[Groep G] België, Egypte, Iran, Nieuw-Zeeland

Ik heb de statistieken van het afgelopen EK 2024 en ons huidige WK 2026 er eens bij gepakt, en de cijfers liegen niet. Het probleem bij de Rode Duivels ligt momenteel niet aan het creëren van kansen, maar aan een ongeziene inefficiëntie voor doel.
Als je de data van het laatste EK en dit WK optelt, zie je pas echt hoe diep de crisis zit:
  • Totale Expected Goals (xG): 9,08 xG
  • Aantal gemaakte doelpunten door Belgen: Exact 2 goals (Tielemans en De Bruyne op het EK)
  • Eigen doelpunten van de tegenstander: 1 owngoal (tegen Egypte)
We hebben dus over twee toernooien heen recht gehad op ruim 9 doelpunten, maar onze eigen spelers kregen er welgeteld 2 tegen de touwen. Dat is een gigantische onderprestatie van maar liefst 7 doelpunten.
Hier is de pijnlijke breakdown per toernooi:

📊 EK 2024: 5,94 xG — 2 goals gemaakt
  • vs Slowakije (0-1): 1,91 xG -> 0 goals (en twee afgekeurde goals van Lukaku).
  • vs Roemenië (2-0): ~2,00 xG -> 2 goals (Tielemans & De Bruyne). Onze enige aanvallende opflakkering.
  • vs Oekraïne (0-0): 0,85 xG -> 0 goals.
  • vs Frankrijk (1-0): 0,24 xG -> 0 goals (uitgeschakeld door een owngoal van Vertonghen).

📉 WK 2026 (tot nu toe): 3,14 xG — 0 goals gemaakt (1 owngoal gekregen)
  • vs Egypte (1-1): 1,35 xG -> 0 goals. We "scoorden" enkel dankzij een owngoal van de Egyptenaar Hany.
  • vs Iran (0-0): 1,79 xG -> 0 goals. Maar liefst 23 schoten en 70% balbezit, maar nul efficiëntie.
De pijnlijke conclusie:
We zitten ondertussen aan een hallucinante reeks van 69 schoten op rij op een WK zonder dat een Belgische speler zelf heeft gescoord. De laatste Belg die effectief scoorde op een WK was Michy Batshuayi in de groepsfase van 2022 tegen Canada.
De spoeling wordt heel dun voor de beslissende match tegen Nieuw-Zeeland.
 
Ik heb de statistieken van het afgelopen EK 2024 en ons huidige WK 2026 er eens bij gepakt, en de cijfers liegen niet. Het probleem bij de Rode Duivels ligt momenteel niet aan het creëren van kansen, maar aan een ongeziene inefficiëntie voor doel.
Als je de data van het laatste EK en dit WK optelt, zie je pas echt hoe diep de crisis zit:
  • Totale Expected Goals (xG): 9,08 xG
  • Aantal gemaakte doelpunten door Belgen: Exact 2 goals (Tielemans en De Bruyne op het EK)
  • Eigen doelpunten van de tegenstander: 1 owngoal (tegen Egypte)
We hebben dus over twee toernooien heen recht gehad op ruim 9 doelpunten, maar onze eigen spelers kregen er welgeteld 2 tegen de touwen. Dat is een gigantische onderprestatie van maar liefst 7 doelpunten.
Hier is de pijnlijke breakdown per toernooi:

📊 EK 2024: 5,94 xG — 2 goals gemaakt
  • vs Slowakije (0-1): 1,91 xG -> 0 goals (en twee afgekeurde goals van Lukaku).
  • vs Roemenië (2-0): ~2,00 xG -> 2 goals (Tielemans & De Bruyne). Onze enige aanvallende opflakkering.
  • vs Oekraïne (0-0): 0,85 xG -> 0 goals.
  • vs Frankrijk (1-0): 0,24 xG -> 0 goals (uitgeschakeld door een owngoal van Vertonghen).

📉 WK 2026 (tot nu toe): 3,14 xG — 0 goals gemaakt (1 owngoal gekregen)
  • vs Egypte (1-1): 1,35 xG -> 0 goals. We "scoorden" enkel dankzij een owngoal van de Egyptenaar Hany.
  • vs Iran (0-0): 1,79 xG -> 0 goals. Maar liefst 23 schoten en 70% balbezit, maar nul efficiëntie.
De pijnlijke conclusie:
We zitten ondertussen aan een hallucinante reeks van 69 schoten op rij op een WK zonder dat een Belgische speler zelf heeft gescoord. De laatste Belg die effectief scoorde op een WK was Michy Batshuayi in de groepsfase van 2022 tegen Canada.
De spoeling wordt heel dun voor de beslissende match tegen Nieuw-Zeeland.
We hebben de ongelofelijke pech dat we een van de beste Belgische spitsen ooit in onze selectie hebben, maar dat die al 2 toernooien op rij het jaar voor het WK een zware blessure oploopt en met spuug en paktouw toch moet opdraven. En helaas is er in die periode nog geen enkele speler opgestaan die hem enigszins kan vervangen, en hebben onze coaches ook nagelaten om een echt alternatief systeem uit te werken om met een ander type spits te spelen.
 
Laatst bewerkt:
Mechele, Vanaken, De Ketelaere zijn allemaal goeie koppers en zijn in tegenstelling tot Onana dan ook nog eens voetballers.
Alleen Mechele is een goede kopper. Wat logisch is voor een cv.
Die andere twee zijn oude wijven in de lucht. Ondanks hun 1m90

Dat wordt nog leuk want Wood, Boxall en Surman zijn echte varkens in de luchtduels.
 
We hebben de ongelofelijke pech dat we een van de beste Belgische spitsen ooit in onze selectie hebben, maar dat die al 2 toernooien op rij het jaar voor het WK een zware blessure oploopt en met spuug en paktouw toch moet opdraven. En helaas is er in die periode nog geen enkele speler opgestaan die hem enigszins kan vervangen, en hebben onze coaches ook nagelaten om een echt alternatief systeem uit te werken om met een ander type spits te spelen.
Nochtans heeft Lukaku nog maar 5 basisplaatsen gehad bij België onder Garcia. Dus 10 matchen tijd gehad om iets anders te bedenken
 
We halen onze rijzige spits eraf en wat doen we qua gameplan? Lange ballen droppen in de box. Sinds 2021 zijn onze Rode Duivels systematisch mismeesterd door CEO-achtige types van bondscoaches die het goed kunnen uitleggen maar het niet kunnen waar het om draait, op het veld.

Hoe moeilijk kan het zijn om minstens twee verschillende spelsystemen te integreren in een team waar je 2 jaar mee werkt. Haal de pennenlikkers en spreadsheet managers uit onze voetbalbond en zet daar eens iemand met een minimum aan voetbalkennis die de voetbalzaken beslist.

Ik denk zelfs dat een Wouter Vrancken nog meer uit deze ploeg zou kunnen halen. Zet gewoon uw spelers op hun beste posities, hoe moeilijk kan het zijn.
 
Zonder Ngoy, dus Meunier hard nodig voor het kopwerk achterin. Onana ook nodig. Die anderen zijn kabouters. Tenzij je weer wil beginnen met Lukaku
Alle grote kansen van Iran kwamen er omdat Meunier zijn kopduels verloor. Allez ja, hij ging eigenlijk gewoon de duels niet aan, wat nog erger is.
 
Alleen Mechele is een goede kopper. Wat logisch is voor een cv.
Die andere twee zijn oude wijven in de lucht. Ondanks hun 1m90

Dat wordt nog leuk want Wood, Boxall en Surman zijn echte varkens in de luchtduels.
38 kopbaldoelpunten voor van Vanaken, toont nog maar eens aan hoe weinig je ervan snapt 👎
 
Je kan Lukaku niet vervangen, prime Lukaku was een absoluut beest en uniek op dat vlak.

Daarom is het ook niet eerlijk om te zeggen dat er nog niemand is opgestaan om hem te vervangen. Het is gewoon aan de coach om ervoor te zorgen dat je meer dan 1 systeem kan spelen, zeker wanneer je systeem uiterst afhankelijk is van 1 specifieke speler waarvoor je geen alternatief hebt.
Hij heeft trouwens gans 2025-26 met CDK als spits gespeeld, en hoewel die weinig goals lukte, werkte het systeem toch niet zo slecht. Zouden we gisteren een beter resultaat gezien hebben met CDK in de eerste 3 kwarten en Lukaku pas in het laatste kwart toen de Iraanse spelers duidelijk vermoeid waren?
 
Iedereen bondscoach!

En dat merk je zeker aan de discussies over het middenveld. Als je reacties hier of daar leest, als je podcasts besluistert...
Eigenlijk komt zowat elke optie eens ergens ter sprake:

- Tielemans op 6, Vanaken op 8, De Bruyne op 10
- Onana op 6, Vanaken op 8, De Bruyne op 10
- Raskin op 6, Vanaken op 8, De Bruyne op 10
- Onana op 6, Tielmans op 8, Vanaken op 10 (en dan De Bruyne eventueel op rechts)
- ...

Of zelfs De Bruyne op 6. Ook vaak Onana op de 8.
Tielemans op 10 (wat in mijn ogen niet slecht zou zijn, speelde volgens mij daar al zijn beste wedstrijden bij de RD)


Soit, eigenlijk komt het er gewoon op neer dat we Lavia nodig hadden hé :wink:
 
Baraque Fraiture is ook al goed. Ze moeten uithouding kweken. En fysiek. En hoogtemeters. Wie niet fris is, is een sitting duck.

Ze zijn niet fris. Dan kom je in elk duel te kort. Lukaku komt altijd 1m te kort. Wie niet fris is reageert 10msec te traag, geeft de pass die het net niet is, kopt er net over, schiet altijd op de keeper.

3 maand op hoogtestage in afzondering, desnoods bij de para's van marche-lesdames. Wij hebben veel compassie met onze Duivels. Veel te veel compassie.
Ja de spelers van United, Arsenal, Aston Villa, Lille, Real Madrid etc zijn niet zo fit als die van Iran en dara ligt het aan.

Miljaar, alsof ik met mijn ancient voetbalhatende ouders spreek.

"ZE VERDIENEN TE VEEL EN ZIJN TE VERWEND!!!"
 
Iedereen bondscoach!

En dat merk je zeker aan de discussies over het middenveld. Als je reacties hier of daar leest, als je podcasts besluistert...
Eigenlijk komt zowat elke optie eens ergens ter sprake:

- Tielemans op 6, Vanaken op 8, De Bruyne op 10
- Onana op 6, Vanaken op 8, De Bruyne op 10
- Raskin op 6, Vanaken op 8, De Bruyne op 10
- Onana op 6, Tielmans op 8, Vanaken op 10 (en dan De Bruyne eventueel op rechts)
- ...

Of zelfs De Bruyne op 6. Ook vaak Onana op de 8.
Tielemans op 10 (wat in mijn ogen niet slecht zou zijn, speelde volgens mij daar al zijn beste wedstrijden bij de RD)


Soit, eigenlijk komt het er gewoon op neer dat we Lavia nodig hadden hé :wink:
De belangrijkste optie komt eigenlijk veel te weinig ter sprake: KDB gewoon op de bank en drie fitte en scherpe middenvelders in de driehoek.
 
Ik heb de statistieken van het afgelopen EK 2024 en ons huidige WK 2026 er eens bij gepakt, en de cijfers liegen niet. Het probleem bij de Rode Duivels ligt momenteel niet aan het creëren van kansen, maar aan een ongeziene inefficiëntie voor doel.
Als je de data van het laatste EK en dit WK optelt, zie je pas echt hoe diep de crisis zit:
  • Totale Expected Goals (xG): 9,08 xG
  • Aantal gemaakte doelpunten door Belgen: Exact 2 goals (Tielemans en De Bruyne op het EK)
  • Eigen doelpunten van de tegenstander: 1 owngoal (tegen Egypte)
We hebben dus over twee toernooien heen recht gehad op ruim 9 doelpunten, maar onze eigen spelers kregen er welgeteld 2 tegen de touwen. Dat is een gigantische onderprestatie van maar liefst 7 doelpunten.
Hier is de pijnlijke breakdown per toernooi:

📊 EK 2024: 5,94 xG — 2 goals gemaakt
  • vs Slowakije (0-1): 1,91 xG -> 0 goals (en twee afgekeurde goals van Lukaku).
  • vs Roemenië (2-0): ~2,00 xG -> 2 goals (Tielemans & De Bruyne). Onze enige aanvallende opflakkering.
  • vs Oekraïne (0-0): 0,85 xG -> 0 goals.
  • vs Frankrijk (1-0): 0,24 xG -> 0 goals (uitgeschakeld door een owngoal van Vertonghen).

📉 WK 2026 (tot nu toe): 3,14 xG — 0 goals gemaakt (1 owngoal gekregen)
  • vs Egypte (1-1): 1,35 xG -> 0 goals. We "scoorden" enkel dankzij een owngoal van de Egyptenaar Hany.
  • vs Iran (0-0): 1,79 xG -> 0 goals. Maar liefst 23 schoten en 70% balbezit, maar nul efficiëntie.
De pijnlijke conclusie:
We zitten ondertussen aan een hallucinante reeks van 69 schoten op rij op een WK zonder dat een Belgische speler zelf heeft gescoord. De laatste Belg die effectief scoorde op een WK was Michy Batshuayi in de groepsfase van 2022 tegen Canada.
De spoeling wordt heel dun voor de beslissende match tegen Nieuw-Zeeland.
En dan reken je de xG tegen Kroatië op WK 2022 er nog niet bij: 3,1 volgens Opta. En 0,99 xG tegen Marokko (meer dan Marokko ondanks het 2-0 verlies).

Dus slechts 2 zelfgemaakte doelpunten op 8 matchen met een xG van 13,08...

Dat is toch echt een lachwekkend slechte afwerking.
 
Terug
Bovenaan