Heb jij al een digitale meter?

?

• ja

Stemmen: 266 69,5%
  • nee

Stemmen: 117 30,5%

• Totaal aantal stemmers
    383
Wat is het voordeel van maandelijks af te rekenen tov met voorschot te werken?
Momenteel hebben we voorschot en krijgen we wel altijd nog iets terug.
Ik kan nu wel al vrij zeker zijn dat ik 1000 € meer ga moeten betalen omdat de terugdraaiende teller wegvalt?
Je geeft dus elk jaar een gratis lening aan uw leverancier. Het voordeel is dat je betaalt voor je reële verbruik en dus geen opportuniteitskost hebt voor het geld dat je gratis geeft aan je leverancier, met dat geld kan je andere dingen doen die misschien wel geld opleveren. Het voordeel van een voorschot is dat je maandelijks min of meer hetzelfde betaalt, bij reële afrekening betaal je stevig door in de winter en zit je in de zomer aan een heel lage energiekost. Het is maar wat je zelf prefereert natuurlijk.

1.000 EUR extra is wel al zeer significant, zat je nu door de terugdraaiende teller aan een quasi nulverbruik op jaarbasis? Grote PV-installatie dan? En 1.000 EUR extra betekent dat je ook een grote afnemer bent dan?

Je geeft dus elk jaar een gratis lening aan uw leverancier. Het voordeel is dat je betaalt voor je reële verbruik en dus geen opportuniteitskost hebt voor het geld dat je gratis geeft aan je leverancier, met dat geld kan je andere dingen doen die misschien wel geld opleveren. Het voordeel van een voorschot is dat je maandelijks min of meer hetzelfde betaalt, bij reële afrekening betaal je stevig door in de winter en zit je in de zomer aan een heel lage energiekost. Het is maar wat je zelf prefereert natuurlijk.

1.000 EUR extra is wel al zeer significant, zat je nu door de terugdraaiende teller aan een quasi nulverbruik op jaarbasis? Grote PV-installatie dan? En 1.000 EUR extra betekent dat je ook een grote afnemer bent dan?
Das louter gebaseerd op wat hun voorstel nu is op het einde van de rit als eindafrekening.

Geen rekening gehouden met het verbruik als de zon schijnt. Elk jaar meer op het net gezet dan verbruikt.

De zonnepanelen zijn wat overgedimensieerd. Geen grootverbruiker zover ik weet.

Kheb ook maand afrekeningen. Vooral gestart wegens ev firmwagen en wou alles wat beter opvolgen. Lente en zomer is leuk. Heel weinig maand facturen winter is dan ineen honderden betalen maar uiteindelijk komt het op het zelfde neer

Maandelijkse facturen zijn goed voor mensen die hun budget onder controle hebben maar een ramp voor mensen die van paycheck tot paycheck leven.

Maandelijkse facturen zijn goed voor mensen die hun budget onder controle hebben maar een ramp voor mensen die van paycheck tot paycheck leven.
voor elektriciteit valt het nog mee op voorwaarde dat je niet verwarmd op elektriciteit

voor gas is het ramp als je maar net toekomt.

voor degene die het echt moeilijk hebben, kunnen zich beter laten droppen en klant van Fluvius worden en prepaid gaan. Tarieven zijn duurder, maar veel meer overzichtelijk

Het uiteindelijke verschil met voorschotten tussen de twee facturaties is ook weggevallen. Vroeger zat je met voorschotten automatisch met een profiel, maar dat mag nu gelukkig niet meer. Het komt dus enkel neer op de gelijkmatige spreiding van je totale factuur.
Je zou heel simpel je vtest geschat jaarbedrag kunnen delen door 12 en dat per maand op een aparte rekening zetten. Maar als je daarbuiten al niet met geld om kon, gaat dit niet echt helpen.

Laatst bewerkt:
Dusja ondertussen heb ik hem van vorige week maandag, ondertussen afgelopen dinsdag zo'n Homewizard meter en display in huis gehaald, bij installatie bleek dan dat ik die P1 poort moest openzetten van mijn DM. Die aanvraag ingediend bij Fluvius en die slider 'aan' gezet. Nu ondertussen vrijdag en nog steeds geen gegevens. Hoe lang duurde dit bij jullie?

Dusja ondertussen heb ik hem van vorige week maandag, ondertussen afgelopen dinsdag zo'n Homewizard meter en display in huis gehaald, bij installatie bleek dan dat ik die P1 poort moest openzetten van mijn DM. Die aanvraag ingediend bij Fluvius en die slider 'aan' gezet. Nu ondertussen vrijdag en nog steeds geen gegevens. Hoe lang duurde dit bij jullie?
Ik had de indruk dat er daar ergens een probleem in zat toen ik die openzette. Kreeg ook maar geen data. Na aantal dagen nadat ik aanvraag gedaan had nog eens slider aan gezet in fluvius en toen ging hem van de ene op de andere moment.

Iemand een mening over de HomeWizard batterij die binnenkort uitkomt?
We zetten dagelijks +-2-3kwh op het net (januari 2025 tot nu).
We zouden het vooral doen om pieken op te vangen van de warmtepomp. Zonder batterij hebben wij vaak 3000-3500w als de warmtepomp aanstaat.
Zonder warmtepomp zitten we op een constante van 180-220w.(Zonder zon)
Vaatwasser/wasmachine draait enkel overdag bij zon (ik heb mevrouw zo ver gekregen om mee te doen).

Bij ons werd deze week eindelijk de aansluiting verzwaard (oud huis, dus heel beperkt vermogen, nu 40A bij 3x 400v +N 😈)

Twee vragen als ik mag
  • Ik heb op gene enkel moment de laatste meterstand van de elektriciteit en gas moeten ingeven, noch heeft de technieker mij gevraagd om iets af te tekenen. Heeft de technieker die opgenomen?
  • Duurt het echt de volle 3 dagen om die P1 poort open te kunnen gooien?

Laatst bewerkt:
Bij ons werd deze week eindelijk de aansluiting verzwaard (oud huis, dus heel beperkt vermogen, nu 40A bij 3x 400v +N 😈)

Twee vragen als ik mag
  • Ik heb op gene enkel moment de laatste meterstand van de elektriciteit en gas moeten ingeven, noch heeft de technieker mij gevraagd om iets af te tekenen. Heeft de technieker die opgenomen?
  • Duurt het echt de volle 3 dagen om die P1 poort open te kunnen gooien?
Omschakeling naar digitale meter dus?
Normaal teken je de meterstanden af. En ja, het duurde bij mij drie dagen alvorens ik aan de gegevens deftig kon. Ik ben erg benieuwd naar welke koterij er gebouwd is aan dat systeem dat op de achtergrond werkt.

Omschakeling idd (oude teller van de jaren 90 in behuizing van de jaren 50 met een naar huidige normen erg laag amperage).

Ik heb dus geen standen gezien noch moeten aftekenen he...
Heb enkel getekend dat de werken uitgevoerd waren, men heeft me geen standen getoond...

Oela, ik heb nog recht op een retroactieve premie.
Ik blijkbaar ook en het is zelf nog de moeite. 2020 installatie en 2.5kW omvormer, zou dus 605 euro zijn volgens deze tabel. Dat is wel mooi meegenomen als we dan toch verplicht worden om hem te installeren.

Sinds 1 januari 2025 kan je hem dus niet meer weigeren en het duurde dan ook niet lang voor de email binnenkwam. Binnenkort komt hij er (helaas).

Hier staat 18 maart op als installatiedatum.

En 1400 euro premie. Die panelen hebben zich terugbetaald ondertussen.

Wij hebben een jaar geleden zonnepanelen laten zetten. Fluvius is langsgekomen eind september om digitale meter te plaatsen.

Echter, ze mochten niets doen omdat de elektriciteitsinstallatie asbest zou bevatten, en dat moet een andere firma uitvoeren.

Vond ik sowieso al vreemd want de ganse elektriciteitsinstallatie is herdaan vijf jaar terug. (Oud huis van oude mevrouw, nooit iets aangedaan, niks conform.)

Maar, wij hebben nog steeds niets ontvangen van verder bericht, of telefoon van Fluvius/Unit-T etc. Dat terwijl ze ons hiervoor vrij stevig bestookten.

Iemand hier daar ervaring mee gehad hoe lang dat duurt?

Wij zijn hier natuurlijk content want we blijven op de terugdraaiende teller zitten. Maar ik wil graag inschatten of dat nog zo blijft voor enkele maanden, of dat het eerder over jaren gaat.

Wij hebben een jaar geleden zonnepanelen laten zetten. Fluvius is langsgekomen eind september om digitale meter te plaatsen.

Echter, ze mochten niets doen omdat de elektriciteitsinstallatie asbest zou bevatten, en dat moet een andere firma uitvoeren.

Vond ik sowieso al vreemd want de ganse elektriciteitsinstallatie is herdaan vijf jaar terug. (Oud huis van oude mevrouw, nooit iets aangedaan, niks conform.)

Maar, wij hebben nog steeds niets ontvangen van verder bericht, of telefoon van Fluvius/Unit-T etc. Dat terwijl ze ons hiervoor vrij stevig bestookten.

Iemand hier daar ervaring mee gehad hoe lang dat duurt?

Wij zijn hier natuurlijk content want we blijven op de terugdraaiende teller zitten. Maar ik wil graag inschatten of dat nog zo blijft voor enkele maanden, of dat het eerder over jaren gaat.
Net hetzelfde hier en wij hebben al meer dan een half jaar niets gehoord ..

Terug
Bovenaan