Dat zou ik idd kunnen doen als ik dat jaar educatieve master nog doe. Wat mij tegenhoudt, is het geschipper van de ene school naar de andere de eerste jaren, en het feit dat je als starter altijd onderdoet voor een vastbenoemde. Met de belofte van een vast contract zou ik niet twijfelen.
Misschien is dit een teken aan de wand dat een krant als HLN of die studie alvast één belangrijke factor gemist heeft:
de onzekerheid aan het begin van je loopbaan, die overigens ook stevige financiële repercussies kan hebben.
- als je als startende leerkracht in vervangingsopdrachten staat, en het vervangen van iemand die 4/5 werkt niet kan aanvullen tot 100% ondanks dat je voltijds wilt werken.
- de door zieke leerkrachten steevast goed getimede terugkeer vlak voor kleine en grote vakanties die betekenen dat je extra werkloos bent, hoewel jij die periode het leeuwendeel van het werk gedaan hebt.
- bepaalde regels van de RVA die het achter elkaar doen van korte interim opdrachten stevig benadelen voor je rechten op een uitkering achteraf.
Wat men ook niet in rekening brengt is dat voor startende leerkrachten, dat je ondanks goede prestaties desondanks toch nog plaats zal moeten maken voor het vriendje/vriendinnetje van collega/directie/inrichtende macht, of zelfs voor het nichtje van de burgemeester (concreet voorbeeld uit de Zuid-Limburgse school waar m'n zus lesgeeft) die vervolgens vooral uitblinkt in ziek vieren dankzij een 'goede' huisarts in de familie...
In de middelbare school waar ik zelf school liep, werken intussen ook dermate veel "kinderen van" dat je bijna zou denken dat het een familiale KMO is, maar dat is met overheidsgeld...
Misschien daar ook arbitrair -5% op kleven.
De werkzekerheid van een vaste benoeming is wat mij betreft echt niet zomaar +5% waard hoor.
Voor de vastbenoemden die hun werk goed doen, vol motivatie en met vele uren boven een reguliere werkweek, is dat gewoon 0%.
Voor degenen die kantjes er vanaf lopen, mag je denk ik gerust van een groot veelvoud van 5% spreken...
Tegenwoordig gaat men nog een stapje verder overigens: men geeft startende leerkrachten lijstjes met werkpunten, begin juli, om hen toch maar zeker geen TADD te moeten gunnen, want dan is men onvoldoende 'flexibel' meer voor personeelsbeleid in de toekomst.
www.knack.be
Meerdere stukjes uit dat artikel zijn het citeren waard:
Dat het roer om moet, is al langer dan vandaag duidelijk. Achter de schermen groeit de consensus: van de tienduizenden starters die online om menselijkheid smeken en ouderverenigingen die de alarmbel luiden over de impact op kinderen, tot onderwijskoepels die zelf het gesprek openen over de onhoudbaarheid van dit statuut. Dit rigide systeem is een belangrijke reden waarom we dertigers met gezinnen en hypotheken massaal richting de privésector jagen.