Giro d'Italia 2023

Dianese wijkt daar toch van zijn lijn af (begaat het manoeuvre) en raakt met zijn achterwiel Cavendish zijn voorwiel, hij probeert ergens in een gat te kruipen waar er geen plaats is. Dus terecht DQ volgens mij.

Dit is iets dat heel vaak gebeurt in een sprint achter diegene die op kop zitten. Ik herinner mij sprints van bvb Ewan in de Tour waar hij ook zo tussen veel renners laveert maar waar er niemand geraakt wordt. Nu heeft Dainese de pech dat hij Cavendish raakt. Kan je een DQ van maken maar dan moet je het (voor mij) altijd doen ook als er geen valpartijen door gebeuren

Dit is iets dat heel vaak gebeurt in een sprint achter diegene die op kop zitten. Ik herinner mij sprints van bvb Ewan in de Tour waar hij ook zo tussen veel renners laveert maar waar er niemand geraakt wordt. Nu heeft Dainese de pech dat hij Cavendish raakt. Kan je een DQ van maken maar dan moet je het (voor mij) altijd doen ook als er geen valpartijen door gebeuren
En ik vind vooral dat ze beiden praktisch hetzelfde doen. Als Cavendish nu in een rechte lijn bleef rijden/sprinten zou ik het nog kunnen begrijpen, maar nu niet echt.

Dainese doet toch zowat hetzelfde als Kirch. Als Evenepoel valt is het omdat hij op zij kijkt, Cav kijkt hier voor zich uit en ziet dus Dainese opschuiven en dan is het plots Dainese schuld. Beiden toch eerder jammerlijke race incidenten. Kirch wilt naar de kop en Dainese wilt in het gat en jammer genoeg rijd telkens iemand met zijn voorwiel tegen hun achterwiel.

Ik snap zelf niet dat je de oorzaak bij Kirsch kunt leggen ?
Wat Remco doet kan je een beetje vergelijken dat je op de autosnelweg een vak naar rechts opschuift , zonder pinker te gebruiken en je kijk naar links. Terwijl Kirsch net op dat vak was gekropen en al met de helft van zijn auto voor Remco zijn BMW was.

Ik zou zeggen probeer het eens op de Antwerpse ring en probeer dat maar uit te leggen aan de verzekering dat je niet in fout bent.

we zitten op net geen 100m van de streep.
Cavendish had nog altijd positie voor een goed resultaat en wat UCI punten die voor Astana broodnodig zijn.
Hij mag daar toch nog volledig voor zijn plaatsje gaan, hij zoekt gewoon de slipstream van Milan terug op voor zijn top 10 plaats.
Hij doet daar niks verkeerd mee, renners achter zich hindert hij hier 0.0 mee (die trappen vol door).

Maar wat dan het belangrijkste is en het grote verschil met Remco / Ewan

Dainese en Cav voelen elkaar letterlijk !
Cavendish houdt zich letterlijk in als hij dainese voelt (trapt niet meer) , als hij echt wilt blijft hij duwen naar rechts.
(Dat kan hij en heeft hij in het verleden wel eens durven doen).
Dainese voelt dus Cav ook die er zo goed als naast zit, maar heeft meer snelheid, houdt zich niet in en gaat toch heel snel naar links terwijl Cav er nog geen seconde ervoor naast hem zit. Dit zorgt dus voor de valpartij en niet dat Cav naar rechts gaat en is de reden van de achteruit plaatsing.

Dat cavendish naar rechts gaat zorgt ervoor dat de situatie zich voordoet , maar is niet de oorzaak van de valpartij.
Dainese moest zich daar dus ook inhouden ondanks dat het vooral cavendish die naar rechts inschuift.

Voor mij hoefde de declassering ook niet perse , maar ik vind ze wel te begrijpen.

Ewan heeft letterlijk maar 1 winnende TDF sprint denk ik dat hij echt slalomt tussen de renners
Ewan doet dit zonder iemand aan te raken, hinderen of zelf maar iemand zijn evenwicht te laten verliezen
Ziet er misschien roekeloos uit maar toch een vrij groot verschil...

we zitten op net geen 100m van de streep.
Cavendish had nog altijd positie voor een goed resultaat en wat UCI punten die voor Astana broodnodig zijn.
Hij mag daar toch nog volledig voor zijn plaatsje gaan, hij zoekt gewoon de slipstream van Milan terug op voor zijn top 10 plaats.
Hij doet daar niks verkeerd mee, renners achter zich hindert hij hier 0.0 mee (die trappen vol door).

Maar wat dan het belangrijkste is en het grote verschil met Remco / Ewan

Dainese en Cav voelen elkaar letterlijk !
Cavendish houdt zich letterlijk in als hij dainese voelt (trapt niet meer) , als hij echt wilt blijft hij duwen naar rechts.
(Dat kan hij en heeft hij in het verleden wel eens durven doen).
Dainese voelt dus Cav ook die er zo goed als naast zit, maar heeft meer snelheid, houdt zich niet in en gaat toch heel snel naar links terwijl Cav er nog geen seconde ervoor naast hem zit. Dit zorgt dus voor de valpartij en niet dat Cav naar rechts gaat en is de reden van de achteruit plaatsing.

Dat cavendish naar rechts gaat zorgt ervoor dat de situatie zich voordoet , maar is niet de oorzaak van de valpartij.
Dainese moest zich daar dus ook inhouden ondanks dat het vooral cavendish die naar rechts inschuift.

Voor mij hoefde de declassering ook niet perse , maar ik vind ze wel te begrijpen.

Ewan heeft letterlijk maar 1 winnende TDF sprint denk ik dat hij echt slalomt tussen de renners
Ewan doet dit zonder iemand aan te raken, hinderen of zelf maar iemand zijn evenwicht te laten verliezen
Ziet er misschien roekeloos uit maar toch een vrij groot verschil...
ik had niet alleen over winst van Ewan, maar ik herinner mij nog sprints van hem waar hij slalomt tussen renners (niet perse voor de winst) en ook nog ander renners die sneller opkomen en dan moeten slalommen tussen de andere renners door. Meestal loopt dit goed af omdat er dan iemand inhoudt of omdat er net wat ruimte opengaat waar ze dan net wel kunnen induiken. Nu is het gewoon jammer voor Cavendish

Evenepoel heeft inmiddels ook de hand in eigen boezem gestoken en zijn excuses aangeboden. Dat heeft De Jongh laten weten aan Het Nieuwsblad. “Remco heeft zich geëxcuseerd bij Alex en Mads, nadat hij de beelden had gezien van bovenaf. Het was erg ongelukkig natuurlijk. En Remco was gefrustreerd vlak na die val.”

Kirsch had zich ook komen excuseren bij Remco gisteren aan de bus. Ik vind dat toch altijd opvallend hoeveel respect wielrenners voor elkaar hebben en hoe ze met elkaar omgaan. Altijd mooi om te zien.

Evenepoel heeft inmiddels ook de hand in eigen boezem gestoken en zijn excuses aangeboden. Dat heeft De Jongh laten weten aan Het Nieuwsblad. “Remco heeft zich geëxcuseerd bij Alex en Mads, nadat hij de beelden had gezien van bovenaf. Het was erg ongelukkig natuurlijk. En Remco was gefrustreerd vlak na die val.”

Kirsch had zich ook komen excuseren bij Remco gisteren aan de bus. Ik vind dat toch altijd opvallend hoeveel respect wielrenners voor elkaar hebben en hoe ze met elkaar omgaan. Altijd mooi om te zien.

Het gaat allemaal zo snel, zeker tijdens de organisatie van de massasprint. Het is dan niet onbegrijpelijk dat het voor de renners zelf niet altijd even duidelijk is wat er gebeurd is. Enige wat ze kunnen doen is handjes schudden en hopen dat iedereen er zonder al te veel kleerscheuren vanaf komt.

En er wordt nu eenmaal meer uitvergroot als het over de Remco's van deze wereld gaat, ik hoop in ieder geval dat er geen blijvende schade is. Wat waarschijnlijk niet gezegd kan worden van die filmende toeschouwer zijn onderarm :eek:

Deed Cavendish een paar seconden ervoor niet gewoon hetzelfde?
Nee toch? Het enige wat je Cav kan verwijten is dat hij iets verder naar rechts komt dan strikt nodig (om de slipstream van Milan te nemen). Maar hij hindert op geen enkel moment iemand... hij doet de deur dicht voor Dainese maar op een 100% regelementaire manier en volgens mij ook niet met de intentie om Dainese in te sluiten maar vooral om de slipstream van Milan te nemen.

Dainese, zoals @Obi Wan Kenobi hierboven al zegt, móet wel gevoeld hebben dat Cav daar zit. Moet dus gewoon zijn lijn houden en inhouden, das klote maar er zijn zoveel sprints waar sprinters niet voluit kunnen gaan omdat ze ingesloten geraken. Nogmaals, ik denk niet dat het echt opzettelijk was, eerder een beetje optimistisch van Dainese maar hij duikt toch wel in een gat waar er geen is. Uiteindelijk nog een wonder dat het juist Cav is die valt want zonder hoerechance zoals gisteren gaat daar 10man over...

Dat is mooi maar het zou leuk zijn moesten ze dan niet eerst Alex "het was al mijne maat niet" Kirsch zijn naam zo door het slijk halen. :unsure:
Dat Remco gefrustreerd reageert na die val, dat snap ik, dus diens reactie gisteren snap ik ergens nog. Vallen is niet leuk, zeker niet als je er al eens gelegen hebt die dag. Dat die net na de rit iets zegt tot daaraan toe nog. Het siert hem ook dat hij nadien zelf toe geeft dat hij niet 100% vrijuit ging.

Maar dat Vervaecke gisteren, die niet eens betrokken partij is, zonder echt goed te weten wat er gebeurd is het nodig vind van nog even na te trappen op Kirsch dat was vér beneden alle pijl. Zoveel respect is er dan, dat het vaak vooral van één kant moet komen... jammer.

Dat is mooi maar het zou leuk zijn moesten ze dan niet eerst Alex "het was al mijne maat niet" Kirsch zijn naam zo door het slijk halen. :unsure:
Dat Remco gefrustreerd reageert na die val, dat snap ik, dus diens reactie gisteren snap ik ergens nog. Vallen is niet leuk, zeker niet als je er al eens gelegen hebt die dag. Dat die net na de rit iets zegt tot daaraan toe nog. Het siert hem ook dat hij nadien zelf toe geeft dat hij niet 100% vrijuit ging.

Maar dat Vervaecke gisteren, die niet eens betrokken partij is, zonder echt goed te weten wat er gebeurd is het nodig vind van nog even na te trappen op Kirsch dat was vér beneden alle pijl. Zoveel respect is er dan, dat het vaak vooral van één kant moet komen... jammer.
Klopt helemaal.

Menselijk natuurlijk. De stress, spanning en adrenaline zindert nog wat na, dan worden de reacties eerder al eens wat emotioneel ipv rationeel. Maar je moet daar toch wat voorzichtig mee zijn idd, zeker als renner die niet rechtstreeks betrokken is. Zo smeer je sommige renners misschien een reputatie aan die niet helemaal terecht is.

Dat is ook het mooie aan het wielrennen natuurlijk, dat de renners zo kort na de finish nog bereikbaar zijn, maar als ploegleider zou ik dat niet altijd graag zien, denk ik.

Nu ja, case closed.

Saai parcours vandaag net als gisteren. De compensatie zal er wel zijn in week 3 maar had toch iets spannender verwacht voor de eerste week.

Giro parcours dit jaar in het algemeen is eigenlijk echt teleurstellend. Nauwelijks murito's. Geen korte bergop aankomstjes voor punchers. Nauwelijks vluchtersritten waar nog klimmetje aan het einde zit. Iedereen zag die Giro as zwaar omdat er puur naar hoogtemeters gekeken werd, maar als die elke keer in de eerste helft van een sprintrit liggen maakt dat allemaal nauwelijks uit hé. Helpt ook niet dat de snelste sprinters hier (Groves en Pedersen) ook goed bergop rijden. Voor Alpecin bv 0,0 reden om door te trekken.

3e week zal wel heerlijk zijn, maar zelfs daar zitten nog 2 volledig vlakke ritten in.

Schone uitzichten wel ja. Maar buiten de hoogte die misschien een invloed zal hebben zijn enkel de laatste paar km morgen lastig hoor. Veel gaan we niet te zien krijgen vrees ik.

giro-d-italia-2023-stage-7-climb-n6-00ce195f11.jpg

Je bent al even aan het klimmen voor je aan de laatste 5km aankomt natuurlijk. 5% mag dan wel niet veel zijn maar dat hakt er toch in na 180km koers en wetende dat je op het einde nog een kilometer aan 9,7% moet doen.

Geloof dus maar gerust dat de imperatore er zal inhakken.

Valt toch al bij al mee deze eerste 5 dagen ?

Rit 4 was toch de max ?
78 km gevecht om in die vroege vlucht te raken
En daarna nog een mooi gevecht in de laatste 7 km

Ok het is niet met de hoofdlaureaten , maar tot nu de mooiste rit van deze giro !

en Je moet de sprinters ook iets gunnen en we hebben nu al 3x een andere winnaar gehad en iedere keer in andere omstandigheden en er volgen er niet zoveel meer.

Ik vind het een prima begin, lekker opbouwend.

Maar als remco strak in rit 7 duidelijk de sterkste is en in de tijdrit in etappe 9 nog eens 1 of 2 minuten pakt.
Dan wordt een vrij saaie giro denk ik voor het algemeen klassement.

Rit 4 was toch de max ?
"De max" vind ik toch echt enorm overdreven.
Ja de eerste 80km waren tof om te zien (omdat QS dom reed), maar daarna wilt je wel gewoon exact hoe alles ging lopen.
Paret Peintre voor Leknessund, die roze pakt en de klassementsrenners die helemaal niets doen.

giro-d-italia-2023-stage-7-climb-n6-00ce195f11.jpg

Je bent al even aan het klimmen voor je aan de laatste 5km aankomt natuurlijk. 5% mag dan wel niet veel zijn maar dat hakt er toch in na 180km koers en wetende dat je op het einde nog een kilometer aan 9,7% moet doen.

Geloof dus maar gerust dat de imperatore er zal inhakken.

Zeg toch ook helemaal niet dat dat niet lastig is of dat er geen verschillen gaan zijn, maar de kans dat je iets zit buiten de laatste 3km is gewoon héél klein. Ineos is zowat de enige hoop.

Ah kijk eens het zonnetje schijnt, mooi.

Ik denk toch wel dat je wat tot nu toe is geweest niet mag onderschatten zo'n lange rit in de regen kruipt toch in de kleren en die bergen mogen dan wel in het begin liggen 2 dagen geleden hebben ze er wel over gevlamd het tempo ligt hoog. Dat een van deze ritten een bergje op het einde mocht hebben om een puncher eens een kans te geven dat mocht inderdaad wel maar dit wordt gewoon een zware Giro.

Gran Sasso is een draak van een klim maar prima voor in de eerste week.

Het hoort trouwens wel niet om na 4ritten in lijn al te komen klagen over de spektakelwaarde.

Terug
Bovenaan