Het Conclaaf

In de aflevering noemt hij er toch een paar op die hebben geweigerd?
Dat waren enkel Waalse politici als ik mij niet vergis. Goens heeft toch voornamelijk zelf afgedwongen wie er kwam volgens een HLN artikel. Eerst wou De Croo ook niet komen en dreigde hij ermee de vragen voor De Croo dan maar voor een lege stoel te stellen :p. En zoals eerder vermeld wou Vooruit eerst Depraetere sturen maar wou hij enkel Rousseau.

Depraetere doet het niet slecht als voorzitter maar laat ons eerlijk zijn: Rousseau heeft toch een pak meer charisma. Minder belerend en betuttelend en minder negatief.

Ik vind het nog best meevallen eigenlijk? Van Grieken komt er nog redelijk goed uit imo
Ik vond hem wel heel eerlijk in het 'biecht' stuk. Dat siert hem wel. Over het algemeen is de manier van discussie voeren ook wel met enig respect.
Ik vond TVG veruit het meest menselijke overkomen (zeker als je de volledige 1-2-1 op VTM Go bekijkt). BDW was BDW ten voeten uit en van Rousseau heb ik altijd het gevoel dat hij nooit het achterste van zijn tong laat zien. De maskers zijn ondertussen ook al een paar keer afgevallen natuurlijk.
BDW is intelligent, maar ik vind dat hij rancuneus en verbitterd is geworden. Dat cynische en sarcastische zat er altijd wel in, maar vroeger was dat speels. Dat lijkt verdwenen te zijn.
Het "afspringen" van de onderhandelingen van 2019-2020 hebben hem zeer diep geraakt. Sindsdien is hij echt een stuk cynischer geworden. Ben eens benieuwd naar de confrontatie met De Croo in de volgende afleveringen. Er zal serieus gestoken worden denk ik.

Depraetere doet het niet slecht als voorzitter maar laat ons eerlijk zijn: Rousseau heeft toch een pak meer charisma. Minder belerend en betuttelend en minder negatief.
Meer charisma, maar ook meer racistisch, meer narcistisch, meer seksistisch en meer oproepend tot zinloos geweld. Het is maar wat je doet met je charisma zeker?

Als hij verkozen geraakt als lijstduwer gaat hij wel claimen dat "het volk" hem vergeven heeft door de "massale" stemmen -> opnieuw voorzitter.
Dat lijkt me wel uitgesloten.
Dat hij een zeer belangrijke rol in de partij zal krijgen dat staat vast natuurlijk.
Als er een minister moet komen zal hij zeker op de eerste rij staan. Draai of keer het zoals je wilt maar die man heeft wel een bepaald charisma, en zijn daden doen misschien iets anders vermoeden, maar het is een heel intelligent man die je sociale conventies niet moet leren.
BDW haalde het nog eens aan maar hij heeft ook al vriend en vijand meermaals verrast door ook zeer correct te zijn in zijn politiek.
Politiek speelt hij wel op een heel hoog niveau.
Alleen werd hij wel keihard aangepakt door BDW, die zonder veel boe of ba de voetjes op de grond zette en de feite ook correct benoemde. Het is Connor zijn taak om het beleid te verdedigen en verbloemen uiteraard, maar het legt wel ook een beetje de hypocrisie vast.

BDW vs. TVG vond ik op sommige momenten wel een beetje pijnlijk.
BDW ging er soms iets te emotioneel in en gooide het iets te hard over de boeg van bepaalde leden uit de partij gooien.
Op sommige punten kunnen ze elkaar vinden, maar op andere punten zijn het bijna uitersten. Wat BDW zegt klopt dan ook, daar een compromis in vinden is moeilijk.
Onrechtstreeks was de boodschap dat ze grote kuis moeten houden in de partij en al hun thema’s die niet te maken hebben met nationalisme moeten laten vallen voor N-VA een regering met hun zal vormen.
Je merkte dat heel hard aan TVG die al snel zoiets had van “dit is momenteel zinloos aangezien BDW hier altijd gaat zeggen dat hij niet met ons een regering wilt vormen”, en had er ook duidelijk geen zin in. En dat snap ik ook.
Op dat vlak kan je gewoon niks ernstigs bekomen nu, iedereen is nog volop bezig om zoveel mogelijk stemmen te halen om het maken zo dicht mogelijk naar hun te trekken.

In de aflevering noemt hij er toch een paar op die hebben geweigerd?
Dat kan ik me niet herinneren? Ik herinner me alleen dat Magnette wel geweigerd heeft om te komen, en ik geloof dat er dan ook gezegd werd dat Bouchez wél wilde komen.

Ik vind het op z'n minst wel een goeie toevoeging in de aanloop naar de verkiezingen. Toch een andere setting, serieus genoeg, maar ook niet te, Goens die goeie vragen stelt,... Van Grieken was duidelijk niet op zijn gemak zoals ie zelf ook toegaf.

BDW is intelligent, maar ik vind dat hij rancuneus en verbitterd is geworden. Dat cynische en sarcastische zat er altijd wel in, maar vroeger was dat speels. Dat lijkt verdwenen te zijn.
Op't werk maakten we net dezelfde opmerking. We kwamen tot de conclusie dat dat waarschijnlijk aan z'n nu te lange verblijf in de regerende politiek ligt én dat hij de hete adem van V-B te hard voelt en zich daarom wat opgejaagd voelt. Vroeger had hij weinig tegenstand aan rechterzijde, tegenwoordig zitten ze hem zo dicht op de hielen, dat het 'leuke' eraf is voor hem. Denk ik.

Ik denk ook dat @Cattadelic de juiste conclusie maakt.

Het feit dat hij toen de PS toch blijkbaar al vrij ver had gekregen, om dan het mes in de rug te krijgen van De Croo (zoals hij het zelf benoemt), heeft hem volgens mij ook cynischer en verbitterder gemaakt, zeker op het vlak van nationale politiek.

In de Antwerpse politiek is hij dat een stuk minder is mijn indruk.

Overigens niet enkel maar van De Croo maar in hoofdzaak wel De Croo.
Hij haalt het zelf ook al aan, hij kan perfect tot een consensus komen met Vlaamse partijen. Maar het zijn de collega’s van de over de taalgrens die in een andere realiteit leven en de zaken heel moeilijk maken.

Samenwerken is meer dan alleen maar verenigbare standpunten hebben. Als jij niet omkan met bepaalde mensen dan wordt samenwerken ook heel moeilijk.
Cd&V en N-VA zijn een mooi huwelijk, maar BDW walgt nog maar van het gedacht te moeten samenzitten met Mahdi.

Op't werk maakten we net dezelfde opmerking. We kwamen tot de conclusie dat dat waarschijnlijk aan z'n nu te lange verblijf in de regerende politiek ligt én dat hij de hete adem van V-B te hard voelt en zich daarom wat opgejaagd voelt. Vroeger had hij weinig tegenstand aan rechterzijde, tegenwoordig zitten ze hem zo dicht op de hielen, dat het 'leuke' eraf is voor hem. Denk ik.
Zoals TVG ook al opmerkte, er is een BDW voor en na de verkiezingen. Hij heeft er geen enkel belang bij om nu tegen het VB aan te schurken, want hij wil kost wat kost de grootste partij zijn en zeker niet de indruk wekken dat VB stemmen enige coalitiewaarde zullen hebben na de verkiezingen.

Ik vind het op z'n minst wel een goeie toevoeging in de aanloop naar de verkiezingen. Toch een andere setting, serieus genoeg, maar ook niet te, Goens die goeie vragen stelt,... Van Grieken was duidelijk niet op zijn gemak zoals ie zelf ook toegaf.
Niet op zijn gemak idd, ik ben met veel dingen niet eens met hem, maar vond het al bij al een goed interview van Van Grieken. Ik vond het ook een zeer goed en open gesprek tussen beide heren. Ik heb nu toch een iets ander beeld van hem, ik zal het niet uiterst positief noemen, maar hij verdedigt wel een paar basiswaarden van de samenleving. Ik moet eerlijk zeggen dat ik van hem enkel nog maar korte stukken had gezien, maar dit interview van bijna half uur lang (extra) gaat toch net dat ietsje dieper dan de vele oneliners op kap van een ander, Alé tis te zeggen, zowel ja als neen. Al bij al toch genen uil gelijk dat ze zeggen... Ik vind dit programma wel eens een andere invalshoek geven op een politicus. Maar bij alle 3 die in eerste aflevering gepasseerd zijn had ik zowel dingen waar ik mij in kon vinden, en andere dingen dan weer niet... Is ook het double edged sword als kiezer, je zal (toch bijna) nooit een partij hebben waar je 100 percent achter staat, zeker niet als de ene partij met een andere patij moet samen regeren, of in een regering zitten...

Ik ben benieuwd naar de volgende ep wanneer iedereen samen zal worden gezet.

Niet op zijn gemak idd, ik ben met veel dingen niet eens met hem, maar vond het al bij al een goed interview van Van Grieken. Ik vond het ook een zeer goed en open gesprek tussen beide heren. Ik heb nu toch een iets ander beeld van hem, ik zal het niet uiterst positief noemen, maar hij verdedigt wel een paar basiswaarden van de samenleving. Ik moet eerlijk zeggen dat ik van hem enkel nog maar korte stukken had gezien, maar dit interview van bijna half uur lang (extra) gaat toch net dat ietsje dieper dan de vele oneliners op kap van een ander, Alé tis te zeggen, zowel ja als neen. Al bij al toch genen uil gelijk dat ze zeggen... Ik vind dit programma wel eens een andere invalshoek geven op een politicus. Maar bij alle 3 die in eerste aflevering gepasseerd zijn had ik zowel dingen waar ik mij in kon vinden, en andere dingen dan weer niet... Is ook het double edged sword als kiezer, je zal (toch bijna) nooit een partij hebben waar je 100 percent achter staat, zeker niet als de ene partij met een andere patij moet samen regeren, of in een regering zitten...

Ik ben benieuwd naar de volgende ep wanneer iedereen samen zal worden gezet.
Dat interview van een half uur is inderdaad de moeite om ook te kijken. Dat met Rousseau was een stuk korter, maar ook interessant om comleter beeld te krijgen.

Dat interview van een half uur is inderdaad de moeite om ook te kijken. Dat met Rousseau was een stuk korter, maar ook interessant om comleter beeld te krijgen.
Als ge eerst het gewone kijkt, en daarna het volledige interview ziet ge toch al hoe ge kunt spelen met de montage vind ik persoonlijk.

De Croo zit daar ofwel met heel veel haat, of kort bij wenen.
Zichzelf continu op de borst kloppen alsof enkel hij het land gered heeft. Hij wil wel opnieuw premier worden, maakt nie uit van welke coalitie (postje is n postje hè). Peilingen zijn maar peilingen, open VLD kan nog steeds 15% halen.

Petra lijkt mij echt wel iemand heel amaibel, voetjes op de grond. Verademing in zo'n gesprekken

Hedebouw is een grap 😅 2 minuten in een gesprek en meteen coalities willen vormen zonder inhoudelijk gesprek

Goens die Van Grieken niet laat uitspreken is 1 zaak.
Maar dan stelt hij een vraag aan De Sutter, om dan na 3 woorden af te kappen en te schakelen naar "Seg dus Conner, als jij..."

Laatst bewerkt:
De Croo maakt daar gewoon een gigantische slechte beurt. Eigenlijk niet anders dan wat hij alle andere keren doet. Het leven in een ivorentoren, hij is daar het perfecte bewijs van. Altijd alles staven met het feit dat er erop vooruit zijn gegaan. Snap niet dat hij nog stemmen kan halen.

De Croo maakt daar gewoon een gigantische slechte beurt. Eigenlijk niet anders dan wat hij alle andere keren doet. Het leven in een ivorentoren, hij is daar het perfecte bewijs van. Altijd alles staven met het feit dat er erop vooruit zijn gegaan. Snap niet dat hij nog stemmen kan halen.
Ik vind dat De Croo daar inderdaad geen goeie beurt maakt en zich laat gelden als een carrièrist, zoals De Wever zelf aangeeft. Die laatste geeft dan weer aan dat hij niet rancuneus is, maar ik vind dat dan weer net wel.

De Wever maakte wel een goed punt dat de politiek niet zozeer verhard is, maar dat de gevoeligheid veranderd is. Vroeger had je inderdaad katholieke en liberale knokploegen. Nu is een stoute tweet van het VB al genoeg om mensen een dag te laten ontprikkelen in een safe space. Anderzijds kan je toch niet ontkennen dat de polarisatie ver is doorgetrokken in de samenleving. De cafépraat van vroeger is vandaag véél prominenter aanwezig omdat je het haast niet kan vermijden op sociale media.

Terug
Bovenaan