kwartierpiek getrokken van 7,7kW en we letten zo hard op wat we doen
boosdoener: SWW run van de warmtepomp net tijdens koken met oven en kookplaten

Ik ga mijn warm water programmeren op vaste blokken.
Hier met een dynamisch tarief ook extra opletten... De boiler gaat om de 48u aan om 11 of 12u t.e.m. 17u als het de goedkoopste prijs van de dag is... Met soms een top-up moment, wat vooral in de winter nodig zal zijn.
Als we tegelijk koken op inductie, of de oven gebruiken, kan er plots tot 2,5 ~ 3,5 kW bijkomen. En als tegelijk de EV ook aan het laden is, dan zitten we zeer snel aan 7~9 kW piek

Deze maand één keer gebeurd, 'k was te laat om het vermogen van de laadpaal te verminderen.
Ben nog bezig met een deftig schema uit te werken met de hulp van Copilot AI, heb trouwens ook de data Day Ahead prijzen tot 5 jaar terug samengevoegd, om na te gaan wanneer het gemiddeld altijd goedkoper is en me daarop te baseren voor de toekomst, in samenhang met de Nordpool Day Ahead integratie in Home Assistant.
Eens alles in orde is zal m'n Home Assistant automatisch het vermogen van de laadpaal verminderen om steeds onder een max kW te zitten, en weer te verhogen indien nodig. Als 2de optie, wordt de boiler gewoonweg tijdelijk uitgezet gedurende max 15~30min, gezien koken meestal geen uren zal duren.
Stel dat we dus beginnen koken rond de middag, en er gaat teveel vermogen naar de boiler en de EV, 1 vermogen laadpaal verminderen, 2 boiler uitzetten.
En het fijne is dat we die Home Assistant gewoon kunnen meenemen naar de volgende woning, en daar hetzelfde kunnen toepassen.
Ahja? maar dat is nu misschien zo?
Maar die mens van een pagina terug zei dat je moest rekenen voor 5 euro per kWh aan capaciteits tarief? dan zou dat op 25 euro komen?
of is dit éénmalig per maand, omdat het mijn piek dan is?
Het capaciteitstarief is hier in West-Vlaanderen dat van Fluvius/Imewo op je tariefkaart, en dat is per regio lichtjes anders.
Check de tariefkaart van je energieleverancier, dat staat daar op per jaar.
Dat bedrag doe je dus x je piek en deel je door 12, dan heb je uw maandelijks capaciteitstarief.
Als ge het wilt kan je een Slimmelezer+ kopen en op je meter installeren, Fluvius databeheer open zetten op je meter, en je kan live je verbruik zien via WiFi.