Er zijn grenzen vind ik persoonlijk. Als iemand complottheorieën verspreidt of bewust propaganda of fake informatie verspreidt, valt dat dan nog onder het recht op vrije meningsuiting. Ik zag een column van Bjorn Soenens, was niet alles met akkoord omdat ik een deel van zijn betoog hypocriet vind, en wat feit is en wat geen feit is ook subjectief is, maar Soenens daar geen rekening mee houdt of niet voldoende. En wat fake of correct is, is soms niet zo eenduidend. Er valt veel over te zeggen, maar ik ga dit even linken https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/03/24/de-verwoestende-kracht-van-propaganda-en-nepnieuws/Ja, het recht op vrije meningsuiting (buiten rechtstreeks oproepen tot geweld of "brand" roepen in een menigte) moet absoluut zijn en mag zeker nooit bestraft worden met geweld.
Ik vind het niet zo vanzelfsprekend zoals jij zegt. Ook jij hebt het over "buiten rechtstreeks oproepen tot geweld of "brand roepen in een menigte). Wat jij misschien als obvious ziet, maar wat iemand anders als normaal ziet, zal jij misschien als niet normaal zien en omgekeerd. En onder het mom van vrije meningsuiting of humor kan je veel te ver gaan. De lijn daarin aanvoelen is een dunne en een moeilijke. "Hate speech" is ook een vorm van vrije meningsuiting natuurlijk. Je kan misschien wel zeggen woorden zijn geen geweld, maar de kracht van woorden en verbale retoriek kan wel schadelijk zijn. Het kan een hele groep opjutten. Woorden kunnen leiden tot geweld. Woorden kunnen leiden tot systematische misdaden.
Dus neen, ik vind het recht op vrije meningsuiting zeker geen heilig huisje. Ik denk dat is iets is waar de twee extremen in schadelijk zijn. Geen recht op meningsuiting is absoluut ook niet wat je wilt, maar alles kunnen zeggen... is ook niet wenselijk denk ik dan.
Misschien verschillen we op dat vlak dan fundamenteel, en so be it. Ik begrijp Will Smith zijn reactie, en ik sluit niet uit - dat als ik de guts had om het te doen, want dat is misschien de grote vraag - dat ik exact hetzelfde zou doen in zijn plaats. Ik ben ook iemand die aan mijn vriendin of kinderen (heb er nu wel geen) ook niet zou laten raken. Dat is het beschermingsmechanisme van elke persoon. Je beschermt de mensen die je dierbaar bent, en Smith deed exact hetzelfde. Als ik een zoon/dochter heb, en het wordt gepest zou ik de pesters ook met alle plezier een pak slaag verkopen. Niet dat ik het daarom zou doen, maar het zou wel mijn eerste reactie zijn, en daarna zou ik denken van: "hoe pak ik dat best aan".
)