Heb jij al een digitale meter?

?

• ja

Stemmen: 266 69,5%
  • nee

Stemmen: 117 30,5%

• Totaal aantal stemmers
    383
Ahja? maar dat is nu misschien zo?

Maar die mens van een pagina terug zei dat je moest rekenen voor 5 euro per kWh aan capaciteits tarief? dan zou dat op 25 euro komen?
of is dit éénmalig per maand, omdat het mijn piek dan is?
Dat is het capaciteitstarief, dat staat nog los van uw verbruik é. Die sauna zal idd wss ook mee bepalend zijn voor de hoogte van het capaciteitstarief dat je per maand moet betalen (dat is een forfaitaire vergoeding, beetje zoals je nu met de terugdraaiende teller een prosumententarief moet betalen), en daar bovenop nog eens het effectieve verbruik.

Zo een 3.6 valt mee. Het zijn die ovens van 6 of 9kW die niet te onderschatten zijn als dat regelmatig opstaat, zowel in verbruik als in capaciteitstarief.

3.6 is wel heel licht, hoeveel volk kan er in die sauna van jou Trump? Solo?
In principe 4. Maar ik weet het, ik heb de cabine iets te ruim gebouwd, waardoor de sauna nu echt een uur opwarm tijd nodig heeft. (kachel is iets te licht voor de grootte van de cabine).
Maar goed, eens ik er dan in zit, doe ik regelmatig water op de lava stenen, en dat trekt ook wel de temperatuur heel snel naar boven hoor.

Nuja was de enige soort kachel die op mijn 230 volt huisplongkast kon aangesloten worden, anders moest ik naar 400 volt gaan en was weer extra investering die ik nie wou maken.
Dat is het capaciteitstarief, dat staat nog los van uw verbruik é. Die sauna zal idd wss ook mee bepalend zijn voor de hoogte van het capaciteitstarief dat je per maand moet betalen (dat is een forfaitaire vergoeding, beetje zoals je nu met de terugdraaiende teller een prosumententarief moet betalen), en daar bovenop nog eens het effectieve verbruik.
oei oei, dus concreet:
per keer we in de sauna gaan: om en bij de 2 euro. (indien geen zon dus via het net electriciteit nemen).
en dan nog es 1 keer per maand die 25 Euro capaciteits tarief.... jeezes.

In principe 4. Maar ik weet het, ik heb de cabine iets te ruim gebouwd, waardoor de sauna nu echt een uur opwarm tijd nodig heeft. (kachel is iets te licht voor de grootte van de cabine).
Maar goed, eens ik er dan in zit, doe ik regelmatig water op de lava stenen, en dat trekt ook wel de temperatuur heel snel naar boven hoor.

Nuja was de enige soort kachel die op mijn 230 volt huisplongkast kon aangesloten worden, anders moest ik naar 400 volt gaan en was weer extra investering die ik nie wou maken.

oei oei, dus concreet:
per keer we in de sauna gaan: om en bij de 2 euro. (indien geen zon dus via het net electriciteit nemen).

Koopje dus he. Elke keer als ik naar de sauna wil moet ik dat spel hier iets verder afhuren met mijn madam en kost het mij 250 euro.

oei oei, dus concreet:

De wijziging van analoog naar digitaal gaat er een 6 cent / kwh af van uw elektriciteitskost als ik mij nog goed herinner. Daar tegenover staat dan een verhoging van het capaciteitstarief met 50€/kW boven de 2.5kW. Als je een lagere piek trekt dan 2.5kW dan betaal je nog altijd de forfait voor die maand op die 2.5.

Voor de rest is het dus even kijken welke piek je verwacht te trekken. Bij mij is dat een 5.4kw en ik krijg dat niet echt lager. En dat kost mij dan op jaarbasis 5.4 -2.5 = 3 *50€ == 150%BTW extra. Zolang als ik niet meer trek dan 5kW boeit dat dus niet.

Als je dan er ook voor zorgt dat als je uw sauna opzet en in de sauna zit dat je geen andere elektrische verbruikers opzet, dan is dat niet zo enorm erg. Maar dan moet je daar gewoon een beetje naar kijken. Dus geen elektrische boiler laten draaien dan, geen oven / wasmachine / vaatwas opzetten, etc.

kwartierpiek getrokken van 7,7kW en we letten zo hard op wat we doen :(

boosdoener: SWW run van de warmtepomp net tijdens koken met oven en kookplaten :( Ik ga mijn warm water programmeren op vaste blokken.
Hier met een dynamisch tarief ook extra opletten... De boiler gaat om de 48u aan om 11 of 12u t.e.m. 17u als het de goedkoopste prijs van de dag is... Met soms een top-up moment, wat vooral in de winter nodig zal zijn.
Als we tegelijk koken op inductie, of de oven gebruiken, kan er plots tot 2,5 ~ 3,5 kW bijkomen. En als tegelijk de EV ook aan het laden is, dan zitten we zeer snel aan 7~9 kW piek :eek2: Deze maand één keer gebeurd, 'k was te laat om het vermogen van de laadpaal te verminderen.

Ben nog bezig met een deftig schema uit te werken met de hulp van Copilot AI, heb trouwens ook de data Day Ahead prijzen tot 5 jaar terug samengevoegd, om na te gaan wanneer het gemiddeld altijd goedkoper is en me daarop te baseren voor de toekomst, in samenhang met de Nordpool Day Ahead integratie in Home Assistant.

Eens alles in orde is zal m'n Home Assistant automatisch het vermogen van de laadpaal verminderen om steeds onder een max kW te zitten, en weer te verhogen indien nodig. Als 2de optie, wordt de boiler gewoonweg tijdelijk uitgezet gedurende max 15~30min, gezien koken meestal geen uren zal duren.
Stel dat we dus beginnen koken rond de middag, en er gaat teveel vermogen naar de boiler en de EV, 1 vermogen laadpaal verminderen, 2 boiler uitzetten.
En het fijne is dat we die Home Assistant gewoon kunnen meenemen naar de volgende woning, en daar hetzelfde kunnen toepassen.

Ahja? maar dat is nu misschien zo?

Maar die mens van een pagina terug zei dat je moest rekenen voor 5 euro per kWh aan capaciteits tarief? dan zou dat op 25 euro komen?
Het capaciteitstarief is hier in West-Vlaanderen dat van Fluvius/Imewo op je tariefkaart, en dat is per regio lichtjes anders.
Check de tariefkaart van je energieleverancier, dat staat daar op per jaar.
Dat bedrag doe je dus x je piek en deel je door 12, dan heb je uw maandelijks capaciteitstarief.

Als ge het wilt kan je een Slimmelezer+ kopen en op je meter installeren, Fluvius databeheer open zetten op je meter, en je kan live je verbruik zien via WiFi.

Laatst bewerkt:
Zo een 3.6 valt mee. Het zijn die ovens van 6 of 9kW die niet te onderschatten zijn als dat regelmatig opstaat, zowel in verbruik als in capaciteitstarief.

3.6 is wel heel licht, hoeveel volk kan er in die sauna van jou Trump? Solo?
Bijlage is een verbruik van onze vakantiewoning dit weekend. Mensen zeiden zelf (in gastenboek) veel van de sauna gebruikt te hebben, behalve een korte sessie op vrijdag zie ik enkel verbruik op zaterdagavond. De grootste piek is 8120w, is een 6kW kachel met dus nog wat verbruik van de oven of whatever dat erbij komt.

Bijlagen

• 2025-09-29 16.39.45.jpg
    2025-09-29 16.39.45.jpg
    237,8 KB · Weergaven: 16
Hier ziet het er in realiteit met een dynamisch tarief zo uit :oops:
EV laad ik aan 3.6~4.6 kW continu, maar aangezien we ons minder verplaatsen, laden we ook minder.
Die hoge pieken zijn door tegelijk de inductiekookplaat en de boiler te gebruiken + af en toe vaatwasser en wasmachine+droogkast, maar die verbruiken amper.

6GcLTtW.png

Ge moet die posts van die mens wat beter lezen he. We zijn al heel de tijd bezig over hoe het maandelijks capaciteitstarief berekent wordt, dus ja, uiteraard is dat éénmalig per maand. Zou nogal duur worden als je telkens je 10kW trekt €50 zou moeten betalen... :rolleyes:

Bemerk dus ook dat hoe meer je verbruikt, hoe goedkoper dat capaciteitstarief relatief kost. Als je heel zuinig verbruikt en bvb op een maand 100kWh verbruikt hebt ofte pakweg €30 aan elektriciteitskosten, maar je hebt daarin wel een piek van 10kW, dan komt er daar dus nog €50 bij. Verstook je echter een hoop en zit je aan 2000 kWh op een maand (bvb voor je wietplantjes :D ) of dus €600, dan valt die €50 nog redelijk mee.

even discussie met de buren die de voorbije weken hun digitale meter geinstalleerd krijgen. Ik krijg daar wat "gemengde" signalen.

Mijn jaarlijkse meteropname is ergens in april. Volgende week komen ze mijn digitale meter installeren. Dit maakt dat ik na de zomer met nog een minverbruik zit van rond de 600kw.

Concrete vraag: ben ik die 600 kwijt of niet.

even discussie met de buren die de voorbije weken hun digitale meter geinstalleerd krijgen. Ik krijg daar wat "gemengde" signalen.

Mijn jaarlijkse meteropname is ergens in april. Volgende week komen ze mijn digitale meter installeren. Dit maakt dat ik na de zomer met nog een minverbruik zit van rond de 600kw.

Concrete vraag: ben ik die 600 kwijt of niet.
Volgens chatgpt ben je het kwijt

En daarom willen we op het forum dus geen AI-antwoorden zonder eigen input.

@E_wout Het wordt wel degelijk gecompenseerd door Fluvius.
Artikel is van 6 maand geleden, chatgpt gebruikt die nog niet 🤪

Maar snap dat voorbeeld ook niet, zou denken dat ze uw meterstand dan negatief zetten ipv het omgekeerde

Maar krijg je dan injectievergoeding voor wat je over hebt? Lijkt me ook maar vreemd

Artikel is van 6 maand geleden, chatgpt gebruikt die nog niet 🤪

Maar snap dat voorbeeld ook niet, zou denken dat ze uw meterstand dan negatief zetten ipv het omgekeerde

Maar krijg je dan injectievergoeding voor wat je over hebt? Lijkt me ook maar vreemd
Ja, khad dat de vorige keer toen ik dat las ook al opgemerkt, volgens mij hebben ze in de voorbeelden iets omgedraaid.
Je krijgt geen injectievergoeding, maar die kwh's die ze administratief in de min zetten, kan je dan gewoon opgebruiken zoals bij een terugdraaiende, enige wat mij dan niet duidelijk is, is of je op die kwh's dan wel de netkosten betaalt of dat die ook wegvallen. Tijdens het opwekken van dat overschot heb je natuurlijk prosumententarief betaald, dus dat ze die laten vallen lijkt me logisch, maar dat zegt niet altijd veel bij zo'n bedrijven.

Ja, khad dat de vorige keer toen ik dat las ook al opgemerkt, volgens mij hebben ze in de voorbeelden iets omgedraaid.
Je krijgt geen injectievergoeding, maar die kwh's die ze administratief in de min zetten, kan je dan gewoon opgebruiken zoals bij een terugdraaiende, enige wat mij dan niet duidelijk is, is of je op die kwh's dan wel de netkosten betaalt of dat die ook wegvallen. Tijdens het opwekken van dat overschot heb je natuurlijk prosumententarief betaald, dus dat ze die laten vallen lijkt me logisch, maar dat zegt niet altijd veel bij zo'n bedrijven.
A ja wordt van uw afnamekant afgetrokken
Volgens die redenering kan ik thuisbatterij beter pas gebruiken na afrekening (buiten voor piek) maar vertrouw die niet 😀

Voila, we zijn ook omgeschakeld naar de digitale meter hier. Netjes op tijd om nog mijn premie aan te vragen. Eigenlijk heb ik veel geluk gehad: jaren terug (2022 ?) hadden ze een afspraak gemaakt om die te komen plaatsen, maar enkele dagen daarvoor had Demir haar fameuze uitspraak gedaan dat je niet meer verplicht was om die te zetten als je zonnepanelen had. Die installateurs belden aan op de bewuste dag en ik heb hen toen vriendelijk gewezen op de woorden van Demir, waarop ze zeiden “groot gelijk, mijnheer”, en ze vertrokken onverrichter zake.

Ik had/heb tweevoudig tarief, en denk om dat voorlopig te houden tot mijn eindafrekening in juli volgend jaar, zodat ik over data beschik om de beste optie te kiezen. Is dat de goede benadering, of switch ik beter nu al. Ik heb de mogelijkheid om zoveel mogelijk zware verbruikers op te zetten als de zon schijnt.

Voila, we zijn ook omgeschakeld naar de digitale meter hier. Netjes op tijd om nog mijn premie aan te vragen. Eigenlijk heb ik veel geluk gehad: jaren terug (2022 ?) hadden ze een afspraak gemaakt om die te komen plaatsen, maar enkele dagen daarvoor had Demir haar fameuze uitspraak gedaan dat je niet meer verplicht was om die te zetten als je zonnepanelen had. Die installateurs belden aan op de bewuste dag en ik heb hen toen vriendelijk gewezen op de woorden van Demir, waarop ze zeiden “groot gelijk, mijnheer”, en ze vertrokken onverrichter zake.

Ik had/heb tweevoudig tarief, en denk om dat voorlopig te houden tot mijn eindafrekening in juli volgend jaar, zodat ik over data beschik om de beste optie te kiezen. Is dat de goede benadering, of switch ik beter nu al. Ik heb de mogelijkheid om zoveel mogelijk zware verbruikers op te zetten als de zon schijnt.
Hier ook geplaatst vandaag
Maar die installateur liet uitschijnen dat ik al sneller eindafrekening zou hebben (van de oude meters) maar kan hem ook misbegrepen hebben
De p1-poort staat wel al open

Moet ik wachten tot ik hem zie in fluvius zelf om de premie aan te vragen?

Hier ook geplaatst vandaag
Moet ik wachten tot ik hem zie in fluvius zelf om de premie aan te vragen?
blijkbaar niet... mijn poort staat nog niet open (wel "aangevraagd", maar er stond dat het tot 3 dagen kan duren), maar ik kon wel de volledige procedure doorlopen om mijn premie in te dienen.

blijkbaar niet... mijn poort staat nog niet open (wel "aangevraagd", maar er stond dat het tot 3 dagen kan duren), maar ik kon wel de volledige procedure doorlopen om mijn premie in te dienen.
EAN nummer blijft dezelfde neem ik aan? Ze hebben hem er niet opgeschreven...

Heb je aan installateur gevraagd of ze al open stond? Of het al gecheckt?

Ja, EAN blijft hetzelfde zei de technieker. Hij heeft op de elec & gasmeter een nieuwe ean-sticker geplakt, met het oude nummer.

De technieker zei dat in het verleden zij zelf moesten aanvragen om de poort open te zetten, maar dat de klant dat nu moet doen. Zoals ik zei, ik heb de aanvraag gedaan op de Fluvius site, en die gaf aan "het kan tot 3 dagen duren voor de poort geactiveerd is". Daarna moet ik die blijkbaar nog openzetten ook.

Terug
Bovenaan