuif je gewoon het merendeel van de experten aan de kant. Dat is objectief, dat jij dit gewoon doet. Als een merendeel van experten over de kwestie dit zo zeggen, dan is het toch vrij duidelijk, ondanks dat dit inderdaad niet 100% objectief te meten is, zijn er toch heel wat vrij objectieve parameters die afgetoetst kunnen worden aan de definities die men hanteerd. Dat is ook duidelijk wat men doet. "4 van de 5 indicatoren". Dat is een objectivering van de situatie. Dat jij compleet nihilistisch feiten aan de kant schuift, dan komen we weer op het meningen versus feiten verhaal uit. Daar ga ik verder niet op in gaan.

Een politicus gelijk, of boven, een collectief/meerderheid van experten zetten... Tja, ik snap niet dat je dit zelf niet objectiever kunt benaderen.

Laatst bewerkt:
Tjah een premier die de banden met een grote economie als Duitsland wat wil sparen is een waste of time? Had men niemand geweigerd voor dit 'fait divers' was het evenwel geen waste of time ...
Als onze premier zijn energie vooral in onze lokale problemen steekt en dan eens 14 dagen congé neemt is het ook niet goed.
En zo blijven we bezig natuurlijk.

Als je op ethisch vlak enkel optreed als het je economisch of op andere wijze positief uitkomt, dan is het je niet voor de ethiek te doen... Sommige mensen bezitten dit nog.
Daarnaast is het zeer vroeg om nu al een balans op te maken over eventueel effect of niet (buiten dat dit überhaupt zeer moeilijk is).

Verder is de "tijdsverspilling in de politiek" er vooral doordat mensen dit opblazen. Dit had men evengoed kunnen laten passeren als faits-divers. Het lijkt me verder dat De Wever er meer tijd heeft mee verspild dan verschillende andere politici. Het negatieve effect komt eerder door de reactie dan door de actie.

Sommige mensen zijn vooral selectief in hun ethiek en bezorgd hoe dit overkomt bij anderen. Wat pronken dat men 'iets' doet, los van dat het symboolpolitiek is op een fout niveau (Duits orkest (!), met toevallig een Israëlische dirigent).
Bij andere zaken staan ze overigens evenzeer niet stil.

Ik zou in een wereld van realpolitik vooral niet nodeloos optreden als je er noch ethisch (dodental) niets mee bereikt, behalve voornamelijk op je eigen borst kloppen, én zelfs negatieve effecten bereikt: reputatieschade, inclusief bij onze belangrijkste handelspartner, bruggen opblazen.

Jouw conclusie klopt gewoon niet, de negatieve effecten waren er reeds door de actie, De Wever heeft er mogelijks meer het spotlight op gezet, maar ze tevens tenminste wel degelijk nog ingedijkt.

Je moet wel lezen wat er staat.
Avi zie dat mocht de dirigent zich openlijk uitspreken en zeggen dat het land waarvan hij identiteitskaarthouder is een genocide pleegt.

Overigens heel deze culturele boycot zoals jij het wil noemen, heeft 0,0 impact op wat er in Gaza aan het gebeuren is.
Heel die crisis in onze politieke is puur landelijke materie. Heeft niks te zien met Israël en Gaza maar gewoon onze politiek die niet overeen komen en dit aangrijpen om campagne te voeren voor hun eigen gewin.
De diplomatieke rel met Duitsland wederom 0,0 impact op Israël en Gaza, puur onze diplomatieke relatie met Duitsland die op de helling staat. En het lijkt me ook maar logisch dat Duitsland hier de wenkbrauwen fronst en met zijn spierballen rolt.

Het is gewoon 1 grote farce. Totaal een averechts effect gecreëerd.

Ja, een effect hier in West-Europa, omdat er zich hier terecht mensen gaan afvragen wat we hiermee gaan bereiken en of we het individu mogen gaan bestraffen zogezegd voor het collectieve belang/doel. Netanyahu zal hierom niet zijn koers wijzigen.

Eigenlijk gaat het ons immers ook geen bal aan wat iemands politieke voorkeur is als die hiermee niet te koop wil lopen, het is zelfs een regelrechte inbreuk op de privacy om die informatie trachtten te bekomen. Politieke & sexuele voorkeur moeten worden beschouwd & beschermd als zijnde uiterst gevoelige gegevens die je niet zomaar op straat mag gooien tenzij de persoon in questie daar zelf geen issue mee heeft om mee naar buiten te komen natuurlijk. Het afdwingen van een stellingname hier vind ik dan ook zeer ongepast, het voelt zelfs aan als chantage.

Heel dat verhaal staat vervolgens drie dagen voorpagina op de Israel Times en I24 en drijft nog meer mensen op de spits. Dat er binnen die groep eventueel mensen zaten die mogelijks wél oren hadden naar pro-palestijnse argumenten gaat compleet verloren. Een ander mooi voorbeeld zijn studenten en docenten die vandaag in Leuven gaan protesteren tegen samenwerkingsverbanden met Israëlische universiteiten. Nota bene nét diezelfde instituten waar een groot deel van de gelijkgezinde Israëli's zitten. Go figure.
Het is gewoon onnozel om dit incident op zijn eigen te gaan beoordelen. Moest het zich nu afspelen tegen de achtergrond van een regering die voor de rest ook al was het maar een kléin beetje tanden had laten zien ten opzichte van een genocidair extreem-recht regime dan was het al iets anders geweest.

Maar nu? Het wenen staat mij dichter bij dan lachen eerlijk gezegd.

Antisemitisch of racistisch vind ik het niet meteen. Wel kortzichtig.
De beslissing om die dirigent te weren, helpt geen enkele palestijn vooruit.

Intussen heeft Hans Teeuwen zijn show in Gent geannuleerd uit protest: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/09/17/hans-teeuwen-gent-israelische-dirigent/

Ja mannekes, zo blijven we bezig hé.
Niet echt een gemis denk ik. Israël verdediger van het eerste uur die onlangs nog zei dat zeer veel beelden uit Gaza fake zijn. Tja.

Again, misschien moeten we ons meer vragen stellen bij een grote handelspartner die blijkbaar het uitsluiten van één persoon een groter moreel probleem vindt dan 20.000 dode kinderen.

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan