Heb jij al een digitale meter?

?

• ja

Stemmen: 266 69,5%
  • nee

Stemmen: 117 30,5%

• Totaal aantal stemmers
    383
edit: volgens mijn installateur gebruikt mijn airco 1 Kw per uur, en geen 10. dus zou nog wel meevallen dan..

1kW per uur bestaat niet. kW is de eenheid van vermogen, kWh de eenheid van hoeveel energie. Als hij 1kWh per uur verbruikt, ben je nog niet zeker dat de piek maar 1kW zal zijn. Als de airco elk uur slechts een kwartier draait aan 4kW, is dat ook 1kWh per uur, maar zit je wel met een mogelijke piek van 4kW als je pech hebt.
Nu, het voordeel van die digitale meter is natuurlijk dat je dat ook gemakkelijk zelf kan meten/bekijken. De grafieken op Mijn Fluvius zijn dan ook tot op het kwartier en je kan dus zelf goed zien waar je een piek had, en zo zelf leren van die pieken te beheren, wat dus uiteindelijk wel het doel is.

Zelf is hier de laadpaal (7kW) de grootste verbruiker en zat ik daardoor ook gewoon maandelijks aan bijna 9kW piek. Heb die dan laten configureren (met load balancer) dat hij eigenlijk ervoor zorgt dat er nooit meer dan 5kW verbruikt wordt, en dat is ook zeer mooi te zien in de grafieken. Die zijn tijdens het laden zo goed als plat, ongeacht of ik tijdens een laadsessie ineens de wasmachine en droogkast aansteek (want je ziet dan de laadpaal ineens maar 2.5kW of minder meer leveren).
Dit zorgt er dus wel voor dat ik maandelijks €20 aan capaciteitstarief uitspaar (van 9kW piek naar 5kW piek).

Laatst bewerkt:
1kW per uur bestaat niet. kW is de eenheid van vermogen, kWh de eenheid van hoeveel energie. Als hij 1kWh per uur verbruikt, ben je nog niet zeker dat de piek maar 1kW zal zijn. Als de airco elk uur slechts een kwartier draait aan 4kW, is dat ook 1kWh per uur, maar zit je wel met een mogelijke piek van 4kW als je pech hebt.
Tja, en wij gebruiken eigenlijk die airco enkel maar om hem volle bak te laten (bij) verwarmen tot de kamer warm is, en dan doen we die volledig uit de hele nacht.

of als we thuiskomen in de zomer: volle bak koelen een kwartiertje, en dan doen we hem volledig uit.

dus dat is eigenlijk hem "helemaal openzetten" als je het zo mag noemen, dus zal ook voor serieuze piek zorgen zeker? :(

Ja, net van dat soort verbruik willen ze af. Dat is een zware belasting voor het netwerk.
Tja, maar als we er toch al aan zullen hangen van zodra we hem 1 keer gebruiken (in de winter zal ik dat toch moeten blijven doen hoor, de kamer opwarmen, mn vrouw zal niet content zijn als we dat niet meer doen).... Dan kan ik hem zowel elke avond in de winter terug een kwartier volle bak laten opwarmen hé, want maakt blijkbaar nie uit of het nu 1 of 30 keer in de maand gebeurt. De piek is er.

En ja sorry maar het zal toch economischer zijn het zo te doen, dan dat ik hem dag en nacht laat draaien toch de airco(weliswaar dan aan een lagere constante zonder piek), om de kamer op te warmen..

Nee, klopt niet. De meter moet voor 1 januari 2026 vervangen worden wil je nog de premie krijgen. Het maakt niet uit wat de oorzaak is dat hij er niet voor die datum werd geplaatst.
Hier konden ze hem twee weken terug niet zetten, Fluvius moet nu zelf contact opnemen binnen de 3 jaar, maar premie is foetsie. Nu, je bent de derde na mij en @Spooky waarbij een installateur met 1 seconde kijken zegt dat hij het niet kan. Als we nu kort na nieuwjaar alledrie plots wel een digitale krijgen, ga ik een alu-hoedje kopen denk ik.
Zelfs nog vroeger want je moet het aanvragen voor 1 januari en de meter moet al in hun systeem staan...

Tja, maar als we er toch al aan zullen hangen van zodra we hem 1 keer gebruiken (in de winter zal ik dat toch moeten blijven doen hoor, de kamer opwarmen, mn vrouw zal niet content zijn als we dat niet meer doen).... Dan kan ik hem zowel elke avond in de winter terug een kwartier volle bak laten opwarmen hé, want maakt blijkbaar nie uit of het nu 1 of 30 keer in de maand gebeurt. De piek is er.

De bedoeling van die capaciteitstarief is vooral dat je ook oplet dat je geen grote verbruikers tegelijkertijd gebruikt. Dus terwijl die Airco aan is (voor warm of koud) bvb zien dat je geen wasmachien in gang steekt of frieten begint te bakken. Voor grote verbruikers die je al hebt, kan je natuurlijk weinig aan het verbruik doen.

En ja sorry maar het zal toch economischer zijn het zo te doen, dan dat ik hem dag en nacht laat draaien toch de airco(weliswaar dan aan een lagere constante zonder piek), om de kamer op te warmen..

Heb is per vast uur, dus als je 7,5 minuut voor de start begint en 7,5 minuut erna stopt is je piek maar de helft... Dus dan 15 minuten pauze en dan terug 15 minuten vollenbak... Maar wss is het ecomonischer om een uur aan half vermogen te draaien...

Op dit moment is het vooral zuur als je de laatste dagen nog iets stoms doet. We staan voor deze maand op 2kW piek, maar als er geen zon is, niets in de batterij en mijn vrouw zet 2 kookplaten + over aan, dan gaan we richting 4-5kW piek. Vanaf Oktober tem maart accepteren we dat wel gewoon. In de winterperiode is dat teveel om in de gaten te houden.

Ik denk dat nagenoeg niemand een kwartierpiek van maar 2500W heeft, dus van zodra je een digitale meter hebt, zal je capaciteitstarief omhoog gaan.
Kwartierpiek < 2,5kW in een maand; tuurlijk wel. Probleem is dat fluvius het (per maand) naar 2,5kW minimum brengt en dat uw "facturatiepiek" noemt.
Zie hier mijn laatste 5 maand vanop mijn fluvius:
44XElJD.png

Groen is werkelijke kwartierpiek, blauw(ig) is fluvius die het aanvult naar 2,5kW indien kwartierpiek eronder zit.

Had fluvius dat niet per maand gedaan, maar op het jaargemiddelde (wat de digitale meter ook rapporteert maar dus nutteloos is); dan zou ik op het einde van een jaar ook nog onder de 2,5kW zitten waar ik er nu dus boven zit. Mijn jaar facturatiepiek volgens fluvius is 2,686kW en volgens digitale meter (in het telegram is dit 0-0:98.1.0 active_energy_import_maximum_demand_last_13_months) is het 2,483 kW.

kwartierpiek getrokken van 7,7kW en we letten zo hard op wat we doen :(

boosdoener: SWW run van de warmtepomp net tijdens koken met oven en kookplaten :( Ik ga mijn warm water programmeren op vaste blokken.

Dus het maakt niet uit als ik die airco of sauna aan steek op zonnige momenten en de stroom grotendeels of volledig van m'n zonnepanelen kan halen op dat moment?

edit: volgens mijn installateur gebruikt mijn airco 1 Kw per uur, en geen 10. dus zou nog wel meevallen dan..
Dat maakt wel nog uit. Het capaciteitstarief is maar 1 deel van uw uiteindelijke factuur, het effectieve verbruik telt uiteraard ook nog mee. En dan is het wel nuttig om eigen opgewekte stroom te gebruiken ipv stroom die je van het net moet halen.

Dus het maakt niet uit als ik die airco of sauna aan steek op zonnige momenten en de stroom grotendeels of volledig van m'n zonnepanelen kan halen op dat moment?

Als die terug moduleert zelfs nog een stuk minder. Uw sauna echter🙃

Als die terug moduleert zelfs nog een stuk minder. Uw sauna echter🙃
is een 3.6 Kw.... gelukkig ook geen al te zware, maar die moet natuurlijk wel zeker een uur op voorhand aanliggen, om op te warmen.
Zal helaas ook een energievreter zijn zeker?

enig idee hoeveel het me zal kosten om die pakweg 1,5 uur te gebruiken aan volle temperatuur,
zowel in de zomer als de zonnepanelen opbrengen
als ook in de winter bij geen zon?

beetje een ruwe schattig mag zeker :crazy:

Dat zal wss nog wel meevallen, op een uur zal die wel op temperatuur zijn (= 3,6kWh verbruikt) daarna zal hij minder verbruiken om op temperatuur te houden (pakt nog een uur op 50% = 1,8kWh). Dus een totaal van 5,4kWh, aan pakweg 0,30 euro/kWh = 1,62 euro.

Nu, het voordeel van die digitale meter is natuurlijk dat je dat ook gemakkelijk zelf kan meten/bekijken. De grafieken op Mijn Fluvius zijn dan ook tot op het kwartier en je kan dus zelf goed zien waar je een piek had, en zo zelf leren van die pieken te beheren, wat dus uiteindelijk wel het doel is.

Zelf is hier de laadpaal (7kW) de grootste verbruiker en zat ik daardoor ook gewoon maandelijks aan bijna 9kW piek. Heb die dan laten configureren (met load balancer) dat hij eigenlijk ervoor zorgt dat er nooit meer dan 5kW verbruikt wordt, en dat is ook zeer mooi te zien in de grafieken. Die zijn tijdens het laden zo goed als plat, ongeacht of ik tijdens een laadsessie ineens de wasmachine en droogkast aansteek (want je ziet dan de laadpaal ineens maar 2.5kW of minder meer leveren).
Dit zorgt er dus wel voor dat ik maandelijks €20 aan capaciteitstarief uitspaar (van 9kW piek naar 5kW piek).
Een airco zal geen 4KWh verbruiken maar aangezien het een warmtepomp is komt 1KW aan effectief verbruik met 4KW aan warmte of koeling als uw COP = 4. Als die dan aan 100% draait van de maximale capaciteit dan verbruikt de airco maximaal 1KWh per uur dat die draait.

Dat zal wss nog wel meevallen, op een uur zal die wel op temperatuur zijn (= 3,6kWh verbruikt) daarna zal hij minder verbruiken om op temperatuur te houden (pakt nog een uur op 50% = 1,8kWh). Dus een totaal van 5,4kWh, aan pakweg 0,30 euro/kWh = 1,62 euro.
Ahja? maar dat is nu misschien zo?

Maar die mens van een pagina terug zei dat je moest rekenen voor 5 euro per kWh aan capaciteits tarief? dan zou dat op 25 euro komen?
of is dit éénmalig per maand, omdat het mijn piek dan is?

is een 3.6 Kw.... gelukkig ook geen al te zware, maar die moet natuurlijk wel zeker een uur op voorhand aanliggen, om op te warmen.
Zal helaas ook een energievreter zijn zeker?

enig idee hoeveel het me zal kosten om die pakweg 1,5 uur te gebruiken aan volle temperatuur,
zowel in de zomer als de zonnepanelen opbrengen
als ook in de winter bij geen zon?

beetje een ruwe schattig mag zeker :crazy:

awel ja, als je alles van het net neemt: een dikke euro per uur dat hij opstaat.

Dat valt idd nog mee. Had altijd het gedacht dat sauna's energievreters waren

Dat valt idd nog mee. Had altijd het gedacht dat sauna's energievreters waren

Zo een 3.6 valt mee. Het zijn die ovens van 6 of 9kW die niet te onderschatten zijn als dat regelmatig opstaat, zowel in verbruik als in capaciteitstarief.

3.6 is wel heel licht, hoeveel volk kan er in die sauna van jou Trump? Solo?

Terug
Bovenaan