Giro d'Italia 2022

• Onderwerp starter Onderwerp starter Deleted member 14
  • Startdatum Startdatum
  • Tags Tags
    giro

Wie wint de Giro d'Italia 2022?

• Totaal aantal stemmers
    33
  • Opiniepeiling gesloten .
Dan volg je het wielrennen op een lager niveau mss niet. Bij zijn overstap naar Wanty was het al geweten dat hij veel potentieel had. Als je alleen afgaat op overwinningen in de grote koersen,ja dan was hij onbekend voor het grote publiek tot dit voorjaar. In 2021 heeft die een hoop ereplaatsen bijeen gereden in 1.1 koersen. In 1.Pro koersen ook een paar mooie resultaten. Ik kijk elke dag op procycling stats naar de uitslagen van die kleinere profkoersen.
Ja, lijkt mij ook dat sommige grote ploegen dan toch ook niet echt goed wisten wie Girmay was, gezien hij naar Wanty ging.

Dat WK voor beloften heb ik niet echt gevolgd, en vorige 2 wielerseizoenen waarschijnlijk ook een tikkeltje minder door de chaotische kalender soms. Dus ja, voor mij was het pas dit voorjaar dat ik leerde kennismaken met Girmay. Vroeger was ik meer geinformeerd wie bij welke ploeg zat enzovoort, nu is dat een tikkeltje minder, maar het is wel goed genoeg om het te volgen, en een stuk beter dan mijn kennis over voetbalactualiteit.

Ik vond het alleen jammer dat mensen me hier eigenlijk al uitmaakten omdat ik pas kennis leerde maken met Girmay in de E3. Ik bedoel dan leg je de lat zeer hoog om van "een wielerkenner" te spreken, en zijn er waarschijnlijk geen 10000 van dat type in het land, terwijl Vlaanderen wel als het wielerwalhalla wordt gezien.

Ik volg ook niet elke koers, en hetgeen ik het meest volg is het voorjaar. Grote rondes is een beetje minder (niet elke rit op TV kijken bvb.). Kleinere rondes kijk ik nog minder, maar ik heb gewoon meer hobby's, en dit is gewoon iets dat ik meer als kind volgde dan nu (omdat ik nu ook meer andere dingen doe), maar ik blijf het wel volgen, maar in deze mate. Ik geniet nog altijd enorm van de voorjaarsklassiekers, dat vind ik de leukste sportevenementen op een jaar en ik vind dat wielrennen aantrekkelijker is dan vroeger.

Is het echt zo een probleem dat je pas met Girmay leert kennis te maken dit jaar. Ik ben gewoon geen liefhebber van dat soort van "elitair gedoe" waarbij je over een bepaalde kennis moet beschikken om erover te kunnen meepraten. Anders kun je even goed 10 posters toegang geven tot deze thread en de rest uitsluiten. Op zijn minst leren de mensen thuis hem dan nu wel kennen, en het is normaal dat als je G-W wint dat je iets bekender zal zijn dan ervoor dan als je enkele 1.1 koersen wint. Ik ben geen wielerscout, ik moet niet naar 1.1 koersen kijken of naar procyclingstats surfen wat ook niet altijd het volledige verhaal vertelt van een koers.

Laatst bewerkt:
Ik kijk naar het mannelijk prof wielrennen op de weg. Iemand verschijnt pas op mijn radar als hij prestaties afleverd in een prof wegwedstrijd. Als iemand een goeie veldrijder/BMXer/Zwifter/Mountainbiker/piste renner is weet ik dat ook niet. Als iemand bij de juniors de pannen van het dak rijd weet ik dat ook niet (Evenepoel even buiten beschouwing gelaten).

Ik kijk naar het mannelijk prof wielrennen op de weg. Iemand verschijnt pas op mijn radar als hij prestaties afleverd in een prof wegwedstrijd. Als iemand een goeie veldrijder/BMXer/Zwifter/Mountainbiker/piste renner is weet ik dat ook niet. Als iemand bij de juniors de pannen van het dak rijd weet ik dat ook niet (Evenepoel even buiten beschouwing gelaten).
Je volgt dus maar een heel beperkt deel van het wielrenner. Wat niet erg is natuurlijk.
Maar dat beperkt u natuurlijk wel heel erg.

Je volgt dus maar een heel beperkt deel van het wielrenner. Wat niet erg is natuurlijk.

99% van het profpeloton beperkt zich ook tot 1 discipline. En +90% van de jeugdrenners maken toch nooit iets klaar bij de profs. Zoveel mis ik niet hoor.

Het enige wat mij gewoon irriteert is dat er nu weer een "all aboard the hype-train" sfeertje wordt opgestart alsof hij hier heel het peloton bijeen veegt. Het was een straffe sprint maar als je de top 10 bekijkt zie je ook dat de meeste snelle mannen er wel vantussen waren.
Eerste GT. Dan mag je gerust wel een nieuwe coureur een warm hart toedragen en veel over spreken, als hij het goed doet.
Met vollen bak in het wiel zitten, zie ik zelfs voor een neo-GT' niets mis in.
We kennen Van Aert en Van Der Poel als twee mannen die altijd koers willen maken, maar soms zou je toch willen dat ze eens wat berekender rijden.
Ik kan me vergissen, maar GVA reed vóór zijn drie goede jaren hetzelfde als die mannen. Over een andere boeg gegooid en zette zich in het rijtje van de top-tien beste Belgische coureurs van deze eeuw. Als Girmay op deze leeftijd al een sluwe vos is, dikke chapeau.
Had er eentje zien passeren elders op zijn blessure: 'Grim Eye' :laugh:.

Degene die Girmay pas ontdekt hebben na het dit voorjaar volgen het wielrennen toch niet zo close. 1ste zwarte afrikaan die echt een topper is. Natuurlijk springt de media daarop. Ik vind hem ook vrij sympathiek en down to earth overkomen.
Gatekeeping much :unsure: Wat maakt het uit sinds wanneer iemand een renner kent? Het is niet omdat jij en ik de uitslagen van de Tropicale Amissa Bongo en Tour de Rwanda checken, dat eenieder die dat niet doet niet mag claimen dat hij iets van wielrennen kent.

Natuurlijk kan je hem als wielerfan kennen van de vorige jaren, maar als je zoals zovelen vooral de World Tour en dan wat continentale koersen in West-Europa volgt, is het volgens mij niet abnormaal dat je hem tot dat WK of dit voorjaar niet kende.

Laatst bewerkt:
Ik kan me vergissen, maar GVA reed vóór zijn drie goede jaren hetzelfde als die mannen. Over een andere boeg gegooid en zette zich in het rijtje van de top-tien beste Belgische coureurs van deze eeuw. Als Girmay op deze leeftijd al een sluwe vos is, dikke chapeau.
Je moet GVA natuurlijk ook niet gaan vergelijken met Mathieu of Wout hè. Daar is toch nog altijd een verschil qua intrinsiek talent.

En attractief koersen betekent niet dat je te veel moet woekeren met uw krachten, waar je Mathieu en Wout toch nog regelmatig op betrapt. Ik heb genoeg situaties gezien waar ik vond dat bv. Wout het wel wat minder aan mocht doen.

Geen idee of Girmay van nature een sluwe vos is natuurlijk, dat zal uiteindelijk de toekomst moeten uitwijzen. Het kan gewoon zijn dat hij van 't weekend gewoon niet beter kon. We weten ook niet of Girmay een solo in de benen heeft zoals Wout en Mathieu dat al wel bewezen hebben, dat zijn uiteindelijk ook dingen die we nog moeten ontkennen.

Dan volg je het wielrennen op een lager niveau mss niet. Bij zijn overstap naar Wanty was het al geweten dat hij veel potentieel had. Als je alleen afgaat op overwinningen in de grote koersen,ja dan was hij onbekend voor het grote publiek tot dit voorjaar. In 2021 heeft die een hoop ereplaatsen bijeen gereden in 1.1 koersen. In 1.Pro koersen ook een paar mooie resultaten. Ik kijk elke dag op procycling stats naar de uitslagen van die kleinere profkoersen.
Het is toch vooral achteraf dat mensen afkomen met bepaalde uitslagen waarbij ze gezien hadden hoeveel potentieel hij niet had.
In 2020 werd hij 2e in Laigueglia, 12 Italianen bij de eerste 15 en 2 WT-renners op 15. Dat niveau moeten we dus ook niet teveel overschatten. Voor 2020 eindigt hij dan in CQ ranking tussen de namen Mosca en Paret-Peintre. In 2021 eindigt hij 9e in Laigueglia en 7e in de Drome Classic. Tenzij een 101e plaats in de Waalse Pijl blijk geeft van megaveel talent zie ik niks dat hem een jaar later aan de top zou plaatsen in de WT.

Het is vooral na de corona break en bij Wanty dat hij een serieuze stap vooruit heeft gezet. Maar dat hij in 2022 plots zijn voet zou zetten naast een VDP in ritten zoals vandaag, wie dat er in 2020 in gezien heeft zuigt toch ook maar wat uit zijn duim.

VDP heeft vandaag toch ook weer dom gekoerst. Zet je na die helling in Girmay zijn wiel, laat Wanty het werk doen. Waar dacht hij in die afdaling naartoe te rijden ofzo? Dan wil ik de sprint nog wel eens zien. Voor ons als toeschouwer is het wel leuk natuurlijk.

Het is toch vooral achteraf dat mensen afkomen met bepaalde uitslagen waarbij ze gezien hadden hoeveel potentieel hij niet had.
In 2020 werd hij 2e in Laigueglia, 12 Italianen bij de eerste 15 en 2 WT-renners op 15. Dat niveau moeten we dus ook niet teveel overschatten. Voor 2020 eindigt hij dan in CQ ranking tussen de namen Mosca en Paret-Peintre. In 2021 eindigt hij 9e in Laigueglia en 7e in de Drome Classic. Tenzij een 101e plaats in de Waalse Pijl blijk geeft van megaveel talent zie ik niks dat hem een jaar later aan de top zou plaatsen in de WT.

Het is vooral na de corona break en bij Wanty dat hij een serieuze stap vooruit heeft gezet. Maar dat hij in 2022 plots zijn voet zou zetten naast een VDP in ritten zoals vandaag, wie dat er in 2020 in gezien heeft zuigt toch ook maar wat uit zijn duim.

VDP heeft vandaag toch ook weer dom gekoerst. Zet je na die helling in Girmay zijn wiel, laat Wanty het werk doen. Waar dacht hij in die afdaling naartoe te rijden ofzo? Dan wil ik de sprint nog wel eens zien. Voor ons als toeschouwer is het wel leuk natuurlijk.

Girmay klopt op zijn 19e Greipel en Bonifazio in spurts en kletste tegelijkertijd bergop Foss en Van Wilder uit het wiel in de Ronde van de Toekomst. Klopt echt niet dat hij pas bij Wanty in het oog sprong. Is echt een mirakel (ofja, puur omdat hij Afrikaan is) dat die toen al niet opgepikt werd door een WT ploeg. Een Europeaan, Amerikaan of Australiër met die resultaten wordt meteen binnen gehaald door een grote ploeg. Nu vond hij onderdak bij DELKO. Die CQ ranking aanhalen is wel een beetje onnozel aangezien die eigenlijk in die tijd nog geen volledig Europees programma kon rijden. Zijn prestaties voor een 20 jarige die bij een klein Frans ploegje reed toen waren gewoon heel goed. Dat hij veel potentieel had, kon je toen echt wel al zeggen. Maar dat hij dan weer zo een stappen zou zetten, kan natuurlijk niemand weten. Niemand heeft een glazen bol maar ik denk ook niet dat iemand hier doet alsof dat hij dat allemaal had voorspeld. Ik merk gewoon dat er heel wat mensen (niet per se hier) een beetje doen alsof die jongen uit het niets komt, dat is natuurlijk absoluut niet het geval.

En vooraleer ik verkeerd begrepen wordt. Ik verwacht echt niet dat elke koersliefhebber jongerencategorieën of kleinere koersen volgt. De enige reden dat ik dat kan volgen is omdat het deels met mijn job te maken heeft. Anders zou ik het ook niet doen. Ik blijf het gewoon vreemd vinden dat grote ploegen die jongen geen kans hebben gegeven. Perfect voor Wanty uiteindelijk natuurlijk.

Ivm met waarom grote ploegen biniam niet hebben binnengehaald is vooral voor visums te regelen vermoed ik. Het is een heel groot werk en je bent normaal niet altijd zeker (zeker bij onbekendere renners ) of ze wel aan de start gaan raken

Ivm bini Hype

Vooral een probleem dat ze spreken in media over eerste Afrikaan zorgt voor doorbraak.
Ze bedoelen eerder zwarte man.

Zuid Afrika heeft er toch al een handje vol naar de tour kunnen sturen en met rit en geel succes en eigenlijk is ook Froome een geboren en opgegroeide Afrikaan.

Geen enkele WT-prof komt uit het niets. Toen Vermeersch vorig jaar 2e werd in Roubaix las je ook dat hij het jaar ervoor wel al 4e werd in de Brussels Cycling Classic, hij kan nog sprinten ook! Dan gaat men altijd op zoek naar bepaalde voortekenen.

Die CQ ranking is net wél voordelig voor renners die kleinere koersen rijden. Een ritzege in de Ronde van Rwanda brengt meer punten op als pakweg 3e worden in een rit in Parijs-Nice.

En hoeveel renners schieten er van de jeugd door naar een niveau waarop ze een WT koers kunnen winnen? 2 of 3 per jaar waarschijnlijk... laat staan echte wereldtoppers.
Tegenwoordig is de beloften cat veel belangrijker omdat ze ook daar bijna allemaal al als profs leven en trainen, je kan dus veel beter inschatten wat het potentieel van een renner is waar dat pakweg 10 jaar geleden nog vooral puur giswerk was door niveauverschillen in omkadering, training en levensstijl in het algemeen.
Junioren on the other hand blijft wel één grote shitshow natuurlijk. Ok, Remco was uiteraard uitzonderlijk maar vaak is het daar ook moeilijk om in te schatten of bepaalde gasten écht goed zijn of dat ze gewoon voor zitten op hun groeicurve, dat speelt bij beloften veel minder.

En hoeveel renners schieten er van de jeugd door naar een niveau waarop ze een WT koers kunnen winnen? 2 of 3 per jaar waarschijnlijk... laat staan echte wereldtoppers.
Tegenwoordig is de beloften cat veel belangrijker omdat ze ook daar bijna allemaal al als profs leven en trainen, je kan dus veel beter inschatten wat het potentieel van een renner is waar dat pakweg 10 jaar geleden nog vooral puur giswerk was door niveauverschillen in omkadering, training en levensstijl in het algemeen.
Junioren on the other hand blijft wel één grote shitshow natuurlijk. Ok, Remco was uiteraard uitzonderlijk maar vaak is het daar ook moeilijk om in te schatten of bepaalde gasten écht goed zijn of dat ze gewoon voor zitten op hun groeicurve, dat speelt bij beloften veel minder.
Er speelt zoveel meer mee. Sommigen slaan de beloften over en gaan rechtstreeks naar het profpeloton.
En sommigen doen heel de beloftecategorie uit en krijgen nauwelijks een profcontract om pas op hun 29-30 echt iets te winnen. Dan heb je nog steengoeie renners nodig die in dienst van kunnen rijden, ook zij moeten gescout worden en maken inherent deel uit van een sterke ploeg.

Er speelt zoveel meer mee. Sommigen slaan de beloften over en gaan rechtstreeks naar het profpeloton.
En sommigen doen heel de beloftecategorie uit en krijgen nauwelijks een profcontract om pas op hun 29-30 echt iets te winnen. Dan heb je nog steengoeie renners nodig die in dienst van kunnen rijden, ook zij moeten gescout worden en maken inherent deel uit van een sterke ploeg.
Quasi alle renners die bij de jeugd al zuiver en alleen in dienst rijden komen op WT niveau gewoon tekort. De WT is bezaaid met knechten die bij de jeugd alles kapot reden maar eens bij de grote jongens zich moesten beperken tot niet veel meer dan volgen en met veel geluk ontsnappingen kleur geven.

Terug
Bovenaan