Ik begrijp wat je bedoelt, maar het probleem is dat daarom "humor" de manier is om controverses te verkopen natuurlijk. Je beinvloedt met humor het maatschappelijk debat, en in een positie als Chris Rock of eender welke humorist, en vooral op een podium als dit, is dat van belang. Bepalen wat kan en wat niet kan, is niet eenvoudig. Dat begrijp ik. Maar als alles kan, dan is "humor" geen "humor" maar een systematische manier om te beledigen. Ik denk dat herhaling van grappen maken daarin een zwaartemeter kan zijn, en dat gebeurt bij pesten bijvoorbeeld ook. Een pester zal ook zijn pestgedrag legitimeren op die manier. Het was maar een grapje hoor. Maar als het herhaaldelijk en systematisch gebeurt, en geen rekening wordt gehouden met de feedback van bvb. de gepeste dan is het geen humor. Oké, hier weten we niet wat er publiek gebeurt en wat er aan voorafging en kan je het argument maken dat Smith niet duidelijk heeft gezegd aan Rock: "dit kan niet, dit is kwetsend", maar direct overgaat tot de slag. Maar ik weet niet of Smith en Rock elkaar al kennen, en als je een grap maakt over "één van de Smiths", dan denk ik dat je als humorist ook wel wat research doet naar dat toe, zeker als je ze maakt op een podium als dit.
En humor, zeker onbeperkte humor, is absoluut een wapen, en een sterker verbaal wapen, dan het gewoon rechtuit zeggen omdat humor zoiets heeft van: "dit kan gezegd worden terwijl het minimaliseerd kan worden onder het mom van humor", maar uiteindelijk wordt het wel gezegd. Voor politieke doeleinden bijvoorbeeld is humor niet te onderschatten, en wat kan in humor en wat niet kan in humor, vormt ook de maatschappij en de tolerantie naar elkaar toe, ook als de humorist de positieve doeleinden had, kan het verkeerd geïnterpreteerd worden bij het publiek die er dan slechte doeleinden mee hebben of dit zo omzetten. Ik denk dat mensen onderschatten hoe vormend zoiets kan zijn.
Ok excuses, misschien moeten er wat posten verplaatst worden. Ik weet niet waar welk topic precies. Maar ik zal voorlopig niet hier (meer) reageren.