Kapitalisme is het beste systeem dat de wereld tot nu toe gekend heeft. Maar tegelijkertijd een heel vies systeem. Zoals ge zegt, geld als drijfveer brengt het beste in de mensen naar boven... Maar tegelijkertijd ook het slechtste.
Ik vind het logisch dat mensen mogen profiteren van hun succesvol ondernemerschap... MAAR...
1) De winsten die bepaalde ondernemers verdienen zijn buiten proportie. Miljardairs zijn gewoon uitschot in mijn ogen. Zoveel geld hebben en toekijken terwijl er miljarden in armoede leven. Er zou naar mijn mening een cap moeten komen op hoeveel geld 1 persoon welgeteld mag hebben. Je hoeft geen miljard te hebben om deel te nemen aan een "hogere sociale klasse". Zelfs nog geen 100 miljoen in mijn ogen. Alles daarboven zouden ze moeten afromen en oftewel verplicht investeren in zaken voor het algemeen goed. Klinkt nogal communistisch I know.
2) Hun succes gaat (tegenwoordig) ten koste van de werknemer. Niet dat we het hier zo slecht hebben in België, maar het wordt wel slechter en slechter. De zwakste schouders dragen nog altijd de grootste last in de meeste bedrijven. De managers/aandeelhouders profiteren van hun onderdanen en verdienen miljoenen terwijl het gewone voetvolk zich moet stellen met een loontje waar ze amper mee toekomen. De werkdruk wordt alsmaar groter terwijl zij meer en meer verdienen, en wij meer en meer uitgeperst worden door de overheid die op zoek is naar geld om Vind jij dat eerlijk? Zoals ik zei, ondernemerschap mag best beloond worden, maar ik vind gewoon dat hier paal en perk moet aan gesteld moet worden, en de werknemers meer verdienen. Hear hear.