Heb jij al een digitale meter?

?

• ja

Stemmen: 266 69,5%
  • nee

Stemmen: 117 30,5%

• Totaal aantal stemmers
    383
Zolang Fluvius dividenden uitkeert is het capaciteitstsrief zuivere diefstal. Change my mind.
Jup, en vooral als de ontvangers van die dividenden vooral politiekers zijn...
Gewoon transparant éénzelfde tarief per kWh voor residentieel, laat de grote bedrijven maar wat extra betalen.

Onlangs een afspraak gemaakt met unit-t voor het plaatsen van de meters. Nu krijg ik vandaag telefoon dat ze dit blijkbaar niet kunnen uitvoeren en dat fluvius contact ging opnemen. Heeft iemand dit ook al meegemaakt? Geen idee wat de reden is.
Ik heb dit twee jaar geleden ook meegemaakt. Ze kwamen kijken in september 2023. Technieker was nog geen vijf minuten binnen. "Ja, meneer, die aansluiting, daar mogen wij niet aan werken, er zal een andere type onderaannemer moeten komen"

Fast forward: gisteren 18/8/2025. Die onderaannemer is geweest. Ze hebben buiten de stoep moeten openbreken en de aansluiting naar binnen vernieuwen. Ik moet wel zeggen, die mens heeft dat heel professioneel en proper gedaan. Hij heeft dan ook de digitale meters als "afsluiting" geïnstalleerd.

Ik heb dit twee jaar geleden ook meegemaakt. Ze kwamen kijken in september 2023. Technieker was nog geen vijf minuten binnen. "Ja, meneer, die aansluiting, daar mogen wij niet aan werken, er zal een andere type onderaannemer moeten komen"

Fast forward: gisteren 18/8/2025. Die onderaannemer is geweest. Ze hebben buiten de stoep moeten openbreken en de aansluiting naar binnen vernieuwen. Ik moet wel zeggen, die mens heeft dat heel professioneel en proper gedaan. Hij heeft dan ook de digitale meters als "afsluiting" geïnstalleerd.
Nieuwe kabel van straat naar binnen ofzo?

Nieuwe kabel van straat naar binnen ofzo?
Er is inderdaad een nieuwe kabel van de straat naar binnen getrokken. Voordeel is dat ik een smalle éénrichtingstraat in Brugge Centrum woon, dus het was slechts een stukje stoep recht voor mijn deur die moest opengebroken worden. De aannemer was 7:30 toegekomen. Tegen 14u was alles achter de rug. Hij heeft nog het meeste tijd verloren met de klinkers terug in de stoep te leggen.

Er is inderdaad een nieuwe kabel van de straat naar binnen getrokken. Voordeel is dat ik een smalle éénrichtingstraat in Brugge Centrum woon, dus het was slechts een stukje stoep recht voor mijn deur die moest opengebroken worden. De aannemer was 7:30 toegekomen. Tegen 14u was alles achter de rug. Hij heeft nog het meeste tijd verloren met de klinkers terug in de stoep te leggen.
Hier moesten door een renovatie de tellers van ons gebouwtje verplaatst worden van gelijkvloers naar de kelder, dus ook nieuwe hoofdkabel (op eigen kosten) + nieuwe tellerkasten. Was nog voor de digitale tellers. Hadden enkele jaren voordien gelukkig al nieuwe wachtbuizen gelegd wanneer de gas invoer werd verplaatst naar de kelder.

Waren 2 verschillende aannemers, eerst diegene die het voetpad hebben opengemaakt + graafwerken, dan Fluvius zelf, en dan terug die aannemer om alles dicht te maken.

En ergens vorig jaar dus vervanging van de oude jonge tellers naar digitale. Gelukkig zelfde formaat van kastjes als de vorige.

Hier moesten door een renovatie de tellers van ons gebouwtje verplaatst worden van gelijkvloers naar de kelder, dus ook nieuwe hoofdkabel (op eigen kosten) + nieuwe tellerkasten. Was nog voor de digitale tellers. Hadden enkele jaren voordien gelukkig al nieuwe wachtbuizen gelegd wanneer de gas invoer werd verplaatst naar de kelder.

Waren 2 verschillende aannemers, eerst diegene die het voetpad hebben opengemaakt + graafwerken, dan Fluvius zelf, en dan terug die aannemer om alles dicht te maken.

En ergens vorig jaar dus vervanging van de oude jonge tellers naar digitale. Gelukkig zelfde formaat van kastjes als de vorige.
Gisteren was dat bij mij dus één en dezelfde persoon. Een soort superman. Eerst met z'n drilboor "de put maken en voorbereiden". Dan de nieuwe kabels leggen. De oude apparatuur verwijderen uit de kast, nieuwe apparatuur installeren en aansluiten. Vervolgens de put dichtmaken en z'n drilboor terug uithalen om de klinkers terug te kunnen leggen; "meneer, mag ik een emmertje water aub" Ik heb hem toen wel een Sprite aangeboden want je zag dit een niet te onderschatten inspanning begon te worden. Als afsluiter nog een zeer gedetailleerde uitleg gekregen over de digitale meters, en hij heeft me ook nog gewaarschuwd "m'n gasbrander even te controleren, want die zal even zonder gas gezeten hebben, welk merk is het meneer? een vaillant? dan moet je 3-sec op de reset knop duwen, wacht ik ga anders eens mee kijken".

Als ik ergens de kans krijg om feedback in te vullen over die ingreep, dan krijgt die persoon een dikke 10/10.

Ik heb nog een vraag over de digitale meter. Komt deze na verloop van tijd automatisch zichtbaar in b.v. de Engie smart app? (idem voor Mijn Fluvius: moet ik die handmatig toevoegen adh ean codes) Of verloopt dit automatisch na verloop van tijd?

Ik heb nog een vraag over de digitale meter. Komt deze na verloop van tijd automatisch zichtbaar in b.v. de Engie smart app? (idem voor Mijn Fluvius: moet ik die handmatig toevoegen adh ean codes) Of verloopt dit automatisch na verloop van tijd?
Bij Fluvius heb ik me geregistreerd met EAN en identiteitskaart om aan de gegevens van mijn meter te kunnen. Vanuit mijn fluvius kun je dan zelf toegang verlenen aan een Engie of Luminus of watook app.

Nog mensen met de homewizard die hun tarieven ingeven?
Bij werkt dat voor elektriciteit goed maar bij de gas blijft die op 0.22 staan wat mijn dag kost is.
Ongeacht of ik die op week, maand,... zet.
Ik zit aan 0.63 cent per kubieke dus de berekening klopt niet.

Nog mensen met de homewizard die hun tarieven ingeven?
Bij werkt dat voor elektriciteit goed maar bij de gas blijft die op 0.22 staan wat mijn dag kost is.
Ongeacht of ik die op week, maand,... zet.
Ik zit aan 0.63 cent per kubieke dus de berekening klopt niet.

Heb je een vast tarief dan?

Hier een tijdje geleden homewizard uitgeprobeerd, wat een brol is me dat.
Overgegaan op Home Assistant waar alles zelf op maat kan aangepast worden + Slimmelezer+ met ESPhome erop.

Voor elektriciteit overgegaan op een dynamisch tarief, ben bezig met code voor Home Assistant die elke dag de tariefkaart met Day Ahead Prices uitleest en dan op een dashboard kaart afbeeld samen met de huidige dag en de vorige. Zo kan ik m'n grootverbruikers op de goedkoopste momenten gebruiken.

Wat zou het toch veel makkelijker zijn als het kWh tarief all-in is, dus incl. taksen, transport, abonnement enz... Dan heb je een live echt totaalbeeld wat elke dag je kost.

Laatst bewerkt:
Heb je een vast tarief dan?

Hier een tijdje geleden homewizard uitgeprobeerd, wat een brol is me dat.
Overgegaan op Home Assistant waar alles zelf op maat kan aangepast worden + Slimmelezer+ met ESPhome erop.

Voor elektriciteit overgegaan op een dynamisch tarief, ben bezig met code voor Home Assistant die elke dag de tariefkaart met Day Ahead Prices uitleest en dan op een dashboard kaart afbeeld samen met de huidige dag en de vorige. Zo kan ik m'n grootverbruikers op de goedkoopste momenten gebruiken.

Wat zou het toch veel makkelijker zijn als het kWh tarief all-in is, dus incl. taksen, transport, abonnement enz... Dan heb je een live echt totaalbeeld wat elke dag je kost.

Ja, heb een vast tarief ja.
Home assitant is wel heel uitgebreid hé. Enfin of kan dat toch zijn.

Ja, heb een vast tarief ja.
Home assitant is wel heel uitgebreid hé. Enfin of kan dat toch zijn.
Wel ja, dat kan het inderdaad zijn, maar hoeft niet, je doet er vrij mee wat je wilt.

Ik heb m'n appartement voor de verkoop ervan weer 'dom' gemaakt door alle relais en drukknoppen weg te halen en vervangen met normale schakelaars, enkel nog Shelly E27 LED lampen en strips met Shelly aansturing, en Shelly Plugs, en 1 relais in gebruik voor de boiler.
Allemaal met een ingebouwde power meter, zodat het verbruik kan toegewezen worden in HA. Het verbruik van de Samsung wasmachine & droogkast worden ook via SmartThings van Samsung doorgegeven naar HA en dus toegewezen.

Zolang het niet verkocht is blijven we hier nog wat wonen, m'n Home Assistant op m'n Proxmox home server neem ik dan samen met de domotica relais & apparaten gewoon mee naar onze nieuwe woning en alles blijft dan werken zoals we het gewoon zijn.

We gaan hier nu naar alle waarschijnlijkheid toch nog zonnepanelen zetten op het gebouw met SMA omvormers, elk 1 omvormer en 6 PV per inwoner, dus +/- 2,7 à 3,6kW (indien 625Wp) piek aan zonneenergie die terug kan vloeien naar het net of kan gebruikt worden.

Voorbeeld:

cvX22lg.png

XYLFZbe.png

Die charging stations zijn gewoon een Shelly plug waarop we onze multimedia toestellen mee opladen als de energie dus goedkoop staat.
Zal eens eentje bijkopen om ook het verbruik van de afwashmachine in kaart te brengen, want het klein verbruik van die charging stations boeit me minder.

Jouw meters staan nog niet op de planning om te worden vervangen door digitale meters.
Onze planningschecker krijgt echter regelmatig een update. Probeer het later opnieuw.

:crazy:

ik stond dan wel niet op de planning maar nu toch een mail in mijn mailbox dat ze hem komen plaatsen midden oktober. Ik kan leven me de timing, ik heb er dan toch dit jaar alles uitgeperst wat er uit te halen valt. In de maanden november-februari stellen die opbrengsten toch niet zo veel voor.

. De kabel van Fluvius komt hier nu wel bovenaan toe en blijkbaar moet de digitale langs onder aangesloten worden, maar dat zou de technieker de dag zelf wel beslissen of hij al dan niet kan plaatsen. Als hij beslist dat het niet lukt, hoop ik toch dat ze hier niet plots in 2026 staan met een oplossing of ik ben mijn premie en voordeel kwijt. :laugh:

Bij mij idem, komt bovenaan toe en moet blijkbaar bij de digitale onderaan toekomen. Laat je eens weten of dat een groot probleem is bij installatie. Anders ga ik vooraf ook wel even laten weten dat ze er rekening mee moeten houden.

Zeer recent ook een digitale meter. Jammer dat het niet kan om rechtstreeks uit te lezen en je zelf een dongle moet aanschaffen om in P1 te steken. Eigenlijk een schande. Hoe moeilijk kan het zijn om toegang te voorzien tot hetzelfde platform waar de netbeheerder alles kan volgen.
Anyway, is deze dongle van homewizard aan te raden of koop ik beter iets anders?

Voorlopig nog geen thuisbatterij. Denk eraan voor een plugin batterij in combinatie met aanschaf EV met V2H.
We hebben dringend een nieuwe (2e) auto nodig. Skoda Epiq staat op mijn radar. Ben benieuwd naar presentatie dit weekend.
Als effectief V2H zou kunnen in combinatie met smart laden op de zonnepanelen lijkt me dit perfect. Geen noodzaak voor aanschaf batterij dan.

ik stond dan wel niet op de planning maar nu toch een mail in mijn mailbox dat ze hem komen plaatsen midden oktober. Ik kan leven me de timing, ik heb er dan toch dit jaar alles uitgeperst wat er uit te halen valt. In de maanden november-februari stellen die opbrengsten toch niet zo veel voor.
Ik vond die terugdraaiende teller net het meest interessant in de winter want dan kon je de overproductie van de voorbije zomer opsouperen met bvb. elektrische verwarming en lager gasverbruik. Ze starten sowieso toch van nul met een nieuwe teller.

Zeer recent ook een digitale meter. Jammer dat het niet kan om rechtstreeks uit te lezen en je zelf een dongle moet aanschaffen om in P1 te steken. Eigenlijk een schande. Hoe moeilijk kan het zijn om toegang te voorzien tot hetzelfde platform waar de netbeheerder alles kan volgen.

Uhm...je meter stuurt eenmaal per dag de gegevens naar de netbeheerder toe. Die kan jij gratis op het platform van de netbeheerder inkijken.
Die P1 meter geeft je meer en sneller informatie dan waar de netbeheerder over beschikt.

Anyway, is deze dongle van homewizard aan te raden of koop ik beter iets anders?

Voorlopig nog geen thuisbatterij. Denk eraan voor een plugin batterij in combinatie met aanschaf EV met V2H.
We hebben dringend een nieuwe (2e) auto nodig. Skoda Epiq staat op mijn radar. Ben benieuwd naar presentatie dit weekend.
Als effectief V2H zou kunnen in combinatie met smart laden op de zonnepanelen lijkt me dit perfect. Geen noodzaak voor aanschaf batterij dan.
Werkt heel goed als je basic info wil inzake verbruik, energie-opwekking, piekvermogen,... Een koopje voor 30 EUR alleszins.

Hopelijk wordt er hier nog een digitale teller geplaatst want al paar keer gebeld sinds Augustus maar geen mogelijkheid om in te plannen, met wat pech ben ik de premie voor zonnepanelen kwijt.

Die digitale teller gaat pijn doen vrees ik - geen thuiswerker, geen batterij, ... pfff

Niemand verplicht je om een dongle te kopen. De P1-poort is gewoon een seriële poort die om de seconde een telegram (data-pakket met alle informatie) uitstuurt. Je kan dit uitlezen hoe je wil, ofwel zelf of via een aangekocht product zoals die homewizard dongle.
Dit is allemaal goed gedocumenteerd en er is genoeg info op het internet te vinden om dit zelf uit te lezen of zelf een dongle te bouwen (wat ik dan ook gedaan heb).

Verder kan je alle informatie ook van het display halen + op het platform van de netbeheerder.

Terug
Bovenaan