[Groep G] België, Egypte, Iran, Nieuw-Zeeland

Mechele is een beetje de Van Buyten in 2014. Velen dachten ook, wat doet Danny hier nog tussen dat jong geweld, maar die heeft wel een uitmuntend WK gespeeld op zijn 36e.
Dat was wel een heerlijke revival. Na jarenlang echt wel flateren gewoon die laatste keer een complete rots in de branding te zijn, uit het niets. Iedereen de mond gesnoerd. Was oprecht wel één van de smaakmakende factoren van dat WK.

Als we nu toen al een deftige coach hadden...

Dat was wel een heerlijke revival. Na jarenlang echt wel flateren gewoon die laatste keer een complete rots in de branding te zijn, uit het niets. Iedereen de mond gesnoerd. Was oprecht wel één van de smaakmakende factoren van dat WK.

Als we nu toen al een deftige coach hadden...
Hadden we een deftige coach gehad vanaf 2010 tem 2026 ...

Ik moet toegeven dat Doku veel verder staat dan dat ik hem oorspronkelijk inschatte, maar het niveau van een Yamal of Olise gaat hij echt niet halen. No shame in dat, dat zijn internationale generationele talenten, net zoals Hazard dat was. Ik heb het hier al eens eerder gepost, maar Hazard had op dezelfde leeftijd al statistieken waar een Doku over 10 jaar nog altijd niet aan de helft gaat komen. Er is daar geen vergelijk mogelijk.

Doku zijn 'repertoire' blijft ook te beperkt om echt tot de wereldtoppers te behoren. Het is en blijft een beetje een one trick pony, en hij mag misschien in dat specifieke trucje de beste speler van het moment zijn, maar dat trucje leidt tot te weinig resultaat.
Volledig met je eens, maar als speler moet je toch helder nadenken voor je zulke dingen gaat roepen en zichzelf vergelijken met een speler als Lamine... dat is wat mij betreft jezelf voor schut zetten, ff met beide voeten op de grond aub, lol.

Dit is de quote in kwestie. Hij zegt zelf dat puur op kwaliteiten hij zichzelf in het rijtje met Kvaratskhelia, Luis Díaz, Olise, Yamal zet, maar dat hij qua statistieken nog werk te doen heeft. En puur kwalitatief is hij in sommige zaken sterker en in andere zaken minder goed. Qua stats is er nog heel wat werk aan de winkel

“Of ze beter zijn dan ik, dat weet ik niet. Qua kwaliteiten misschien niet, maar qua statistieken wel. Dat is een feit. Dus daar moet ik aan werken – ik weet dat –, want tegenwoordig spelen statistieken een grote rol. En dan zal het niet meer over iemand zijn mening gaan, maar dan zal ik zonder discussie bij hen horen”, besluit Doku.

Hebben wij toch al een lijstje gehad met verschrikkelijke coaches zeg?! Deze lijkt nog wat normaal te zijn.
Tot tweemaal toe Leekens, Waseige, Advocaat die na 5 matchen weg was, Wilmots, Martinez, Tedesco 🙄

Elk tornooi spelen de RD precies alsof ze moeten ipv willen. Niks inzet of grinta.
Als je dat vergelijkt met Egypte.

Kan me daar zo aan ergeren.

Laatst bewerkt:
Elk tornooi spelen de RD precies alsof ze moeten ipv willen. Niks inzet of grinta. Als je dat vergelijkt met Egypte.

Denk dat dat standaard is voor teams waarbij je veel topspelers hebt. Dat had de gouden generatie ook en momenteel landen als een Frankrijk, Portugal & Spanje hebben ook niet die over mijn lijk mentaliteit. De landen waarbij je eigenlijk 11 Mecheles hebt, hebben dan weer zo'n mentaliteit nodig om een kans te maken. Denk als je beide hebt je zo goed als zeker halve finale/finales speelt.

Ik zou daar allemaal nog niet zo zeker van zijn dat we zelfs gaan winnen tegen die twee.
Ze zijn misschien iets minder maar ze maken het goed met grinta. Dus ik zou daar toch van opletten.

En Nieuw-Zeeland zal zeker geen walkover worden zoals sommigen misschien dachten. Zijn ze slechter dan de RD en Egypte? Ja. Zijn ze het slechtste team op het WK? Absoluut niet (op basis van de match gisteren).

Beiden hebben ook wel afwerkers dus als ze kansen creëren kan het verraderlijk worden en ze zullen wel hun countermogelijkheden krijgen.

Nu als je ver wilt raken zijn er geen excuses en moet je sowieso toch voorbij die twee. Maar ze zijn volgens mij niet kansloos. Ook niet tegen Egypte trouwens, volgens mij is dit een (iets) meer open groep dan vooraf ingeschat.

Op basis van de voorbije tornooien moeten ze alvast zeker niemand onderschatten want we hebben het al elke wedstrijd moeilijk gehad (tegen op papier niet altijd sterke landen). En ik verwacht zowiezo geen gemakkelijke wedstrijden tegen Iran en Nieuw-Zeeland en het zou me zeker niet verbazen moesten we nog es punten laten liggen.

Ik heb ook nog niet veel geweten dat we de eerste wedstrijd heel zwak speelden en we daarna opeens heel goed begonnen spelen. Meestal geeft de eerste wedstrijd al een teken waar we gaan geraken dus ik verwacht eerlijk gezegd niet veel.

No offense, maar Iran en NZL zijn echt wel een trapje lager. Als ze daar niet vrij eenvoudig van kunnen winnen komen we niet veel zoeken op dit WK.

Op basis van de voorbije tornooien moeten ze alvast zeker niemand onderschatten want we hebben het al elke wedstrijd moeilijk gehad (tegen op papier niet altijd sterke landen). En ik verwacht zowiezo geen gemakkelijke wedstrijden tegen Iran en Nieuw-Zeeland en het zou me zeker niet verbazen moesten we nog es punten laten liggen.

Ik heb ook nog niet veel geweten dat we de eerste wedstrijd heel zwak speelden en we daarna opeens heel goed begonnen spelen. Meestal geeft de eerste wedstrijd al een teken waar we gaan geraken dus ik verwacht eerlijk gezegd niet veel.
Goh, tal van voorbeelden van landen die hun eerste match verkloten en toch nog hoog eindigen (of zelfs kampioen worden).
Evenals ploegen die door de groepsfase walsen als een stormram om daarna in de 2e of 3e rond onverwacht huiswaarts keren (Nederland op het EK 2008 is daar één van de beste voorbeelden)

En wat België betreft. Mexico '86 is waarschijnlijk het mooiste voorbeeld.
En zelfs in 2018 tegen Panama was het niet overdonderend. 0-0 bij de rust en bij een 1-0 voorsprong wordt het bijna 1-1 zelfs. Ok, we winnen die wedstrijd nog wel met 3-0 (maar Panama schat ik ook stuk zwakker in dan Egypte).

In 18 speelden we een slechte match tegen een heel zwakke tegenstander, in 14 wonnen we met veel moeite na een zwakke partij tegen Algerije. In 24 verloren we onze wedstrijd en plaatsten we ons toch nog voor de volgende ronde

Goh, tal van voorbeelden van landen die hun eerste match verkloten en toch nog hoog eindigen (of zelfs kampioen worden).
Evenals ploegen die door de groepsfase walsen als een stormram om daarna in de 2e of 3e rond onverwacht huiswaarts keren (Nederland op het EK 2008 is daar één van de beste voorbeelden)

En wat België betreft. Mexico '86 is waarschijnlijk het mooiste voorbeeld.
En zelfs in 2018 tegen Panama was het niet overdonderend. 0-0 bij de rust en bij een 1-0 voorsprong wordt het bijna 1-1 zelfs. Ok, we winnen die wedstrijd nog wel met 3-0 (maar Panama schat ik ook stuk zwakker in dan Egypte).

Argentinië 4 jaar terug niet vergeten

Elk tornooi spelen de RD precies alsof ze moeten ipv willen. Niks inzet of grinta.
Als je dat vergelijkt met Egypte.

Ik blijf er bij: heel vaak is dat veel meer te wijten aan het feit dat die tegenstanders vaak gewoon een beter gameplan hebben en weten wat ze moeten doen. Het is moeilijk om alles te belopen en vol overgave te spelen als het gameplan niet goed zit. Wij kunnen ook hoog druk zetten en op de pressing spelen, maar dat was gisteren duidelijk niet de opdracht. Ik heb al matchen geweten van de Duivels waar je een aantal spelers wél die acties ziet maken, dan weet je dat er eerder individuele zaken spelen, maar gisteren was het collectief heel behoudend. Dan zit daar eerder een tactisch gegeven achter.

Bovendien is het gewoon echt een fabeltje dat de Duivels geen inzet of grinta zouden hebben. Matchen als tegen Brazilië en Portugal winnen we puur op grinta, tegen Italië hebben spelers zich letterlijk kapot gestreden, tegen Frankrijk hebben ze ook alles gegeven maar liepen we tegen een te zwakke bank aan.

Wat je wel hebt bij de Duivels is een "gebrek" aan vuile/harde spelers. Bij de Gouden Generatie hadden we op z'n minst nog Fellaini, een Vertonghen die ook wel eens venijnig kon spelen, zelfs een Mertens die niet beroerd was om er eens in te vliegen. Zo'n bijterkes zitten nu toch veel minder in de selectie.

Ik blijf er bij: heel vaak is dat veel meer te wijten aan het feit dat die tegenstanders vaak gewoon een beter gameplan hebben en weten wat ze moeten doen. Het is moeilijk om alles te belopen en vol overgave te spelen als het gameplan niet goed zit. Wij kunnen ook hoog druk zetten en op de pressing spelen, maar dat was gisteren duidelijk niet de opdracht. Ik heb al matchen geweten van de Duivels waar je een aantal spelers wél die acties ziet maken, dan weet je dat er eerder individuele zaken spelen, maar gisteren was het collectief heel behoudend. Dan zit daar eerder een tactisch gegeven achter.
Gisteren was het toch ook overduidelijk dat ze bij Egypte alle 10 perfect wisten wat ze moesten uitvoeren? En die indruk had ik bij de Belgen veel minder. En vooral: zowel spelers als coach had geen flauw benul hoe ze moesten omgaan met het gameplan van Egypte.

Gisteren was het toch ook overduidelijk dat ze bij Egypte alle 10 perfect wisten wat ze moesten uitvoeren? En die indruk had ik bij de Belgen veel minder. En vooral: zowel spelers als coach had geen flauw benul hoe ze moesten omgaan met het gameplan van Egypte.
Dit he. De tegenstander heeft een plan, een goed plan. Wij hebben altijd hetzelfde plan. Maar dat is op grote tornooien in 90% van de gevallen waardeloos.

Je kan ook én een perfect gameplan hebben én inzet hebben (waarmee ik niet wil zeggen dat dat gisteren allebei perfect het geval was), en toch individueel te kort komen hoor of een offday hebben.

Je bent niet veel met een perfect gameplan als je duels verliest of je man niet voorbij geraakt.

Denk dat Radja er gisteren in de studio ook nog een opmerking over maakte. Als je wint, is het allemaal goed, als je verliest wordt er meteen naar grinta, passie, vaderlandsliefde, ... gekeken.

Ik moet toegeven dat Doku veel verder staat dan dat ik hem oorspronkelijk inschatte, maar het niveau van een Yamal of Olise gaat hij echt niet halen. No shame in dat, dat zijn internationale generationele talenten, net zoals Hazard dat was. Ik heb het hier al eens eerder gepost, maar Hazard had op dezelfde leeftijd al statistieken waar een Doku over 10 jaar nog altijd niet aan de helft gaat komen. Er is daar geen vergelijk mogelijk.

Doku zijn 'repertoire' blijft ook te beperkt om echt tot de wereldtoppers te behoren. Het is en blijft een beetje een one trick pony, en hij mag misschien in dat specifieke trucje de beste speler van het moment zijn, maar dat trucje leidt tot te weinig resultaat.
Ik vrees een beetje hetzelfde. Er zijn wedstrijden van Doku geweest waar een schemering van Hazard zichtbaar was.

Want ondanks dat Hazard zich soms kon vastlopen, vaak had hij een énorm goed gevoel om te improviseren on the spot. En hij had daarvoor een geweldig arsenaal. Zeer snelle voetjes, degelijke passing, heerlijk schot, body feints en vooral ook timing. Hij had vreselijk goede timing. Hij kwam bijna nooit tot stilstand, ook al had hij een verschroeiende versnelling in zijn hoogdagen. Hij leek tot stilstand te komen om dan iets onvoorspelbaars te doen.

En dta laatste mankeert Doku zo fel. Hij geeft vaak het gevoel dat hij geen gameplan heeft en zuiver moet rekenen op de versnelling vanuit stilstand. Maar helaas moet de verdediger dan gewoon een halve stap achteruit richting doel zetten zetten en hij heeft je opgevangen. Tenzij je ook een laserschot hebt, maar dat heeft Doku niet. En het is zuivere snelheid bij hem. Hij lijkt niet te kijken naar zijn directe tegenstander, op welk been die staat, welke richting zijn balans naartoe schuift, etc etc... Het is ontploffen, handen op elkaar en pray for the best.

Maar hij wordt wel beter en hij blijft me verrassen bij momenten. Maar het is geen waanzinnig steile klim zoals bij onze échte talenten. Wie weet neemt hij die laatste horde nog. Als hij het huidige kan combineren met goed positiespel kan het snel gaan. Meer intikkers, meer in de ruimte zitten.

Ik vond toch vooral dat Doku gisteren herviel in zijn oude gewoontes, nl bal aannemen en meteen stil gaan staan om dan via zijn typische beenzwaai de verdedigers te dribbelen. De laatste tijd speelde hij bij City nochtans veel directer, meteen de actie na aanname van de bal, vaak meteen mee in de beweging van de bal. Dan is hij veel verrassender en gevaarlijker. Ok, hij kan 1 of 2 man ook dribbelen vanuit stilstand, dat hebben we al gezien, maar als er telkens 2 op hem staan en nog een derde in een wat verdere dekking... en hij geeft ze door dat vertragen en stilstaan net de kans om dat zo toe te passen.

Ik vond hem in elk geval veel dreigender vanuit een meer vrije en vaak centrale rol, wat ook logisch is, centraal of al zwervend heb je gewoon de tijd niet om de bal aan te nemen en even je tegenstander af te wachten, daar moet je gewoon sneller en directer spelen.

Terug
Bovenaan