edit: volgens mijn installateur gebruikt mijn airco 1 Kw per uur, en geen 10. dus zou nog wel meevallen dan..
1kW per uur bestaat niet. kW is de eenheid van vermogen, kWh de eenheid van hoeveel energie. Als hij 1kWh per uur verbruikt, ben je nog niet zeker dat de piek maar 1kW zal zijn. Als de airco elk uur slechts een kwartier draait aan 4kW, is dat ook 1kWh per uur, maar zit je wel met een mogelijke piek van 4kW als je pech hebt.
Nu, het voordeel van die digitale meter is natuurlijk dat je dat ook gemakkelijk zelf kan meten/bekijken. De grafieken op Mijn Fluvius zijn dan ook tot op het kwartier en je kan dus zelf goed zien waar je een piek had, en zo zelf leren van die pieken te beheren, wat dus uiteindelijk wel het doel is.
Zelf is hier de laadpaal (7kW) de grootste verbruiker en zat ik daardoor ook gewoon maandelijks aan bijna 9kW piek. Heb die dan laten configureren (met load balancer) dat hij eigenlijk ervoor zorgt dat er nooit meer dan 5kW verbruikt wordt, en dat is ook zeer mooi te zien in de grafieken. Die zijn tijdens het laden zo goed als plat, ongeacht of ik tijdens een laadsessie ineens de wasmachine en droogkast aansteek (want je ziet dan de laadpaal ineens maar 2.5kW of minder meer leveren).
Dit zorgt er dus wel voor dat ik maandelijks €20 aan capaciteitstarief uitspaar (van 9kW piek naar 5kW piek).
Laatst bewerkt: