Ik snap niet dat mensen het verschil niet zien tussen een show als "the roast of...", waarbij het echt de bedoeling is iemand persoonlijk aan te pakken, de shows van Geubels en Agnew, waar mensen bewust naartoe gaan en weten dat bepaalde (minderheids)groepen gaan aangepakt en uitgelachen worden en dit. Nee, Chris Rock zijn job is niet "roasten". Zijn job is in deze host zijn op de Oscars. Dat daar humor bij komt kijken, absoluut. Dat dat gerust wat scherper mag zijn, zeker waar. Maar dat je als individu in de zaal het maar moet slikken, dat er met jouw ziekte of aandoening gelachen wordt voor een ganse zaal, simpelweg omdat "roasten" er nu eenmaal zou bijhoren? Neen toch?
Zoals al een paar keer aangehaald, er is een tijd en plaats voor alles, en de manier waarop is allesbepalend. Ricky Gervais komt vaak ter sprake, maar heeft hij ook echt al gelachen met iemand in de zaal zijn of haar ziekte?
Waarmee ik nog steeds niet wil beweren dat die slag terecht was, integendeel. Maar ik vind het veel te simpel te stellen dat elke soort van humor overal maar moet kunnen.