Geen gelegenheid gaat voorbij of mensen die empathie tonen voor een volk waartegen een genocide wordt gepleegd worden weer eens weggezet voor Westenhatende antisemieten. Some things never change.
Er is al elvendertig keer geantwoord waarom het conflict in Gaza meer leeft bij de bevolking. O.a.:
Oekraïne is nog meer nabij, maar daar is er vanuit het grootste deel van Europa een uitgesproken steun voor Oekraïne en wordt Rusland met woord en daad veroordeeld. Helaas allemaal niet genoeg. Israël wordt ondanks het feit dat ze een genocide uitvoeren toch nog altijd bewapend en gesteund door grote delen van het Westen. Die discrepantie wordt met recht en rede niet geslikt door een groot deel van de bevolking.
Andere conflicten, zoals ook dit verschrikkelijk conflict in Soedan, lijden vooral van de afstand. We zijn daar ook veel minder betrokken partij, steunen niet een van de partijen die oorlogsmisdaden en erger uitvoert (al is de steun die Europa aan Rwanda geeft ook gelijkaardige.
Of jij moet voor de elvendertigste keer weer negeren dat er bij het Gaza conflict meer speelt, en betwistbare feiten in de discussie introduceren.
België bewapent Israël bijvoorbeeld niet, er is een wapenembargo tegen Israël, al vele jaren (2009 als ik het correct lees).
Toch krijg je hevige protesten, ook in België waarbij het nooit genoeg is, waarbij pro-Palestina protesteerders in de straten van onze hoofdstad de namen van Hamas-terroristen als martelaars scanderen met kinderen in hun nek.
Er speelt sowieso meer dan afstand, en ideologie speelt een rol. Harde, maar oncomfortabele waarheid
Maar ik ga deze Gaza-discussie hierbij laten. Het ging om waarom er meer aandacht was voor Gaza dan Soedan, en ik heb daar mijn (onderbouwde) mening over gegeven.
Blijkbaar krijgt de genocide in Soedan in het Westen zo weinig aandacht omdat de VAE de RSF steunt. We hebben nauwe economische en diplomatieke banden met de Emiraten, dus er is weinig bereidheid om daar hard tegenin te gaan. En ja, met Israël hebben we die banden ook, maar Israël en Palestina staan al decennialang centraal in ons nieuws en politieke debat. Soedan valt daar gewoon buiten en raakt onze belangen nauwelijks. Zolang er niks te winnen of te verliezen valt, wegen belangen blijkbaar zwaarder dan mensenlevens.
In deze podcast wordt het uitgelegd:
Deze ochtend beluisterd, verhelderend inderdaad.