Herfst & winter 2024/25

Woensdag-zaterdag geven ze toch droog weer voorlopig. Zal wel weer zo zijn dat het zonnig is in de ochtend en dan dichttrekt loop van de dag, op dan 's avonds terug blauwe luchten te krijgen.

Ukkel zit voor dit jaar reeds aan 941,3mm (tot en met september). Normaal is 837mm, we zitten er al meer dan 100m boven met nog 3 maanden te gaan.

Vanmorgen regen volgens buienradar. Ik pak dus mijnen auto ipv de fiets om naar het werk te gaan. Genen druppel regen gehad onderweg.

Vrijdagavond: gietende regen
Maandagmorgen: motregen
Maandagavond: motregen gevolgd door regen
Dinsdagochtend: motregen

De winter moet nog beginnen en mijn motivatie is al ondermaats.

De overgang van zomer naar herfst is toch wel heel bruusk dit jaar. Ik ben de laatste week weer geen enkele keer met de fiets gaan werken, mijn plan is wel om woensdag - donderdag per fiets te gaan.
Ik ben 3 keer geweest met de fiets en geen druppel gezien onderweg. Deze week lijken woensdag, donderdag en vrijdag ook prima fietsdagen.

Na een lange pauze is het orkaanseizoen, nochtans al over het hoogtepunt heen, nu weer serieus op dreef gekomen. Dat geeft hoop dat onze maand oktober niet opnieuw helemaal verregend en somber moet verlopen gezien er een redelijke kans is dat een van die ex-orkanen ons een wat langere stabiele periode zal geven dan een paar dagen (maar dus ook geen garantie). De modellen zien zoiets nog helemaal niet aankomen, maar meestal krijgen ze zoiets ook pas een paar dagen op voorhand in de mot, dus het blijft op te volgen.

De eerste 0.1 mm van wat mogelijks de 13de te natte maand op rij wordt is deze nacht al weer gevallen in Ukkel (tenzij ze 0u UTC als cutoff hanteren (geen idee eigenlijk), dan niet). Voor de rest lijken ze het daar wel nog grotendeels droog te houden vandaag, itt het noordwesten.

Het hogedrukgebied op weg naar ons komt overigens wat vroeger aan, waardoor we in tegenstelling tot eerst gedacht morgen toch weer meer zon zouden moeten te zien krijgen. Hoe veel of hoe weinig kan ik niet inschatten. Als het vocht opnieuw teveel parten speelt kan het ook helemaal niets zijn.

Laatst bewerkt:
Ik zie precies een serieus stormpje in de kaarten ergens eind volgende week. Moet uiteraard nog allemaal bevestigd worden.
Eerst nog 3 mooie dagen en daarna zien we wel weer.

Altijd zo spijtig dat door de vochtigheid in de atmosfeer de dag altijd zeer zonnig begint (waar je dan naar moogt kijken op weg naar het werk of vanachter het raam van het thuiskantoor), maar dan loop van de dag serieus dichttrekt. Als het dan avond is wordt het vaak wel terug zonniger, maar het is zo vroeg donker.

Als dit de nieuwe gang van zaken wordt door de vochtigheid ga ik gewoon 's ochtends later beginnen en een ochtendwandeling maken om toch een beetje gevoel te hebben dat ik buiten ben geweest.

Vroeger nooit gedacht dat het weer zoveel invloed zou hebben op mijn humeur, maar hier zijn we dan :crazy:

Iets na 19u begint het al donker te worden. En dat als het helder weer is zoals vandaag. Al goed dat ik toch wat zonlicht gehad heb op de fiets op weg naar huis.
Ik probeer 's middags elke werkdag, als het goed weer is, toch een wandeling te doen.

Idd, regen is daarom ook wel "the gift that keeps giving" en de reden waarom het weer somber was, zelfs zonder aanvoer van ZW. De overvloedige regen heeft zoveel vocht in onze atmosfeer gedumpt dat we, om het zonnig te kunnen houden overdag, m.i. nood hebben aan hogedruk van >1030 hPa om de sterke convectie tegen te werken, maar hoelang is het ook al niet geleden dat we nog eens 1030 hPa gehad hebben?

Vandaag is het hier wel wat "gered" doordat er een sterke wind stond waardoor de convectie/wolkenvorming verstoord werd. Maar ja, dan is het niet compleet bewolkt maar zijn er nog altijd wolken, en dan staat er dus weer een sterke wind, en dat was geen warme wind, en da's ook weer niet aangenaam.

Nu, morgen is het de "piek" van de hogedruk (slechts 1022 hPa weliswaar) en naarmate de hogedruk naar zaterdag toe wegtrekt wordt de aanvoer van lucht steeds droger en continentaler. We gaan dus wellicht wat meer zon hebben in de volgende 48u, omdat het langer zal duren om de wolken te vormen. Het blijft echter wel koffiedik kijken hoe het uiteindelijk gaat uitdraaien, het kan alles worden van compleet zonnig tot wederom compleet bewolkt.

Jammer dat het er niet naar uitziet dat we een langere droge periode tegemoet gaan waardoor het vocht dat nu opbrandt volgende week weer vlotjes aangevuld wordt en we weer bij 0 staan.

Laatst bewerkt:
Vanmorgen voorspelden ze voor woensdag 27 mm regen en rukwinden van 70 km/u. Ik had gehoopt op een ware afstraffing van deze mooie dagen maar het is al gewijzigd naar 5 mm en 12 km/u 🤡

Met zo'n herfst valt nu eens 10x meer te leven dan de vorige als het zo mag blijven, laat ons hout vast houden! (klampt zich aan zijn bureau)

Eens 2 dagen miezer en grijs, dan eens 2 3 dagen wisselvallig met af en toe een bui en opklaringen, eens 3 tal dagen zonnig ...
Nu was het wat omgekeerd de laatste 2 weken dan voor de zomer, veel grijze periodes lijken op te schuiven of vallen een tikje beter uit.
Als het woensdag nu stormachtig en grijs is, maar donderdag en vrijdag alweer wat beter en gewoon wisselvallig (huidige voorspelling), zal ik er niet van wakker liggen.

Vanmorgen voorspelden ze voor woensdag 27 mm regen en rukwinden van 70 km/u. Ik had gehoopt op een ware afstraffing van deze mooie dagen maar het is al gewijzigd naar 5 mm en 12 km/u 🤡
Ik zie hier toch nog altijd veel neerslag en wind staan voor woensdag (en donderdag).

145630_5day_cone_no_line_and_wind.png

Met zo'n herfst valt nu eens 10x meer te leven dan de vorige als het zo mag blijven, laat ons hout vast houden! (klampt zich aan zijn bureau)

Eens 2 dagen miezer en grijs, dan eens 2 3 dagen wisselvallig met af en toe een bui en opklaringen, eens 3 tal dagen zonnig ...
Nu was het wat omgekeerd de laatste 2 weken dan voor de zomer, veel grijze periodes lijken op te schuiven of vallen een tikje beter uit.
Als het woensdag nu stormachtig en grijs is, maar donderdag en vrijdag alweer wat beter en gewoon wisselvallig (huidige voorspelling), zal ik er niet van wakker liggen.

Helemaal akkoord. De herfst is mijn favoriete seizoen en vorig jaar heb ik volgens mij tot november moeten wachten vooraleer ik het échte herfstgevoel kon ervaren...

Terug
Bovenaan