Het conflict in Soedan

Geen gelegenheid gaat voorbij of mensen die empathie tonen voor een volk waartegen een genocide wordt gepleegd worden weer eens weggezet voor Westenhatende antisemieten. Some things never change.

Er is al elvendertig keer geantwoord waarom het conflict in Gaza meer leeft bij de bevolking. O.a.:

Oekraïne is nog meer nabij, maar daar is er vanuit het grootste deel van Europa een uitgesproken steun voor Oekraïne en wordt Rusland met woord en daad veroordeeld. Helaas allemaal niet genoeg. Israël wordt ondanks het feit dat ze een genocide uitvoeren toch nog altijd bewapend en gesteund door grote delen van het Westen. Die discrepantie wordt met recht en rede niet geslikt door een groot deel van de bevolking.

Andere conflicten, zoals ook dit verschrikkelijk conflict in Soedan, lijden vooral van de afstand. We zijn daar ook veel minder betrokken partij, steunen niet een van de partijen die oorlogsmisdaden en erger uitvoert (al is de steun die Europa aan Rwanda geeft ook gelijkaardige.

Of jij moet voor de elvendertigste keer weer negeren dat er bij het Gaza conflict meer speelt, en betwistbare feiten in de discussie introduceren.

België bewapent Israël bijvoorbeeld niet, er is een wapenembargo tegen Israël, al vele jaren (2009 als ik het correct lees).
Toch krijg je hevige protesten, ook in België waarbij het nooit genoeg is, waarbij pro-Palestina protesteerders in de straten van onze hoofdstad de namen van Hamas-terroristen als martelaars scanderen met kinderen in hun nek.

Er speelt sowieso meer dan afstand, en ideologie speelt een rol. Harde, maar oncomfortabele waarheid
Maar ik ga deze Gaza-discussie hierbij laten. Het ging om waarom er meer aandacht was voor Gaza dan Soedan, en ik heb daar mijn (onderbouwde) mening over gegeven.

Blijkbaar krijgt de genocide in Soedan in het Westen zo weinig aandacht omdat de VAE de RSF steunt. We hebben nauwe economische en diplomatieke banden met de Emiraten, dus er is weinig bereidheid om daar hard tegenin te gaan. En ja, met Israël hebben we die banden ook, maar Israël en Palestina staan al decennialang centraal in ons nieuws en politieke debat. Soedan valt daar gewoon buiten en raakt onze belangen nauwelijks. Zolang er niks te winnen of te verliezen valt, wegen belangen blijkbaar zwaarder dan mensenlevens.

In deze podcast wordt het uitgelegd:

Deze ochtend beluisterd, verhelderend inderdaad.

Elvendertig keer de realiteit ontkent dat Palestijns lijden voornamelijk aandacht krijgt omdat het past in een politiek narratief.

Soedan ligt niet zó veel verder van onze buitengrenzen en haar bevolking bestaat evengoed uit soennitische Arabieren. Nochtans lijkt het er op dat onze inheemse Moslims en Arabieren niet direct op straat gaan komen. Nu bestaat er wel wat discriminatie ten aanzien van Soedanezen in de Arabische wereld, maar de reden voor de stilte is eenvoudiger, er is geen boogieman deze keer.
De Wever klaagt dat er niemand op straat komt voor Oekraine tegen Rusland.
Nu klaag je over dat we niet harder protesteren of berichten over Soedan.
Beide zijn geworteld in een compleet gebrek aan inzicht in wat mensen beweegt op straat te komen.

Waarom protesteren mensen tegen Israel en niet tegen Poetin of tegen de RSF? Is het antisemitisme? Neen. Het is het feit dat Israel een democratisch westers land is waarvan we verwachten dat het zich gedraagt als een democratisch westers land.
Men protesteert niet tegen Israel omdat men joden haat, men protesteert er tegen omdat men van zo'n land beter verwacht. Van Poetin verwacht je niet beter. Van hem verwacht je dat hij een maniak is die oorlogsmisdaden pleegt. Van Islamistische of etno-fascistische milities hetzelfde.
Israel is een speciaal geval in de zin dat het een zeer geavanceerde natie met een hoogopgeleide elite en een sterk democratisch stelsel is die toch aan de lopende band oorlogsmisdaden pleegt.
Da's dezelfde reden als waarom men protesteert tegen de VS tijdens Irakoorlog en de oorlog in Afghanistan, en bijvoorbeeld niet tegen IS die in Syrië en Irak tekeerging. Denk je dat dat is omdat die protesteerders liever IS zien dan de VS?

Men gaat niet op straat komen als er een leeuw ontsnapt uit de zoo en twee kinderen doodbijt. Men gaat dat wel doen als een politieman twee kinderen doodschiet.

Het is dus vaak zelfs compleet het omgekeerde van wat degenen die altijd 'antisemitisme' roepen denken. Zij denken dat het gaat om het uitsluiten van een bevolkingsgroep. Terwijl de reden voor het protest net is omdat we die bevolkingsgroep net zien als een deeltje van ons eigen verhaal.

Of jij moet voor de elvendertigste keer weer negeren dat er bij het Gaza conflict meer speelt, en betwistbare feiten in de discussie introduceren.

België bewapent Israël bijvoorbeeld niet, er is een wapenembargo tegen Israël, al vele jaren (2009 als ik het correct lees).
Toch krijg je hevige protesten, ook in België waarbij het nooit genoeg is, waarbij pro-Palestina protesteerders in de straten van onze hoofdstad de namen van Hamas-terroristen als martelaars scanderen met kinderen in hun nek.

Er speelt sowieso meer dan afstand, en ideologie speelt een rol. Harde, maar oncomfortabele waarheid
Maar ik ga deze Gaza-discussie hierbij laten. Het ging om waarom er meer aandacht was voor Gaza dan Soedan, en ik heb daar mijn (onderbouwde) mening over gegeven.

Toch altijd makkelijk, paar beschuldigingen zonder staving opwerpen en dan de discussie verlaten ...

Wat negeer ik? Ik heb al herhaaldelijk aangegeven dat bij een deel van de proteststemmen er een antisemitische component is. Dat valt niet te ontkennen, maar jij probeert keer op keer te doen alsof die component aanwezig is bij alle / de meerderheid van de kritische stemmen jegens Israël. Dat heeft geen enkele grond van waarheid, dat heeft alleen tot doel om mensen die empathie tonen voor een volk waartegen een genocide wordt gepleegd zwart te maken. Waar introduceer ik betwistbare feiten? Ik schrijf "Israël wordt ondanks het feit dat ze een genocide uitvoeren toch nog altijd bewapend en gesteund door grote delen van het Westen." en jij komt af met enkel het Belgische beleid om te doen alsof ik lieg? Dat Belgische beleid, waar overigens ook nog heel wat gaten in zitten.

Ideologie speelt in de discussie over Gaza inderdaad een rol, maar de echte harde, oncomfortabele waarheid dat is in dit debat de invloed van antisemitisme bij de empathie voor de Palestijnen en de kritiek op het Israëlische genocidaire regime vele malen beperkter is dan de invloed van islamofobie bij zij die het Israëlische regime blijven steunen en het onvermogen om de misdaden van dat regime te benoemen voor wat ze zijn. Wie wil beweren dat de kritiek op Israël en de empathie voor de Palestijnen besmet is door antisemitisme, geraakt amper verder dan te wijzen naar enkele onbekende, marginale, extremistische activisten om zijn punt te maken. Terwijl je maar een snelle blik nodig hebt om vast te stellen dat de meerderheid van de politieke partijen in het Westen, opiniemakers of zelfs leden op dit forum die zich het meest schuldig maken aan apologetisme en negationisme ten opzichte van het Israëlische regime en de genocide die ze ple(e)g(d)en in Gaza een verleden hebben van op zijn minst heel islamkritische standpunten, en niet zelden gewoon van regelrechte islamofobie en racisme.

De harde waarheid is dat al die apologeten al lang hadden gepleit voor harde tussenkomst, moesten de Palestijnen blanke christenen geweest zijn. En dat geldt evenzeer voor de slachtoffers in Soedan.

de discussie over al dan niet een genocide in Palestina kan niet telkens worden opgerakeld, ook niet in een ander topic dan Gaza
Toch altijd makkelijk, paar beschuldigingen zonder staving opwerpen en dan de discussie verlaten ...

Wat negeer ik? Ik heb al herhaaldelijk aangegeven dat bij een deel van de proteststemmen er een antisemitische component is. Dat valt niet te ontkennen, maar jij probeert keer op keer te doen alsof die component aanwezig is bij alle / de meerderheid van de kritische stemmen jegens Israël. Dat heeft geen enkele grond van waarheid, dat heeft alleen tot doel om mensen die empathie tonen voor een volk waartegen een genocide wordt gepleegd zwart te maken. Waar introduceer ik betwistbare feiten? Ik schrijf "Israël wordt ondanks het feit dat ze een genocide uitvoeren toch nog altijd bewapend en gesteund door grote delen van het Westen." en jij komt af met enkel het Belgische beleid om te doen alsof ik lieg? Dat Belgische beleid, waar overigens ook nog heel wat gaten in zitten.

Ideologie speelt in de discussie over Gaza inderdaad een rol, maar de echte harde, oncomfortabele waarheid dat is in dit debat de invloed van antisemitisme bij de empathie voor de Palestijnen en de kritiek op het Israëlische genocidaire regime vele malen beperkter is dan de invloed van islamofobie bij zij die het Israëlische regime blijven steunen en het onvermogen om de misdaden van dat regime te benoemen voor wat ze zijn. Wie wil beweren dat de kritiek op Israël en de empathie voor de Palestijnen besmet is door antisemitisme, geraakt amper verder dan te wijzen naar enkele onbekende, marginale, extremistische activisten om zijn punt te maken. Terwijl je maar een snelle blik nodig hebt om vast te stellen dat de meerderheid van de politieke partijen in het Westen, opiniemakers of zelfs leden op dit forum die zich het meest schuldig maken aan apologetisme en negationisme ten opzichte van het Israëlische regime en de genocide die ze ple(e)g(d)en in Gaza een verleden hebben van op zijn minst heel islamkritische standpunten, en niet zelden gewoon van regelrechte islamofobie en racisme.

Het is alvast makkelijker dan een vermoeiende discussie aangaan waarin zoveel mogelijk het woord genocide of genocidair geïnjecteerd wordt langs de andere kant - 4 keer bij deze, gericht tegen Israël, en dat in een discussie over het conflict in Soedan -, een hyperbool die al gebruikt werd korte tijd na de 'genocidaire' - zie ik kan het ook - aanslagen van Hamas een kleine 2 jaar geleden.
Verder wens ik ook niet te antwoorden op giftige termen zoals 'Islamofobie' wanneer je oh ironie, anderen apologetisme verwijt...

Ik stel voor dat je het artikel over 'gaten' dat jij zelf aanhaalt, zelf ook eens volledig leest, er staan al voldoende nuances in.
Uiteraard willen jij en anderen steevast meer en meer... zelfs als het zelfsabotage voor onze samenleving zou inhouden.
Ja, andere Westerse landen steunen Israël meer dan België. Beleid van andere landen lijkt mij minder relevant wanneer men in Brussel of Antwerpen op straat komt denk ik dan, en daar steun voor Hamas scandeert, en het is nogal gemakzuchtig dat weg te zetten als marginaal wanneer er in dit land al meer dan genoeg islamistische aanslagen hebben plaatsgevonden, inclusief op een joods museum als ik het me goed herinner.

Hier was de vraag waarom Soedan een vergeten oorlog is, zeker in vergelijking met Gaza of Oekraïne, en ik heb daar in eerste instantie op geantwoord. Ga gerust verder kritiek geven op Israël in de relevante thread daarvoor, feitelijk illustreert dit net het punt van deze discussie, maar ik heb ook geen zin in ruzie met de moderators door deze thread te laten ontsporen.

De harde waarheid is dat al die apologeten al lang hadden gepleit voor harde tussenkomst, moesten de Palestijnen blanke christenen geweest zijn. En dat geldt evenzeer voor de slachtoffers in Soedan.

En in welk opzicht verschilt dit van de ruime sympathie voor Palestina bij moslims en mensen met een migratieachtergrond in Europa?
Dit is gewoon een andere manier van verwoorden wat ik zei: identiteit speelt een belangrijke rol, maar jij verwoordt het in omgekeerde richting.

Ik heb overigens wel degelijk sympathie voor de Palestijnen als mens, maar een stevige afkeer van de ideologie die bij hen de leidraad is, ook bij hun verzetsbeweging. Een oplossing voor het conflict in Israël zou wat mij betreft dan ook inhouden dat er iets zou moeten gebeuren analoog aan wat men post-WOII in Duitsland heeft gedaan, als je dan toch door het gebruik van termen als 'negationisme' vergelijkingen met de Tweede Wereldoorlog wilt maken.

Hier was de vraag waarom Soedan een vergeten oorlog is, zeker in vergelijking met Gaza of Oekraïne, en ik heb daar in eerste instantie op geantwoord. Ga gerust verder kritiek geven op Israël in de relevante thread daarvoor, feitelijk illustreert dit net het punt van deze discussie, maar ik heb ook geen zin in ruzie met de moderators door deze thread te laten ontsporen.
Vrijblijvende suggestie: probeer eens drie posts lang niet de woorden 'massamigratie' of 'islamisering' te gebruiken, noch zonder aanleiding voor de honderdste keer te herhalen waarom de situatie in Gaza volgens u geen genocide is zonder in zweten uit te barsten.

Wat er in Soedan gebeurt, is een absolute humanitaire catastrofe: miljoenen mensen op de vlucht, massale hongersnood, systematisch seksueel geweld en etnische zuiveringen in Darfoer. Maar omdat het voor veel mensen letterlijk en figuurlijk verder van hun leefwereld staat, krijgt het amper aandacht. Gaza stond maandenlang (terecht) in de schijnwerpers en mensen die begaan zijn met Palestijnse levens zijn vaak ook begaan met Soedan of Congo, ge zag op de betogingen regelmatig borden met o.a. ook Free Sudan en Free Congo.

Het blijft eigenlijk gewoon een grote schande dat er zo weinig over Soedan en Congo gesproken en geschreven wordt. Als het aan mij lag zou België ook daar zich duidelijk mogen profileren t.o.v. respectievelijk de VAE of Rwanda. Dat we er geen vriendjes mee maken nemen we er dan maar bij.

Blijkbaar krijgt de genocide in Soedan in het Westen zo weinig aandacht omdat de VAE de RSF steunt. We hebben nauwe economische en diplomatieke banden met de Emiraten, dus er is weinig bereidheid om daar hard tegenin te gaan. En ja, met Israël hebben we die banden ook, maar Israël en Palestina staan al decennialang centraal in ons nieuws en politieke debat. Soedan valt daar gewoon buiten en raakt onze belangen nauwelijks. Zolang er niks te winnen of te verliezen valt, wegen belangen blijkbaar zwaarder dan mensenlevens.

In deze podcast wordt het uitgelegd:
Zoals de journalist Koen Vidal terecht aanhaalt blijft het toch jammer dat de normen en waarden van de Europese Unie meer en meer op de achtergrond blijven ten nadele van de realpolitik, d.w.z. een oogje dichtknijpen voor de genocide van een bondgenoot/handelspartner als de VAE.

Vrijblijvende suggestie: probeer eens drie posts lang niet de woorden 'massamigratie' of 'islamisering' te gebruiken, noch zonder aanleiding voor de honderdste keer te herhalen waarom de situatie in Gaza volgens u geen genocide is zonder in zweten uit te barsten.

Dit is wel erg op het randje van op de man spelen natuurlijk, of wie weet gewoon erover.
Vooraleer ik dergelijke "vrijblijvende suggesties" aan anderen zou geven, zou ik bij mezelf kijken of de dioptrie van m'n bril nog in orde is (gelukkig heb ik die recent nog laten nakijken) en m'n begrijpend lezen vaardigheden dubbelchecken.
Want ik heb in deze thread noch elders de afgelopen maand het woord 'islamisering' gebruikt (gebruik gerust de zoekfunctie van het forum), noch heb ik hier een uitleg gegeven waarom Gaza "volgens mij" (alsof ik de enige zou zijn met die mening) géén genocide is..

Wat er in Soedan gebeurt, is een absolute humanitaire catastrofe: miljoenen mensen op de vlucht, massale hongersnood, systematisch seksueel geweld en etnische zuiveringen in Darfoer. Maar omdat het voor veel mensen letterlijk en figuurlijk verder van hun leefwereld staat, krijgt het amper aandacht. Gaza stond maandenlang (terecht) in de schijnwerpers en mensen die begaan zijn met Palestijnse levens zijn vaak ook begaan met Soedan of Congo, ge zag op de betogingen regelmatig borden met o.a. ook Free Sudan en Free Congo.

Een beeld zegt meer dan duizend woorden zou ik zeggen.

Zoals de journalist Koen Vidal terecht aanhaalt blijft het toch jammer dat de normen en waarden van de Europese Unie meer en meer op de achtergrond blijven ten nadele van de realpolitik, d.w.z. een oogje dichtknijpen voor de genocide van een bondgenoot/handelspartner als de VAE.
Klopt helemaal. Die realpolitik gaat ook gewoon hand in hand met wat politiek en in de media goed ligt bij de eigen achterban. Over Israël is er veel publieke druk, dus politici spelen hierop in. Voor Soedan was er (tot nu toe) geen druk of interesse, dus het blijft stil. De media volgt dit patroon dan als een vicieuze cirkel.

Laatst bewerkt:
Het is alvast makkelijker dan een vermoeiende discussie aangaan waarin zoveel mogelijk het woord genocide of genocidair geïnjecteerd wordt langs de andere kant - 4 keer bij deze, gericht tegen Israël, en dat in een discussie over het conflict in Soedan -, een hyperbool die al gebruikt werd korte tijd na de 'genocidaire' - zie ik kan het ook - aanslagen van Hamas een kleine 2 jaar geleden.
Verder wens ik ook niet te antwoorden op giftige termen zoals 'Islamofobie' wanneer je oh ironie, anderen apologetisme verwijt...

Ik stel voor dat je het artikel over 'gaten' dat jij zelf aanhaalt, zelf ook eens volledig leest, er staan al voldoende nuances in.
Uiteraard willen jij en anderen steevast meer en meer... zelfs als het zelfsabotage voor onze samenleving zou inhouden.
Ja, andere Westerse landen steunen Israël meer dan België. Beleid van andere landen lijkt mij minder relevant wanneer men in Brussel of Antwerpen op straat komt denk ik dan, en daar steun voor Hamas scandeert, en het is nogal gemakzuchtig dat weg te zetten als marginaal wanneer er in dit land al meer dan genoeg islamistische aanslagen hebben plaatsgevonden, inclusief op een joods museum als ik het me goed herinner.

Maar je antwoordde niet 'gewoon' op de vraag waarom Soedan een vergeten oorlog is. Je maakte misbruik van de gelegenheid om in een ander topic nog maar eens de zeer grote en verscheiden groep mensen die empathie tonen voor het Palestijnse volk en protesteren tegen het Israëlische regime zwart te maken. Je kan niet continue zonder enige staving mensen al dan niet verdoken weg zetten voor antisemiet en dan de vermoordde onschuld spelen wanneer je er wordt op aangesproken of doet alsof je het topic niet wil ontsporen. Ook hier voel je je weer genoodzaakt om te provoceren door het gebruik van het woord genocide aan te vallen, en de situatie in Gaza te minimaliseren door dat woord een hyperbool, een sterke overdrijving, te noemen terwijl genocide de vaststelling is van de overgrote meerderheid van de experts ter zake en van elke onafhankelijke onderzoekscommissie die de situatie onderzocht heeft.

Naar mijn mening doen we net veel meer aan zelfsabotage door innige banden te blijven onderhouden met genocidaire en criminele regimes in weerwil van het onbegrip en de woede daarvoor bij een groot deel van de bevolking. We doen veel meer aan zelfsabotage door Israël te blijven ondersteunen in het dwarsbomen van een duurzame vrede in een instabiele regio aan onze buitengrenzen, een regio die het afgelopen decennium bij de grootste factoren was van de migratiedruk waar zovelen hier van wakker liggen. Ik vind het dus nogal een onnozel verwijt eigenlijk, dat we aan zelfsabotage zouden willen doen als we de misdaden van Israël willen zien stoppen.

Ik vind de zogezegde realpolitiek vaak kortzichtig, eerlijk gezegd. Ook in deze. Ik snap dat we de VAE tot bondgenoot willen houden, net zoals ik dat bij Israël snap, maar ik betwijfel heel hard dat op langere termijn die realpolitiek ons als samenleving profijt oplevert. Naar mijn idee eerder het tegendeel. Empathie/steun voor een ander wordt nogal vaak door sommigen voorgesteld alsof dat aan de andere kant van de weegschaal staat van wat goed is voor de eigen maatschappij. Ik vind de bewijslast daarvoor zeer mager.

Maar je antwoordde niet 'gewoon' op de vraag waarom Soedan een vergeten oorlog is. Je maakte misbruik van de gelegenheid om in een ander topic nog maar eens de zeer grote en verscheiden groep mensen die empathie tonen voor het Palestijnse volk en protesteren tegen het Israëlische regime zwart te maken. Je kan niet continue zonder enige staving mensen al dan niet verdoken weg zetten voor antisemiet en dan de vermoordde onschuld spelen wanneer je er wordt op aangesproken of doet alsof je het topic niet wil ontsporen. Ook hier voel je je weer genoodzaakt om te provoceren door het gebruik van het woord genocide aan te vallen, en de situatie in Gaza te minimaliseren door dat woord een hyperbool, een sterke overdrijving, te noemen terwijl genocide de vaststelling is van de overgrote meerderheid van de experts ter zake en van elke onafhankelijke onderzoekscommissie die de situatie onderzocht heeft.

Ik heb geantwoord op de vraag waarom Gaza bovenmatig veel aandacht kreeg, en aandacht qua actualiteit is in deze wereld nu éénmaal een zero-sum game. Als jouw mening/woordgebruik niet volgen al een provocatie wordt, is discussiëren weinig zinvol.

Je hebt zonder twijfel heel wat protesteerders die empathie voelen met het Palestijnse volk, de vraag is waarom wél met hen en niet met de mensen in Soedan? En dat is een mix van héél wat factoren, waaronder de eerder negatieve die ik aanhaalde. Net zoals je ongetwijfeld nobele idealisten hebt die tegen elke oorlog zijn, of even goed (terug negatief) racisten die zoals hier werd gesuggereerd die minder inzitten met Soedan omwille van de huidskleur van de mensen.

Naar mijn mening doen we net veel meer aan zelfsabotage door innige banden te blijven onderhouden met genocidaire en criminele regimes in weerwil van het onbegrip en de woede daarvoor bij een groot deel van de bevolking. We doen veel meer aan zelfsabotage door Israël te blijven ondersteunen in het dwarsbomen van een duurzame vrede in een instabiele regio aan onze buitengrenzen, een regio die het afgelopen decennium bij de grootste factoren was van de migratiedruk waar zovelen hier van wakker liggen. Ik vind het dus nogal een onnozel verwijt eigenlijk, dat we aan zelfsabotage zouden willen doen als we de misdaden van Israël willen zien stoppen.

Ik vind de zogezegde realpolitiek vaak kortzichtig, eerlijk gezegd. Ook in deze. Ik snap dat we de VAE tot bondgenoot willen houden, net zoals ik dat bij Israël snap, maar ik betwijfel heel hard dat op langere termijn die realpolitiek ons als samenleving profijt oplevert. Naar mijn idee eerder het tegendeel. Empathie/steun voor een ander wordt nogal vaak door sommigen voorgesteld alsof dat aan de andere kant van de weegschaal staat van wat goed is voor de eigen maatschappij. Ik vind de bewijslast daarvoor zeer mager.

Tja, het is realpolitik voor goede redenen natuurlijk.
Als je ziet wie de vijanden van Israël zijn bijvoorbeeld... geen erg om Iran tegen ons in het harnas te jagen denk ik dan.

Terwijl wij hier in Europa eerder nadenken of we drones niet meer zouden moeten reguleren, nemen andere wereldmachten een voorsprong in de ontwikkeling ervan: China, de V.S., India, Rusland... straks eindigt de EU gewoon als een toeristische, historische zone zonder eigen industrie, identiteit of macht.

Nog steeds geen beeld gezien van een Free Sudan plakaat tijdens een Gaza-betoging in Brussel/Antwerpen.

Over Gaza ga ik in deze thread zwijgen.
Als de V.N. een neutraal orgaan was, dan hadden er al lang blauwhelmen in zowel Oekraïne, meerdere plekken in het Midden-Oosten en terug on topic: Soedan gestaan.

De V.N. kan goed dienen voor bepaalde globale problemen zoals opwarming van de aarde die ons allen samen treffen, samen aan te pakken, en zelfs daar zijn we maar half half op weg.

Wanneer het aankomt op mensenrechten, politieke en religieuze geschillen beslechten, waarbij de visies van wat de "juiste" manier om te leven is, good luck... ain't gonne happen anytime soon.

Dat de V.N. de afgelopen 75 jaar in een aantal conflicten zeker z'n positieve bijdrage heeft geleverd, kon ook maar alleen wanneer supermachten als de V.S. of Rusland, en in de nabije toekomst meer en meer China, er akkoord mee waren.
In Soedan spelen er blijkbaar héél wat belangen van grote spelers onrechtstreeks mee om niet in te grijpen, cynisch maar helaas... en Europa nog de V.N. gaan daar iets aan kunnen veranderen.

Waalse regering blijft wapens leveren aan Emiraten, ondanks bloedbad in Soedan

Hoewel de Verenigde Arabische Emiraten wapens bezorgen aan de moordende Soedanese milities in Darfour, blijft de Waalse regering zonder al te veel remmingen wapens uitvoeren naar de oliestaat.

Ook voor Belgische, vooral Waalse, wapenbedrijven zijn de Emiraten een goede klant. Ze worden daarin ondersteund door de Waalse regering van Adrien Dolimont (MR). De minister-president maakte een einde aan een beleidslijn van zijn voorganger Elio Di Rupo (PS), die de wapenexport aan de Emiraten strenger had gemaakt vanwege het risico op verspreiding naar oorlogsregio’s. In december 2024 kondigde Dolimont aan opnieuw wapens te willen leveren aan de Emiraten. “Het kan niet langer de bedoeling zijn om de export van de Waalse industrie te penaliseren”, luidde het.

In Vlaanderen geldt sinds 2015 voor de wapenexport naar de Emiraten een algemene richtlijn van “verhoogde gevoeligheid”. De afgelopen vier jaar werden er geen wapens geleverd aan de strijdkrachten van de VAE.

Dat is het probleem: defensiebedrijven verdienen geld als slijk aan de VAE, dus is er weinig tot geen openlijke kritiek. Frankrijk o.a. 80 Rafales maar ook de Zweden verdienen er geld aan. Normen en waarden mijn gat.

Terug
Bovenaan