Grasmaaier voor zijkanten

Horse

Well-known member
Ik heb een paar weken geleden iets gekocht om de zijkanten van mijn tuin te maaien. Maar dat werkt blijkbaar met rode plastieken dingetjes die ronddraaien, maar die schieten altijd af. Dit is echt niets voor mij. Bestaat er iets waarmee je makkelijk de zijkanten van een tuin kan maaien? Zo om de 3 minuten dat plastieken ding vervangen is echt frustrerend :D

Indien niet mogelijk moet je uitkijken naar 'bosmaaiers' die of een vast blad hebben of met een soort dikkere staaldraad werken.

Je hebt ook grasscharen. Handmatig of accu en met steel of zonder steel.

Een Japanse sikkel is ook wel interessant als je niet te veel moet doen anders heb je ook nog een zeis.

Ik had ooit hetzelfde voor, en heb dan van een collega de tip gekregen om gewoon een simpele grasschaar te gebruiken. En dat werkt eigenlijk best goed.

Ik heb een paar weken geleden iets gekocht om de zijkanten van mijn tuin te maaien. Maar dat werkt blijkbaar met rode plastieken dingetjes die ronddraaien, maar die schieten altijd af. Dit is echt niets voor mij. Bestaat er iets waarmee je makkelijk de zijkanten van een tuin kan maaien? Zo om de 3 minuten dat plastieken ding vervangen is echt frustrerend :D

Das toch op een bobijntje? Opt knopje drukken, er aan trekken en das weer op lengte?

Das toch op een bobijntje? Opt knopje drukken, er aan trekken en das weer op lengte?

Ja idealiter wel. Normaliter zelfs door de grond te gebruiken om daarop te drukken.

Maar ik heb toch ook om de 4 botten voor dat je dat ding kunt omdraaien, elektriciteit uittrekken, die bobijn eruit halen / kapje eraf halen, en dan wat zitten klooien om dat doorzichtig draadje terug in zijn oogje te steken met wat extra lengte. Om dan alles terug in elkaar te steken. Om te draaien die elektriciteitskabel terug in te steken en 3 minuten later hetzelfde opnieuw te mogen doen.

Ik heb nu gewoon de kanten afgestoken, schoffel er wat door en voor de rest foert... terwijl mijn grasmachine over dat stukje zand rijdt.

Vroeger had ik ook zo'n goedkope brol van de Gamma met een draad. Om de 5 min aan dat spel prutsen.

Nu heb ik een deftige van Black and Decker, met batterij. Al 2 jaren gebruikt en heb giga veel kanten en bomen etc. Nog nooit issues mee gehad. En het bobijntje spoelt zichzelf automatisch af als het draadje afbreekt ! https://www.coolblue.be/nl/product/761958/black-decker-st182320-qw.html

Ik heb ook een accu bosmaaier van Stihl met een mes onderaan (gelijkaardig aan dit https://www.stihl.nl/nl/p/grastrimm...0-ap-systeem-47850#zonder-accu-en-lader-47850). Maar dat heeft zoveel kracht en een bloot mes. Als je dat voor je kanten gebruikt, gaan de vonken ervan spatten of je draad in stukken zijn. Of als je het rond bomen gebruikt, gaan je bomen <2cm in 2 zijn of serieus beschadigd zijn...

Vroeger had ik ook zo'n goedkope brol van de Gamma met een draad. Om de 5 min aan dat spel prutsen.

Nu heb ik een deftige van Black and Decker, met batterij. Al 2 jaren gebruikt en heb giga veel kanten en bomen etc. Nog nooit issues mee gehad. En het bobijntje spoelt zichzelf automatisch af als het draadje afbreekt ! https://www.coolblue.be/nl/product/761958/black-decker-st182320-qw.html

Ik heb ook een accu bosmaaier van Stihl met een mes onderaan (gelijkaardig aan dit https://www.stihl.nl/nl/p/grastrimm...0-ap-systeem-47850#zonder-accu-en-lader-47850). Maar dat heeft zoveel kracht en een bloot mes. Als je dat voor je kanten gebruikt, gaan de vonken ervan spatten of je draad in stukken zijn. Of als je het rond bomen gebruikt, gaan je bomen <2cm in 2 zijn of serieus beschadigd zijn...

Ik heb ook die van Black & Decker of in ieder geval een model dat er heel goed op lijkt, nog nooit gehad dat er iets van vloog.

Die met de plastieken mesjes is rommel. Dat moet je idd om de haverklap vervangen.

Beter eentje aanschaffen met bobijn/draad. Kunststof draad (vierkante pakken ipv rond als je kan kiezen) en dat kun je gewoon uittrekken of dat gebeurt vanzelf.

Ijzeren draad is niet nodig. Gaat trouwens afbreken en ik dacht zelf dat dat überhaupt verboden is.

Metalen mes voor kanten is ook niet aan de orde. Dat zijn geen grastrimmers meer maar echt bosmaaiers. Ben je ook niets mee voor gras

Ik moet natuurlijk ook opletten dat ik de blauwe stenen van mijn terras niet beschadig. Idem voor onze tuinafsluiting. Iemand een link welke ik best koop?

Voor de kanten te maaien gebruik ik hier nog altijd de bosmaaier die we gekocht hadden om destijds de bouwgrond proper te maken. In plaats van het mes heb ik er wel de draadkop op gezet (dat werkt echt 10x gemakkelijker dan het mes). Die heeft dikkere draad dan de normale, ik vermoed omdat de motor krachtiger is dan die van een kantenmaaier. Dat werkt prima, al zou ik voor alleen kanten te maaien een specifieke kantenmaaier nemen. Die zal lichter zijn, en minder trillen (of niet in het geval van een elektrische).

Paar weken geleden gekocht en doet gewoon wat het moet zonder geklooi met die draad. Voor dat geld kan je alleszins niet sukkelen.
Ik heb deze gekocht en zopas getest, maar het stopcontact (mijn verlengdraad dus) komt zeer makkelijk los op de grastrimmer 😪

De draad schiet wel niet af, dus dat is wel in orde. Nu nog een manier vinden om mijn verlengsnoer er vast op te plaatsen…

Zit geen draad aan, is rechtstreeks de verlengkabel op het toestellen inpluggen.

Achteraan aan de bediening is er een opening waar je de verlengkabel is kan rond lussen. Zo dus: https://static.gamma.be/dam/167578/123
Ik heb zoiets om daar aan te koppelen

1 kant in het toestel, die lus, en dan andere kant in de verlengdraadrol.

Ik heb deze:

Is wel met verlengdraad te doen maar dat stoort me niet. Heb de messen zelfs nog nooit nodig gehad, de stalen draad gaat los door de dik begroeide bloemenweide.
Ik heb dezelfde hier.

De draden die erbij zitten zijn maar matige kwaliteit. Na half uurtje hoog onkruid/stug gras blijft er maar 1/3 meer over van de draad en moet je hem vervangen. Laatst met het mes geprobeerd en gaat veel beter. Je kan er zelfs mee rond houden paaltjes en langs houten speeltuig zonder te beschadigd.

Toestel is wel te krachtig om nauwkeurig kanten te maaien. Beter geschikt als echte bosmaaier.

Terug
Bovenaan