Heb jij al een digitale meter?

?

• ja

Stemmen: 266 69,5%
  • nee

Stemmen: 117 30,5%

• Totaal aantal stemmers
    383
Gisteren brief gekregen, binnen 2 weken wordt de digitale meter geplaatst... Uiteindelijk toch 5 jaar kunnen profiteren van de terugdraaiende teller en zonnepanelen. Wel jammer dat de eindafrekening normaal in november komt, dat betekent dat alle opbrengst van de zomer verloren is zeker?

Gisteren brief gekregen, binnen 2 weken wordt de digitale meter geplaatst... Uiteindelijk toch 5 jaar kunnen profiteren van de terugdraaiende teller en zonnepanelen. Wel jammer dat de eindafrekening normaal in november komt, dat betekent dat alle opbrengst van de zomer verloren is zeker?
Dat vraag ik me dus ook af. Bij mij is de eindafrekening normaal in juni. Dus het overschot dat ik vanaf dan heb tot wanneer de digitale meter er staat (stel dat ze ergens in november zouden kunnen komen) is voor de vuilbak?

Ik vond die terugdraaiende teller net het meest interessant in de winter want dan kon je de overproductie van de voorbije zomer opsouperen met bvb. elektrische verwarming en lager gasverbruik. Ze starten sowieso toch van nul met een nieuwe teller.

Ik lees toch overal dat ze wel nog verrekenen. Mijn meteropname is eind april. Dit betekent dat ik nu op het einde van de zomer rond de 800kw (zou eens in detail moeten kijken) in "min" sta en dus op -800 start om zo nog een winter mijn verschil te kunnen gebruiken?

Klopt, je opgebouwd overschot sinds je telleropname (dus in min) krijg je nog steeds verrekend. Sommige zeggen dat je digitale meter in min gezet wordt, andere zeggen dat het verrekend wordt. Neem aan dat dat (edit: de tellerstanden) op het blad wordt ingevuld dat je moet aftekenen (zo was het toch toen ze bij mijn vader de digitale watermeter hebben gezet).

Laatst bewerkt:
Ik lees toch overal dat ze wel nog verrekenen. Mijn meteropname is eind april. Dit betekent dat ik nu op het einde van de zomer rond de 800kw (zou eens in detail moeten kijken) in "min" sta en dus op -800 start om zo nog een winter mijn verschil te kunnen gebruiken?

Klopt, je opgebouwd overschot sinds je telleropname (dus in min) krijg je nog steeds verrekend. Sommige zeggen dat je digitale meter in min gezet wordt, andere zeggen dat het verrekend wordt. Neem aan dat dat op het blad wordt ingevuld dat je moet aftekenen (zo was het toch toen ze bij mijn vader de digitale watermeter hebben gezet).
Bij mij (oktober '24) stond er alvast niets in de min bij installatie, is gewoon gestart op nul. Afrekening was in februari (en heel verwarrend) maar had niet de indruk dat dit verrekend werd. Heb wel nog GSC's tot '29, weet niet of dat er iets mee te maken heeft.

Wel jammer dat de eindafrekening normaal in november komt, dat betekent dat alle opbrengst van de zomer verloren is zeker?
Het is allemaal verwarrend, en zie, ook hier geen eenduidig antwoord te vinden.

wat je wel kan doen is proberen te rekken/uitstellen dat je hem pas krijgt na je afrekening in november. 2 maand rekken moet zeker lukken, je kan 3 keer uitstellen online, en daarna nog 1 maal telefonisch.

Zeer recent ook een digitale meter. Jammer dat het niet kan om rechtstreeks uit te lezen en je zelf een dongle moet aanschaffen om in P1 te steken. Eigenlijk een schande.
Je kan zeer zeker het zelf uitlezen door:
  1. de display te gebruiken
  2. een home made solution zoals er velen zijn, hiervoor heb je enkel een computer en een kabeltje nodig: https://jensd.be/1205/linux/data-lezen-van-de-belgische-digitale-meter-met-de-p1-poort
  3. een commerciële oplossing
Hoe moeilijk kan het zijn om toegang te voorzien tot hetzelfde platform waar de netbeheerder alles kan volgen.
Je bedoelt https://mijn.fluvius.be ? Let wel dat de netbeheerder maar ruwweg 1 keer per dag een update krijgt.
Anyway, is deze dongle van homewizard aan te raden of koop ik beter iets anders?
Dat ding is heel goed. Hiermee kan je gemakkelijk realtime je verbruik volgen en tot 11 maanden terug gaan zonder abonnement. Door zijn open lokale API integreren er ook allerlei smart home oplossingen mee. Natuurlijk als je niet geïnteresseerd bent in je realtime verbruik (bvb om je capaciteitstarief piek te analyseren/optimaliseren), kan je evengoed gewoon de vertraagde per-kwartier data bekijken die je op mijn.fluvius.be kan bekijken (kwartierdata enkel nadat je die expliciet aanvraagt via dat platform).
Voorlopig nog geen thuisbatterij. Denk eraan voor een plugin batterij in combinatie met aanschaf EV met V2H.
We hebben dringend een nieuwe (2e) auto nodig. Skoda Epiq staat op mijn radar. Ben benieuwd naar presentatie dit weekend.
Als effectief V2H zou kunnen in combinatie met smart laden op de zonnepanelen lijkt me dit perfect. Geen noodzaak voor aanschaf batterij dan.
Verslik je niet in de kosten van een laadpaal/kabel die effectief V2H kan (alsook de installatie ervan), alsook de invloed dat dat heeft op je autobatterij.

Niemand verplicht je om een dongle te kopen. De P1-poort is gewoon een seriële poort die om de seconde een telegram (data-pakket met alle informatie) uitstuurt. Je kan dit uitlezen hoe je wil, ofwel zelf of via een aangekocht product zoals die homewizard dongle.
Dit is allemaal goed gedocumenteerd en er is genoeg info op het internet te vinden om dit zelf uit te lezen of zelf een dongle te bouwen (wat ik dan ook gedaan heb).

Verder kan je alle informatie ook van het display halen + op het platform van de netbeheerder.

Ik vond de documentatie van Fluvius net compleet belabberd. Of ik heb niet de juiste links op hun site gevonden. Het was enkel via een hobbysite dat ik erachter kwam hoe die seriële poort uit te lezen.

Ik vond de documentatie van Fluvius net compleet belabberd. Of ik heb niet de juiste links op hun site gevonden. Het was enkel via een hobbysite dat ik erachter kwam hoe die seriële poort uit te lezen.
Toen ik eracht zocht, kwam ik quasi direct op dit document waaring fluvius gewoon verwees naar de DSMR 5.0.2 standaard van Netbeheer Nederland en eMUCS (zie p4). Die links zijn ondertussen dood maar werkten toen nog. Dit is echter de eerste hit op google:

Daarin dit op p6:
Qxeoook.png

Dan op p12:
5.7.1 “Data Request” line specification
The P1 port is activated (start sending data) by setting “Data Request” line high (to +5V).
Waar veel mensen in't begin overlazen, op p13:
5.7.2 “Data” line specification
Due to the use of optocouplers, the “Data” line must be designed as an OC (Open Collector) output, the “Data” line must be logically inverted.
Hiermee weet je genoeg voor de HW-kant. Hiermee heb ik een simpele lezer gemaakt met 1 transistor en paar weerstanden op een CP2102 dat ik nog liggen had en die werkte perfect. Later dan aangepast naar een ESP8266-based module omdat de hobby-scene ingehaald had en er een goede implementatie met ESPHome was.

En dan p18-25 de uitleg over het protocol en telegram voor de software-kant, als je het zelf wilt implementeren. Maar daar zijn al veel (hobby) kant-en-klare oplossingen voor ondertussen.

Hoe moeilijk kan het zijn om toegang te voorzien tot hetzelfde platform waar de netbeheerder alles kan volgen.
Dit kan je wel, maar is niet live, er zit wat vertraging op. En ja, je moet telkens inloggen...

Beste en snelste om onafhankelijk te zijn is dus zo'n DSMR powered dongle met WiFi, of met netwerkkabel.

Afhankelijk van wat je ermee wilt gaan doen incl. automatisatie, kan je die van HomeWizard nemen, of SlimmeLezer+ van https://www.zuidwijk.com/product/slimmelezer-plus/, er is nog een ander gelijkaardig model ook.
Die laatste moet je best wel herflashen met de Belgische codeversie. Werkt hier als een trein.

Bij mij (oktober '24) stond er alvast niets in de min bij installatie, is gewoon gestart op nul. Afrekening was in februari (en heel verwarrend) maar had niet de indruk dat dit verrekend werd. Heb wel nog GSC's tot '29, weet niet of dat er iets mee te maken heeft.

Onder "Hoe compenseren we de opbrengst van je terugdraaiende meter?" staat toch dat ze het administratief aanpassen. Alleen denk ik dat ze de cijfers in hun voorbeelden fout hebben. :unsure:

Verslik je niet in de kosten van een laadpaal/kabel die effectief V2H kan (alsook de installatie ervan), alsook de invloed dat dat heeft op je autobatterij.
Daar is wel nog weinig over geweten.
Zou evengoed kunnen dat de batterijduur van je EV zelfs verlengd word door de auto te gebruiken als thuisbatterij. Hiermee kan het batterijgebruik in een optimaler bereik worden gehouden, wat de degradatie kan verminderen.
De Skoda epiq die ik op het oog heb zou ook gebruik gaan maken van een LFP batterij die een langere levensduur zouden hebben.
Zoiezo zien we nu al dat de batterijdegradatie bij de huidige EV's minder is dan verwacht.

Onder "Hoe compenseren we de opbrengst van je terugdraaiende meter?" staat toch dat ze het administratief aanpassen. Alleen denk ik dat ze de cijfers in hun voorbeelden fout hebben. :unsure:
Ik zal het dit weekend nog eens nakijken op de eindfactuur van vorig jaar.
Eén ding ben ik wel 100% zeker van en dat is dat de meter NIET startte met een negatieve stand (zoals ik hierboven ergens las) maar wel op nul.

Overigens is dat 'compenseren' ook relatief. Als ik voor de productie februari-oktober het injectietarief krijg, dan ben ik in feit zwaar geript want het zou me ongeveer 10 keer meer kosten om dezelfde hoeveelheid Kw af te nemen in de daaropvolgende winter tegen afnametarief.

Verslik je niet in de kosten van een laadpaal/kabel die effectief V2H kan (alsook de installatie ervan),
Zijn deze effectief zoveel duurder dan een 'standaard' 11kw laadpaal?
Over welke ordegrootte spreken we dan ongeveer?
Mijn referentie: de Smappee die ze vorige week bij mijn buurman plaatsten, kostte €1500 incl. installatie (geen speciale aanpassingen nodig)

Ik zal het dit weekend nog eens nakijken op de eindfactuur van vorig jaar.
Eén ding ben ik wel 100% zeker van en dat is dat de meter NIET startte met een negatieve stand (zoals ik hierboven ergens las) maar wel op nul.

Overigens is dat 'compenseren' ook relatief. Als ik voor de productie februari-oktober het injectietarief krijg, dan ben ik in feit zwaar geript want het zou me ongeveer 10 keer meer kosten om dezelfde hoeveelheid Kw af te nemen in de daaropvolgende winter tegen afnametarief.
Als ik het zo lees zou je de overproductie gewoon nog kunnen gebruiken zoals bij de terugdraaiende. Als dat aan injectietarief zou zijn, zou ik toch ook dik in 't zak zijn gezet. We staan nu op -1200kwh, aan de huidige injectietarieven is dat de moeite niet.

Zijn deze effectief zoveel duurder dan een 'standaard' 11kw laadpaal?
Over welke ordegrootte spreken we dan ongeveer?
Mijn referentie: de Smappee die ze vorige week bij mijn buurman plaatsten, kostte €1500 incl. installatie (geen speciale aanpassingen nodig)
Een jaar of vijf geleden was er maar 1 laadpaal die bidirectioneel laden ondersteunde, en was dat met een Japanse socket, en die koste indertijd om en bij de 5-6k. Deze is nog altijd niet echt online te koop te vinden, maar heeft intussen wel een meer gangbare stekker: https://wallbox.com/nl_be/quasar-2-bidirectionele-ev-lader

Hier staat hij opgelijst voor 7200 euro incl BTW: https://laadstationinstalleren.nl/p...-laadpaal-v2h-en-v2g-inclusief-5m-kabel-11kw/

Wat in mijn ogen toch een absurd hoog bedrag is.

Daar is wel nog weinig over geweten.
Zou evengoed kunnen dat de batterijduur van je EV zelfs verlengd word door de auto te gebruiken als thuisbatterij. Hiermee kan het batterijgebruik in een optimaler bereik worden gehouden, wat de degradatie kan verminderen.
De Skoda epiq die ik op het oog heb zou ook gebruik gaan maken van een LFP batterij die een langere levensduur zouden hebben.
Zoiezo zien we nu al dat de batterijdegradatie bij de huidige EV's minder is dan verwacht.

Zal nog heel wat water naar de zee vloeien over dit verhaal.

Ik denk meteen aan garantieproblemen met je wagen. Laatst hoorde ik in een garage 8 jaar of 150,000km op de batterij. Je ziet meteen een probleem opduiken als blijkt dat een auto met 50,000 km een battery pack heeft die equivalent aan 250,000km zit vanwege V2G.

Ja maar mijnheer oneigenlijk gebruik blablabla.

Je hebt geen specifieke laadpaal nodig voor bidirectioneel, omvormer die beide kan bestaat bv ook:

Weet niet hoeveel dat die kost
Denk wel dat die een bidirectionele laadpaal aanbieden hoor.
Mijn alfen edi gaat dat zowiezo niet kunnen.

Terug
Bovenaan